۹ بیماری شایع در فصل پاییز با علائمی شبیه کرونا + روش های پیشگیری

۹ بیماری شایع در فصل پاییز با علائمی شبیه کرونا + روش های پیشگیری


25 مهر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 بیماری شایع در فصل پاییز با علائمی شبیه کرونا + روش های پیشگیری

بیماری‌ های شایع پاییزی همیشه یکی دلایل شلوغی مطلب پزشکان در این فصل بوده‌اند.برخی از این بیماری‌ها علائمی شبیه «کرونا» دارند. بنا به گفته پزشکان در سرتاسر دنیا در فصل پاییز همپوشانی بیماری کرونا با سایر بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی می‌تواند موجب سردرگمی افراد شود. این در حالی است که هر ساله در فصل پاییز ما با بیماری‌های شایع دیگری روبرو هستیم که کم و بیش علائم مشترکی با بیماری کرونا دارند. در این مقاله از سرویس سلامت درباره ۹ بیماری شایع در فصل پاییز با علائمی شبیه کرونا را به شما معرفی می‌کنیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

بیماری‌ های شایع پاییزی کدامند؟

 

بیماری‌های شایع پاییز کدامند؟

 

شایع ترین بیماری‌های فصل پاییز مربوط به بیماری‌های ویروسی هستند، زیرا هوای سرد فصل پاییز می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را سرکوب کرده و آسیب‌پذیری را در برابر انواع عفونت‌ها افزایش دهد. عفونت‌های ویروسی به راحتی منتقل می‌شوند و می‌توانند برای افراد مسن، کودکان خردسال و افراد با سیستم ایمنی ضعیف خطرناک باشند.

پیشگیری بهترین راه برای محافظت از سلامت خود در برابر هرگونه بیماری و عفونت قابل انتقال در فصل پاییز است. مخصوصا که این روزها بیماری کرونا هم به دیگر بیماری‌ها اضافه شده است و باید بیشتر از پیش مراقب جسم خود باشیم.

در فصل پاییز به دلیل تغییر فصل، خیلی از افراد درگیر بیماری‌های مختلفی می‌شوند که ممکن است گاهی پنهان یا گاهی کاملاً آشکار باشد. از بیماری‌ های شایع پاییزی می‌توان به آلرژی فصلی به همراه ترشحات پشت حلق، گلو درد، گرفتگی بینی و … اشاره کرد.

از دیگر بیماری‌های شایع پاییزی سرماخوردگی، آنفولانزا، آرتروز، سینوزیت، آسم، سندروم رینود و … اشاره کرد. البته بد نیست تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا و آلرژی و سایر بیماری‌ها با علائمی مشابه را هم بدانیم.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد علائم بیماری هشدار دهنده بدن که باید جدی بگیرید!

 

۱- آنفولانزای معده

 

آنفولانزای معده یکی از بیماری‌های پاییزی

 

علاوه بر بیماری آنفولانزا که با خستگی بدن، تب و بی‌حالی همراه است و عامل آن ویروس‌های مختلف آنفولانزا مثل H1N1 هستند یکی از بیماری‌ های شایع پاییزی بیماری دیگری به نام «آنفولانزای معده» است.

این بیماری پاییزی باعث التهاب معده و روده می‌شود. بیماری آنفولانزای معده که به «گاستروانتریت» هم مشهور است ممکن است علل باکتریایی، ویروسی یا مسمومیت داشته باشد. علائم بیماری آنفولانزا معده شامل این موارد است: اسهال آبدار، گرفتگی شکمی، سردرد، تهوع یا استفراغ و گاهی تب.

شایع‌ترین راه انتقال این ویروس، از طریق تماس با فرد آلوده یا مصرف خوراکی و آب آلوده است. از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا معده شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه، اجتناب از نزدیک شدن به فرد آلوده و حفظ فاصله، ضدعفونی کردن سطوح در صورت حضور فرد آلوده در خانه با وایتکس، اجتناب از خوردن غذاهای خام و نیم‌پز و میوه پوست کنده است.

 

۲- عفونت حاد گوش

 

عفونت حاد گوش از علائم بیماری پاییزی

 

یک دیگر از بیماری‌ های شایع پاییزی رایج در کودکان که با درد گوش و حالت تهوع همراه است «عفونت حاد گوش» است. این بیماری عفونی حاد که بیشتر در فصول پاییز و زمستان رایج است و به نام «اوتیت حاد» هم شناخته می‌شود ممکن است توسط یک ویروس یا باکتری ایجاد شود. از سوی دیگر این بیماری می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگر مانند آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا باشد.

عفونت گوش در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است. عفونت گوش در کودکان باعث درد گوش به خصوص در زمان خواب می‌شود. علامت درد گوش در کودک کشیدن گوش توسط اوست. گوش درد در کودکان باعث گریه بیش از حد معمول، تحریک پذیری، بی قراری، از دست دادن اشتها، مشکلات خواب و سردرد می‌شود.

در برخی موارد کودک تعادل خود را از دست می‌دهد و در شنیدن یا پاسخ دادن به صداها مشکل دارد. کودک در هر سنی ممکن است تب ۳۸ درجه‌ی سانتیگراد یا بالاتر داشته باشد.

 

۳- سینوزیت و علائم آن

 

سینوزیت از بیماری‌های پاییزی

 

«سینوزیت» هم از آن دسته بیماری‌ های شایع پاییزی است که افراد زیادی از آن شکایت می‌کنند. سینوزیت عموما با سردرد، تب و گرفتگی بینی همراه است. عفونت فضای داخلی سینوس‌های جمجمه است که منجر به تجمع چرک و ترشحات در این فضا می‌شود. سینوس‌ها حفره‌هایی توخالی درون استخوان‌های جمجمه هستند که در ناحیه پیشانی، گونه‌ها و اطراف بینی واقع شده‌اند. علائم بیماری سینوزیت در فصل پاییز عبارتند از:

 

  • درد گونه‌ها، پیشانی و اطراف بینی که به دندان‌ها هم می‌زند؛
  • درد می‌تواند به پشت سر، گیجگاه یا بالای سر منتشر شود؛
  •  آبریزش و انسداد بینی و کم شدن بویایی
  • سرفه؛
  • تب؛
  • ترشح پشت حلق؛
  • قرمزی بینی، گونه و چشم‌ها.

 

همان‌طور که می‌بینید برخی علائم سینوزیت با علائم بیماری کرونا مشترکند، مثل تب و قرمزی چشم، سرفه و کم شدن حس بویایی. عامل سینوزیت هم باکتری‌ها، هم قارچ‌ها و هم ویروس‌ها هستند. ویروس‌هایی مثل رینوویروس شایع‌ترین نوع ویروسی ایجاد کننده سینوزیت در فصل پاییز است اما کرونا ویروس، ویروس آنفولانزا و سایر ویروس‌ها نیز می‌توانند عامل آن باشند.

یادتان باشد ویروس‌های خانواده کرونا یکی از علل ایجاد عفونت سینوس هستند. علاوه بر این ابتلا به عفونت ویروس کرونا هم می‌تواند سینوزیت مزمن را تشدید کند. در نتیجه افراد مبتلا به سینوزیت مزمن باید بیشتر مراقب باشند که به علائم ویروس کرونا مبتلا نشوند. راه‌های درمان خانگی سینوزیت هم می‌توانند به کاهش علائم این بیماری کمک کنند.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از عوارض باد کولر برای سلامت بدن

 

۴- بیماری‌های قلبی و شیوع آن در پاییز

 

بیماری قلبی از بیماری‌های شایع پاییزی با علائمی شبیه کرونا

 

بیماری‌های مزمن قلبی که عموما در فصل پاییز شیوع پیدا می‌کنند معمولا با افزایش ضربان قلب، فشار خون، حالت تهوع و احساس خستگی همراه است. در واقع نارسایی قلبی در فصل پاییز یک تهدید جدی برای افرادی است که مشکل قلبی دارند.

دلیلش هم این است بدن به طور طبیعی برای تطابق با تغییرات فصلی به خودش فشار وارد می‌کند و این مسئله می‌تواند کارکرد سیستم قلبی و تنفسی را افزایش دهد. به همین دلیل توصیه پزشکان این است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی داروهای تجویزی شده را سر ساعت مصرف کنند، در هوای آزاد پیاده‌روی داشته باشند و در صورت بروز حمله قلبی سریع با اورژانس تماس بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ نشانه ساده برای تشخیص علائم سکته قلبی مردان و زنان

 

۵- برونشیت از بیماری‌های شایع فصل پاییز

 

برونشیت از بیماری٬های شایع فصل پاییز

 

نشانه‌های «برونشیت» با سرفه و تنگی نفس همراه است، یعنی دو مورد از علائم تیپیک بیماری کرونا. برونشیت حاد معمولاً در اثر ویروس و اغلب پس از سرماخوردگی، گلودرد یا آنفولانزا ایجاد می‌شود. مبتلایان به برونشیت غالباً سرفه‌های همراه با خلط غلیظی دارند در حالی که سرفه‌های بیماری کرونا خشک هستند.

برونشیت ممکن است حاد یا مزمن باشد. برونشیت حاد، التهاب موقتی در مجاری تنفسی است و باعث سرفه و خلط شده و احتمال دارد حدود ۲ الی سه هفته طول بکشد. ابتلا به برونشیت حاد سن خاصی ندارد اما کودکان زیر ۵ سال بیشتر در معرض ابتلا هستند. اما برونشیت مزمن که ربطی هم به فصل پاییز ندارد اغلب همراه با سوزش مداوم یا التهاب پوشش لوله‌های برونشی رخ می‌دهد و دلیل عمده آن استعمال دخانیات است.

 

بیشتر بخوانید: مهم ترین علائم بیماری سرطان ریه و علل و روش های درمان آن

 

۶- سندرم رینود؛ سفیدی روی پوست

 

سندروم رینود از بیماری‌های شایع پاییزی

 

یکی دیگر از بیماری‌های شایع پاییزی که تا حدودی شبیه علائم روماتیسم است «سندرم رینود» نام دارد. این سندرم که بیشتر زنانه است سبب سفیدی دست، بینی و گونه‌ها می‌شود. در اثر این سندرم رگ‌های خونی انگشتان دست‌ها و پاها، واکنش شدیدی به سرما یا استرس نشان می‌دهند. زنان ۹ برابر بیشتر از مردان به سندرم رینود مبتلا می‌شوند.

علت ابتلا به سندرم رینود این است که همزمان با سرد شدن هوا بدن شما برای حفظ گرمای خود، گردش جریان خون به نقاط انتهایی بدن مثل دست‌ها و پاها را کاهش می‌دهد. در این صورت سرخرگ‌های کوچک در دست و پا منقبض شده و احساس بی‌حسی در انگشتان دست و پا ایجاد می‌شود.

در این حالت رنگ دست و پا و گاهی هم گونه‌ها سفید یا آبی می‌شود. این سندرم موقتی است و چند دقیقه طول می‌کشد. گرم نگه داشتن دست و پا، کنترل استرس و انجام حرکات ورزشی روش‌های درمان سندرم رینود فصلی هستند. در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنید.

 

۷- بیماری‌های روماتیسمی در فصل پاییز

 

بیماری رماتیسمی از بیماری‌های پاییزی

 

این بیماری‌ها که با سرد شدن هوا بیشتر خودشان را نشان می‌دهند با التهاب مفاصل، تورم و درد بدن همراه هستند. در افراد مسن این بیماری‌ها با سرد شدن هوا تشدید می‌شوند. آرتروز و آرتروز مزمن هم از بیماری‌های روماتیسمی هستند که مفصل‌های ستون فقرات، لگن، آرنج و انگشتان دست را درگیر می‌کنند.

افراد مبتلا به هر کدام از این بیماری‌ها در فصل پاییز حتی‌الامکان باید در خانه بمانند. دوش آب گرم، استفاده از قرص‌های ضدالتهاب و ضددرد و استفاده از طب سوزنی به این افراد در تسکین بیماری کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتروز

 

۸- افسردگی پاییزی و زمستانی

 

افسردگی پاییزی از بیماری های شایع پاییزی

 

خب البته افسردگی پاییزی و زمستانی ربطی به بیماری کرونا ندارد اما در دو سال اخیر با توجه به خانه نشینی به خصوص در بچه‌ها و افراد مسن به خاطر بیماری پاندمی کرونا بیشتر از گذشته نشانه‌های خود را بروز داده است. از جمله نشانه‌های این افسردگی فصلی پاییزی و زمستانی عبارتند از:

 

  • تحریک پذیری؛
  • روحیه ضعیف؛
  • ولع مصرف قند و افزایش وزن؛
  • مشکلات خواب و خواب زیادی داشتن؛
  • احساس ناامیدی، گناه و بی فایده بودن؛
  • از دست دادن لذت یا علاقه به فعالیت های عادی روزمره؛
  • احساس بی حالی (کمبود انرژی) و خواب آلودگی در طول روز.

 

داشتن یک رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و شور، استفاده از میوه و سبزیجات ساده و ورزش در خانه، نوشیدن دمنوش‌های پاییزی و زمستانی، نوشیدن چای سبز و قهوه هم در صورت ابتلا به نوع ویروس کرونا سبب بهبود سریع‌تر می‌شود و هم  این نشانه‌ها را کاهش داده و سبب بهبود خلق و خو می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: سبک زندگی، دکوراسیون و فرهنگ هوگه؛ با افسردگی پاییزی و زمستانی بجنگیم

 

۹- اگزما در پاییز و زمستان

 

اگزما از شایع ترین بیماری ها در پاییز و زمستان

 

«اگزما» نوعی بیماری پوستی است که موجب خشکی، قرمزی، پوسته ریزی و تاول‌های پوستی می‌شود. یکی از نشانه‌های ابتلا به برخی گونه‌های ویروس کرونا هم همین علائم شبیه اگزما است. معمولاً افرادی که در معرض ابتلا به اگزما قرار دارند، پوست خشک و تحریک‌پذیری دارند و با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان دچار این علائم می‌شوند.

برای جلوگیری از اگزما در فصل سرما سعی کنید در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید. استفاده از کرم‌های نرم کننده و لوسیون‌های بدون بو نیز برای رفع علائم اگزما مؤثر هستند. دوش آب گرم و همچنین استفاده از صابون‌های مخصوص نیز برای درمان اگزما مناسب هستند.

 

سوالات متداول

 

شایع‌ترین بیماری‌های فصل پاییز چه بیماری‌هایی هستند؟

 

آنفولانزای معده، آنفولانزای حاد، سینوزیت، بیماری‌های قلبی، برونشیت، بیماری‌های روماتیسمی از رایج‌ترین بیماری‌های فصل پاییز هستند.

 

علائم سینوزیت در فصل پاییز و زمستان چیست؟

 

درد گونه‌ها، درد پشت سر، آبریزش و انسداد بینی و کم شدن بویایی، سرفه، تب، ترشح پشت حلق، قرمزی بینی، گونه و چشم‌ها از مهم‌ترین علائم سینوزیت هستند.

 

کالابرگ الکترونیک