طرز تهیه حمص دال عدس مجلسی؛ پیش غذای خوشمزه و معروف لبنانی

طرز تهیه حمص دال عدس مجلسی؛ پیش غذای خوشمزه و معروف لبنانی


29 آبان 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حمص دال عدس مجلسی؛ پیش غذای خوشمزه و معروف لبنانی

هوموس دال عدس (حمص دال عدس) یکی از انواع هوموس خوشمزه لبنانی است. در مجله کوروش طرز تهیه حمص دال عدس دلپذیر و خوشمزه به عنوان یک پیش غذای معروف لبنانی را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه حمص دال عدس

 

طرز تهیه حمص عدس مجلسی؛ غذای خوشمزه و معروف لبنانی

 

مواد لازم

 

دال عدس: ۲۰۰ گرم

ارده: ۱۵۰ گرم

سیر تنوری: ۲ قاشق غذا خوری

آب: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

پودر چیلی یا پاپریکا: ۲ قاشق غذا خوری

آبلیموی تازه:  ۱ قاشق غذا خوری

نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه حمص عدس مجلسی؛ غذای خوشمزه و معروف لبنانی

 

مرحله اول

 

ابتدا دال عدس را به خوبی بشویید و با آب روی شعله با حرارت ملایم بپزید. دال عدس زود می‌پزد و نیازی به صرف زمان زیادی نیست.

وقتی دال عدس پخت و آب آن کاملا تبخیر شد و به خورد دال عدس رفت، دال عدس نرم را در یک ظرف بریزید و به مدت ۵ دقیقه در فریزر بگذارید.

 

مرحله دوم

 

به جز آب، همه مواد لازم برای تهیه دال عدس را در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. در طرز تهیه حمص دال عدس، بهتر است سیر را به صورت کباب شده درست کنید. در این روش حمص طعمی بی‌نظیر و ظاهری مجلسی‌تر پیدا می‌کند.

 

برای این کار یک بوته سیر را به مدت یک ساعت داخل فر با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا کباب شود. سپس آن را از فر خارج و پس از سرد شدن با دال عدس و بقیه مواد مخلوط کنید. اگر دال عدس کمی سفت است، مقداری آب اضافه کنید. می‌توانید به جای آب از روغن زیتون هم استفاده کنید.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه حمص دال عدس مجلسی؛ پیش غذای خوشمزه و معروف لبنانی

 

در آخرین مرحله طرز تهیه حمص دال عدس، مواد را از مخلوط‌کن خارج و با مقداری پنیر، زیتون و دانه‌های کاج بو داده (هر کدام دوست داشتید)، تزیین کنید.

 

فوت و فن‌ های پخت حمص دال عدس با طعمی دلپذیر و خوشمزه

 

* حمص کلاسیک از نخود، روغن زیتون، سیر، آبلیمو، نمک و ارده تشکیل و به صورت کنسرو یا حتی ساندویچ هم عرضه می‌شود.

 

* حمص دال عدس به صورت پیش‌غذا یا غذای اصلی همراه با دیگر پیش‌ غذاها مانند سالاد تبوله و نان پیتا یا در کنار غذاهایی مثل فلافل، جوجه کباب، انواع کوفته و… سرو می‌شود.

 

* حمص دال عدس را می‌توانید به عنوان دیپ با نان غلات یا کراکر بخورید. به این صورت که حمص را روی نان بمالید و با سبزیجات لقمه کنید یا به عنوان سس روی سالاد بریزید. حمص می‌تواند یک جایگزین سالم و دلپذیر به جای کره نیز باشد.

 

* معمولا حمص دال عدس با نان سرو می‌شود.

 

خواص مفید دال عدس

 

طرز تهیه حمص عدس مجلسی؛ غذای خوشمزه و معروف لبنانی

 

*عدس قرمز از گیاهان بومی هندوستان است و معمولا در کشورهای جنوب آسیا یافت می‌شود. در هندوستان به عدس قرمز، ماسور دال گفته می‌شود و یکی از مواد غذایی مهم در آشپزی هندی به شمار می‌رود. در برخی نواحی هندوستان‌، دال عدس برای تهیه نان نیز به کار می‌رود.

 

*دال عدس در دسته غلات جای می‌گیرد و با ظاهری کوچک‌تر از عدس و طعمی نزدیک به گوجه‌فرنگی، خواص زیادی از جمله تقویت دستگاه گوارش دارد.

 

* این غله، عملکرد روده و معده را بهبود می‌بخشد و اشتها را افزایش می‌دهد.

 

* دال عدس به درمان دردهای مفاصل و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و برای افرادی که از آرتروز رنج می‌برند، مفید است.

 

* همچنین دال عدس مقدار زیادی فسفر، کلسیم، اسید آمینه، آهن و پروتئین دارد.

 

* چربی‌های غیر اشباع در دال عدس نیز برای سلامتی مضر و چاق‌کننده نیستند‌ پس با خیال راحت می‌توانید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

* دال عدس مقدار زیادی ویتامین A دارد که در تقویت قدرت بینایی موثر است. این ویتامین نقش موثری در جلوگیری از بیماری‌های چشمی ایفا می‌کند و باعث افزایش نور چشم می‌شود.

 

* یکی از مقوی‌ترین خوراکی‌های توصیه شده برای زنان باردار، دال عدس است. در دوران بارداری به دلیل کمبود آهن احتمال اینکه زنان دچار کم‌خونی حاد و عوارض ناشی از آن شوند و سلامت جنین به خطر بیفتد، بالا می‌رود، از این رو توصیه می‌شود که دال عدس در برنامه‌های غذایی زنان باردار وجود داشته باشد.

 

کالابرگ الکترونیک