طرز تهیه سوسه کباب مازندرانی | لذیذترین روش پخت مرغ شکم پر

طرز تهیه سوسه کباب مازندرانی | لذیذترین روش پخت مرغ شکم پر


8 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لذیذترین دستور پخت سوسه کباب سیکا مازندرانی در 4 مرحله آسان

سوسه کباب یا به قول محلی‌ها سوسه کباب سیکا یکی از غذاهای معروف مازندرانی است. این غذای مازنی در اصل یکی از خوشمزه‌ترین انواع مرغ شکم پر است که معمولا در جشن‌ها، میهمانی‌ها و مراسم مهم با جوجه محلی، مرغ یا خروس طبخ می‌شود. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه سوسه کباب شمالی و نیز ترکیب سبزی سوسه کباب و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه سوسه کباب سیکا مازندرانی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ کامل یا جوجه محلی ۱ عدد (۱ کیلو تا ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم)
سبزی معطر ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
مغز گردو (آسیاب شده) ۲ قاشق غذاخوری
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
انار ۱ عدد
آلو خورشتی ۱۰ عدد
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
برنج برای سرو سوسه کباب

 

نکته: برای درست کردن سوسه کباب مازندرانی به مجموعه‌ای از سبزیجات معطر شامل ۲ دسته جعفری، یک دسته گشنیز، یک دسته نعنا، یک دسته اوجی (نوعی پونه وحشی)، یک دسته تره، یک دسته اناریجه، یک دسته زلنگ، یک دسته شنبلیله، یک دسته سرسم و ۲ دسته برگ سیر نیاز دارید (در مجموع ۲۰۰ گرم). اما اگر سبزیجات معطر شمالی را در دسترس ندارید ترکیب تره، گشنیز و جعفری هم کافی است.

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

زمان لازم برای پخت سوسه کباب: ۲ ساعت

میزان کالری موجود در هر وعده سوسه کباب: حدود ۵۱۳ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه سوسه کباب سیکا مجلسی شمالی

مراحل طرز تهیه سوسه کباب مازندرانی

سیکا در گویش مازنی به معنای اردک است اما سوسه کباب سیکا که به مرغ ترش بابلی هم معروف است این روزها معمولا با مرغ یا جوجه محلی درست می‌شود. البته شما می‌توانید سوسه کباب را با اردک هم درست کنید.

مرحله اول: مرغ یا جوجه محلی را طعم‌دار کنید

در اولین مرحله از روش پخت سوسه کباب رستورانی باید مرغ یا جوجه محلی را به‌ دقت تمیز کرده، بشویید و با استفاده از حوله کاغذی کاملا خشک کنید تا خونابه و آب اضافی نداشته باشد. سپس، تمام قسمت‌های داخلی بدن مرغ و سطح آن را با مقداری نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده حسابی رومال کنید.

پیشنهاد می‌کنیم پس از پوشیدن دستکش یک‌بار مصرف، این کار را با دست انجام دهید تا مواد به همه زوایای مرغ مالیده شود. سپس، مرغ آغشته به زعفران، نمک و فلفل سیاه را در یک ظرف درپوشیده قرار دهید و در یخچال بگذارید تا به مدت یک ساعت استراحت کند و کاملا مزه‌دار شود.

برای خرید گوشت مرغ، نمک، فلفل سیاه و زعفران می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد شکم پر سوسه کباب را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوسه کباب مازندرانی باید مواد شکم پر را آماده کنید. برای این منظور، ابتدا باید پیاز را به‌ صورت ریز رنده کنید. مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس، پیاز رنده شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید. آب پیاز که کشیده شده و سرخ شد، سیر را هم رنده کرده و همراه با زردچوبه، نمک و فلفل سیاه داخل تابه بریزید تا کاملا تفت داده شوند و عطر و طعم یکدیگر را بگیرند.

حتما بخوانید  چطور دسر موس لیمو را بدون زهم تخم مرغ درست کنیم؟

حالا، سبزیجات معطر ساطوری شده را هم به تابه حاوی سیر و پیاز و ادویه‌ها اضافه کنید. اگر سبزیجات محلی مثل چوچاق در دسترس ندارید ترکیب جعفری، گشنیز و تره کافی است. این ترکیب را به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا عطر بی‌نظیر سبزی‌ها آزاد شود و رنگ‌شان تا حدودی تغییر کند.

سپس، مغز گردوی آسیاب شده را نیز به مواد دیگر اضافه کرده و با حوصله تفت بدهید. در نهایت، انار را دانه کنید و بخش زیادی از دانه‌های انار را همراه با آلو خورشتی و رب انار (طرز تهیه رب انار) در تابه بریزید و هم بزنید تا خوب تفت ببینند.

باقی دانه‌های انار را برای تزیین غذا کنار بگذارید. در نهایت، حرارت را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید تا محتویات آن کاملا خنک شود.

برای خرید روغن سرخ کردنی، مغز گردو، رب انار و انواع آلو خورشتی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: شکم مرغ را پر کنید

پس از گذشت یک ساعت، مرغ مزه‌دار شده را از یخچال بیرون بیاورید. حالا شکم مرغ را با بخشی از مواد شکم پر انباشته کنید. سپس با کمک نخ و سوزن، شکم مرغ را کاملا بدوزید تا مواد از آن خارج نشود.

در ادامه، مقداری روغن را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. مرغ شکم پر را داخل قابلمه بگذارید و همه زوایای در دسترس آن را سرخ کنید. در نهایت، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش را همراه با مواد باقی‌مانده شکم پر در قابلمه بریزید.

پس از جوشیدن آب، درب قابلمه را ببندید و حرارت را ملایم کنید. حدود ۲ ساعت منتظر بمانید تا سوسه کباب خوشمزه شما کاملا مغز پخت شود. در طول پخت، حتما چند بار به محتویات قابلمه سر بزنید و سس سوسه کباب را با قاشق از داخل قابلمه روی مرغ بریزید تا کاملا طعم بگیرد.

مرحله چهارم: سوسه کباب مازندرانی را سرو کنید

در نهایت، سوسه کباب مازندرانی و خوشمزه را در ظرف مناسبی قرار دهید و روی آن را با سس باقی‌مانده موجود در قابلمه بپوشانید. یادتان باشد، قبل از سرو این غذا باید نخ‌های موجود روی مرغ را با قیچی برش دهید و خارج کنید. سپس، ظرف را با چند دانه انار و تعدادی مغز گردو تزیین کنید.

این غذای منحصر به‌فرد و متفاوت را می‌توانید با برنج چلو یا کته یا حتی با پوره سیب زمینی و سبزیجات دورچین سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید برنج را به روش‌های حضوری یا اینترنتی از افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه سوسه کباب (مرغ ترش بابلی)

  • در طرز تهیه سوسه کباب شمالی حتما از جوجه یا مرغ کامل کوچک با وزن یک کیلوگرم یا همین حدود (مرغ استاندارد) استفاده کنید.
  • در هنگام پخت سوسه کباب شمالی اگر به سبزی تازه دسترسی ندارید می‌توانید از سبزی قورمه سبزی یا ترکیبی از سبزیجات خشک معطر با دلخواه استفاده کنید. برای خرید سبزی قورمه منجمد و سبزیجات خشک شده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • پس از دوختن شکم مرغ بهتر است ساق‌های جوجه را هم با نخ به یکدیگر ببندید تا در نهایت، ظاهر زیباتر و جمع‌وجورتری پیدا کند.
  • برای درست کردن مواد شکم پر می‌توانید از ترکیب آلوی جنگلی، آلوی خورشتی و آلو بخارا استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم، در هنگام پخت سوسه کباب شمالی به اندازه یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب نارنج هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید تا طعم مرغ لذیذتر شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه گرانیتای هندوانه (یخ در بهشت هندوانه) به سبک ایتالیایی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مرغ لونگی در قابلمه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوسه کباب سیکا مازندرانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن سوسه کباب سیکا مازندرانی

ترکیب سبزی سوسه کباب چیست؟

برای درست کردن سوسه کباب مازندرانی به مجموعه‌ای از سبزیجات معطر شامل ۲ دسته جعفری، یک دسته گشنیز، یک دسته نعنا، یک دسته اوجی (نوعی پونه وحشی)، یک دسته تره، یک دسته اناریجه، یک دسته زلنگ، یک دسته شنبلیله، یک دسته سرسم و ۲ دسته برگ سیر نیاز دارید. اغلب این سبزی‌ها از سبزیجات محلی شمالی هستند که خوشبختانه این روزها معمولا در شهرهای دیگر هم برای فروش عرضه می‌شوند.

طرز تهیه سبزی سوسه کباب چگونه است؟

برای تهیه سبزی سوسه کباب باید سبزیجات بالا را خریداری کرده و به‌دقت پاک کنید. ساقه‌ها و برگ‌های اضافی، چوبی شده و زرد را دور بریزید. سپس، سبزی پاک شده را به‌خوبی بشویید و آبکشی کنید. پس از خارج شدن آب اضافی و خشک شدن سبزی تازه، آن را با دقت ساطوری کرده و همراه با مقداری روغن در تابه بریزید تا تفت داده شود. سبزی تفت داده شده سوسه کباب را می‌توانید در فریزر نگهداری کرده و در صورت لزوم، از آن استفاده کنید.

چرا مرغ شکم پر خشک میشه؟

اگر سوال شما هم این است که چرا مرغ شکم پر خشک می‌شود، باید بدانید، اندازه مرغ در این میان اهمیت زیادی دارد. یعنی، اگر مرغی را انتخاب کنید که بیش از یک و نیم کیلوگرم وزن داشته باشد، احتمال خشک شدن و مغز پخت نشدن آن بالا می‌رود.

چرا مرغ شکم پر سفت میشه؟

اگر مرغ شکم پر را با مرغ درشت درست کنید؛ یا اگر آن را در فر بپزید و برای مرطوب کردن و مزه‌دار کردن آن از سس و مواد کافی استفاده نکنید، ممکن است سفت شود و به اندازه کافی لذیذ نباشد. برای جلوگیری از این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم از جوجه یا مرغ کوچک استفاده کنید. در صورت پخت با فر، خوب است یک کاسه آب را نیز همراه با مرغ شکم پر داخل دستگاه قرار دهید تا رطوبت آن مانع از خشک شدن مرغ شود.

 

محصولات مرتبط