طرز تهیه قلیه اسفناج | خورش قلیه شمالی رو نیم ساعته بپز

طرز تهیه قلیه اسفناج | خورش قلیه شمالی رو نیم ساعته بپز


14 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قلیه اسفناج

طرز تهیه قلیه اسفناج مازندرانی به عنوان یکی از غذاهای معروف مازندرانی آسان است و سه سوته انجام می‌شود. قلیه اسفناج شمالی یک غذای نیم ساعته و بدون گوشت قرمز یا سفید است که هم به مذاق افراد گیاهخوار خوش می‌آید و هم  مخصوص افراد شاغل و پر مشغله‌ای است که می‌خواهند در مدت کوتاهی با عدس و اسفناج یک غذای مقوی و خوشمزه درست کنند. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا روش پخت قلیه اسفناج به روش مازندرانی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه قلیه اسفناج با عدس به روش مازنی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عدس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
اسفناج نیم کیلوگرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۳ حبه
آب نارنج به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان و برنج برای سرو قلیه اسفناج

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت قلیه اسفناج: ۳۰ دقیقه

میزان کالری موجود در هر ۱۰۰ گرم قلیه اسفناج: حدود ۴۴۳ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه قلیه اسفناج به روش مازندرانی

مراحل طرز تهیه قلیه اسفناج به روش مازندرانی

مراحل طرز تهیه قلیه اسفناج را دنبال کرده و این غذای فوری و مقوی را نیم ساعته آماده کنید.

مرحله اول: عدس را بپزید

برای تهیه قلیه اسفناج بدون گوشت، ابتدا باید عدس را به مدت یک ساعت بخیسانید. با انجام این کار، هم نفخ عدس گرفته می‌شود و  هم زودتر می‌پزد. (اگر هم زمان ندارید لازم نیست عدس را بخیسانید).

پس از گذشت یک ساعت، آب قابلمه را خالی کنید و عدس را همراه با مقداری آب تازه، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید.

چند دقیقه منتظر بمانید تا آب قابلمه بجوشد. حالا، حرارت را ملایم کنید و درب قابلمه را ببندید تا عدس بپزد.

شما می‌توانید برای خرید عدس، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه قابلی پلو (کابلی پلو) | خوشمزه ترین غذای افغانی

مرحله دوم: پیاز و سیر را تفت دهید

در فاصله خیس خوردن عدس، پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به‌ صورت نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا داغ شود. پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کرده و صبر کنید تا سبک و طلایی شوند.

در ادامه، حبه‌های سیر را هم پوست بگیرید، بشویید و به‌ صورت ریز رنده کنید. پوره سیر را نیز به تابه حاوی پیازهای طلایی اضافه کنید. حالا، کمی فلفل سیاه و زردچوبه هم در تابه بریزید و پس از آزاد شدن عطر سیر و زردچوبه، تابه را از روی حرارت بردارید.

توجه داشته باشید، سیر خیلی زود می‌سوزد و نیازی به تفت دیدن زیاد ندارد. در نهایت، پیاز و سیر تفت داده شده را به عدس در حال پخت اضافه کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد شده و سیر داغ آماده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: اسفناج را آماده کنید

اسفناج‌ها را به‌ دقت بشویید و چندین بار آبکشی کنید تا کاملا پاکیزه شوند. سپس، برگ‌های سبز و تر و تازه اسفناج را خرد کنید. در ادامه، یک تابه نچسب را روی حرارت متوسط بگذارید و قطعات اسفناج خرد شده را بدون افزودن روغن داخل تابه بریزید. با انجام این کار، بخش قابل توجهی از آب موجود در برگ اسفناج تبخیر شده و قطعات اسفناج کاملا سبک می‌شوند.

در این فاصله، بهتر است به قابلمه عدس سر بزنید و اگر لازم بود مقداری آب جوش اضافه کنید. اسفناج خرد شده را هم بزنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا کاملا سبک شود. سپس، اسفناج را هم به قابلمه حاوی عدس نیم‌پز اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حدود نیم ساعت منتظر بمانید تا همه مواد در کنار هم بپزند و طعم یکدیگر را بگیرند.

مرحله چهارم: قلیه اسفناج را سرو کنید

پس از جا افتادن و غلیظ شدن قلیه اسفناج، مقداری آب نارنج تازه به آن اضافه کرده و این غذای خوشمزه را همراه با نان یا برنج کته نوش جان کنید.

برای خرید انواع نان و برنج می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قلیه ماهی جنوبی

نکات مهم در طرز تهیه قلیه اسفناج مازندرانی

  • اگر وقت کافی ندارید، می‌توانید از خیساندن عدس صرف نظر کنید؛ چون عدس حتی بدون خیس خوردن هم خیلی زود می‌پزد و نفخ خیلی زیادی ندارد.
  • در صورت استفاده از اسفناج منجمد شده، لازم است بسته اسفناج را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا دیفراست (یخ زدایی) شود.
  • در صورت تمایل، می‌توانید قلیه اسفناج را با مرغ یا گوشت تکه‌ای تهیه کنید. در این صورت، برای پخت و آماده‌سازی قلیه اسفناج به زمان بیشتری نیاز دارید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری استاک مرغ یا گوشت (طرز تهیه استاک) یا آب قلم (طرز تهیه آب قلم) را هم به قلیه اسفناج اضافه کنید.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید مقداری رب انار (طرز تهیه رب انار) هم در قلیه اسفناج شمالی بریزید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید لوبیا سفید یا لوبیا چیتی را نیز به دستور پخت قلیه اسفناج اضافه کنید. در این صورت لوبیا را جدا از عدس بخیسانید و جداگانه بپزید چون زمان پخت لوبیا طولانی تر است.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید قلیه اسفناج را همراه با نیمرو هم نوش جان کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک خاویار بادمجان مجلسی با کمترین روغن

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قلیه مرغ

فوت و فن‌های خوشمزه شدن قلیه اسفناج

فوت و فن‌های طرز تهیه قلیه اسفناج

قلیه اسفناج غذای کدام شهر ایران است؟

قلیه اسفناج یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در اصل، توسط اهالی گیلان و مازندران طبخ می‌شود. با این حال، کرمانی‌ها و قزوینی‌ها هم قلیه اسفناج را به روش خودشان می‌پزند. دستور پخت این غذا از استانی به استان دیگر متفاوت است.

روش پخت اسفناج قلیه گیلانی با گردو چگونه است؟

اسفناج قلیه گیلانی با گردو نوعی خورشت است که با استفاده از گوشت گوسفندی، گردو، رب انار و آبغوره به روشی متفاوت از دستور بالا طبخ شده و با برنج کته سرو می‌شود.

روش پخت قلیه اسفناج با کشک چگونه است؟

قلیه اسفناج با کشک یک غذای کرمانی است که با کشک، اسفناج و گردو طبخ می‌شود و روش پخت آن با قلیه اسفناج مازندرانی متفاوت است.

 

محصولات مرتبط