طرز تهیه چیپس لبو ترد و خوشرنگ به ۲ روش در فر و بدون فر

طرز تهیه چیپس لبو ترد و خوشرنگ به ۲ روش در فر و بدون فر


5 آبان 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چیپس لبو ترد و خوشرنگ به ۲ روش در فر و بدون فر

چیپس لبو یکی از خوراکی‌های خوشمزه با لبو است که به عنوان تنقلات شب یلدا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیپس لبو یا چیپس چغندر قرمز را می‌توانید همراه با چای یا دیگر نوشیدنی‌ها نیز سرو کنید و از خواص و فواید لبو برای سلامت بدن بهره ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه چیپس لبو به ۲ روش در فر و بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه چیپس لبو در فر

 

طرز تهیه چیپس لبو در فر

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه چیپس چغندر قرمز

 

• لبو یا چغندر قرمز: ۳ عدد متوسط
• رزماری: ۲ شاخه
• روغن زیتون: به میزان لازم
• نمک و فلفل: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه چیپس لبو ترد و خوشمزه

 

برای درست کردن چیپس لبو در فر به روش خانگی و بدون مواد نگهدارنده، باید لبوها را به صورت ورقه‌های باریک خرد کرده و لایه‌های چیپس را مزه‌دار کنید. سپس آن‌ها را‌ از صافی رد کرده و در سینی فر بچینید. برای مشاهده و آموزش جزییات بیشتر تهیه چیپس لبو، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: لبوها را‌ آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه چیپس لبو، لبوها را با برس بشویید تا کاملا گل و لای از روی پوست آن پاک شود. چون در طرز تهیه چیپس لبو، پوست لبو گرفته نمی‌شود، پس باید تا جای ممکن لبوها را تمیز بشویید. سپس سر و ته لبوها را با چاقو جدا کنید. فر را روشن کرده و روی دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

 

مرحله دوم: لبوها را برش بزنید

 

در این مرحله، لبوها را با چاقو، به صورت باریک و حلقه حلقه، برش بزنید. هر چه لایه‌ها باریک‌تر باشند، چیپس‌تان سریع‌تر درست می‌شود. برای اینکه ضخامت همه لایه‌ها یا ورقه‌های لبو یکسان باشد و چیپس لبو علاوه بر ظاهر زیبا، یکدست شود، بهتر است از رنده مخصوص برای چیپسی کردن برش‌ها استفاده کنید.

 

مرحله سوم: برش‌های لبو را طعم‌دار کنید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه برنج گل کلم با مرغ مرحله به مرحله

برای طعم دار کردن ورقه‌های لبو، برش‌های چغندر قرمز را در یک کاسه بریزید و روی آنها را نمک، فلفل سیاه، روغن زیتون و رزماری بریزید. مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا طعم بگیرند. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا آب قرمز لبوها، کمی خارج شود و نمک و فلفل به خورد ورقه‌های لبو برود.

 

مرحله چهارم: لبوها را در فر بگذارید

 

در این مرحله از طرز تهیه چیپس لبو خانگی، لبوهای طعم گرفته را در یک صافی بریزید و اجازه دهید عصاره اضافی خود را از دست بدهد. برای شکل بهتر می‌توانید ورقه‌ها را در کمی آرد بغلتانید. سپس آنها را به ترتیب و بدون اینکه روی هم قرار بگیرند، داخل سینی فر بچینید. درب فر را نیمه باز بگذارید.

 

مرحله پنجم: چیپس لبو را سرو کنید

 

چیپس‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در فر بگذارید و بعد آنها را بیرون بیاورید و بررسی کنید که کاملا ترد شده و آب خود را از دست داده باشد. می‌توانید با احتیاط آنها را زیر و رو کنید تا یک طرف آن قهوه‌ای نشود. وقتی چیپس لبویتان آماده شد، آنها را از فر خارج کرده و صبر کنید تا از دما بیفتند. سپس ورقه‌های لبو را از سینی جدا کرده و در یک ظرف دربسته، در مکانی خشک و خنک و دور از آفتاب نگهداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پودر لبو به ۴ روش و موارد مصرف آن

 

طرز تهیه چیپس لبو در تابه

 

چیپس لبو در تابه

 

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه چیپس لبو

 

• لبو: ۲ عدد کوچک
• عسل: یک قاشق چای‌خوری
• آرد: ۲ قاشق سوپ‌خوری

 

مراحل طرز تهیه چیپس لبو خانگی

 

برای درست کردن چیپس لبو سرخ شده، لبوها را بعد از برش زدن، عسل‌مال کنید و هر دو طرف آن را آردپاشی کنید. سپس آنها را در روغن داغ سرخ کنید. برای تهیه این روش از چیپس لبو، مراحل زیر را انجام دهید.

 

مرحله اول: لبو‌ها را‌ آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه چیپس لبو بدون فر، لبوها را کاملا تمیز بشویید و به صورت ورقه‌های نازک با چاقو برش بزنید یا از رنده مخصوص چیپس استفاده کنید. روی چیپس‌ها را با قلم موی آشپزی، به عسل آغشته کنید.

 

مرحله دوم: به لبوها آرد بپاشید

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

 

آرد را در الک ریز بریزید و روی ورقه‌های لبو بپاشید. بک طرف لبوها که به آرد آغشته شد، آنها را بتکانید و طرف دیگر را آرد بپاشید. هر دو طرف که آردی شد و از چسبندگی افتاد، مقداری روغن را در یک تابه بریزید و صبر کنید تا کاملا داغ شود.

 

مرحله سوم: لبوها را سرخ کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس لبو سرخ شده، ورقه‌های لبو را در تابه بیندازید. بهتر است میزان روغن به اندازه‌ای باشد که لبوها کاملا در آن غوطه‌ور شده و هر دو سمت آنها سرخ شود. وقتی چیپس لبو آماده شد، آنها را روی دستمال کاغذی یا دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی خود را از دست بدهند. سپس آنها را سرو کنید.

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه ماسک ماست و جوانه گندم برای سفید شدن و چاقی صورت

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیپس سیب زمینی در طعم‌های مختلف

 

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس لبو

 

فوت و فن های طرز تهیه چیپس لبو

 

*برای طرز تهیه چیپس لبو، از لبوهای سفت، بدون زدگی و تازه استفاده کنید تا در آخر چیپس‌تان تردتر و خوشمزه‌تر شود.

*برای برش زدن ورقه‌های چیپس، هر چه ورقه‌ها نازک‌تر باشند، کیفیت چیپس چغندر قرمز در نهایت بیشتر خواهد شد. بهتر است برای بهتر شدن کار، از قسمت برش‌های چیپسی در رنده استفاده کنید تا اندازه‌ها یکدست و ورقه‌ها تا حد کافی، باریک و نازک باشند.

*روغنی که چیپس لبو را در آن سرخ می‌کنید، حتما باید داغ شده باشد. اگر روغن هنوز داغ نشده باشد، چیپس‌ها در آخر نرم و خمیده می‌شوند.

*اگر چیپس لبو را در فر درست می‌کنید، می‌توانید از روغن زیتون یا کره هم استفاده کنید. ولی اگر می‌خواهید چیپس را در تابه سرخ کنید، بهتر است از روغن‌هایی که نقطه جوش بالایی دارند استفاده کنید.

*قبل از سرخ کردن ورقه‌‌های لبو در روغن، از خشک بودن آنها مطمئن شوید. اگر لبوها خیس باشند، علاوه بر پریدن روغن از داخل تابه، شکل و شمایل چیپس هم خراب می‌شود.

*اگر می‌خواهید چیپس لبو طعم تند و نمکی داشته باشد، از روش اول برای طرز تهیه چیپس لبو استفاده کنید. معمولا چیپس‌های شور در کنار انواع لواشک در سفره شب یلدا قرار می‌گیرند.

*در صورتی که می‌خواهید چیپس لبو را با چای سرو کنید و طعم شیرین را ترجیح می‌دهید، از روش دوم برای تهیه استفاده کنید. این چیپس به جای شکلات یا دیگر تنقلات عصرانه نیز استفاده می‌شود.

*به جای رزماری می‌توانید از عطردهنده‌های دلخواه مثل گلپر، آویشن و … استفاده کنید. این موضوع به طبع و سلیقه شما بستگی دارد.

*چیپس‌ها را بهتر است بعد از آماده شدن، در ظروف در بسته و در مکانی خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید. این کار باعث می‌شود چیپس‌هایتان سفت و خشک نشوند.

*بهتر است چیپس‌ها را در مقدار کم درست کنید تا زود مصرف شوند. چون در این چیپس‌ها از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود، بنابراین با مرور زمان، چیپس‌ها تردی و تازگی طعم خود را از دست خواهند داد.

 

سوالات متداول

از چه روغنی برای تهیه چیپس لبو استفاده کنیم

از چه روغنی برای تهیه چیپس لبو استفاده کنیم؟

 

اگر چیپس لبو را در فر درست می‌کنید، می‌توانید از روغن زیتون یا کره هم استفاده کنید. ولی اگر می‌خواهید چیپس را در تابه سرخ کنید، بهتر است از روغن‌هایی که نقطه جوش بالایی دارند استفاده کنید.

 

چیپس لبو چقدر ماندگاری دارد؟

 

چیپس لبو را بهتر است به طور تازه مصرف کنید و آن را در حجم زیاد درست نکنید. چون در طرز تهیه این چیپس، از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌شود و احتمال تغییر طعم و رنگ آن وجود دارد. بهتر است در کمتر از یک هفته چیپس‌ها را مصرف کنید.

 

کالابرگ الکترونیک