۱۵ خواص و فواید و عوارض گردو برای سلامتی بدن

۱۵ خواص و فواید و عوارض گردو برای سلامتی بدن


11 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
13 خواص و فواید گردو برای سلامتی بدن

گردو از جمله مغزهای مغذی است که خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. گردو حاوی چربی های سالم، فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و امگا ۳ است. تحقیقات زیادی در مورد خواص و فواید گردو صورت گرفته است. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به ۱۵ خواص و فواید گردو برای سلامتی بدن انداخته ایم.

 

خواص و فواید آنتی اکسیدانی گردو

 

خواص و فواید آنتی اکسیدانی گردو

 

از جمله خواص و فواید گردو برای سلامتی بدن می توان به فعالیت آنتی اکسیدانی آن در بدن اشاره کرد. گردو بیش از هر مغز دیگری باعث ایجاد فعالیت آنتی اکسیدانی در بدن می شود. این فعالیت به دلیل ویتامین E، ملاتونین و ترکیبات گیاهی به نام پلی فنول است. این ترکیبات در پوست کاغذی گردو نیز بسیار زیاد هستند. بر اساس مطالعات انجام شده خوردن گردو در یک وعده غذایی روزانه باعث جلوگیری از آسیب اکسیداتیو کلسترول بد در بدن می شود. کلسترول بد بدن شما را مستعد تجمع چربی در رگ ها کرده و در نتیجه انسداد عروق ایجاد می شود.

 

بیشتر بخوانید » کاهش سریع کلسترول با رژیم غذایی «

 

 

میزان بالای امگا ۳ از جمله خواص و فواید گردو

 

چربی امگا ۳ در گردو به طور قابل توجهی بیشتر از هر مغز دیگری است. تقریبا در هر ۲۸ گرم گردو، ۲.۵ گرم چربی امگا ۳ وجود دارد. به چربی امگا ۳ گیاهان اسید آلفالینوننیک گفته می شود. این چربی خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. بدن شما باید به اندازه کافی از این میزان چربی تغذیه کند. چربی امگا ۳ با مصرف یک وعده غذایی حاوی گردو به صورت روزانه در بدن تامین می شود. مطالعات نشان داده هر گرم از اسید آلفالینوننیک ۱۰ درصد خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

 

خواص و فواید گردو در کاهش التهاب

 

خواص و فواید گردو در کاهش التهاب

 

التهاب ریشه بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی است. التهاب در بیماری هایی چون دیابت نوع ۲، آلزایمر و سرطان نیز تاثیرگذار است. از جمله خواص و فواید گردو کاهش التهاب در بدن است. پلی فنول های موجود در گردو می توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند. بنابراین این پلی فنول ها که با نام آلاژیتانین شناخته می شوند، تاثیر زیادی در از بین بردن استرس اکسیداتیو دارند. چربی امگا ۳، منیزیم و اسید آمینه آرژنین در گردو نیز تاثیر زیادی در کاهش التهاب دارند.

 

داشتن روده سالم از جمله خواص و فواید مصرف گردو

 

مطالعات نشان داده که اگر روده شما غنی از باکتری های تقویت کننده سلامتی و سایر میکروب ها باشد، احتمالا روده ای سالم دارید. این در حالی است که یک ترکیب ناسالم از میکروبیوتای روده می تواند موجب التهاب و بیماری در روده و سایر نقاط بدن شود. ترکیب ناسالم میکروبیوتا می تواند باعث بروز خطر ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی و سرطان را افزایش دهد. آن چه می خورید می تواند به میزان قابل توجهی بر آرایش میکروبیوتای روده در بدن تاثیر بگذارد. خوردن گردو یکی از راه های حمایت از سلامت میکروبیوتا و روده است. بنابراین می توان گفت از جمله خواص و فواید گردو ایجاد فضای سالم در روده است.

بیشتر بخوانید » بهترین رژیم غذایی برای کاهش علائم روده تحریک پذیر «

 

 

خواص و فواید گردو در کاهش خطر ابتلا به سرطان

 

خواص و فواید گردو در کاهش خطر ابتلا به سرطان

 

مشاهدات آزمایشگاهی بر روی حیوان و انسان نشان داده که خوردن گردو، خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان، پروستات و روده بزرگ را کاهش می دهد. از جمله خواص و فواید گردو این است که سرشار از پلی فنل آلاژیتانین است. برخی از میکروب های روده می توانند این ترکیب را به ترکیباتی موسوم به اورولیتین تبدیل کنند. اورولیتین ها می توانند خواص ضد التهابی برای روده داشته باشند. همین موضوع یکی از دلایل تاثیر خوردن گردو جلوگیری در ابتلا به سرطان روده بزرگ است. خاصیت ضد التهابی اورولیتین ها همچنین می تواند از بدن در برابر دیگر سرطان ها نیز محافظت کند. علاوه بر این اورولیتین دارای خواص هورمونی ویژه ای است که می تواند گیرنده های هورمونی را در بدن مسدود کند. این موضوع در کاهش خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با هورمون، به ویژه سرطان پستان و پروستات، بسیار تاثیر گذار است.

حتما بخوانید  غذاهایی که سطح هورمون استروژن را در مردان افزایش می‌دهند

 

خواص و فواید گردو در کنترل وزن و کاهش اشتها

 

گردو از نظر کالری متراکم است، اما مطالعات نشان داده که انرژی جذب شده از آن ۲۱ درصد کمتر از آن چیزی است که از مواد مغذی انتظار می رود. در عین حال خوردن گردو باعث کاهش و کنترل اشتها می شود. در همین زمینه مطالعاتی روی ۱۰ فرد چاق انجام شد. به آن ها نوشیدنی اسموتی تهیه شده از گردو به مدت ۵ روز داده شد. مصرف اسموتی گردو باعث کاهش چشم گیر اشتها و گرسنگی در این افراد بود. علاوه بر این مطالعات نشان داد که مغز این افراد نسبت به بسیاری از نشانه های غذایی وسوسه انگیز مانند کیک و سیب زمینی سرخ شده، مقاومت می کند. با این حال برای اثبات خواص و فواید گردو در کنترل اشتها نیاز به مطالعات بیشتر و دقیق تری است.

 

مدیریت دیابت نوع ۲ از جمله خواص و فواید گردو

 

مدیریت دیابت نوع 2 از جمله خواص و فواید گردو

 

مطالعات نشان داده یکی از دلایل ارتباط گردو با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک به کنترل وزن است. اضافه وزن خطر ابتلا به قند خون و دیابت را افزایش می دهد. با این حال گفته می شود از جمله خواص و فواید گردو، تاثیر بر مکانیزم های کنترل وزن و قند خون است. بر اساس مطالعات انجام شده افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، با مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن گردو، به مدت ۳ ماه با کاهش ۸ درصدی قند خون مواجه شدند. علاوه بر این مصرف روغن گردو باعث کاهش ۸ درصدی هموگلوبین در این افراد شده است.

 

بیشتر بخوانید » مهم ترین علائم دیابت نوع ۲ و روش های تشخیص آن «

 

 

خواص و فواید گردو در محافظت از بدن در علایم پیری

 

با افزایش سن عملکرد بدنی مناسبی برای حفظ تحرک و عدم وابستگی ضروری است. عادات غذایی سالم می تواند در حفظ توانایی هایی جسمی شما ‌‌‌‌در دوران پیری بسیار تاثیرگذار باشد. مطالعات انجام شده بر روی زنان مسن نشان داده آن هایی که رژیم غذایی سالم تری دارند، ۱۳ درصد کمتر از نظر جسمی در معرض خطر هستند. گردو از جمله مواد غذایی محسوب می شود که به دلیل داشتن خواص و فواید زیاد تاثیر زیادی در سلامت بدن دارد. گرچه کالری آن زیاد است، اما مملو از ویتامین های ضروری، مواد معدنی، فیبر، چربی ها و ترکیبات گیاهی است. تمام این ترکیبات در سن بالا به عملکرد خوب بدن بسیار کمک می کند.

 

تاثیر خواص و فواید گردو بر عملکرد خوب مغز

 

تاثیر خواص و فواید گردو بر عملکرد خوب مغز

 

شاید این فقط یک تصادف باشد که مغز یک گردو مانند یک مغز به نظر می رسد. اما تحقیقات نشان داده است که مغز گردو واقعا برای مغز شما مفید است. مطالعات نشان داده که مواد مغذی موجود در گردو، از جمله اسیدهای اشباع نشده چند گانه، پلی فنول ها و ویتامین E در کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب مغز تاثیرگذار است. مصرف گردو تاثیر زیادی در بیماری هایی چون آلزایمر که با مغز در ارتباط است، دارد. این ماده مغذی سرعت پردازش و انعطاف پذیری ذهنی را بالا برده و باعث بهبود سطح حافظه می شود.

 

سلامت باروری مردان با مصرف گردو

 

سلامت باروری مردان با مصرف گردو

 

رژیم های غذایی معمول غربی سرشار از غذاهای فرآوری شده، قند و غلات تصفیه شده است. این مواد غذایی تاثیر زیادی در کاهش عملکرد اسپرم دارند. از جمله خواص و فواید خوردن گردو کمک به سلامت اسپرم و باروری مردان است. تحقیقات نشان می دهد، خوردن گردو با کاهش آسیب اکسیداتیو تاثیر زیادی در محافظت از اسپرم دارد.

 

تاثیر خواص و فواید گردو در کنترل چربی خون و سلامت قلب

 

افزایش سطح کلسترول بد و تری گلیسرید در بدن باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. خوردن مداوم گردو سطح کلسترول را کاهش می دهد. مصرف ۸ هفته گردو باعث کاهش ۵ درصدی کلسترول و تری گلیسرید در بدن می شود.

 

کاهش فشار خون از جمله خواص و فواید گردو

 

کاهش فشار خون از جمله خواص و فواید گردو

 

فشار خون بالا عامل اصلی خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی است. مطالعات بر روی خواص و فواید گردو نشان داده، این ماده مغذی تاثیر چشم گیری در کاهش فشار خون دارد. مصرف مغزها به ویژه گردو برای بیماران قلبی بسیار توصیه می شود. مغزها از جمله گردو تاثیر زیادی در کاهش استرس های ناشی از فشار خون دارند. معمولا برای بسیاری از افراد که دچار بیماری های قلبی هستند، رژیم های غذایی مدیترانه ای غنی از آجیل تجویز می شود.

حتما بخوانید  بهترین زمان خوردن صبحانه و ناهار و شام برای لاغری چه ساعتی است؟

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین غذاها برای کاهش اورژانسی فشار خون «

 

 

برخی عوارض و مضرات گردو

 

در کنار خواص و فواید گردو باید به برخی عوارض و مضرات احتمالی آن نیز اشاره کرد. به طور کلی مصرف آجیل می تواند باعث اسهال و نفخ شکم شود. همچنین مصرف بیش از حد مغزها باعث افزایش وزن می شود. بنابراین بهتر است زمانی که از مغزهایی چون گردو در رژیم غذایی خود استفاده می کنید، سایر چربی ها را از رژیم خود حذف کنید. گردو گاهی در برخی افراد باعث بروز واکنش های آلرژیک می شود.

 

بهترین زمان مصرف گردو

 

بهترین زمان مصرف گردو

 

بهتر است روز خود را با آجیل شروع کنید. از جمله خواص و فواید گردو و بادام این است که اگر با معده خالی مصرف شوند، نه تنها حاوی پروتئین هستند، بلکه به حفظ سطح کلسترول خوب در بدن کمک می کنند.

 

آیا مصرف گردوی تر و تازه مضر است؟

 

آجیل های خام و تر بسیار سالم هستند. با این حال ممکن است در کنار خواص و فواید موجود در آن ها، حاوی باکتری های مضری نیز باشند. گرچه گفته می شود، چنین باکتری هایی عامل ایجاد بیماری شوند. مصرف گردوی تر و تازه خواص و فواید زیادی بر بدن دارد. این در حالی است معمولا آنتی اکسیدان و ویتامین های مغزهای بوداده و خشک در مقایسه با حالت خام و تر آن ها کمتر است.

 

آیا گردو باعث خستگی در بدن می شود؟

 

گردو در کنار خواص و فواید بسیار زیادش، منبع خوبی از تریپتوفان است. تریپتوفان یک اسید آمینه تقویت کننده خواب محسوب می شود که در ساخت سروتونین و ملاتونین تاثیر زیادی دارد. این هورمون ها، هورمون ساعت بدن نیز نامیده می شوند. سروتونین و ملاتونین چرخه خواب و بیداری بدن شما را تنظیم می کنند.

 

بیشتر بخوانید » راه های افزایش طبیعی ملاتونین «

 

 

آیا خیساندن گردو خواص و فواید آن را از بین می برد؟

 

آیا خیساندن گردو خواص و فواید آن را از بین می برد؟

 

خیساندن آجیل ها از جمله گردو به مدت ۴ ساعت قبل از مصرف آن ها می تواند ۲/۳ اسید فیتیک آن ها را از بین ببرد. این موضوع باعث می شود تا مغزها مغذی تر و هضم آن ها راحت تر شود. آجیل ها علاوه بر خواص و فواید زیاد، دارای مقادیر زیادی مهار کننده آنزیم هستند. بنابراین هضم مصرف خشک آن ها برای بدن کمی دشوار است.

 

چگونه تلخی گردو را بگیریم؟

 

تلخ بودن گردو به دلیل پوست دور آن است. با این حال شاید با درک فواید و خواص و طعم منحصر به فرد آن، تلخی این مغز مغذی چندان محسوس نباشد. اما اگر می خواهید تلخی آن را از بین ببرید، بسیار ساده می توانید این کار را انجام دهید. کافی است گردو را در دمای ۳۵۰ درجه در فر قرار دهید. طعم تلخ گردو با این کار تا میزان قابل توجهی از بین خواهد رفت. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه بستنی گردویی را هم مطالعه کنید.

 

سفید کردن دندان با پوست گردو

 

سفید کردن دندان با پوست گردو

 

پوست سبز گردو به دلیل تغییر PH دهان می تواند باعث رفع زردی و جرم گیری دندان ها شود. از جمله خواص دیگر آن از بین بردن بوی بد دهان است. شما می توانید کمی پوست گردوی تازه را روی دندان های تان بمالید. با انجام این کار به مدت زمان ۲ دقیقه می توانید جرم گیری محدودی برای دندان های تان انجام دهید. با این حال دقت داشته باشید، پوست گردو به لب های شما برخورد نکند. چرا که باعث سوختگی و زخم می شود.

 

خواص و فواید پوست سبز گردو

 

پوست سبز گردو هم خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. گفته می شود مصرف آن برای از بین بردن جوش های عصبی بسیار تاثیرگذار است. همچنین پوست گردو به عنوان یک ضد عفونی کننده لثه و دهان شناخته می شود. مصرف آن در طب سنتی برای از بین بردن انگل نیز توصیه می شود.

 

خواص و فواید برگ گردو

 

برگ گردو خواص و فواید زیادی در کاهش قند در بدن دارد. همچنین یک گیاه ضد ویروس و قارچ محسوب می شود. برگ گردو باعث هضم غذا و جلوگیری از خون ریزی می شود. در طب سنتی از برگ گردو برای درمان تبخال نیز استفاده می شد. یکی از خاصیت های جالب برگ گردو استفاده از آن برای دور کردن حشرات از محیط های خاص و سر بسته است.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی خواص و فواید گردو

 

گردو از جمله مغزهای مغذی است که علاوه بر خواص و فواید غذایی بالا، از سایر محصولات آن چون برگ ها و پوستش استفاده های زیادی می شود. با این حال مصرف گردو همانند سایر مغزها باید کاملا تحت کنترل باشد. چرا که این ماده مغذی حاوی کالری بالا و چربی است. گرچه چربی آن از نوع خوب است اما بهتر است میزان مصرف آن در رژیم غذایی روزانه کنترل شود.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک