خورش سیب درختی با آلو را مثل تهرانی ها لعابدار و غلیظ درست کن!

خورش سیب درختی با آلو را مثل تهرانی ها لعابدار و غلیظ درست کن!


6 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فهرست محتوا نمایش

خورش سیب درختی با آلو که به اختصار به آن خورش سیب آلو هم می‌گویند یک خورشت با آلو خوشمزه است که در شهرهای مختلف از جمله مشهد و تهران با اندکی تفاوت در طرز تهیه، طبخ می‌شود و برای لیست شام و غذای ناهار یک غذای مناسب است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به آموزش طرز تهیه خورش سیب درختی با آلو می‌پردازیم، ضمن آنکه نکات مهم طبخ و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن خورش سیب درختی با آلو به روش تهرانی را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

مواد لازم برای درست کردن خورش سیب درختی با آلو (برای ۴ الی ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی (گوسفند یا گوساله) ۴۰۰ گرم
لپه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار یا کمتر
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
سیب درختی ۳ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
گرد لیموعمانی ۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
آلو بخارا ۱۰ عدد
آب جوش به مقدار لازم
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و دارچین به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
برنج برای سرو کنار خورشت سیب آلو

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد اولیه: ۱ ساعت

مدت زمان لازم جهت تهیه خورش سیب درختی با آلو: ۳ ساعت

 

مراحل طرز تهیه خورش سیب درختی با آلو به روش سنتی

طرز تهیه خورش سیب درختی با آلو به روش سنتی

خورش سیب درختی و آلو یک خورشت متفاوت و با طعمی ترش و شیرین است. تهرانی ها برای درست کردن خورشت سیب و آلو از لپه هم استفاده می‌کنند.

مرحله اول: مواد اولیه خورشت سیب درختی با آلو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز پخت خورش سیب آلو باید مواد اولیه را آماده کنید. لپه را پاک کنید و از حداقل نیم ساعت قبل در آب بخیسانید. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر اینکه نفخ آن گرفته ‌شود، راحت‌تر بپزد و هنگام پخت نرم‌تر ‌شود.

مقدار لازم از گوشت گوسفندی و یا گوساله را با استفاده از یک چاقوی تیز و تخته کار به صورت مکعبی و در ابعاد خورشتی برش بزنید. تکه‌های گوشت را با آب به صورت تمیز بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافه از آن خارج شود. تعداد کافی از آلو بخارا را در آب ولرم قرار دهید تا نرم شود و راحت‌تر بپزد.

می‌توانید برای تهیه لپه، آلو بخارا و گوشت گوسفند یا گاو و گوساله به صورت حضوری و یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: لپه را بپزید

بعد از آنکه لپه حسابی خیس خورد، یک قابلمه با سایز مناسب انتخاب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. لپه را در ابتدا با مقدار کمی روغن تفت دهید، سپس مقداری آب درون قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا محتویات درون قابلمه به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن محتویات درون قابلمه حرارت را کم کنید.

در این مرحله باید زمان بدهید تا لپه روی حرارت ملایم کاملا بپزد. این مرحله حدود یک ساعت زمان می‌برد. بعد از یک ساعت و زمانی که لپه پخت آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۷ طرز تهیه یخ در بهشت ایرانی و فرنگی بدون دستگاه

می‌توانید برای تهیه انواع روغن سرخ کردنی به صورت حضوری یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: پیاز داغ را آماده کنید

یک عدد پیاز درشت را پوست بگیرید و بشویید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. در یک ظرف مناسب روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از آنکه روغن داغ شد پیازهای نگینی را به آن اضافه کنید. پیازها را تفت دهید تا جایی که سبک و طلایی شوند.

می‌توانید برای تهیه پیاز داغ منجمد به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: گوشت خورشتی را تفت دهید و بپزید

برای تهیه خورش سیب آلو، گوشت‌هایی را که به صورت خورشتی خرد کرده‌اید به تابه اضافه کنید. تکه‌های گوشت را با پیاز داغ روی حرارت متوسط تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و به تیرگی متمایل شود.

در این مرحله ادویه‌ها شامل زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه را به تابه اضافه کنید و با روغن تفت دهید تا جایی که از خامی دربیایند و عطر آنها بلند شود. ادویه‌ها را با پیاز داغ و گوشت تفت دهید تا عطر و طعمشان به خورد یکدیگر برود. حدود ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب جوش به ترکیب گوشت و پیاز و ادویه اضافه کنید و اجازه دهید تا روی حرارت ملایم، گوشت به خوبی بپزد.

می‌توانید برای تهیه فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: رب گوجه فرنگی را تفت دهید و با لپه ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه خورش سیب و آلو، دو قاشق غذاخوری از رب گوجه‌ فرنگی را در مقداری روغن روی حرارت تفت دهید تا رنگش باز شود و از خامی دربیاید. لپه را که از قبل پخته و آبکش کردید به رب گوجه فرنگی در حال تفت خوردن اضافه کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید.

می‌توانید برای تهیه رب گوجه فرنگی به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله ششم: ترکیب لپه و رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید

حدود یک ساعت که از زمان پخت گوشت گذشت، ترکیب لپه و رب گوجه فرنگی سرخ شده را به قابلمه گوشت روی حرارت اضافه کنید و همه مواد را با هم، هم بزنید تا یکدست شوند. در این مرحله، خورش سیب باید حدود ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم باقی بماند تا حسابی جا بیفتد.

مرحله هفتم: سیب درختی را آماده کنید

سیب درختی‌ها را بشویید، پوست بگیرید و هسته آن را جدا کنید. سیب‌ها را به صورت خلالی درشت و تا حدودی ضخیم خرد کنید. یک تابه با سایز مناسب انتخاب کنید و سیب‌های خلالی شده را در مقدار کافی از روغن چند دقیقه تفت دهید تا کمی سرخ شوند. بعد از سرخ شدن آنها را در ظرفی کنار بگذارید و به سراغ مرحله بعد بروید.

مرحله هشتم: سیب و آلو بخارا را به خورش اضافه کنید

نوبت به اضافه کردن دو ماده اصلی به خورشت سیب آلو می‌رسد. در این مرحله آلو بخارا را که از قبل خیسانده‌اید باید آبکش کنید تا آب اضافه از آن خارج شود و سپس به همراه سیب‌های خلالی سرخ شده به خورشت اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن سیب و آلو، خورش باید حدود چهل و پنج دقیقه دیگر روی حرارت باقی بماند تا جا بیفتد و عطر و طعم مواد به خورد هم بروند.

مرحله نهم: ادویه‌ها و چاشنی را اضافه کنید

در بیست دقیقه پایانی پخت خورش سیب درختی با آلو، نمک و دارچین را به همراه گرد لیمو عمانی و زعفران غلیظ دم کرده به خورش اضافه کنید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید.

می‌توانید برای تهیه نمک، گرد لیمو عمانی و زعفران به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: خورش سیب درختی با آلو را سرو کنید

بعد از آنکه خورش جا افتاد و به غلظت مناسب رسید آن را باید از روی حرارت بردارید و در یک ظرف مناسب بریزید. خورشت سیب درختی به همراه آلو بخارا را در کنار برنج کته یا برنج چلو سرو کنید و از طعم متفاوت و ترش و شیرینش لذت ببرید.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی مقوی و خوشمزه با دستور اصلی

نکات مهم در طرز تهیه خورش سیب درختی با آلو به شیوه مجلسی

نکات مهم در طرز تهیه خورش سیب درختی با آلو به شیوه مجلسی

  • حتما از سیب‌های استخوانی و سفت در تهیه این خورش استفاده کنید؛ در غیر این صورت سیب در خورشت له می‌شود و وا می‌رود.
  • حداکثر زمانی که سیب در خورش روی حرارت باید باقی بماند، ۴۵ دقیقه است. باقی ماندن سیب روی حرارت بیشتر از این زمان باعث می‌شود تا سیب له شود و اثری از آن در خورش سیب آلو باقی نماند.
  • سیب را بیشتر از چند دقیقه کوتاه روی حرارت تفت ندهید، چون اگر بیشتر طول بکشد طعم سیب از بین می‌رود.
  • می‌توانید از برگه آلو قیسی به جای آلو بخارا در تهیه خورش سیب و آلو استفاده کنید.
  • می‌توانید از چوب دارچین به جای پودر دارچین در تهیه این غذا استفاده کنید، فقط حواستان باشد پیش از سرو غذا آن را از خورش بیرون بیاورید.
  • می‌توانید به جای گرد لیمو عمانی از خود لیمو عمانی استفاده کنید. با استفاده از چنگال روی لیمو عمانی سوراخ ایجاد کنید و آن را برای مدت یک الی ۲ ساعت در آب قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود، سپس به همراه چاشنی‌های دیگر در بیست دقیقه پایانی پخت به خورش اضافه کنید.
  • طرز تهیه خورش سیب آلو مشهدی مطابق با روش بالاست فقط لپه از مواد اولیه آن حذف می‌شود.
  • در طرز تهیه خورش سیب آلو یزدی از زنجیبل به عنوان چاشنی این غذا استفاده می‌شود.
  • اگر تمایلی به استفاده از آلو ندارید می‌توانید آن را حذف کنید، آن وقت شما یک خورش سیب ساده خواهید داشت.
  • در هر مرحله از پخت خورش سیب درختی اگر احساس کردید آب خورش کم است، می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید.
  • این غذا طعم شیرینی دارد، با اضافه کردن چاشنی‌های ترش مثل گرد لیمو عمانی، آبلیمو و … می‌توانید میزان ترشی آن را اندازه و طعم آن را ملس کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورشت سیب درختی با آلو سنتی و مقوی

آیا می‌توان از مرغ به جای گوشت در تهیه خورشت سیب درختی و آلو استفاده کرد؟

بله. در طرز تهیه خورش سیب آلو با مرغ می‌توانید به دلخواه از سینه و یا ران مرغ استفاده کنید. استفاده از مرغ، زمان پخت این غذا را طرز محسوسی کاهش می‌دهد.

چرا لپه در خورش نمی‌پزد؟

لپه به سه دلیل ممکن است به خوبی در خورش نپزد:

  • لپه‌ای که خریداری کردید از نوع دیرپز باشد.
  • مدت زمان پخت لپه کم باشد.
  • نمک را از همان ابتدای پخت لپه به آن اضافه کرده باشید.

چکار کنیم سیب درختی در خورشت سیب و آلو له نشود؟

حداکثر زمانی که سیب در خورش روی حرارت باید باقی بماند، ۴۵ دقیقه است. باقی ماندن سیب روی حرارت بیشتر از این زمان باعث می‌شود تا سیب له شود و اثری از آن در خورش سیب آلو باقی نماند.

 

محصولات مرتبط