طرز تهیه فلافل لبنانی به روش اصلی + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه فلافل لبنانی به روش اصلی + فیلم آموزش تهیه


18 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه را بلد هستید؟ اصلا می‌دانستید ۱۲ ژوئن هر سال روز جهانی فلافل است؟ طرز تهیه فلافل اصل لبنانی و آبادانی یا همان فلافل عربی و بندری به سبک بازاری معمولا با نخود یا باقلا سبز و یا مخلوطی از هر دو است. فلافل یک نذری کم هزینه ماه رمضان هم هست. با ما باشید تا طرز تهیه فلافل اصل لبنانی به روش بازاری و مغازه‌ای، مواد اصلی فلافل آبادانی و لبنانی و ترکیب ادویه فلافل را از سرویس آشپزی در  مجله کوروش به شما آموزش بدهیم. ابتدا فیلم طرز تهیه فلافل را تماشا کنید.

 

فلافل چیست؟

فلافل، یک غذای سنتی و خیابانی خاورمیانه‌ است که به توپ‌ها یا کتلت‌های سرخ شده‌ای از نخود چرخ شده، باقلای سبز چرخ شده یا هر دو گفته می‌شود. فلافل را معمولا در نان پیتا یا نان‌های گردی به نام «تابون» (taboon) و همراه با سالاد، انواع ترشی، سس تند و سس‌های بر پایه ارده به‌عنوان یک میان وعده لذیذ برای ناهار نیم ساعته، شام سبک نونی و یا پیش‌غذا سرو می‌کنند.

فلافل برای غذای ماه رمضان گیاهخواران در برنامه غذایی یک ماهه رمضان هم یک گزینه ایده‌آل است. جالب است بدانید فلافل یک غذای ماه رمضانی در خوزستان و استان‌های جنوبی هم هست.

فلافل در اصل، غذای بومی کشورهای شرقی دریای مدیترانه و خاستگاه آن کشور لبنان است؛ البته به گفته برخی افراد، تاریخچه این غذا به زمان امپراتوری فرعون‌ها در مصر باستان بازمی‌گردد. می‌دانستید فلافل یکی از محبوب‌ترین فینگر‌فودهای دنیاست؟

یکی از خوشمزه‌ترین سبک‌های فلافل بازاری درست کردن آن به روش لبنانی‌هاست که اتفاقا آبادانی‌ها و اهوازی‌ها هم به همین سبک فلافل را درست می‌کنند. نحوه درست کردن فلافل خانگی کار سختی نیست.

طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه لبنانی بازاری به سبک آبادانی

 

طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه لبنانی بازاری به سبک آبادانی

مواد لازم برای فلافل ترد و پفکی

نخود خام: یک فنجان

پیاز: یک عدد متوسط

جعفری تازه: خرد و ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری

گشنیز تازه: خرد و ساطوری شده ۲ قاشق غذاخوری

نمک: یک قاشق چای‌خوری

سیر تازه: ۵ حبه

ادویه مخصوص فلافل: به میزان لازم

اگر ادویه مخصوص فلافل در دسترس ندارید از این ترکیب ادویه فلافل استفاده کنید:

فلفل قرمز خشک و آسیاب شده: یک و نیم قاشق چای‌خوری

پودر زیره سبز: یک قاشق چای‌خوری

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم به سبک بازاری به 2 روش + نکات طلایی

فلفل سیاه: ۴/۱ قاشق چای‌خوری

فلفل سفید: ۴/۱ قاشق چای‌خوری

آرد نخودچی: یک قاشق غذاخوری

بکینگ‌پودر: یک قاشق چای‌خوری

روغن مایع: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه فلافل بازاری

 

طرز تهیه فلافل

 

مرحله اول: تهیه خمیر فلافل

طرز درست کردن فلافل ساندویچی بازاری در خانه به این ترتیب است که ابتدا باید خمیر مایه فلافل را آماده کنید. در طرز تهیه خمیر فلافل باید این نکات را رعایت کنید؛ نخودها را از یک روز قبل بخیسانید. در طی این مدت چند بار آب نخودها را عوض و تازه کنید. نخودهای خیس خورده، پیاز، فلفل، گشنیز، جعفری، نمک، سیر و زیره را در میکسر بریزید و همه را با هم مخلوط کنید تا زمانی که تمام مواد خوب خرد شوند و حالت خمیری پیدا کنند.

مایه به دست آمده نباید زیاد شل باشد. ذرات مایه باید کمی درشت‌تر از ذرات شکر باشند. بد نیست بدانید طرز تهیه فلافل با نخود پخته هم مرسوم است و می‌توانید از نخود پخته با جای نخود خام استفاده کنید که البته در زمان سرخ کردن، فلافل روغن بیشتری به خود جذب می‌کند.

 

مرحله اول: تهیه خمیر فلافل

 

مرحله دوم: به خمیر فلافل استراحت دهید

در مرحله بعد آرد نخودچی و بیکینگ پودر را روی مواد مخلوط شده بپاشید و هم بزنید. باید میزان آرد برنج در خمیر فلافل به قدری باشد که وقتی می‌خواهید توپک‌های فلافل را درست کنید به دست‌تان نچسبند. برای چند ساعت مخلوط را در یک کاسه بریزید و روی آن را بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید تا مایه فلافل استراحت کند.

 

مرحله دوم: به خمیر فلافل استراحت دهید

 

مرحله سوم: فلافل‌ها را در روغن داغ سرخ کنید

در یک ماهیتابه یا ظرف گود و عمیق روغن بریزید و اجازه بدهید روغن داغ شود. از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و با دست گرد کنید. می‌توانید از اسکوپ مخصوص فلافل هم برای این کار استفاده کنید. توپ‌ها را داخل روغن داغ بریزید و اجازه دهید سرخ شوند. فلافل‌ها باید در روغن غوطه‌ور باشند. بعد از سرخ شدن آن‌ها را روی دستمال بگذارید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

 

فلافل‌ها را در روغن داغ سرخ کنید

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمبوسه سیب‌ زمینی در خانه با تصاویر نحوه پیچیدن آن

 

۱۰ نکته طلایی در طرز تهیه فلافل خانگی خوشمزه و ترد آبادانی به روش مغازه‌ای

۱- در روش درست کردن فلافل اصل آبادانی ساندویچی خوشمزه و ترد به سبک بازاری بهتر است به دستور پخت سنتی و اصلی آن عمل کنید. در کشورهای عربی و به خصوص لبنان فلافل را با عدس، سیب‌زمینی و حتی بادمجان هم درست می‌کنند اما مشهورترین آن‌ها «فلافل نخود» است. کلمه فلافل از لغت عربی «فلافلیل» که جمع مکسر کلمه «فلفل» است گرفته شده و همین نشان می‌دهد که نوع عربی و اصیل فلافل لبنانی، غذایی تند و پر از فلفل است. طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه و ساده در اغلب کشورهای عربی مثل لبنان طبق همین دستور گفته شده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه سینه مرغ شکم پر در فر و بدون فر به ۲ روش

۲- لبنانی‌ها معمولا این غذا را با «سالاد تبوله»، «سیب زمینی سرخ شده»، «هوموس» و «سس تهینی» که مخلوطی از ارده، سیر و لیموترش است سرو می‌کنند و به آن «بشقاب فلافل» می‌گویند. اما در سایر کشورهای عربی و همچنین در ایران فلافل را با ترشی به خصوص ترشی انبه، سس انبه یا سس خردل میل می‌کنند.

 

7 نکته طلایی در طرز تهیه فلافل لبنانی خانگی خوشمزه و ترد آبادانی به روش مغازه

 

۳- یک اصل مهم در طرز تهیه یک فلافل خانگی اصل آبادانی و اهوازی ترد و پوک به سبک لبنانی‌ها این است که نخودها را حتما به مدت ۲۴ ساعت یا حتی بیشتر خیس کنید تا هم نرم شوند و هم آنزیم‌های طبیعی نخود آزاد شوند. در صورتی که نخودها به اندازه کافی خیس نخورند غذای شما خشک و سفت می‌شود. نخود هم باید خیس خورده و خام باشد، نخود را نپزید.

۴- معمولا فلافل‌ خیابانی خوشمزه‌تر ازانواع فلافل ساده خانگی است. دلیل آن استفاده از ادویه‌های مخصوص است که می‌توانید از عطاری‌ها و ادویه فروشی‌ها به عنوان «ادویه مخصوص فلافل» تهیه کنید تا یک فلافل خونگی خاص به سبک جنوبی و بازاری داشته باشید.

۵- ذر ترکیب ادویه فلافل، لبنانی‌ها کمی پودر هل برای عطر بهتر این غذا به آن اضافه می‌کنند. اگر طعم هل با ذائقه‌تان سازگار است آن را امتحان کنید تا یک فلافل خاص داشته باشید.

۶- زیره سبز را فراموش نکنید، زیره سنگینی معده شما را به خاطر میل کردن نخود برطرف می‌کند. اگر طعم نعناع خشک را می‌پسندید می‌توانید از آن هم به عنوان یکی از ادویه‌های فلافل بندری استفاده کنید.

۷- مواد فلافل اصل لبنانی چیست؟ در واقع لبنانی‌ها از سیب‌زمینی پخته برای تهیه فلافل استفاده نمی‌کنند، ولی شما می‌توانید در دستور فلافل آبادانی یک عدد سیب‌زمینی کوچک آب‌پز را هم به مواد این غذای خوشمزه اضافه کنید. به این ترتیب مواد چسبندگی بیشتری هم پیدا می‌کنند. اما همانطور که گفتیم طرز تهیه فلافل با نخود پخته چندان مرسوم نیست.

۸- طرز تهیه سس انبه فلافل بندری و خاص هم با پودر انبه و هم با میوه انبه است. در یک مطلب جداگانه طرز تهیه سس انبه فلافل را با تمام ریزه‌کاری‌ها به شما آموزش داده‌ایم، روی لینک مطلب کلیک کنید.

۹- فلافل بندری و بازاری ساندویچی یک غذای خوشمزه و مقوی برای گیاه‌خوران و افرادی است که برای خوردن گوشت محدودیت دارند. ایرانی‌ها عادت دارند این خوراک را با نان باگت میل کنند اما نان اصلی و سنتی این خوراک لذیذ نان «پیتا» است.

۱۰- پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترفندهای طلایی جلوگیری از وا رفتن فلافل را هم مطالعه کنید.

 

در ادامه آنباکس سه محصول فلافل موجود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش را با هم ببینیم:

 

کالابرگ الکترونیک