۲ طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی با مرینیت رستورانی + مواد ۵۰ تا ۲۰۰ نفر

۲ طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی با مرینیت رستورانی + مواد ۵۰ تا ۲۰۰ نفر


7 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فهرست محتوا پنهان

جوجه کباب از انواع کباب خوشمزه ایرانی است. بلد بودن طرز تهیه جوجه کباب می‌تواند برای تدارک ناهار یا شام مهمانی یک روز تعطیل یا غذای مهمانی و پیک نیک حسابی کمک دست شما باشد. جوجه کباب جزو غذاهای نذری محرم هم هست. برای طرز تهیه جوجه کباب سیخی خوشمزه رستورانی باید یک سری ریزه‌کاری‌های مخصوص این غذا را بلد باشید. به همین خاطر بد نیست ۲ روش طرز تهیه جوجه کباب با استخوان و جوجه کباب بدون استخوان زعفرانی و نحوه مرینیت جوجه کباب با زعفران و سس مایونز، به همراه ترکیب ادویه جوجه کباب و مواد جوجه کباب، و نیز نکات کلیدی انواع مرینیت جوجه کباب و البته درست کردن یک جوجه کباب نذری برای ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

مواد لازم جوجه کباب زعفرانی به روش رستوران (برای ۶ الی ۱۲ نفر) (روش اول)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (به صورت جوجه کبابی خرد شده) ۲ کیلوگرم (برای ۶ نفر) و ۴ کیلوگرم (برای ۱۲ نفر)
پیاز خام ۲ تا ۴ عدد (برای هر کیلوگرم مرغ ۱ عدد پیاز بزرگ لازم داریم)
فلفل دلمه ۲ عدد (برای ۶ نفر) و ۴ عدد (برای ۱۲ نفر)
زعفران (دم‌کرده غلیظ) به مقدار دلخواه
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
نمک به مقدار لازم
لیموترش یا آبلیمو ۴ تا ۸ عدد (یا ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو)
روغن مایع ۱۲ قاشق غذاخوری (۶ نفر) و ۲۴ قاشق غذاخوری (۱۲ نفر)
کره ۱۰۰ گرم (برای ۶ نفر) و ۲۰۰ گرم (برای ۱۲ نفر)
گوجه فرنگی به تعداد دلخواه

نکته: برای تهیه جوجه کباب نذری در حجم بالا، باید بدانید که میزان مرغی که برای هر یک نفر در نظر گرفته می‌شود، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم است. پس اگر جوجه کباب نذری برای ۱۰۰ نفر درست می‌کنید، به ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم مرغ (پاک کرده) نیاز دارید.

هر یک مرغ تقریبا برای تهیه جوجه کباب برای ۴ تا ۶ نفر کافی است. اگر جوجه کباب نذری برای ۵۰ نفر درست می‌کنید، این میزان مرغ را نصف کنید. برای درست کردن جوجه کباب نذری برای ۲۰۰ نفر بسته به حجم جوجه کبابی که می‌خواهید برای نذری سرو کنید، مقدار مرغ مورد نیاز ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله مقدار مرغ برای جوجه کباب برای هر نفر را هم مطالعه کنید.

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ ساعت

مدت زمان پخت جوجه کباب روی منقل: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی روی منقل

با مراحل طرز تهیه جوجه کباب به روش رستورانی روی منقل همراه ما باشید.

مراحل طرز تهیه جوجه کباب

مرحله اول: خرد کردن مرغ

برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه با استخوان یا بدون استخوان ابتدا باید گوشت را به قطعات مناسب برای جوجه زدن سر سیخ، خرد کنید و سپس آنها را مزه‌دار کنید. اگر می‌خواهید جوجه کباب را به صورت مجلسی برای مهمانی‌های خود تهیه کنید بهتر است فقط از سینه مرغ استفاده کنید تا یک جوجه کباب بدون استخوان داشته باشید.

مرحله دوم: خواباندن جوجه در مواد مرینیت جوجه کباب

اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند اما در این روش نیازی به استفاده از این مواد نیست. شما با همین ترکیب مواد گفته شده می‌توانید یک جوجه کباب زعفرانی رستورانی آبدار و خوشمزه داشته باشید.

در این مرحله، پیاز و فلفل دلمه‌ای را درشت روی مرغ‌ها خرد کنید و ادویه جوجه کباب شامل فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ به همراه روغن مایع را به گوشت‌ها اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید تا کاملا روی مرغ‌ها با ادویه و مواد پوشانده شوند. روی مرغ‌ها را بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کاجا هندی (شیرینی خواجه) به روش قنادی

بهتر است نمک و آبلیمو را در نیم ساعت یا یک ساعت پایانی مزه‌دار شدن و قبل از طبخ به مواد جوجه کباب اضافه کنید که جوجه سفت نشود. (البته اگر می‌خواهید جوجه کباب شما طعم رستورانی بگیرد بهتر است گوشت مرغ را از شب قبل طعم‌دار کنید ولی نمک و آبلیمو را در ۱ ساعت پایانی اضافه کنید.)

در صورت تمایل گوشت مرغ و انواع ادویه‌جات مثل نمک، فلفل سیاه، زعفران، آبلیمو و روغن مایع را می‌توانید از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: به سیخ کشیدن جوجه‌ها

در طرز تهیه جوجه کباب سیخی برای این‌که گوشت جوجه طعم خوبی به خودش بگیرد مدت زمان بیشتری به گوشت استراحت دهید. موقع سیخ کشیدن پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف خارج کنید. سپس گوشت جوجه را به سیخ بکشید. برای سیخ کردن جوجه کباب یادتان باشد قسمت‌های استخوانی مثل کتف و بال‌ها را جدا از قطعات گوشت لخم مانند گوشت سینه سیخ بگیرید تا جوجه کباب‌ها به طور یکسان بپزند. گوجه فرنگی‌ها را هم سیخ بگیرید.

مرحله چهارم: کباب کردن جوجه‌ها

اگر می‌خواهید جوجه‌ها را روی زغال و منقل کباب کنید، پس از اینکه منقل زغال آماده شد حتما به این نکته توجه داشته باشید که ذغال‌ها کاملا روشن باشند و دود نکنند. چون دود موجود در زغال‌ها علاوه بر اینکه برای سلامتی مضر است، باعث می‌شود طعم کباب‌ها دودی شود.

سپس سیخ‌ها را به ترتیب روی منقل بچینید و اجازه دهید کباب‌ها کمی خودشان را بگیرند. بعد آنها را به صورت مداوم بچرخانید تا به نحو یکدست کباب شوند. سیخ‌های گوجه فرنگی را هم در انتهای منقل بچینید.

مرحله پنجم: جوجه‌ها را کره مال کنید

در حین کباب شدن جوجه‌ها، کره را ذوب کنید و با مقداری زعفران دم کرده مخلوط کنید. بعد از اینکه جوجه‌ها به طور کامل کباب شدند با یک قلموی تمیز از سس کره و زعفران روی دو طرف جوجه‌های بمالید و اجازه دهید یک دقیقه دیگر، سیخ‌ها روی حرارت بمانند. مدت زمان پخت جوجه کباب روی آتش منقل ۸ الی ۱۰ دقیقه است.

کره را می‌توانید به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش خریداری کنید.

مرحله آخر: جوجه کباب‌ را سرو کنید

بعد از گذشت یک دقیقه از مالیدن سس کره و زعفران، سیخ جوجه کباب را از روی منقل بردارید و روی دیس قرار دهید. با دست جوجه‌ها را نگه دارید و سیخ را بیرون بکشید. در پایان جوجه کباب را به همراه گوجه کبابی، نان یا برنج چلو رستورانی سرو کنید.

برای خرید انواع برنج ایرانی و برنج خارجی و نان می‌توانید از طریق فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مواد لازم در جوجه کباب با سس مایونز و زعفران (برای ۴ نفر) (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت مرغ (سینه، فیله یا قسمت‌‌های استخوان‌دار مرغ مثل کتف و بال و …) ۱ تا ۱/۵ کیلوگرم
سس مایونز ۲ قاشق غذاخوری
ماست چکیده ۲ قاشق غذاخوری
سس خردل ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۳ قاشق غذاخوری
نمک به مقدار لازم
زعفران (دم کرده غلیظ) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه جوجه کباب مجلسی زعفرانی با سس مایونز

طرز تهیه جوجه کباب لاکچری با سس مایونز

برای درست کردن جوجه کباب خانگی و خوشمزه زعفرانی روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه این غذای لذیذ، استفاده از ترکیب سس مایونز (طرز تهیه سس مایونز)، ماست چکیده و زعفران است. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه جوجه کباب پنج ستاره زعفرانی با سس مایونز آشنا شوید.

مرحله اول؛ اضافه کردن زعفران به مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه جوجه کباب با سس مایونز باید مرغ‌های خرد شده را در یک کاسه بریزید. سپس مقداری زعفران، به مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را برای یک ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله دوم؛ مزه‌دار کردن مرغ‌ها

در این مرحله از طرز تهیه جوجه کباب سیخی بعد از یک ساعت مقداری روغن مایع به مرغ‌ها اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. سپس سس خردل، سس مایونز، ماست چکیده، نمک و فلفل سیاه به مرغ‌ها بزنید و خوب ترکیب کنید.

برای خرید سس خردل، سس مایونز و انواع ماست از جمله ماست چکیده، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن پیاز، فلفل دلمه، نمک و آب لیموترش

بعد از مزه‌دار کردن گوشت‌ها پیاز و فلفل دلمه را درشت خرد کنید و به مرغ‌ها اضافه کنید. سپس یک سلفون روی ظرف بکشید و اجازه دهید مواد جوجه کباب خوشمزه‌تان برای ۴ ساعت دیگر در یخچال مزه‌دار شود. در ۳۰ دقیقه پایانی مزه‌دار شدن جوجه‌ها نمک و آب لیمو ترش تازه یا آبلیمو را به مواد جوجه کباب اضافه کنید و خوب مواد را با دست هم بزنید.

مرحله چهارم؛ کباب کردن جوجه

در آخرین مرحله از آموزش جوجه کباب رستورانی باید مرغ‌ها را به سیخ بکشید و سپس روی منقل بچینید و کباب کنید. در طول کباب کردن جوجه‌ها می‌توانید با برس روی جوجه‌ها سس کره و زعفران را مثل روش قبل بمالید. در صورت تمایل می‌توانید بعد از طرز تهیه جوجه کباب ذغالی مقداری نمک و آب لیمو ترش تازه نیز به کباب‌ها اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کاکا با کدوحلوایی و بدون کدو حلوایی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب حلزونی

نکات کلیدی در طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی روی سیخ به روش رستوران

نکات کلیدی طرز تهیه جوجه کباب روی سیخ به روش رستوران

  • برای این‌که یک جوجه کباب لذیذ رستورانی داشته باشید کره را با بخار آب به روش بن ماری آب کنید و با مقداری زعفران مخلوط کنید. سپس بعد از آماده شدن جوجه کباب و از سیخ کشیدن آن‌ها، این مخلوط جادویی کره و زعفران را روی کباب‌ها بریزید و لای برنج یا نان بگذارید. این ترکیب را می‌توانید در حال کباب شدن جوجه‌ها هم می‌توانید روی آن‌ها بمالید.
  • جوجه کباب‌بازهای حرفه‌ای حین کباب کردن جوجه‌ها ترکیب پیاز و فلفل دلمه‌ای و باقی مخلفات مایه مرینیت جوجه را با مقداری آب پرتقال و ادویه دلخواه سرخ می‌کنند و کنار جوجه میل می‌کنند که همان سس جوجه کباب بعد از پخت است.
  • برخی اعتقاد دارند پیاز رنگ زعفران را از بین می‌برد. به همین خاطر در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن جوجه‌ها پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف مایه جدا می‌کنند و بعد زعفران دم کرده را اضافه می‌کنند. بعضی هم ابتدا جوجه‌ها را با زعفران مزه‌دار می‌کنند و سپس پیاز و فلفل دلمه‌ای و سایر مواد را اضافه می‌کنند. به این ترتیب زعفران کمتری هم مصرف می‌شود چون فلفل و پیاز نیازی به زعفران ندارند.

نکات طرز تهیه جوجه کباب تابه ای

  • چگونه جوجه کباب را ترد کنیم؟ برخی اعتقاد دارند برای داشتن یک جوجه کباب ترد و آبدار بهتر است از همان ابتدا روغن مایع را اضافه کنید اما در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن، آبلیمو و نمک را اضافه کنید تا جوجه کباب سفت نشود. به این ترتیب روغن مایع گوشت‌ها را کاور می‌کند و نمی‌گذارد نفوذ نمک و آبلیمو گوشت جوجه را سفت کند، به عقیده ما هم بهتر است این روش را امتحان کنید.
  • اگر همراه جوجه کباب گوجه و فلفل سبز هم می‌خواهید کباب کنید برای هر طرف گوجه ۷ دقیقه و برای هر طرف فلفل ۲ دقیقه زمان برای کباب شدن روی شعله ملایم زمان بگذارید.
  • اگر منقل و کباب‌پز ندارید یا دانشجو هستید و امکان برپا کردن منقل را ندارید به سادگی می‌توانید جوجه کباب تابه‌ای و بدون منقل درست کنید. برای این کار گوشت جوجه را با همین مواد مزه‌دار کنید و سپس در یک تابه مناسب پیازها و فلفل دلمه‌ای که جوجه‌ها را در آن‌ها خوابانده بودید بریزید و سپس جوجه‌ها را به سیخ چوبی بکشید، روی مواد بگذارید و درب تابه را ببندید. سپس روی شعله ملایم گاز اجازه دهید کمی جوجه‌ها آب بیندازد و سپس درب تابه را بردارید تا جوجه سرخ و طلایی شود. یک طرف جوجه که کبابی شد، طرف دیگر را کباب کنید تا حسابی طلایی و مغزپخت شوند.

طرز تهیه جوجه کباب در کباب پز

  • پیازها را در مایه جوجه کباب درشت خرد کنید. یکی از اشتباهات جوجه کباب زدن رنده کردن پیازهاست. پیازها را رنده یا ریز و نازک خرد نکنید چون به گوشت می‌چسبند و روند کباب کردن جوجه را مختل می‌کنند.
  • طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری با سس سبز هم یک روش طبخ عالی جوجه کباب رستورانی است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن جوجه کباب زعفرانی به روش رستوران

چه کار کنیم جوجه کباب ترد شود

یک مرغ متوسط برای چند نفر جوجه کباب می‌دهد؟

هر یک عدد مرغ برای ۴ نفر جوجه کباب می‌دهد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مقدار جوجه برای هر نفر در جوجه کباب با استخوان و بی‌استخوان چقدر است؟

برای جوجه کباب برای هر نفر به میزان ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم گوشت جوجه نیاز است. برای جوجه کباب با استخوان و بی‌استخوان به ازای هر نفر ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم سینه یا ران و کتف در نظر بگیرید.

چه کار کنیم جوجه کباب ترد شود؟

برای ترد شدن جوجه کباب، آبلیمو و نمک را در نیم ساعت یا یک ساعت پایانی مزه‌دار شدن و قبل از کباب کردن به جوجه اضافه کنید. همچنین از آبلیمو خیلی ترش برای اضافه کردن به جوجه‌ها خودداری کنید. آبلیموی ترش و در حجم زیاد، باعث سفت شدن مرغ می‌شود.

چرا جوجه کباب خشک میشه؟

آبلیمو و نمک جوجه کباب را خشک می‌کنند. اما بدون این دو هم جوجه کباب بی‌مزه می‌شود. پس بهترین کار این است که ابتدا با روغن مایع جوجه کباب‌ها را خوب آغشته کنید و سپس نمک و آبلیمو اضافه کنید. در این ترفند کره را جایگزین روغن نکنید چون کره سفت می‌شود و نمی‌تواند از نفوذ نمک و آبلیمو به گوشت جوجه جلوگیری کند.

هر سیخ جوجه چقدر باید روی زغال بماند و کباب شود؟

برای این‌که یک جوجه کباب نرم و آبدار داشته باشید، فرقی ندارد که از کباب‌پز استفاده می‌کنید یا منقل، مدت زمان کباب کردن هر طرف یک سیخ جوجه روی حرارت ۸ تا ۱۰ دقیقه است و البته شعله باید ملایم باشد. به این ترتیب گوشت جوجه کباب حسابی آبدار و ترد و طلایی می‌شود و نمی‌سوزد.

 

کالابرگ الکترونیک