چند ساعت بعد از ورزش غذا بخوریم | چه بخوریم و نخوریم؟

چند ساعت بعد از ورزش غذا بخوریم | چه بخوریم و نخوریم؟


9 دی 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چند ساعت بعد از ورزش غذا بخوریم؟ چه بخوریم و نخوریم؟

اگر اهل ورزش کردن هستید، اضافه وزن هم دارید و به دنبال لاغر شدن هستید حتما بارها این سوال برای شما پیش آمده که چند ساعت بعد از ورزش غذا بخوریم؟ بعد ورزش برای لاغری چی بخوریم، چه بخوریم که چاق نشویم و همه زحمات ورزش کردن را هدر ندهیم و البته چه مقدار بخوریم و چند دقیقه بعد از ورزش چربی سوزی شروع می‌شود، هم چه کار کنیم تا چربی شکم و پهلوها را آب کنیم و هم عضله بیاوریم و ماهیچه‌سازی کنیم. نکته‌های لاغر شدن و کاهش وزن اصولی با ورزش کردن را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس سلامت همراه ما باشید.

 

 

واقعیت این است که روش‌های کاهش وزن از طریق ورزش فقط یک سوی قضیه است. یعنی شما برای لاغر شدن صحیح و اصولی، عضله‌سازی و از دست دادن چربی و تناسب اندام باید بدانید که برای لاغر شدن و خوردن غذا بعد از ورزش برای سلامتی، باید چه زمانی بعد از اتمام ورزش غذا بخورید، چه بخورید و چقدر بخورید و البته چه غذاهایی نخورید.

 

به این ترتیب برای از دست دادن وزن و دنبال کردن یک رژیم لاغری هم به استراحت نیاز دارید، هم تغذیه درست و اصولی و هم بازیابی بدن. اما بهتر است در ابتدا بدانید در طول ورزش کردن و بعد ورزش برای لاغری چه اتفاقی برای بدن شما می‌افتد.

 

حین ورزش کردن چه اتفاقاتی برای بدن شما می‌افتد؟

 

شاید فکر می‌کنید در زمان ورزش کردن بدن شما قوی می‌شود و همزمان با چربی‌سوزی شروع به عضله‌سازی می‌کند، اما واقعا اینطور نیست.

 

ورزش کردن به صورت منظم بدن شما را برای لاغر شدن آماده و مهیا می‌کند. زمانی که ورزش می‌کنید به بدن شما فشار وارد می‌شود و به مروز زمان این فشار بدن شما قوی‌تر، محکم‌تر و البته لاغرتر و متناسب‌تر می‌کند.

 

حین ورزش کردن چه اتفاقاتی برای بدن شما می‌افتد؟

 

زمانی که شما به صورت قدرتی ورزش می‌کنید بافت عضلانی و ماهیچه‌ای خود را به صورت میکروسکوپی می‌شکنید و پاره می‌کنید. این پارگی بد نیست. ورزش مستمر باعث ایجاد شکاف‌ و پارگی‌های کوچک در بافت عضله می‌شود، با ترمیم این شکاف‌ها عضلات به مرور بزرگ‌تر از قبل می‌شوند.

 

این روند عضله‌سازی در سطح خُرد انجام می‌شود. تمام این پروسه علاوه بر ورزش کردن به این بستگی دارد که شما یک تغذیه مناسب و آب کافی در بدن هم داشته باشید. در واقع برای لاغر شدن و کاهش وزن اصولی باید بدانید در پایان ورزش چطور بدن خودتان را از نظر غذایی تقویت کنید تا برای ورزش بعدی آماده شوید.

 

 

بیشتر بخوانید: اصولی برای کاهش اشتها همراه با لاغر شدن سریع

 

 

اما برای عضله‌سازی و تقویت ماهیچه‌ها چه باید بخوریم؟ بعد از ورزش چه بخوریم تا لاغر شویم؟در ادامه در این مورد و نیز نکته‌هایی برای لاغر شدن صحبت خواهیم کرد.

 

 

نکته‌هایی برای لاغر شدن و عضله سازی؛ برای ساخت عضله چه بخوریم؟

 

مسلما پروتئین بهترین ماده غذایی برای تقویت و ساخت عضله‌هاست. اما پروتئین به جز عضله‌سازی چه فواید دیگری برای بدن دارد؟

 

  • ساخت آنزیم‌ها و هورمون‌ها
  • تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • تقویت مو و ناخن‌ها
  • ساخت بلوک‌های پوست، مو، رباط، استخوان و غضروف
  • تعادل برقرار کردن در مایعات بدن
  • حفظ PH بدن
  • حمل و ذخیره مواد مغذی
حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوای هویج مجلسی زعفرانی + فیلم آموزش

 

نکته‌هایی برای لاغر شدن و عضله سازی؛ برای ساخت عضله چه بخوریم؟

 

در واقع شکاف‌ و پارگی‌های میکروسکوپی ایجاد شده در بافت عضله برای بزرگ‌تر و قوی‌تر شدن نیاز به پروتئین دارند. بعد از پایان ورزش ماهیچه‌ها و عضلات مثل اسفنج پروتئین را جذب می‌کنند، پُر و حجیم و ترمیم می‌شوند.

 

بنابراین پس از یک تمرین، حتما مطمئن شوید که در طی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد حتما یک وعده پروتئین دریافت می‌کنید. اطلاعات مختلفی در مورد اینکه چه مدت می‌توانید صبر کنید و سپس پروتئین دریافت کنید وجود دارد، اما متخصصان علوم ورزشی توصیه می‌کنند که ۱۵ تا ۶۰ دقیقه بعد از ورزش پروتئین مصرف کنید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

این چارچوب زمانی به «پنجره‌ی آنابولیک» مشهور است و پیش از این گفته می‌شد که بهترین زمان برای کسب بیشترین نتیجه از مواد مغذی مانند پروتئین است.

 

اگر چه برخی تحقیقات جدید هم نشان می‌دهد که طول مدت این پنجره، بسیار طولانی‌تر از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شد. طبق گزارش انجمن بین المللی تغذیه‌ ورزشی، مصرف پروتئین در فاصله‌ زمانی تا دو ساعت بعد از تمرین سنگین، برای عضله‌سازی ایده‌آل است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی های چربی سوز

 

 

با این همه برای یک فرد معمولی، تمرینات مقاومتی و مصرف پروتئین کافی، مهم‌تر از زمان‌بندی مصرف پروتئین است. یعنی افرادی که با معده‌ خالی تمرین می‌کنند، مثلا قبل از صبحانه، بهتر است فورا بعد از تمرین پروتئین مصرف کنند زیرا مدت طولانی پروتئین دریافت نکرده‌اند. بنابراین صبحانه بعد از ورزش برای لاغری مهم است.

 

تا این‌جا متوجه شدیم که لاغر شدن و کاهش وزن اصولی بدون دریافت پروتئین امکان‌پذیر نیست. اما بهترین منابع پروتئین و غذا خوردن بعد از ورزش کدامند؟

 

 

بهترین منابع پروتئین برای خوردن بعد از ورزش کردن کدامند؟

 

خوردن غذا بعد از ورزش و خوردن بعد از ورزش با بهترین منابع پروتئین زیر تامین می‌شود.

 

  • انواع تخم مرغ
  • ماهی سالمون
  • ماهی تن
  • مرغ و جوجه گریل شده یا کبابی
  • اوتمیل حو دو سر یا آب پنیر و یا پروتئین گیاهی
  • پنیر کاتیج

 

بهترین منابع پروتئین برای خوردن بعد از ورزش کردن کدامند؟

 

بهترین مقدار مصرف پروتئین یعنی به ازای هر پوند از وزن‌تان نیاز به ۰.۱۴ تا  ۰.۲۳ گرم پروتئین دارید. به عبارت دیگر اگر وزن حدود ۶۸ کیلوگرم است به ۲۱ تا ۳۵ گرم پروتئین بعد از ورزش کردن نیاز دارید.

 

 

برای لاغر شدن و کاهش وزن اصولی بعد از ورزش به چه مقدار کربوهیدرات نیاز دارید؟

 

در حالی که ما برای عضله‌سازی به پروتئین نیاز داریم، برای سوخت‌رسانی به عضلات و ماهیچه‌ها به کربوهیدرات هم نیاز داریم. در زمان ورزش کردن از گلوکز موجود در ماهیچه‌ها و کبد گلیکوژن استفاده می‌شود. ورزش و تمرینات شدید این منابع گلیکوژن را تخلیه کرده و تغذیه بعد از ورزش به بازسازی این منابع کمک می‌کند.

 

برای لاغر شدن و کاهش وزن اصولی بعد از ورزش به چه مقدار کربوهیدرات نیاز دارید؟

 

در واقع نوع فعالیتی که انجام می‌دهید میزان گلیکوژن مورد نیاز شما را تعیین می‌کند. ورزش‌های استقامتی مثل شنا، دویدن و دوچرخه‌سواری بیشتر از تمرینات مقاومتی کربوهیدارت می‌سوزانند. به عبارت دیگر برای هر پوند از وزن‌تان بعد از ورزش باید ۰.۵ تا ۰.۷ گرم کربوهیدرات مصرف کنید تا ذخایر گلیکوژنی بدن پر شوند و فرایند سنتز پروتئین برای ساخت عضلات شروع شود.

 

به این ترتیب فردی که ۶۸ کیلوگرم وزن دارد به ۷۵ تا ۱۰۵ گرم کربوهیدرات بعد از ورزش نیاز دارد. اما بعد از تمرین بدنسازی چی بخوریم برای لاغری که چاق نشیم؟

 

بهترین منابع مصرف کربوهیدرات بعد از ورزش کردن عبارتند از:

 

 

 

بعد از ورزش چه چیزهایی نباید بخوریم؟

 

بعد از ورزش بدن به خاطر تخلیه انرژی نیاز به مواد غذایی را به وضوح احساس می‌کند. اما مصرف موادی که ارزش غذایی ندارند کمکی به بازیابی انرژی شما نمی‌کند. انواع فست فود، غذاهای فرآوری شده و آب میوه‌های پاکتی انتخاب خوبی برای تغذیه بعد از ورزش نیستند.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی با نشاسته ساده و چند رنگ به ۵ روش مختلف

 

بعد از ورزش چه چیزهایی نباید بخوریم؟

 

از جمله راه‌های کاهش وزن اصولی و لاغر شدن علاوه بر ورزش کردن، داشتن یک تغذیه سالم و سرشار از پروتئین و مواد مغذی است.

 

 

بعد از ورزش کردن چه نوشیدنی‌هایی بنوشیم؟

 

قبل از ورزش، بعد از ورزش و حین ورزش کردن همیشه بهترین انتخاب برای نوشیدنی «آب» است. نوشیدنی‌های ورزشی معمولا کالری زیادی دارند و اگر ورزش شما آنقدرها شدید و استقامتی نیست کالری اضافی به بدن شما می‌دهند.

 

بعد از ورزش کردن چه نوشیدنی‌هایی بنوشیم؟

 

اما آب علاوه بر دهیدراته کردن بدن، موارد زیر را در هم بدن تقویت می‌کند:

 

  • تنظیم دمای بدن
  • حمل و نقل مواد مغذی
  • کمک به گردش جریان خون
  • هضم و جذب غذا
  • عملکردهای شناختی

 

علاوه بر این آب به عملکرد و بازیابی بدن کمک می کند. اگر در حال بازی ورزشی رقابتی و مسابقه هستید و آب بدن‌تان کم شود، این مسئله می‌تواند در تصمیم‌گیری و روند فکری شما تأثیر بگذارد و باعث گرفتن تصمیمات اشتباه شود.

 

به همین دلیل برای اطمینان از دهیدراته بودن بدن هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یک تا یک و نیم فنجان آب بنوشید.

 

چند دقیقه یا چند ساعت بعد از ورزش کردن غذا بخوریم تا لاغر شویم؟

 

شاید این سوالا ت در ذهن شما هم باشد. آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می‌شود؟ چند دقیقه بعد از پیاده روی صبحانه بخوریم؟ بعد از پیاده روی چه بخوریم تا چاق نشویم چند ساعت بعد از غذا ورزش کنم و فاصله زمانی بین ورزش و غذا خوردن چه قدر است؟

 

برای لاغر شدن و کاهش وزن اصولی مهم است که چند دقیقه بعد از ورزش کردن باید غذا بخوریم تا لاغر شویم. اما آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می‌شود؟

 

 

بیشتر بخوانید: صبحانه چی بخورم؟

 

 

در واقع حتی اگر هدف شما از ورزش کردن از دست دادن وزن باشد باید به بدن پروتئین و کربوهیدرات برسانید. هم کربوهیدرات و هم پروتئین برای بهبود عملکرد بدن و روند عضله‌سازی مورد نیاز هستند.

 

چند دقیقه یا چند ساعت بعد از ورزش کردن غذا بخوریم تا لاغر شویم؟

 

اما لازم است بلافاصله بعد از ورزش کردن غذا نخورید و البته همیشه ۳ یا چهار ساعت قبل از ورزش دیگر غذای سنگین نخورید. اگر می‌خواهید بعد از ورزش غذا بخورید ۳۰ تا شصت دقیقه بعد از ورزش این کار را انجام دهید. در واقع این بهترین زمانی است که مواد مغذی در بدن فرآوری می‌شوند.

 

به عمل چربی‌سوزی لیپوپیز گفته می‌شود و اگر بلافاصله بعد از ورزش غذا بخورید این فرایند انجام نمی‌شود. با این‌همه همان‌طور که گفتیم تغذیه بعد از ورزش هم برای چربی‌سوزی لازم است و نباید زیاد صبر کنید و همان زمان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه کافی است.

 

 

امیدوارم جواب همه سوالات خود که از همه مهم‌تر، بعد از باشگاه برای لاغری چی بخوریم را گرفته باشید.

 

 

سوالات متداول

 

بعد از پیاده روی چی بخوریم که چاق نشویم؟

 

بعد از پیاده روی، می‌توانید سیب زمینی یا برنج قهوه‌ای مصرف کنید و برای تامین پروتئین مصرف نخود، عدس و غلات توصیه می‌شود. همچنین ماست یونانی، تخم مرغ، ماهی سالمون یا مرغ بعد از پیاده روی مناسب است.

 

آیا ورزش بعد از غذا چاق می‌کند؟

 

خیر، ورزش بعد از غذا البته دو ساعت بعد از آن باعث سوختن چربی و مصرف کالری بیشتر خواهد شد.

 

بعد از پیاده روی کی صبحانه بخوریم؟

 

۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد از پیاده‌روی و ورزش، صبحانه ترجیحا پروتئینی میل کنید.

 

 

منبع: Life Hack

 

 

کالابرگ الکترونیک