تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا، کرونا، سینوزیت و حساسیت‌ فصلی چیست؟

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا، کرونا، سینوزیت و حساسیت‌ فصلی چیست؟


19 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا، کرونا، سینوزیت و حساسیت‌ فصلی چیست؟

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا و کرونا چیست؟ تا پیش از همه‌گیری کرونا در ایران و جهان، شاید دغدغه تشخیص بیماری‌های ویروسی تنفسی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و … بین مردم کمتر به چشم می‌خورد. ولی پس از آن، هر عطسه یا سرفه معناهای متفاوت یا شک و شبهه‌های زیادی را ایجاد می‌کرد. با وجود اینکه به مدد واکسیناسیون کرونا، در حال حاضر این بیماری ویروسی خطرات کمتری را به دنبال دارد، اما دانستن تفاوت‌ سرماخوردگی با آنفولانزا و کرونا سینوزیت و … می‌تواند منجر به برداشتن قدم موثری در کنترل آن شود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به فرق سرماخوردگی با آنفولانزا، کرونا و سینوزیت و … می‌پردازیم و علایم هر یک از این بیماری‌های ویروسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

 

علائم سرماخوردگی چیست؟

 

علائم سرماخوردگی چیست؟

 

بهتر است برای توضیح درباره تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا و کرونا و … پیش از هر چیز به توضیح علائم سرماخوردگی بپردازیم، چون از آن جایی که سرماخوردگی برای بیشتر مردم، بیماری شناخته‌شده‌تری است، ممکن است علایم این بیماری با کرونا، سینوزیت، حساسیت فصلی، آنفولانزا و … اشتباه گرفته شود و هر یک از این بیماری‌های ویروسی، سرماخوردگی تلقی شوند.

سرماخوردگی معمولا نسبت به کرونا و آنفولانزا علایم خفیف‌تری را از خود بروز می‌دهد. این علائم عبارتند از:

 

  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • سرفه (خفیف)
  • خستگی (گاهی اوقات)
  • عطسه کردن
  • گلو درد
  • سردرد (به ندرت)

 

طیف وسیعی از ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرماخوردگی شوند. بیشتر سرماخوردگی‌ها توسط خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام «راینوویروس‌ها» (Rhinovirus) به وجود می‌آیند. این خانواده دارای بیش از صد نوع مختلف ویروس است.

سرفه‌هایی که در صورت سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند، معمولا به صورت خفیف بوده و ناشی از ترشحات پشت حلق است. همچنین در این بیماری، در صورت عطسه کردن، احتمال خارش گلو کمتر است. فراموش نکنید که علائم شدیدتر مانند تب شدید و تنگی نفس علائم کلاسیک سرماخوردگی نیست.

همچنین سرماخوردگی معمولی به طور متوسط ۷ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. بد نیست بدانید که علائم سرماخوردگی در واقع به دلیل عفونت ایجاد نمی‌شوند، بلکه نشان‌دهنده مقابله‌ سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن ویروس هستند.

 

علائم کرونا چیست؟

 

علائم کرونا چیست؟

 

ویروس کرونا در افراد سالم و جوان بیشتر شبیه سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند (به خصوص در گونه اومیکرون) ولی در گروه‌های خاص (افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای) این علائم شدت بیشتری دارند. مثلا به نظر می‌رسد افراد مسن و افراد در هر سنی با بیماری‌های شدید زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی‌، بیماری ریوی و دیابت، بیشتر در معرض خطر هستند.

در حال حاضر هیچ درمانی یا واکسنی برای درمان COVID-19 وجود ندارد و تزریق واکسن به صورت دوره‌ای می‌تواند شدت این بیماری را کاهش دهد. علائم بیماری کرونا عبارتند از:

 

  • تب یا لرز؛
  • سرفه (معمولا خشک)؛
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس؛
  • خستگی؛
  • بدن درد؛
  • سردرد؛
  • گلو درد (بعضی اوقات).

 

در بیماری کرونا، معمولا تب کمتر از ۴۰ درجه است و نسبت به آنفولانزا، فرد تب خفیف‌تری را تجربه می‌کند. همچنین سرعت انتقال ویروس آنفولانزا کوتاه‌تر از کرونا است. علاوه بر این، در کرونا، بزرگسالان بیشتر از کودکان در معرض این بیماری هستند.

 

علائم آنفولانزا چیست؟

 

علائم آنفولانزا چیست؟

 

انواع گونه‌های ویروس آنفلوانزا معمولا به صورت فصلی و ناگهانی خود را نشان می‌دهد. این بیماری به عنوان یک عفونت تنفسی و از طریق ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود و در نتیجه روی بینی، گلو و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد. دوره بیماری آنفلوانزا بین ۵ تا ۷ روز متغیر است.

بیماران مبتلا به آنفلوانزا از ۲ روز قبل تا ۲۴ ساعت بعد از فروکش کردن تب، ناقل این بیماری هستند. بعضی افراد ممکن است مبتلا به ویروس آنفلوانزا شوند ولی هیچ علائمی نداشته باشند و هم‌زمان ویروس را به دیگران منتقل کنند. برخی از علائم رایج آنفولانزا عبارتند از:

 

 

در صورت ابتلا به آنفولانزا، در واقع بهترین روش درمان آنفولانزا در خانه «استراحت کردن» است. فراموش نکنید که در این مدت مایعات کافی بنوشید و اگر تب دارید، استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که خوردن قرص‌های آنتی بیوتیک‌ در درمان عفونت‌های ویروسی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی، نه تنها در درمان آنفولانزا تاثیری ندارد، بلکه ممکن است زمان بیماری را طولانی‌تر کند.

هرچند ابتلا به آنفولانزا ممکن است برنامه زندگی‌تان را به هم بریزد یا شما را کلافه کند اما این بیماری مثل دیگر بیماری‌های ویروسی باید روند خود را طی کنند. پس بهتر است صبور باشید تا دوره‌ی بیماری تمام شود. البته در صورتی‌ که علایم بیماری بعد از یک دوره‌ بهبودی ناگهان بدتر شد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید تا احتمال عفونت باکتریایی ارزیابی شود.

 

چرا کرونا با آنفولانزا اشتباه گرفته می‌شود؟

 

بیماری آنفولانزا با سرماخوردگی فرق دارد چون ویروس‌های آنها، از دو خانواده متفاوت هستند. آنفولانزا توسط ویروس‌های خانواده «ارتومیکسو ویروس‌ها» ایجاد می‌شود که به سه گروه (A,B,C) تقسیم می‌شوند. آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که به نام «سرماخوردگی شدید» هم شناخته می‌شود.

این بیماری به طور مستقیم سیستم تنفسی، بینی، گلو و ریه‌ها را هدف گرفته و آن‌ها را درگیر می‌کند. انواع این بیماری ویروسی می‌تواند به حدی باشد که به مرگ افراد منجر شود.

ممکن است شنیده باشید که علائم بیماری کرونا شبیه آنفلوانزاست. کرونا و آنفولانزا، بیماری‌های تنفسی با توانایی سرایت به دیگران از طریق ویروس‌ها هستند و ممکن است علائم مشترکی داشته باشند.

هر دو بیماری از طریق تماس نزدیک بین افراد و از راه قطرات تنفسی یا آئروسل‌های منتشر شده از طریق صحبت کردن، عطسه یا سرفه به دیگران منتقل می‌شوند. تماس سطوح آلوده هم یکی دیگر از راه‌های انتقال این دو ویروس است.

البته گاهی اوقات ممکن است همزمان به هر دو بیماری کرونا و آنفولانزا مبتلا شوید. چون ویروس‌هایی که باعث ابتلا به کرونا و آنفولانزا می‌شوند، می‌توانند همزمان در جامعه شیوع پیدا کنند.

بسیاری افراد مبتلا به آنفولانزا یا افرادی که علائم خفیف  کرونا را دارند، می‌توانند در خانه با استراحت و مصرف مایعات بهبود پیدا کنند. اما برخی افراد که علائم شدیدی مانند درگیری ریه را تجربه می‌کنند، باید برای بهبود و طی کردن روند درمان در بیمارستان بستری شوند.

 

تفاوت‌ های سرماخوردگی و کرونا

 

تفاوت‌ های سرماخوردگی و کرونا

 

هم کووید ۱۹ و هم سرماخوردگی معمولی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. کووید۱۹ توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود، در حالی که سرماخوردگی اغلب توسط راینو ویروس‌ها به وجود می‌آید. اگرچه بین این دو ویروس، از نظر عملکرد، شباهت‌هایی وجود دارد اما برخی تفاوت‌ها باعث تشخیص این دو ویروس می‌شوند. این تفاوت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

 

۱- سرفه

 

موردی که می‌توان برای تشخیص تفاوت سرماخوردگی با کرونا به آن اشاره کرد، نوع و شدت سرفه‌هاست. سرفه‌های خشک از نشانه‌های رایج کروناست. در سرماخوردگی معمولا سرفه‌ها به همراه ترشحات خلطی است.

 

۲- آبریزش بینی

 

آبریزش بینی در سرماخوردگی بیشتر است و در کرونا کمتر شایع است. سردرد به‌ندرت در این بیماری وجود دارد. آبریزش چشم‌ها، گرفتگی گوش هم در سرما خوردگی مشاهده می‌شود اما معمولا در بیماری کرونا این نشانه‌ها دیده نمی‌شود.

 

۳- تب

 

تب در کودکان و بزرگسالان یکی از تفاوت‌های کرونا و سرماخوردگی است. تب و لرز شدید از نشانه‌های معمول در بیماری کرونا است که در سرماخوردگی کمتر است و معمولا تب در سرماخوردگی موقتی است. در بیماری کرونا معمولا تب شدید بالای ۳۷ درجه به‌صورت ادامه‌دار است و به‌صورت خودبه‌خود قطع نمی‌شود.

 

۴- درگیری ریه

 

در سرماخوردگی، درگیری ریه اتفاق نمی‌افتد. این نشانه‌ از علائم کرونای شدید محسوب می‌شود.

 

علائم سینوزیت چیست؟

 

علائم سینوزیت چیست؟

 

عفونی شدن سینوس‌ها یا سینوزیت مزمن زمانی اتفاق می‌افتد که فضاهای داخل بینی و سر (سینوس‌ها) با وجود درمان، به مدت ۳ ماه متورم و ملتهب شوند. سینوزیت در نحوه تخلیه موکوس تداخل ایجاد می‌کند و باعث گرفتگی بینی می‌شود.

در نتیجه تنفس از راه بینی دشوار شده و ناحیه اطراف چشم ممکن است متورم یا حساس شود. سینوزیت مزمن می‌تواند توسط عفونت، از راه رشد سینوس‌ها (پولیپ بینی) یا تورم پوشش سینوس‌ها ایجاد شود. این بیماری که «رینوزینوزیت مزمن» هم نامیده می‌شود، هم در بزرگسالان و هم کودکان را می‌تواند درگیر کند. علائم سینوزیت عبارتند از:

 

  • التهاب بینی؛
  • ترشحات ضخیم و بی‌رنگ از بینی؛
  • تخلیه به پشت گلو (تخلیه خلف بینی)؛
  • انسداد یا احتقان بینی که باعث مشکل در تنفس می‌شود؛
  • درد، حساسیت و تورم در اطراف چشم، گونه، بینی یا پیشانی؛
  • کاهش حس بو و طعم؛
  • درد گوش؛
  • درد در فک و دندان‌های فوقانی؛
  • سرفه یا گلو؛
  • گلو درد؛
  • بوی بد دهان
  • خستگی.

 

ممکن است فردی که دچار سینوزیت مزمن می‌شود، همه این علائم را با هم تجربه نکند و چند مورد از آنها اتفاق بیفتد. البته سینوزیت حاد، عفونت موقتی سینوس‌ها است که اغلب با سرماخوردگی همراه است. علائم سینوزیت مزمن حداقل ۱۲ هفته طول می‌کشد، اما ممکن است قبل از ایجاد سینوزیت مزمن، سینوزیت حاد تجربه شود. در ضمن تب نشانه شایع سینوزیت مزمن نیست، اما ممکن است در سینوزیت حاد وجود داشته باشد.

 

علائم حساسیت فصلی چیست؟

 

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا و حساسیت فصلی؛ علائم حساسیت فصلی چیست؟

 

حساسیت فصلی ممکن است در هر یک از فصول سال و به شکل‌های مختلف بروز کند. حساسیت بهاری معمولا به خاطر درختان و گل‌های بهاری و گرده‌های گیاهان پراکنده در فضا است. این حساسیت معمولا در فصل تابستان هم به خاطر گرده افشانی گیاهان یا آلودگی هوا رخ می‌دهد. اما علائم حساسیت پاییزی و زمستانی، شباهت بیشتری به سرماخوردگی دارند.

این علایم هم در کودکان و هم در بزرگسالان یکسان بوده و هر دو گروه سنی را هدف قرار می‌دهد. البته بسیاری افراد، با بالاتر رفتن سن، علائم حساسیت فصلی را کمتر تجربه می‌کنند یا به مرور این حساسیت‌ها در آنها از بین می‌رود. علائم حساسیت فصلی عبارتند از:

 

  • آبریزش بینی؛
  • عطسه؛
  • التهاب در ناحیه گلو؛
  • ریزش اشک از چشم؛
  • سرفه؛
  • خارش پوست یا گلو؛
  • تحریک در ناحیه گوش؛
  • نوسانات خلقی؛
  • احساس خستگی و خواب آلودگی؛
  • اگزما؛
  • عفونت گوش میانی؛
  • آسم

 

توصیه می‌شود در صورت بروز حساسیت‌های فصلی، حتی‌الامکان در خانه بمانید و درب و پنجره‌ها را ببندید. در صورت نیاز به خروج از خانه، هنگام خروج از منزل ماسک بزنید. از هر گونه دود (آلودگی محیطی یا سیگار) دوری کنید و سبزیجات، میوه و غذاهای مناسب برای آلرژی یا حساسیت را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین شباهت‌ها و تفاوت‌های کرونا و حساسیت فصلی

 

سوالات متداول

 

فرق سرماخوردگی با آنفولانزا از نظر مدت زمان بیماری چیست؟

 

تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا از نظر مدت زمان بیماری چیست؟

 

طول دوره بیماری سرماخوردگی به طور معمول بین ۷ تا ۱۰ روز است،‌ اما در آنفولانزا، این مدت بین ۵ تا ۷ روز تخمین زده می‌شود.

 

تب در آنفولانزا شدیدتر است یا کرونا یا سرماخوردگی؟

 

هر چند فرق سرماخوردگی با کرونا، آنفولانزا و غیره تنها در تب و درجه حرارت بدن نیست ولی در هر سه بیماری احتمال بروز تب وجود دارد. البته تب در سرماخوردگی در خفیف‌ترین حالت و معمولا در آنفولانزا در شدید‌ترین درجه، بروز پیدا خواهد کرد.

 

منبع: clevelandclinic

کالابرگ الکترونیک