طرز تهیه مربای پوست پرتقال تازه رولی و خلالی بدون تلخی

طرز تهیه مربای پوست پرتقال تازه رولی و خلالی بدون تلخی


16 آبان 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای پوست پرتقال تازه رولی و خلالی بدون تلخی

مربای پوست پرتقال از جمله خوشمزه‌ترین، به صرفه‌ترین، پر خاصیت‌ترین و البته ریسکی‌ترین مرباهای مجلسی است. بسیاری به خاطر این‌که تصور می‌کنند مربای پوست پرتقال حتما تلخ می‌شود ترجیح می‌دهند سراغ درست کردن آن نروند. اما اگر فوت و فن‌های درست کردن مربای پوست پرتقال را بلد باشید یک مربای شیرین و لطیف به دست خواهید آورد. مربای پوست پرتقال خلالی و مربای پوست پرتقال رولی درست می‌کنند که نوع رولی آن مجلسی‌تر است و به درد پذیرایی صبحانه از مهمان می‌خورد، هر چند از نظر طعم هیچ فرقی با هم ندارند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه مربای پوست پرتقال رولی و روش گرفتن تلخی پوست پرتقال را به شما آموزش می‌دهیم.

 

 

طرز تهیه مربا با پوست پرتقال

 

طرز تهیه مربای پوست پرتقال تازه

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت مربای پوست پرتقال: ۲ ساعت

 

 

مواد لازم برای تهیه مربای پوست پرتقال مجلسی

 

  • پوست پرتقال: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۲ لیوان
  • آبلیمو: ۱ و نیم قاشق غذاخوری
  • میخک: ۳ عدد
  • چوب دارچین: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)

 

مراحل طرز تهیه مربای پوست پرتقال رولی به روش شمالی

 

مراحل طرز تهیه مربای پوست پرتقال رولی

 

 

مرحله اول؛ آماده کردن پوست پرتقال‌ها

 

برای درست کردن مربای مجلسی پوست پرتقال ابتدا پرتقال‌ها را خوب بشورید و به ترتیبی که در تصویر آمده پوست پرتقال را بگیرید. سپس سفیدی داخل پوست پرتقال را با یک چاقوی تیز جدا کنید. لازم نیست تمام قسمت سفیدی را کاملا جدا کنید.

 

مرحله دوم؛ رول کردن پوست پرتقال

 

رول کردن پوست پرتقال برای مربا

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال خانگی باید پوست پرتقال را رول کنید. برای این‌که رول‌های پوست پرتقال موقع جوشیدن از هم باز نشوند حتما باید با یک نخ سفید تمیز آن را محکم ببندید. یک راه حل دیگر این است که در هر کدام از رول‌ها یک خلال دندان فرو کنید تا رول پوست پرتقال باز نشود.

 

مرحله سوم؛ گرفتن تلخی پوست پرتقال

 

وقتی تمام رول‌های پوست پرتقال را درست کردید در یک قابلمه بچینید و روی آن‌ها آب بریزید. برای گرفتن تلخی پوست پرتقال باید پوست پرتقال‌های رول شده را چند بار بجوشانید. هر بار بعد از جوشاندن روی پوست پرتقال‌ها آب سرد بگیرید، آبکش کنید و دوباره بجوشانید تا تلخی پوست پرتقال‌ها به طور کامل گرفته شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر بیسکویتی دو رنگ قالبی با طعم عالی و ظاهر شیک

بعد از ۴ بار جوشاندن طعم پوست پرتقال را بچشید. اگر هنوز مزه تلخی داشت یک یا دو بار دیگر بجوشانید.

 

مرحله چهارم؛ جوشاندن پوست پرتقال با شکر

 

در این مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال رولی باید در یک قابلمه مناسب دو لیوان آب و نیم کیلو شکر را بریزید. اجازه دهید آب و شکر روی شعله متوسط گاز به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن شربت میخک‌ها و چوب دارچین را در شربت بیندازید.

ده دقیقه دیگر اجازه دهید شربت بجوشد و سپس رول‌های پوست پرتقال را داخل شربت بریزید. برای این‌که مربا پوست پرتقال کپک نزند کمی به آرامی با دست رول‌ها را فشار دهید تا آب آن‌ها گرفته شود.

 

مرحله پنجم؛ آماده شدن مربای پوست پرتقال

 

آماده شدن مربای پوست پرتقال

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای پوست پرتقال باید درب قابلمه را ببندید و ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا رول‌های پوست پرتقال کمی نرم شوند. بعد از ۲۰ دقیقه درب قابلمه را بردارید و نیم ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز مربا را بپزید تا کاملا جا بیفتد و نرم شود.

وقتی که مربای پوست پرتقال غلیظ شد و جا افتاد یک و نیم قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید و ده دقیقه دیگر به مربا زمان دهید. شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مربا سرد شود. وقتی مربا سرد شد به آرامی نخ‌ها را از رول‌های پوست پرتقال جدا کنید. اگر مربا سرد شده باشد رول‌ها به همان شکل باقی می‌مانند و وا نمی‌روند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست پسته

 

نکات مهم برای کپک و شکرک نزدن مربای پوست پرتقال مجلسی

 

نکات مهم برای کپک و شکرک نزدن مربای پوست پرتقال مجلسی

 

*مربای پوست پرتقال را بعد از سرد شدن در ظروف شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید و در جای تاریک و خنک نگه دارید.

*باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود زیرا ممکن است شکر مربا کم بوده باشد.

*اگر مربای پوست پرتقال شما شکرک زد یک راه‌حل وجود دارد. مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

*اضافه کردن آبلیمو به مربا در مرحله پخت احتمال شکرک زدن آن را کاهش می‌دهد.

*قوام شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق برمی‌داریم و اجازه می دهیم تا سرد شود، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است.

*پیشنهاد می‌کنیم مقاله ترفندهای شکرک و کپک نزدن انواع مربا را هم مطالعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ته‌ چین مرغ در فر و بدون فر

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست هندوانه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مربا پوست پرتقال

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه مربا پوست پرتقال

 

*در طرز تهیه مربای پوست پرتقال رولی برای حفظ حالت پوست پرتقال‌ها می‌توانید به جای خلال دندان، پوست پرتقال‌ها را رول کنید و با سوزن همانند تسبیح درون نخ قرار دهید. این کار موجب حفظ حالت پوست پرتقال‌ها می‌شود.

*برای درست کردن مربا پوست پرتقال به هیچ عنوان از بخش سفید رنگ پوست پرتقال استفاده نکنید، زیرا این کار موجب تلخ شدن مربای پوست پرتقال می‌شود و طعم آن را عوض می‌کند.

*در صورت تمایل می‌توانید به جای اضافه کردن آب به مربای پوست پرتقال از مقداری آب پرتقال تازه استفاده کنید. این کار طعم بی‌نظیری به مربا می‌بخشد.

*برای خوشرنگ شدن مربای پوست پرتقال خانگی می‌توانید مقداری زعفران دم کرده به مربا اضافه کنید.

*در صورت که دوست دارید تلخی پوست پرتقال سریع‌تر گرفته شود و مربای شما بافت ترد و جذاب‌تری پیدا کند، می‌توانید بعد از خرد کردن پوست پرتقال آن‌ها را برای حدود ۱۲ ساعت در آب یخ قرار دهید و در این فاصله چند بار آب آن را عوض کنید.

*اما پوست پرتقال برای چی خوبه؟ پوست پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین c و B1 و اسید فولیک، بتاکاروتن، آلفاکاروتن و فلاونوئید است. از پرتقالی استفاده کنید که پوستش واکس خورده و زیاده از حد براق نباشد. بهتر است از پرتقال‌های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید.

*طرز تهیه مربای پوست پرتقال و هویج هم مرسوم است.

*اگر مربای پوست پرتقال را دوست ندارید می‌توانید مربای پرتقال بدون پوست درست کنید.

*طرز تهیه مربای پوست پرتقال با آهک هم مرسوم است.

*طبع پرتقال ترش سرد است و هر چه پرتقال شیرین‌تر باشد طبع آن گرم‌تر می‌شود. اما کسانی که مزاج سرد و تر دارند بهتر است بعد از خوردن پرتقال حتما یک خوراکی گرم مثل خرما یا عسل بخورند. اما کسانی که مزاج خشک و گرم دارد می‌توانند به پرتقال به عنوان میوه‌ای مفید به خصوص برای دفع صفرا نگاه کنند. کسانی هم که مزاج گرم و تر دارند به راحتی می‌توانند پرتقال را هضم کنند.

*اگر می‌خواهید مربای پوست پرتقال خلالی درست کنید هم به همین روش مربای پوست پرتقال رولی عمل کنید و تلخی پوست پرتقال را بگیرید.

 

سوالات متداول

 

چرا در طرز تهیه مربای پوست پرتقال پوست پرتقال‌ها را در آب سرد می‌گذارند؟

 

در صورت که دوست دارید تلخی پوست پرتقال سریع‌تر گرفته شود و مربای شما بافت ترد و جذاب‌تری پیدا کند، می‌توانید بعد از خرد کردن پوست پرتقال آن‌ها را برای حدود ۱۲ ساعت در آب یخ قرار دهید و در این فرصت چند بار آب آن را عوض کنید.

 

علت استفاده نکردن قسمت سفید رنگ پوست پرتقال در مربا چیست؟

 

برای درست کردن مربای پوست پرتقال به هیچ عنوان از قسمت سفید رنگ پوست پرتقال استفاده نکنید، زیرا این کار موجب تلخ شدن مربا می‌شود و طعم آن را عوض می‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک