افطاری چی بپزم | غذاهای افطار در شهرهای مختلف + فیلم

افطاری چی بپزم | غذاهای افطار در شهرهای مختلف + فیلم


20 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 26 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معروف ترین غذاهای افطاری سنتی شهرهای مختلف + فیلم
فهرست محتوا پنهان

افطاری چی درست کنم؟ اصلا غذاهای مخصوص افطار در شهرهای مختلف ایران چه غذاهایی هستند؟ در هر شهری، کدام خوراک به عنوان غذای ماه رمضان محبوب‌تر است؟ برای این‌که به رژیم غذایی ماه رمضان تنوع بیشتری بدهیم برای افطاری ماه رمضان چه غذاهایی درست کنیم؟ در این مقاله از سرویس آشپزی به معرفی غذاهای مخصوص افطار ماه رمضان در شهرهای مختلف ایران می‌پردازیم تا در لیست افطاری چی بپزم خود جای دهید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

در ماه رمضان افطاری چی درست کنم؟

در ماه رمضان افطاری چی درست کنم؟

غذاهای مخصوص افطار در شهرهای مختلف ایران عموما شامل غذاهای نونی، انواع سوپ و آش، و غذاهای بدون برنج هستند. در اصل برای وعده افطاری چی بپزم و برای مهمونی افطار چی درست کنم بهتر است این لیست غذاهای افطار در شهرهای مختلف ایران را در دستور کار قرار دهید.

البته پیشنهاد ما این است که برای وعده افطار غذاهای سبک مثل انواع سوپ، نان و پنیر، آش‌های سبک و … میل کنید و برای وعده شام (اگر میل دارید) یا وعده سحری غذاهای گوشتی و نونی را سرو کنید.

برای درست کردن انواع غذای مناسب افطاری به موادی مثل برنج، مواد پروتئینی مختلف از جمله گوشت گوسفند، گوشت گاو و گوساله، گوشت مرغ، ماهی و میگو، روغن، چاشنی و ادویه جات مثل نمک، زردچوبه، رب گوجه، رب انار، رشته و ماکارونی، غلات و حبوبات، پیاز داغ و … نیاز دارید که می‌توانید تمام این مواد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش در سراسر کشور تهیه کنید.

در ادامه به لیست معروف‌ترین غذاهای افطار در شهرهای مختلف ایران می‌پردازیم، با ذکر این نکته که در برخی شهرهای ایران وعده افطار را به عنوان شام برگزار می‌کنند.

غذاهای افطار ماه رمضان در خوزستان

غذاهای افطار ماه رمضان در خوزستان

به خاطر تنوع قومی در استان خوزستان انواع غذاهای عربی و بختیاری و غذاهای مربوط به اقوام شوشتری و دزفولی جزو محبوب‌ترین افطارهای سنتی ماه رمضان در این استان محسوب می‌شوند.

از میان غذاهای ماه رمضان در خوزستان و اهواز می‌توان به قیمه نخودی، تشریه، قورمه سبزی اهوازی، هریسه، محلبی و فلافل اشاره کرد. در کنار این غذاها که معمولا برای افطارهای ماه رمضان تهیه و سرو می‌شوند، شیرینی‌های ماه رمضانی خوشمزه‌ای مثل لگیمات و بامیه هم طرفداران زیادی دارند و معمولا با چای یا قهوه عربی سرو می‌شوند. برای مطالعه طرز تهیه این غذاهای مناسب افطاری روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

 

غذاهای ماه رمضان در بندرعباس

غذاهای ماه رمضان در بندرعباس

هرمزگان و شهرهای این استان هم طبق معمول، به خاطر نزدیک بودن به دریا، بیشتر به غذاهای دریایی روی خوش نشان می‌دهند. قلیه ماهی و ماهی شکم پر با حشو از غذاهای محبوب بندرعباسی‌ها برای افطار ماه رمضان است.

در کنار این غذای خوشمزه و پرخاصیت، انواع آش‌های محلی، هریسه، نان روغنی و نان ریخته نیز به عنوان غذاهای محبوب افطاری و سحری‌ بدون برنج ماه رمضان به حساب می‌آیند. برای مطالعه طرز تهیه این غذاهای مناسب افطار روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

افطاری‌های مخصوص ماه رمضان در کرمان

افطاری‌های مخصوص ماه رمضان در کرمان

احتمالا شما هم کرمان را با آبگوشت مشهور این شهر به یاد می‌آورید. کرمانی‌ها آبگوشت متنجنه را به عنوان اصلی‌ترین غذای شهر خود برای افطار ماه رمضان و سحری ماه رمضان سرو می‌کنند. معمولا هم این غذای خوشمزه و مقوی را در مراسم‌ دینی و نذری مثل ماه محرم و ماه رمضان، درست می‌کنند. در کنار آبگوشت متنجنه،‌ شله زرد و قاتق‌های محبوب این شهر مثل «قاتق نعنا» را هم می‌توانید در سفره کرمانی‌ها برای افطار ماه رمضان پیدا کنید. برای مطالعه طرز تهیه منوی افطاری کرمانی‌ها روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

افطاری‌های ماه رمضان در شیراز

غذاهای ماه رمضان در شیراز

 

شیرازی‌‌ها هم تنوع زیادی در تهیه و پخت غذاهای سنتی برای افطار ماه رمضان دارند. این غذاها هم معمولا با ذائقه مردم دیگر شهرها سازگار هستند. از انواع غذاهای ماه رمضان در استان فارس می‌توان به کوفته هلو، شکر پلو، رب پلو، شامی کباب و کلم پلو اشاره کرد.

در کنار این غذاها،‌ شیرازی‌ها معمولا تر حلوا یا دسر فرنی را هم به عنوان دسر ماه رمضان یا برای غذای افطار در سفره‌های ماه رمضانی خود قرار می‌دهند. برای مطالعه غذاهای شیرازی مناسب وعده افطار روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

 

 

مشهورترین غذاهای افطار در اصفهان

مشهورترین غذاهای افطار در اصفهان

اگر در ماه رمضان به اصفهان سفر کنید، غذاهای متنوعی را در سفره افطار مردم این شهر پیدا خواهید کرد. از غذاهای اعیانی افطاری اصفهان مثل بریان یا بریون گرفته تا حلیم بادمجان، شله بریان زیره و خورش ماست گرفته تا آش شله قلمکار، کله جوش، گوشت و لوبیا و … از غذاهای محبوب اصفهانی‌ها برای ماه مبارک رمضان است.

شما هم می‌توانید این غذاها را برای افطار ماه رمضان بپزید و انرژی مورد نیاز برای این ماه را از طریق این غذاهای مقوی، به دست بیاورید. البته به نظر می‌رسد بریان به خاطر چربی زیادی که دارد آب زیادی را هم می‌طلبد و ممکن است به خصوص در روزهای گرم باعث تشنگی شود. برای مطالعه طرز تهیه این غذاهای افطاری خوشمزه روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

غذاهای مخصوص افطار در گیلان

غذاهای مخصوص افطار و سحری در گیلان

استان گیلان و به خصوص شهر رشت، از لحاظ تنوع غذایی، مشهور و زبانزد خاص و عام است. تا جایی که نام این شهر در یونسکو به خاطر تنوع غذا ثبت شده است. از جمله غذاهای افطاری گیلان که برای ماه رمضان تهیه می‌شود می‌توان به باقلا قاتق، انواع کوکو و انواع کتلت، خورشت فسنجان، شامی پوک، خورش ترش تره، انواع غذاهای دریایی و … اشاره کرد.

در کنار این غذاها، شیرینی رشته خوشکار نیز به عنوان یک شیرینی محبوب ماه رمضانی در سفره‌‌های افطاری جای پای خود را محکم کرده است. فرنی و انواع آش‌ها را هم می‌توانید در سفره‌های افطار گیلانی‌ها مشاهده کنید.

هر چند گیلانی‌ها از سبزی‌های بومی در این غذاها استفاده می‌کنند ولی شما هم می‌توانید با جایگزین کردن این سبزی‌ها و رعایت دستورالعمل اصلی، این غذاها را به عنوان غذای افطار ماه رمضان و سحری درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه این غذاهای سالم و خوشمزه برای افطار روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

 

غذاهای افطار ماه رمضان در تبریز

غذاهای افطار ماه رمضان در تبریز

تبریزی‌ها هم غذاها و شیرینی‌های متنوعی را برای مناسبت‌های مختلف از جمله ماه رمضان، تهیه و تدارک می‌بینند. انواع دلمه برگ مو و دلمه کلم برگ تبریزی، کوفته تبریزی، آش ماست، اوماج آشی، شیربرنج، کتلت گوشت و انواع کوکو از غذاهای محبوب تبریزی‌ها برای افطار ماه رمضان است.

در کنار این غذاهای افطاری تبریز انواع شیرینی‌ها مثل «رشته ختایی» و انواع کلوچه و کیک هم در سفره‌‌های افطاری تبریزی‌ها خودنمایی می‌کند. این شیرینی‌ها و دسرهای خوشمزه معمولا با انواع نوشیدنی‌ها مثل چای نبات و گلاب، شیر و آب جوش سرو می‌شوند. برای مطالعه طرز تهیه این غذاهای افطاری خوشمزه روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

 

غذاهای افطار کرمانشاهی‌ها در ماه رمضان

غذاهای افطار کرمانشاهی‌ها در ماه رمضان

کافی است یک بار به کرمانشاه سفر کرده باشید تا با «حلیم کرمانشاهی» آشنا باشید. این غذا، پای ثابت سفره‌های افطاری کرمانشاهی است. علاوه بر این حلیم خوشمزه، سیب پلو، کوفته کرمانشاهی، آش ترخینه، آش عباسعلی، هریس یا هریسه و شله زرد هم پای ثابت سفره‌های شام و افطاری ماه رمضان در کرمانشاه هستند. برای مطالعه طرز تهیه غذاهای کرمانشاهی مناسب افطار روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه میلک شیک انار کافی شاپی با بستنی، خامه و رژیمی

غذاهای افطاری ماه رمضان در سیستان و بلوچستان

غذاهای افطاری ماه رمضان در سیستان و بلوچستان

انواع غذاهای سیستانی شامل نان برک، شیر برنج و شله زرد از انواع غذاهای محبوب افطار ماه رمضان به حساب می‌آیند که طرفداران زیادی هم دارند. رسم پخش کردن غذا بین مردم هم از رسوم قدیمی مردم این استان است.

غذاهای مقوی مثل کشک زرد که به «آبگوشت پهلوانان زابلی» هم مشهور است، از غذاهای قدیمی و سنتی افطاری مردم این خطه از ایران است که برای تجدید قوا و افزایش انرژی روزه‌داران در ماه رمضان تهیه می‌شود.

آبگوشت زابلی، شیرینی لندو، املت سوزی، غلور زابلی، پکوره و … هم از غذاهای بومی سیستان و بلوچستان در افطار ماه رمضان به حساب می‌آیند. اما یکی از مهم‌ترین غذاهایی که در ماه مبارک رمضان برای افطاری تهیه می‌شود، «بت ماش» است که از برنج، روغن و ماش تشکیل شده و معمولا در این منطقه و برخی شهرهای دیگر استان با ترشی و برای افطار سرو می‌شود.

غذاهای افطار زنجان در ماه رمضان

غذاهای افطار زنجان در ماه رمضان

زنجانی‌ها هم لیست بلند بالایی از غذاهای مقوی و متنوع برای افطار ماه رمضان دارند، از جمله این غذاها می‌توان به آش کشک، آش ترش، تاس کباب، کله جوش، پیاز آب و انواع سوپ اشاره کرد. دسرهای مختلف مثل رنگینک خرما و فرنی هم همراه با غذاهای سنتی این شهر سرو می‌شوند.

«نان چایی» یا «چای چورکی» هم از نان‌های قدیمی این شهر است که زنجانی‌ها برای برکت دادن به سفره رمضان تهیه می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه غذاهای مناسب افطاری در زنجان روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

 

غذای کردستانی‌ها برای افطاری ماه رمضان

غذای کردستانی‌ها برای افطاری ماه رمضان

در بین اهالی کردستان و شهر سنندج، «حلیم» و «کولیره» و همچنین نوعی نان محلی با نام «برساق» که به عنوان شیرینی در کنار چای سرو می‌شود، در ماه رمضان طرفداران زیادی دارد. معمولا مردم سنندج، این نان‌های سنتی را در عید فطر هم می‌پزند و بین روزه‌داران قسمت می‌کنند.

غذاهای افطاری ماه رمضان در شهرکرد

غذاهای افطاری ماه رمضان در شهرکرد

در میان شهرکردی‌ها هم پختن نوعی نان به نام «کاکولی» مرسوم است که برای برکت بخشی بین روزه‌داران توزیع می‌شود. اما به طور خاص و ویژه، کباب بختیاری، حلیم و آش رشته از غذاهای محبوب شهرکردی‌ها در سفره‌های افطار و سحری ماه رمضان هستند. برای مطالعه طرز تهیه غذاهای افطاری در شهرکرد روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

 

غذاهای افطار پرطرفدار در مشهد

غذاهای افطار پرطرفدار در مشهد

شله مشهدی از غذاهای محبوب مشهدی‌ها برای افطار ماه رمضان است که در مناسبت‌های مذهبی و نذری دیگر مثل ماه محرم هم تهیه و بین مردم توزیع می‌شود. دیگچه مشهدی و حلیم مشهدی هم از دیگر غذاهای محبوب اهالی مشهد و سایر شهرهای استان خراسان است که در ماه رمضان و برای نذری دادن تهیه می‌شود.

می‌توانید این غذاها را در ماه رمضان در رستوران‌‌های مشهد هم به راحتی پیدا کنید. برای مطالعه طرز تهیه این غذاهای مناسب افطار در مشهد روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

 

ارومیه و غذاهای افطار ماه رمضان

ارومیه و غذاهای افطار ماه رمضان

در میان اهالی ارومیه هم غذاهای خوشمزه‌ای مثل خورش کنگر، ارومیه خورش، شورجه ارومیه، یتیمچه، گیزاتما، دلمه برگ مو و … جزو غذاهای محبوب ارومیه برای افطار ماه رمضان به حساب می‌آیند. می‌توانید گشنیز کباب، سوپ بلغور و آش دوغ یا ایران آشی را هم بر سر سفره افطار و سحری ارومیه‌ای‌ها مشاهده کنید.

حلوای هویج، حلوا نثار، حلوای اوماج و سوجوق هم از دیگر دسرهای محبوب ارومیه‌‌ای‌ها در ماه رمضان هستند. در ضمن مردم این شهر، معمولا برای افطار، در کنار خرما، نقل ارومیه‌‌ای را برای باز کردن افطار همراه با آب جوش، میل می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه این غذاهای مناسب افطار روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

غذای افطار همدانی‌ها

غذای سحر و افطار همدانی‌ها

افطاری چی بپزم؟ احتمالا شما هم با «آش قورمه» همدان آشنا هستید. یکی از مناسب‌ترین غذاها برای افطار ماه رمضان همین آش خوشمزه است. این غذای مقوی، برای بازیابی انرژی در ماه رمضان گزینه بسیار خوبی است.

انواع آش مثل آش برنج، آش بادمجان، خورش غوره بادمجان، آش آماج یا اوماج، آبگوشت فلفل، کوفته مخصوص همدان و آش کاچی همدان هم به عنوان غذاهای سحری، افطار  و حتی برای یک وعده سبک بعد از افطار مناسب هستند. برای مطالعه طرز تهیه غذاهای افطاری در همدان روی لینک مطلب کلیک کنید.

غذاهای افطار ماه رمضان در کاشان

غذاهای افطار ماه رمضان در کاشان

مردم کاشان در وعده‌های افطار ماه رمضان خورش چغندر، دیزی تنوری و … را سرو می‌کنند. اگر سؤال شما این است که چه غذایی برای افطار بخوریم؟ در پاسخ باید بگوییم، غذاهای مخصوص افطار در کاشان می‌توانند گزینه جذابی باشند.

«دیزی تنوری» یکی از غذاهای محبوب در کاشان است که برای افطار سرو می‌شود. مواد اصلی تشکیل‌دهنده دیزی تنوری از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند و همین مسئله موجب شده تا این غذا برای افطار یک گزینه ایده‌آل باشد.

همچنین خورش چغندر از غذاهای سنتی کاشان است که طعم و عطر خاصی دارد. این غذا در ماه رمضان برای وعده افطار سرو می‌شود. برای مشاهده و آموزش طرز تهیه خورش چغندر قرمز روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

غذاهای افطار ماه رمضان در مازندران

طرز تهیه کدو پلو از غذاهای افطاری در مازندران

افطاری چی بپزم؟ مردم شمال کشور به تنوع غذایی و داشتن غذاهای خوشمزه و لذیذ در رژیم غذایی‌شان، بسیار معروف هستند. مازندران با تنوع بالای غذاهایی که دارد در غذاهای مخصوص افطار هم پیشرو بوده و مردم این استان وعده‌های لذیذی برای افطار خود تدارک می‌بینند.

اگر در ماه رمضان به مازندران سفر کنید، مطمئنا غذاهایی همچون قماق، ترش او، شیر آش، کشمش پلو مازندرانی، خورش اسپناک، کدو پلو و … را در سفره‌های افطار مردم مازندران خواهید دید.

برای مشاهده طرز تهیه غذاهای افطار ماه رمضان در مازندران روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

افطاری تهرانی ها در ماه رمضان

خورش قیمه با بادمجان برای افطار تهرانی ها

در لیست غذاهای مخصوص افطار تهرانی ها، غذاها، پیش غذاها و دسرهای مختلف و متنوعی دیده می‌شود که هر کدام از آنها سلیقه افراد مختلفی را پوشش می‌دهد. تهرانی‌ها در زمان افطار معمولا روزه خود را آب جوش و آبلیمو و نبات یا عسل باز می‌کنند.

خرما و شیر هم پای ثابت افطاری‌های ماه رمضان اهالی تهران است. به عنوان پیش غذا و افطار، آش رشته، حلیم بادمجان، آش گندم و آش شله قلمکار، آش عدس و آش جو طرفداران زیادی دارند. برای شام ماه رمضان هم غذاهای مقوی برای شام هم غذاهای نونی یا غذاهای برنجی سرو می‌کنند. ته چین مرغ، عدس پلو، قورمه سبزی و خورش قیمه از غذاهای محبوب تهرانی ها برای افطار ماه رمضان هستند.

غذاهای افطار در اردبیل

خورش پیچاق قیمه، غذای افطار اردبیلی ها

در ماه مبارک رمضان «فرنی با مربای گل محمدی» به عنوان مهم‌‌ترین و محبوب‌ترین دسر افطار مردم اردبیل به حساب می‌آید که با آرد برنج و شیر تهیه می‌شود. زنان کدبانوی اردبیلی از حدود یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان، اقدام به آرد کردن برنج با هاون یا با دستگاه‌‌های مخصوص موجود در شیرینی‌پزی‌ها  می‌کنند.

همچنین گل محمدی را خشک کرده و مربای گل محمدی را برای استفاده در فرنی تهیه می‌کنند. علاوه بر این‌ها خرماهای تزیین شده با گردو، پنیر و سبزی، نان روغنی، آش رشته محلی، آش دوغ، سوپ، شله زرد و حلیم از جمله غذاهایی هستند که سفره‌های افطار اردبیلی‌ها را رنگین می‌کنند.

بعد از افطار، غذاهای مقوی‌تری به عنوان شام سرو می‌شوند که معمول‌ترین آنها شامل، ترشی قورمه، قیمه اردبیلی، خورش هویج و … می‌شوند. این غذاها را به عنوان سحری ماه رمضان هم می‌توان استفاده کرد. برای مطالعه طرز تهیه غذاهای مختلف برای افطار در اردبیل روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

غذای افطار اراکی ها

شفته اراکی از غذاهای خوشمزه برای افطار و شام ماه رمضان

 

از غذاهای پرطرفدار و مقوی اراک که در ماه مبارک رمضان به عنوان افطار سرو می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارد، «حلیم اراکی» است. موادی که در این حلیم خوشمزه به کار برده می‌شود شامل بلغور گندم، دارچین، ماهیچه یا گوشت گردن پخته شده، آب قلم، روغن و نمک است.

انواع مختلفی از غذاهای برنجی برای افطار و غذاهای نونی یا سوپ و آش محلی اراکی در ماه رمضان پخته و سرو می‌شوند. در میان افطاری‌های محبوب در شهر اراک می‌توان نام آش آلو، آش خیار، آش ترخینه، آش جو (جودوغ) با شکمبه، آش انار، آش اشکنه انار (او گرمه) و آش شیر اشاره کرد. این آش‌ها بنا به فصل و ذائقه مردم این شهر به عنوان افطاری‌های ماه رمضان پخته می‌شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوا کاسه شیرازی مجلسی با فوت و فن های طلایی

بعد از افطار هم شام ماه رمضان که شامل یک غذای مقوی برنجی یا نونی یا گوشتی است، سرو می‌شود. این غذاها هم معمولا جزو غذاهای سنتی اراکی‌ها هستند و شامل شفته اراکی، کباب ته تالی، رشته پلو، پته پلو و خورشت فسنجان و کشک می‌شوند.

شما هم می‌توانید به عنوان افطار ماه رمضان هر یک از این غذاهای سنتی و مقوی را در رژیم غذایی ماه رمضان خود قرار دهید. برای مطالعه طرز تهیه این غذاها روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

غذاهای افطاری در شهر ایلام

افطاری در شهر ایلام

در میان غذاهای افطاری اهالی استان ایلام، خوراکی‌های محلی مختلفی برای ماه مبارک رمضان دارد که شیرینی خوشمزه «بژی برساق» مهم‌ترین آن‌ها است. این شیرینی‌ معروف محلی و سنتی استان ایلام با آرد، شکر، روغن‌، تخم‌مرغ، شیر، زیره، رازیانه و زردچوبه درست می‌شود.

برای طرز تهیه بژی برساق، همه مواد با هم مخلوط شده و خمیر به دست آمده، در روغن سرخ می‌شود. در آخر نیز روی شیرینی را با شکر تزیین می‌کنند. علاوه بر این، مردم استان ایلام در افطار ماه مبارک رمضان نان‌های مختلف محلی را می‌پزند و در سفره افطار و سحری قرار داده و سرو می‌کنند.

انواع نان‌های محلی در استان ایلام که طرز تهیه متفاوتی با هم دارند،‌ شامل نان‌های پپگ، نان ساجی، نان تنوری، سمون، نان پنجه‌کش، نان ذرت یا کزگه می‌شوند. اگر در ماه رمضان، به ایلام، شفر کنید حتما حلیم فروشی‌های متعددی را خواهید دید. تا جایی که به ایلام، «شهر حلیم» (هریسه) ایران لقب داده می‌شود.

در این ماه، بساط حلیم فروشی در ایلام به حدی رونق می‌گیرد که بیشتر اغذیه‌فروشی‌های شهر در زمان افطاری، پاتیل‌های بزرگ حلیم را در مقابل مغازه خود می‌گذارند و  به روزه‌داران حلیم می‌فروشند.  ‌

مردم ایلام بر پایه باوری قدیمی و ریشه‌دار، به حلیم یا همان هریسه به عنوان یک غذای متبرک نگاه می‌کنند و بر این باورند که خوردن حلیم در افطاری، هم باعث ثواب و پاداش بیشتر روزه‌دار می‌شود و هم برای تقویت بنیه و جلوگیری از کاهش قوای روحی و جسمی تا پایان ماه مبارک ‏رمضان بسیار مفید و موثر است.

‏آش رشته هم از دیگر آش‌های محبوب برای افطار ماه رمضان در شهر ایلام است. «کله کنجی»، «شله زرد»، «آش گندم » و «شیره ‏خرما» نیز از دیگر غذاهای محبوب در این شهر برای سفره‌های ماه رمضان است.

غذاهای افطار در لرستان

غذای افطار در لرستان

در لرستان بازار شیرینی‌های محلی در ماه مبارک رمضان بسیار داغ است، در اغلب شهرها و روستاهای لرستان شیرینی‌های متعددی بر سر سفره افطاری قرار می‌گیرد. معمولا شیرینی‌ها و نان‌های محلی مثل «چزنک (معادل لکی: چُرَک و رین)»، «برساق» و «ساکی پز» در سفره‌های افطار لرستانی‌ها خودنمایی می‌کنند و اگر این ماه مبارک در فصل زمستان باشد، نان‌ شیرینی «گرده» در سفره افطار می‌گذارند.

بد نیست بدانید که «چزنک» و «ساکی پز» را روی ساج (تابه) درست می‌کنند و به همین دلیل در فصل تابستان و بهار پخته می‌شود، چون در این فصل زنان لر در فضای آزاد اقدام به درست کردن غذا و نان می‌کنند.

سفره افطار ماه رمضان مردم لرستان از غذاهای محلی سبک نیز خالی نیست، سوپ «کشکینه» از جمله غذاهای مقوی است که در ماه رمضان برای تجدید قوای روزه‌داران پخته و سرو می‌شود.

همچنین از معروف‌ترین و محبوب‌ترین آش‌های این استان «آش ترخینه» است و از این آش در ایام ماه رمضان که به‌ عنوان غذای افطاری کامل محسوب می‌شود می‌توان خورد و لذت برد. «آش شله ماش» هم یکی دیگر از آش‌های محلی لرستان است و مزیت آن این است که هم می‌توان به‌عنوان بیش غذا و هم به‌عنوان غذای اصلی آن ماه رمضان را میل کرد.

از دیگر غذاهای محلی لرستانی‌ها برای افطار ماه رمضان و سحری می‌توان به شامی کوو، گوله ریزه، خورشت سیب درختی، چزنگ، خورش کلیه ترش، کوفته نخودچی، خورش قلیه ترش و آبگوشت دوگوله دودار اشاره کرد.

غذای افطار در یاسوج

غذای افطار در یاسوج

مردم یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد، غذاهای متنوعی را به عنوان غذای افطاری در ماه رمضان سرو می‌کنند. معمولا مردم این شهر، با آش‌های لذیذی که با سبزی‌های محلی و سبزی‌هایی که در دامنه‌های زاگرس می‌رویند و درست می‌شوند، افطار می‌کنند.

انواع آش‌های افطاری یاسوجی‌ها شامل شله ماسی، شله ماشکی، شله برنج بادامی، شله شیری، آش دنگو، آش دوغ، آش کارده و کال جوش می‌شوند. این آش‌ها و شله‌ها، به خاطر آبکی بودن، آب از دست رفته بدن را برمی‌گرداند و به خاطر مقوی بودن، خاصیت انرژی زایی برای فرد روزه‌دار دارند.

در لیست غذاهای افطار مردم یاسوج همچنین «پلو لیزکی» و «دمپخت ساده» هم به چشم می‌خورد. بد نیست بدانید که «نان بلوط» یکی از خوشمزه‌ترین نان‌های یاسوجی‌ها است که در سفره افطار و سحری مردم این شهر، معمولا پیدا می‌شود.

غذای افطار ترکمن‌ها در ماه رمضان

غذای افطار ترکمنی‌ها

مردم ترکمن صحرا هم مثل دیگر ایرانی‌های مسلمان، ماه رمضان را باشکوه برگزار می‌کنند. «بوروک» نوعی نان ترکمنی است که معمولا در ماه رمضان پخته می‌شود و سیب زمینی و گوشت هم از دیگر مخلفات آن هستند.

ترکمن‌ها بوروک را به عنوان یک وعده غذای سرو می‌کنند. «بولامه» یکی دیگر از غذاهایی است که به حلیم شباهت دارد و در مناسبت‌های دیگر مثل تولد نوزاد هم پخته و سرو می‌شود. این غذا از افطاری‌های ماه رمضان در گنبد کاووس است.

قاوور تماچلی چوروک، پتیر چوروک، نان فتیر و بیشمه هم از دیگر نان‌های روغنی و شبیه بامیه است که در روغن داغ، پخته و در ماه رمضان سرو می‌شود. از غذاهای ترکمنی برای ماه رمضان می‌توان به باسترمه و پلو چکدرمه، اشاره کرد.

این غذاها به خاطر استفاده از ماهی و گوشت در آنها، بسیار مقوی هستند و به بازیابی انرژی کسانی که در این ماه روزه می‌گیرند، کمک می‌کنند.

 

غذاهای افطار در قزوین

طرز تهیه انواع غذاهای افطار برای ماه رمضان در قزوین
اگر بخواهیم به لیست غذاهای افطار در قزوین بپردازیم به یک سفره رنگارنگ می‌رسیم. انواع غذاهای افطاری در قزوین مثل سایر استان‌های ایران شامل غذاهای خوشمزه سنتی و بومی این استان محسوب می‌شوند. قیمه نثار، دیماج، شیرین پلو، کله پاچه، آش امام، حلیم قزوینی، آش ماش پیاز، آش دوغ قزوینی و کوکو شیرین جزو محبوب‌ترین غذاهای قزوینی برای افطار مجلسی و شام ماه رمضان محسوب می‌شوند. برای مطالعه طرز تهیه غذاهای مخصوص قزوین برای وعده افطار روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

غذاهای یزد برای افطار ماه رمضان

غذاهای محلی یزد برای افطار ماه رمضان

غذاهای افطاری یزد شامل انواع خورشت، آش، انواع دسر و پلوهای محلی این شهر تاریخی هستند. از جمله غذاهای افطاری استان یزد و شهرهای آن می‌توان به آش شولی، قیمه نخودی، خورش به آلو، دسر ماقوت، فسنجان یزدی و … اشاره کرد. برای مطالعه طرز تهیه غذاهای یزدی برای افطار ماه رمضان روی لینک مطالب زیر کلیک کنید.

افطاری ساده و کم هزینه چی درست کنم؟

افطاری ساده و کم هزینه چی درست کنم

افزایش هزینه‌ها موجب شده تا بسیاری از خانواده‌ها در ماه رمضان به دنبال لیست طرز تهیه افطاری ساده و کم هزینه باشند. از طرف دیگر درست کردن افطاری‌های ارزون، راحت و خوشمزه می‌تواند ایده خوبی برای پذیرایی از مهمان و کاهش هزینه‌های شما باشد.

اما چطور می‌توان یک غذای ساده، کم هزینه اما خوشمزه برای افطاری درست کرد؟ برای آشنایی با آموزش چند غذای کم خرج برای افطار و آموزش تهیه غذای ساده و فوری برای افطار پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه چند افطاری ساده و کم هزینه را مطالعه کنید.

انواع غذاهای نونی برای افطار

طرز تهیه غذاهای نونی برای افطار ماه رمضان

خیلی از افراد خوردن غذاهای نونی برای افطار را به غذاهای برنجی و خورش‌های مختلف ترجیح می‌دهند. به علاوه بیشتر جوان‌ها غذاهای نونی و ساندویچی را بیشتر از غذاهای سنتی دوست دارند.

اما بهترین غذای افطاری با نان چیست و چطور می‌توان یک افطاری ساده و کم هزینه با نان تهیه کرد؟ اگر در فکر درست کردن غذای افطاری برای مهمان بدون برنج هستید یا دوست دارید یک غذای افطاری جدید را با نان تازه امتحان کنید، روی لینک مطلب انواع غذای نونی برای افطار کلیک کنید.

سوالات متداول درباره غذاهای مناسب افطار

سوالات متداول درباره غذاهای مختلف افطاری ماه رمضان در شهرهای مختلف ایران

غذای افطاری جدید چی بپزم؟

برای افطاری می‌توانید غذاهای معروف و سنتی شهرهای مختلف مثل خورش اسپناک، دیگچه مشهدی، تاس کباب، شکر پلو، سیب پلو، شامی پوک و … را تهیه و سرو کنید.

افطاری ساده و کم هزینه چی درست کنم؟

برای تهیه افطاری ساده و کم هزینه می‌توانید آش‌های خوشمزه شهرهای مختلف را بپزید. آش رشته، آش خوشکار، حلیم، آش ترخینه، آش عباسعلی و … شامل آش‌های مناسب به عنوان افطاری ساده و کم هزینه هستند.

غذای نونی برای افطاری چی بپزم؟

برای غذای لقمه ای برای افطار یا غذای نونی برای افطار می‌توانید شامی پوک، تاس کباب، کتلت گوشت، کوفته تبریزی، کوفته هلو … درست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک