طرز تهیه آبگوشت متنجنه (آبگوشت امام حسینی نذری کرمانی)

طرز تهیه آبگوشت متنجنه (آبگوشت امام حسینی نذری کرمانی)


3 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آبگوشت متنجنه (آبگوشت امام حسینی نذری کرمانی)
فهرست محتوا پنهان

آبگوشت متنجنه یک آبگوشت اصالتا رفسنجانی و بسیار محبوب در استان کرمان است. آبگوشت متنجنه کرمانی در روزهای تاسوعا و عاشورا هم یک غذای نذری محرم بسیار پرطرفدار است و در شهرهایی مثل بم به آن آبگوشت امام حسینی هم می‌گویند. اتفاقا آبگوشت متنجنه یک غذای ماه رمضانی محبوب در کرمان هم هست. در سرویس آشپزی طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه (مطنجنه) را با تمام جزییات این آبگوشت سنتی ایرانی برای شما آماده کرده‌ایم. با مجله کوروش همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت متنجنه (برای ۱۰ نفر)

  • نخود: ۱ و نیم پیمانه
  • لوبیا چیتی: ۱ پیمانه 
  • پیاز: ۲ عدد 
  • گوشت گوسفند: ۹۰۰ گرم
  • دنبه: ۱۰۰ گرم
  • ترخون، شنبلیله و جعفری خشک و پودر شده: ۱۲۰ گرم 
  • سیب زمینی متوسط: ۴ عدد
  • به: ۱ عدد کوچک و خرد شده
  • برگه زردآلو: ۱۰۰ گرم
  • مغز گردوی خرد شده: ۱۰۰ گرم
  • لیموعمانی: ۱ عدد کوچک
  • رب گوجه‌ فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی خشک: ۱۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم و دلخواه
  • روغن مایع: به مقدار لازم

*هر پیمانه معادل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار است.

مدت زمان آماده سازی و پخت آبگوشت متنجنه: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم آبگوشت نذری کرمانی: حدود ۳۶۹ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آبگوشت متنجنه (آبگوشت امام حسینی زنگی آباد کرمان)

مواد لازم برای تهیه آبگوشت کرمانی متنجنه (برای 10 نفر)

آبگوشت زنگی آبادی، در اصل آبگوشت نذری محرم و سایر مناسبت‌های مذهبی است و علاوه بر لذیذ بودن، بسیار مقوی است. از آنجایی که در این آبگوشت از حبوبات استفاده می‌شود، باید اجازه دهید این حبوبات از شب قبل خیس بخورند تا آماده طبخ شوند. همچنین سبزی‌ مورد استفاده آبگوشت امام حسینی متنجنه هم می‌تواند سبزی تازه و هم سبزیجات خشک معطر باشد که معمولا از سبزی خشک استفاده می‌کنند. برای مشاهده مراحل تهیه آبگوشت متنجون، تا انتهای متن را با ما باشید.

مرحله اول: خیس کردن حبوبات و زردآلو

برای تهیه آبگوشت کرمانی متنجنه مثل روال عادی تمام آبگوشت‌ها باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود. برگه‌های زردآلو را هم دو ساعت در آب بخیسانید تا خوب نرم شوند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل لوبیا چیتی و نخود و همچنین قیسی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: له کردن نخودها با پیاز

در طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه آمده که ابتدا باید ۱/۳ از نخودهای خیس خورده را در هاون بکوبید. بعد از کوبیدن کامل نخودها و له شدن آن‌ها ۱ عدد از پیازها را ریز خرد کنید و آن را هم در هاون بریزید. پیاز خرد شده را همراه با نخودها باز هم بکوبید تا با هم له و یکدست شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش هدیح خوی نذری محرم و صفر

مرحله سوم: تفت گوشت با ادویه 

داخل قابلمه‌ای که می‌خواهید آبگوشت کرمانی متنجنه را در آن درست کنید، یک پیاز دیگر را خرد کنید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شد گوشت شسته شده و خرد شده و دنبه را هم اضافه کنید. برای آبگوشت بهتر است گوشت‌ را زیاد ریز خرد نکنید و تکه‌های گوشت درشت باشند. گوشت و دنبه را با فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلوای آغوز یا حلوا گردو شمالی (حلوا سیاه) به روش مازندرانی

در صورت تمایل می‌توانید زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، گوشت گوسفند و دنبه گوسفند را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن نخود و لوبیا به گوشت

در این مرحله باقی نخودها، لوبیا چیتی و نخودهای له شده با پیاز را به گوشت تفت خورده اضافه کنید. مقداری آب جوش اضافه کنید. آب روی گوشت را بپوشاند. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مواد آبگوشت متنجنه خوب با هم بپزند.

مرحله پنجم: له کردن زردآلو و خیس کردن سبزیجات

در این فاصله برگه‌های زردآلو خیس خورده را هم در هاون بکوبید و خوب له کنید. ترخون، جعفری و شنبلیله خشک را در آب خیس کنید. می‌توانید انواع سبزیجات خشک شده مثل ترخون، جعفری و شنبلیله را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

آبگوشت کرمانی نذری

مرحله ششم: اضافه کردن نخود و لوبیا به همراه لیموعمانی و گردو به آبگوشت

وقتی آبگوشت تا حد زیادی پخت و به روغن افتاد، گردوی خرد شده را به همراه به خرد شده و برگه زردآلو به آبگوشت کرمانی اضافه کنید و هم بزنید و بگذارید مواد برای ۱ الی یک و نیم ساعت دیگر پخته شود.

در صورت تمایل برای تهیه مغز گردو به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله هفتم: لیمو عمانی را اضافه کنید

۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت آبگوشت متنجنه مغز لیمو عمانی را اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از قبل لیمو عمانی‌ها را سوراخ کنید و در آب جوش بیندازید و لیمو عمانی را درسته در آبگوشت بریزید.

در صورت تمایل برای تهیه لیمو عمانی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قیمه

مرحله هشتم: آماده کردن سیب زمینی، سبزی و رب گوجه برای آبگوشت امام حسینی کرمانی

در فاصله‌ای که آبگوشت متنجنه روی گاز در حال پختن است سیب ‌زمینی‌ها را پوست بگیرید (می‌توانید پوست سیب‌ زمینی‌ها را خوب بشورید و پوست نگیرید). در یک ماهیتابه رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. طرز تهیه رب گوجه خونگی را بلدید؟ حین سرخ شدن رب گوجه فرنگی روی حرارت ملایم، گوجه فرنگی خشک و سبزی‌های خشک معطر را به رب اضافه کنید و کمی تفت دهید.

حالا سیب‌ زمینی‌ها را به رب گوجه فرنگی اضافه کنید و روی آن‌ها آب جوش بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که روی سیب زمینی‌ها را بپوشاند و نه بیشتر. اجازه بدهید سیب زمینی‌ها بپزند ولی له نشوند، برای آبگوشت کرمانی متنجنه بهتر است سیب‌زمینی‌های پخته، له نشوند. در این مرحله نمک آبگوشت را هم اندازه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، رب گوجه فرنگی و روغن مایع را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله نهم: جا افتادن آبگوشت کرمانی مطنجنه و سرو آن

وقتی گوشت و حبوبات آبگوشت کاملا پخته شد، مخلوط سیب زمینی، گوجه خشک، سبزی خشک و رب گوجه فرنگی را به آبگوشت متنجنه اضافه کنید تا با هم چند جوش بزنند. بعد از ده دقیقه آبگوشت کرمانی متنجنه آماده سرو است.

نکات مهم طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه

نکات مهم طرز تهیه آشپزی آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه

  • یک طرز تهیه برای درست کردن آبگوشت خوشمزه کرمانی و بمی متنجنه این است که نخود خیس خورده و پیازها را در غذاساز میکس کنید. گوشت و پیاز را در یک قابلمه تفت دهید و سپس حبوبات، نمک، فلفل و زردچوبه به همراه آب را به آن اضافه کنید و فرصت دهید تا بپزند. در این مرحله نخود کوبیده و پیاز را به همراه دنبه در ظرفی ریخته و روی اجاق قرار دهید تا به روغن بیفتد و بعد رب گوجه‌ فرنگی و سبزی‌ها را به آن اضافه کنید تا کمی بپزند. حالا تمام مواد آبگوشت متنجنه را با هم مخلوط کنید، سیب زمینی، برگه زردآلو، به و گردو را هم اضافه کرده و زمان بدهید تا آبگوشت جا بیفتد.
  • بعضی‌ها به آبگوشت کرمانی متنجنه کمی هم برنج اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید به این مقدار مواد ۲ قاشق غذاخوری برنج خام هم اضافه کنید و همراه با برگه‌های زردآلو و سایر مواد به آبگوشت اضافه کنید.
  • مدت زمان پخت آبگوشت کرمانی متنجنه ۲ الی سه ساعت است. البته اگر حبوبات یا گوشت شما کمی دیرپز باشد احتمالا زمان بیشتری می‌برد.
  • استفاده از گوجه فرنگی خشک یا پودر گوجه فرنگی در این آبگوشت طعم و رنگ خوبی به آن می‌دهد اما اگر در دسترس ندارید آن را حذف کنید.
  • در طرز تهیه آبگوشت با ترخون به روش کرمانی نباید گوشت را بیش از حد خرد کنید. بهتر است اندازه‌ گوشت در این غذا کمی درشت باشد.
  • در طرز تهیه آبگوشت نذری کرمان بهتر است از گوشت بره استفاده کنید تا طعم آبگوشت لذیذتر شود.
  • مردم کرمان به طور سنتی آبگوشت متنجبه را در قابلمه‌های مسی درست می‌کنند.
  • در طرز تهیه آبگوشت زنگی اباد بهتر است غذا را با شعله ملایم یک شب کامل روی گاز قرار دهید تا به آرامی بپزد و کاملا جا بیفتد.
حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه رنگینک قالبی و ساده به روش جنوبی + فیلم

آبگوشت متنجنه چیست؟

آبگوشت از جمله قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی و محبوب مردم سرتاسر دنیاست. اهالی کشورهای مختلف آبگوشت را به عنوان غذایی مقوی به طرق مختلف می‌پزند و با نان یا پلو سرو می‌کنند. اهالی مناطق مختلف ایران هم از دیرباز آبگوشت‌های مختلف را با توجه به فرهنگ غذایی خود می‌پزند و بسته به مواد مورد استفاده در تهیه آبگوشت به آن نام‌های مختلف داده‌اند از آبگوشت و دیزی گرفته تا شوربا، یخنی، نخود آب و پیتی، اسامی مختلف آبگوشت هستند.

اما چرا آبگوشت متنجنه؟ اصلا متنجنه یعنی چه؟

مطنجنه [م ُ طَ ج َ ن َ / ن ِ] (اِ) چیزهای بریان کرده. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا): و طعام او، گوشت بزغاله و مرغ خانگی و تذرو و طیهوج… مطنجنه.(ذخیره ٔخوارزمشاهی) (یادداشت ایضاً). و قلیه خشک و اسفیدباها و گوشت بریان و مطنجنه و کباب و قلیه و آبکامه باید خورد. (ذخیره ٔخوارزمشاهی) (یادداشت ایضاً). و طعام گوشت‌های بریان و مطنجنه و قلیه ٔخشک خورند. (ذخیره ٔ خوارزمشاهی) (یادداشت ایضاً). و رجوع به ماده قبل شود.

بهترین گوشت برای طرز تهیه آبگوشت متنجنه چیست؟

بهترین گوشت برای طرز تهیه آبگوشت زنگی آباد چیست؟

برای طرز تهیه این غذای معروف کرمان، بهتر است از گوشت بره جوان و زود‌پز استفاده کنید. استفاده از دنبه هم می‌تواند طعم آبگوشت متنجنه شما را لذیذتر کند.

از چه موادی برای تزیین آبگوشت متنجنه استفاده می‌شود؟

معمولا کرمانی‌ها روی آبگوشت امام حسین (ع) را با زعفران دم کرده غلیظ و دارچین تزیین می‌کنند.

برای خوش‌طعم‌تر شدن آبگوشت متنجنه چه کار کنیم؟

برای خوش‌طعم‌تر شدن آبگوشت متنجنه چه کار کنیم؟

اگر می‌خواهید آبگوشت کرمانی شما طعم خاص و ویژه‌ای بگیرد، به آن برگه زردآلو و به اضافه می‌کنید. می‌توانید از برگه هلو هم به جای میوه به استفاده کنید. این میوه‌های خشک یا میوه به تازه را در میانه پخت آبگوشت به آن بیفزایید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد نذری

 سوالات متداول

ادویه آبگوشت نذری امام حسینی کرمان چیست؟

در طرز تهیه آبگوشت امام حسینی زنگی آباد کرمان می‌توانید از زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه، لیمو عمانی، زیره سیاه، زنجبیل، هل سبز، میخک، برگ بو، جوز هندی، بادیان، پودر پیاز و دانه گشنیز به دلخواه استفاده کنید.

اگر در طرز تهیه آبگوشت نذری کرمان به برگه زردآلو دسترسی نداشتیم، چه چیزی را جایگزین کنیم؟

اگر در طرز تهیه آبگوشت امام حسینی زنگی آباد کرمان به برگه زردآلو دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری به تازه و خرد شده یا برگه هلو در این آبگوشت استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک