طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا اردک در فر یا قابلمه + ترکیب سبزی لونگی

طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا اردک در فر یا قابلمه + ترکیب سبزی لونگی


27 شهریور 1398 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا اردک در فر یا قابلمه + ترکیب سبزی لونگی

لونگی با مرغ یا لونگی اردک غذای بومی مناطق شمالی کشور و البته غذای بومی آستارا و تالش است. اهالی آستارا و تالش غذای لونگی را با مرغ یا اردک و حتی بادمجان به صورت شکم پر طبخ می‌کنند و برای چاشنی آن از انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار استفاده می‌کنند. طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا اردک گیلانی در فر یا قابلمه را در مجله کوروش بخوانید. جزییات و فوت و فن‌های این غذا با رب انار خوشمزه را در سرویس آشپزی برای شما گردآوری کرده‌ایم.

 

 

طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا اردک در فر یا قابلمه

 

طرز تهیه غذای لونگی مرغ؛ نکات مهم درست کردن لونگی با مرغ یا اردک در فر یا قابلمه لونگی با مرغ یا اردک غذای بومی مناطق شمالی کشور و البته غذای بومی آستارا و تالش است. اهالی آستارا و تالش غذای لونگی را با مرغ یا اردک به صورت شکم پر طبخ می‌کنند و برای چاشنی آن از انواع رب ازگیل، رب آلوچه، آبغوره و رب انار استفاده می‌کنند. طرز تهیه غذای لونگی با مرغ یا اردک را در مجله کوروش بخوانید. طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا ارک مواد لازم مرغ یا اردک با پوست: 1 عدد متوسط گردو ساییده شده یا خیلی ریز خرد شده: 1 لیوان فرانسوی دسته‌دار زعفران دم کرده غلیظ: 2 قاشق غذاخوری آلو یا قیصی: 10 عدد سبزی معطر ساطوری خرد شده شامل: گشنیز، جعفری، نعنا، چوقاق (اگر ندارید لازم نیست)، برک سیر تازه: 400 گرم کره یا روغن: ½ لیوان پیاز: 3 عدد متوسط رب ازگیل، رب انار یا رب الوچه: 1 لیوان فرانسوی آبغوره: ¼ پیمانه (یا کمتر) نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم سیب زمینی متوسط: 1 عدد گوجه فرنگی: 2 عدد کوچک طرز تهیه برای درست کردن غذای لونگی با مرغ یا اردک ابتدا باید از شب قبل آن را تمیز کنید و با نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و ½ لیوان فرانسوی رب ازگیل، رب انار یا رب الوچه ملس مزه‌دار کنید و در یخچال نگه دارید. تمام قسمت‌های مرغ یا اردک و داخل شکمش را حسابی به تمام مواد آغشته کنید تا حسابی مزه‌دار شود. پیازها را با رنده درشت رنده کنید، آب پیاز را بگیرید و و آن را در روغن سرخ کنید. سبزی را هم اضافه کنید و با پیازها تفت دهید. حالا گردوی آسیاب شده، را با پیاز داغ، آلو خرد شده، زعفران دم کرده، بقیه رب انار یا رب ازگیل، آبغور، نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و مایه داخل شکم مرغ یا اردک لونگی را آماده کنید. این مایه نباید خیلی شل و آبکی باشد. اگر احساس کردید مایه شل و آبکی است مقداری دیگر مغز گردوی ساییده شده به مایه اضافه کنید. مرغ یا اردک را از یخچال بیرون بیاورید و داخل شکم آن را با مایه‌ای که آماده کرده‌اید پر کنید. فر را روشن کنید و روی درجه 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. اردک یا مرغ شکم پر را در یک ظرف مناسب بگذارید و در طبقه وسط فر قرار دهید. لونگی باید داخل فر به مدت 1 ساعت و 30 دقیقه حسابی بپزد و گریل شود. برای این‌که مرغ خشک نشود هر 15 دقیقه یک بار درب فر را باز کنید و از آبی که در ظرف حاوی مرغ ریخته شده روی مرغ بریزید. اگر دوست دارید یک لونگی پر ملاط تر داشته باشید مایه داخل شکم مرغ یا اردک را بیشتر درست کنید و در اواسط پخت روی پوست مرغ یا اردک بمالید تا لذیذتر شود. برای دورچین لونگی یک عدد سیب زمینی را سرخ کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم سرخ کنید و با مقداری زرشک و پیاز داغ لونگی را با آن سرو کنید. اگر فر ندارید لونگی را در قابلمه درست کنید. برای این کار باید مایه لونگی را یک مقدار بیشتر درست کنید. شکم مرغ یا اردک را بعد از اضافه کردن مایه لونگی با نخ و سوزن بدوزید. مرغ را در مقداری روغن داغ با دقت سرخ کنید. در یک قابلمه باقی مانده مواد مایه لونگی و یک لیوان آب جوش بریزید و مرغ را با احتیاط در قابلمه بگذارید. حین پخت لونگی چند بار آن را به آرامی زیر و رو کنید و مرتب از مایه داخل قابلمه روی آن بریزید. در نهایت باید آب داخل قابلمه حسابی غلیظ شود.

 

مواد لازم

مرغ یا اردک با پوست: ۱ عدد متوسط

گردو ساییده شده یا خیلی ریز خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

آلو یا قیصی: ۱۰ عدد

زرشک: ۱۰۰ گرم

سبزی معطر ساطوری خرد شده شامل: گشنیز، جعفری، نعنا، چوقاق (اگر ندارید لازم نیست)، برک سیر تازه: ۴۰۰ گرم

کره یا روغن: ½ لیوان

پیاز: ۳ عدد متوسط

رب ازگیل، رب انار یا رب الوچه: ۱ لیوان فرانسوی

آبغوره: ¼ پیمانه (یا کمتر)

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

سیب زمینی متوسط: ۱ عدد

گوجه فرنگی: ۲ عدد کوچک

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه غذای لونگی مرغ یا اردک در فر یا قابلمه + ترکیب سبزی لونگی

 

برای درست کردن غذای لونگی با مرغ یا اردک ابتدا باید از شب قبل آن را تمیز کنید و با نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و ½ لیوان فرانسوی رب ازگیل، رب انار یا رب الوچه ملس مزه‌دار کنید و در یخچال نگه دارید. تمام قسمت‌های مرغ یا اردک و داخل شکمش را حسابی به تمام مواد آغشته کنید تا حسابی مزه‌دار شود. پیازها را با رنده درشت رنده کنید، آب پیاز را بگیرید و و آن را در روغن سرخ کنید. سبزی را هم اضافه کنید و با پیازها تفت دهید.

 

حالا گردوی آسیاب شده، را با پیاز داغ، آلو خرد شده، زعفران دم کرده، زرشک، بقیه رب انار یا رب ازگیل، آبغور، نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و مایه داخل شکم مرغ یا اردک لونگی را آماده کنید. این مایه نباید خیلی شل و آبکی باشد. اگر احساس کردید مایه شل و آبکی است مقداری دیگر مغز گردوی ساییده شده به مایه اضافه کنید.

 

مرغ یا اردک را از یخچال بیرون بیاورید و داخل شکم آن را با مایه‌ای که آماده کرده‌اید پر کنید. فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. اردک یا مرغ شکم پر را در یک ظرف مناسب بگذارید و در طبقه وسط فر قرار دهید. لونگی باید داخل فر به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه حسابی بپزد و گریل شود.

 

برای این‌که مرغ خشک نشود هر ۱۵ دقیقه یک بار درب فر را باز کنید و از آبی که در ظرف حاوی مرغ ریخته شده روی مرغ بریزید. اگر دوست دارید یک لونگی پر ملاط تر داشته باشید مایه داخل شکم مرغ یا اردک را بیشتر درست کنید و در اواسط پخت روی پوست مرغ یا اردک بمالید تا لذیذتر شود. برای دورچین لونگی یک عدد سیب زمینی را سرخ کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم سرخ کنید و با مقداری زرشک و پیاز داغ لونگی را با آن سرو کنید. لونگی را با پلو یا کته میل کنید.

 

اگر فر ندارید لونگی را بدون فر و در قابلمه درست کنید. در طرز تهیه مرغ لونگی بدون فر و در قابلمه باید مایه لونگی را یک مقدار بیشتر درست کنید. شکم مرغ یا اردک را بعد از اضافه کردن مایه لونگی با نخ و سوزن بدوزید. مرغ را در مقداری روغن داغ با دقت سرخ کنید. در یک قابلمه باقی مانده مواد مایه لونگی و یک لیوان آب جوش بریزید و مرغ را با احتیاط در قابلمه بگذارید. حین پخت لونگی چند بار آن را به آرامی زیر و رو کنید و مرتب از مایه داخل قابلمه روی آن بریزید. در نهایت باید آب داخل قابلمه حسابی غلیظ شود. بد نیست بدانید طرز تهیه لونگی ماهی هم بسیار مشهور است و طرز پخت آن هم به همین ترتیب مثل لونگی مرغ و اردک است.

 

 

کالابرگ الکترونیک