طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی مقوی و خوشمزه با دستور اصلی

طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی مقوی و خوشمزه با دستور اصلی


14 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی مقوی و خوشمزه با دستور اصلی

فرنی فشکل گیلانی یک نوع فرنی کشدار و خوشمزه است که برای تهیه آن از برنج مرغوب شمالی همراه با شیر استفاده می‌شود. این دسر خوشمزه گیلانی یا فرنی برنج کشدار طعم بسیار لذیذ و عطر فوق العاده‌ای دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن این فرنی شمالی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه فرنی فشکل شمالی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۸۰۰ میلی‌لیتر (کمی بیشتر از ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
شکر ۱۶۰ گرم
برنج مرغوب ایرانی ۲۵۰ گرم
آب حدود ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل نصف قاشق مرباخوری
تخم خرفه و پودر دارچین به مقدار لازم برای تزیین
خلال پسته و بادام برای تزیین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد فرنی فشکل: ۱ روز
مدت زمان پخت فرنی فشکل گیلانی: حدود ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی

مراحل طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی

فرنی فشکل با برنج کوبیده شده و شیر تهیه می‌شود و از همین رو بسیار مقوی و خوش‌طعم است. در ادامه مراحل درست کردن این فرنی شمالی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ برنج را میکس کنید

برای درست کردن فرنی برنج کشدار شمالی ابتدا باید برنج را برای یک شب در آب بخیسانید. سپس آن را چند دور بشویید و همراه با ۲ تا ۳ قاشق گلاب در مخلوط‌کن بریزید. دستگاه را روشن کنید و برنج را آنقدر میکس کنید تا حالت کشدار پیدا کند.

شما می‌توانید برنج ایرانی و گلاب را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ برنج میکس‌ شده را با آب رقیق کنید

در این مرحله باید برنج میکس‌ شده را در یک ظرف بریزید و آب را کم کم به آن اضافه کنید. آب و برنج را با هم مخلوط کنید تا کاملا با هم ترکیب شوند و ترکیبی شبیه دوغ درست شود.

مرحله سوم؛ شیره برنج را بگیرید

در این مرحله باید یک پارچه حریر نازک یا پارچه توری خیلی ریز تهیه کنید و ترکیب آب و برنج میکس‌شده را در آن بریزید پارچه را داخل یک کاسه با اندازه مناسب بگذارید. حالا پارچه را جمع کنید و آن را فشار دهید تا شیره برنج خارج شود. این کار را چند بار تکرار کنید تا تمام عصاره و شیره برنج خارج شود.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه دسر ماست و شلیل ساده و رژیمی خوشمزه

مرحله چهارم؛ شیره برنج را در قابلمه بریزید

بعد از آماده شدن شیره برنج باید آن را در قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و شیره برنج را مدام هم بزنید تا برنج گلوله‌ای نشود و ته نگیرد. برای هم زدن شیره برنج باید از قاشق چوبی استفاده کنید.

مرحله پنجم، شیر را به شیره برنج اضافه کنید

حدود ۴ دقیقه به هم زدن عصاره برنج ادامه دهید تا داغ شود. سپس شیر را در چند مرحله به آن اضافه کنید و مواد را مدام هم بزنید. ۱۵ دقیقه دیگر ترکیب برنج و شیر را هم بزنید تا بوی خامی برنج گرفته شود.

مرحله ششم؛ گلاب و شکر را به مایه فرنی اضافه کنید

حالا نوبت اضافه کردن گلاب و شکر به فرنی فشکل است. بعد از اضافه کردن گلاب و شکر همچنان به هم زدن فرنی ادامه دهید تا حباب‌های درشتی روی آن ایجاد شود.

شما می‌توانید گلاب و شکر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم؛ فرنی فشکل گیلانی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی باید پودر هل را اضافه کنید (اگر پودر هل ندارید، دانه هل را آسیاب کنید). چند دقیقه دیگر فرنی را هم بزنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. در ادامه فرنی را در ظرف مورد نظرتان بریزید. صبر کنید فرنی کمی خنک شود و سپس آن را با تخم خرفه و پودر دارچین و خلال پسته و بادام تزیین کنید. فرنی خنک شده را برای چند ساعت در یخچال بگذارید و زمانی که سرد شد میل کنید.

می‌توانید انواع مغز آجیل، هل، پودر دارچین و تخم خرفه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فرنی زعفرانی با فیلم آموزش تهیه

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی فشکل گیلانی

  • برای تهیه فرنی فشکل گیلانی به روش سنتی به جای میکس کردن برنج با دستگاه، آن را در ظرف سفالی مخصوصی به نام «نمک یار» یا «نمکار» می‌ریزند و بعد با سنگ می‌سابند. سپس برنج ساییده شده را در پارچه می‌ریزند و با آب ترکیب می‌کنند تا عصاره برنج خارج شود. در ادامه دوباره شروع به ساییدن برنج می‌کنند و این کار را تکرار می‌کنند تا شیره برنج به طور کامل تخلیه شود.
  • در صورتی که برای تهیه فرنی فشکل به شیر بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید مقداری شیر به آن اضافه کنید.
  • بعد از این که فرنی کاملا خنک شد، آن را در یخچال قرار دهید تا سرد شود. قرار دادن فرنی داغ در یخچال موجب آب انداختن و ترک خوردن فرنی می‌شود.
  • طرز تهیه فرنی با آرد برنج با تهیه فرنی فشکل که با عصاره برنج تهیه می‌شود کاملا متفاوت است و این دو فرنی طعم کاملا متفاوتی دارند.
  • از آن جایی که گیلانی‌ها به برنج ساییده شده و کشدار «فشکل» می‌گویند به همین دلیل این فرنی به عنوان فرنی فشکل شناخته می‌شود.
  • درست کردن فرنی فشکل نیاز به توجه و دقت زیادی دارد. برای تهیه این فرنی باید مدام آن را هم بزنید، در غیر این صورت فرنی شما خراب می‌شود. بنابراین سعی کنید این فرنی را با حوصله و صبر درست کنید. فرنی فشکل باید با شعله ملایم بجوشد و مدام آن را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.
  • اگر بعد از فشار دادن ترکیب برنج و آب عصاره برنج به طور کامل خارج نشد، می‌توانید تفاله‌ها را دوباره با آب مخلوط کنید و یک بار دیگر در پارچه بریزید و فشار دهید.
  • برای تهیه فرنی فشکل گیلانی بهتر است از شیر محلی یا شیر پرچرب استفاده کنید تا طعم فرنی شما لذیذتر شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید در مرحله نهایی پخت فرنی مقداری خامه صبحانه به آن اضافه کنید تا فرنی شما مزه بهتری پیدا کند.
  • برای تهیه فرنی گیلانی حتما از برنج درجه یک گیلانی که عطر خوبی دارد استفاده کنید. برنج هندی یا برنج خارجی به هیچ عنوان برای تهیه این فرنی مناسب نیست.
  • برای تهیه فرنی فشکل می‌توانید به جای برنج معمولی از برنج نیم‌دانه نیز استفاده کنید.
  • از آن جایی که برای تهیه دسر فشکل شمالی از عصاره برنج و شیر استفاده می‌شود، این برنج خوشمزه با برنج آسیاب شده بسیار مقوی است و می‌توانید آن را به عنوان صبحانه یا در سحر و افطار در ماه رمضان میل کنید.
  • برخی افراد برای مزه‌دار کردن فرنی فشکل از مقداری پودر شنبلیله در مواد فرنی استفاده می‌کنند.
  • برای تهیه این فرنی شمالی اگر پودر هل ندارید، حتما دانه هل را آسیاب کنید یا کاملا بکوبید تا پودر شود و بعد به فرنی اضافه کنید.
حتما بخوانید  بهترین مواد غذایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی فشکل گیلانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی فشکل گیلانی

علت گلوله شدن فرنی فشکل چیست؟

برای تهیه فرنی فشکل گیلانی حتما فرنی را مدام هم بزنید. هم نزدن فرنی موجب گلوله گلوله شدن برنج و خراب شدن فرنی می‌شود.

برای تهیه فرنی فشکل چطور عصاره برنج را بگیریم؟

برای تهیه عصاره برنج باید برنج را همراه با آب در مخلوط‌کن بریزید و آن را خوب له کنید تا حالت کشدار پیدا کنید. سپس این ترکیب را در پارچه نخی بریزید و خوب فشار دهید تا عصاره برنج خارج شود. در صورت نیاز می‌توانید بعد از خارج کردن عصاره برنج مقدار کمی آب به تفاله‌های برنج اضافه کنید و دوباره همین مرحله را تکرار کنید تا عصاره آن به طور کامل تخلیه شود.

برای تهیه فرنی فشکل از چه نوع برنجی استفاده کنیم؟

برای تهیه فرنی فشکل شمالی باید از برنج خوش‌عطر گیلانی کامل یا نیم دانه استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک