طرز تهیه خورش قیمه آلو مجلسی به ۲ روش با گوشت و مرغ

طرز تهیه خورش قیمه آلو مجلسی به ۲ روش با گوشت و مرغ


15 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش قیمه آلو مجلسی به 2 روش با گوشت و مرغ

خورش قیمه آلو مجلسی یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین خورش‌های ایرانی است که روش پخت آن شباهت زیادی به سایر انواع خورش قیمه دارد. همانطور که از نام غذا مشخص است در طرز تهیه خورش قیمه آلو از مقداری آلو خورشتی استفاده می‌شود و از همین رو این رو این غذا طعم متفاوتی نسبت به سایر قیمه‌هایی که تا به حال خورده‌اید دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه خورش قیمه آلو که یک وعده عالی برای شام یا ناهار مهمانی و دورهمی است آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دستور پخت خورش قیمه آلو پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه خورش قیمه آلو با گوشت

 

طرز تهیه خورش قیمه آلو با گوشت

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱ ساعت
کالری هر وعده خورش قیمه آلو: ۳۹۶ کالری

 

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه آلو

 

  • لپه: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • لیمو عمانی: ۲ عدد
  • آلو خورشتی: ۱۰ عدد
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • سیب زمینی: ۲ عدد متوسط
  • گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه خورش قیمه آلو با زعفران

 

مراحل طرز تهیه خورش قیمه آلو

 

خورش قیمه آلو یک خورش خوش طعم و مجلسی است که طریقه درست کردن آن شباهت زیادی به قیمه خودمان دارد. اضافه کردن آلو خورشتی به این غذا طعم بی‌نظیری می‌بخشد. اگر تا به حال خورش قیمه آلو را امتحان نکرده‌اید، بهتر است همین امروز دست به کار شوید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن خورش قیمه آلو با گوشت آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ خیساندن لپه‌ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش قیمه آلو باید لپه‌ها را بشویید. سپس لپه‌ها را در یک کاسه آب بریزید و اجازه دهید برای ۲ ساعت در آب بمانند. این کار هم نفخ لپه را می‌گیرد و هم موجب می‌شود لپه‌ها بهتر پخته شوند.

 

مرحله دوم؛ نیم پز کردن لپه‌ها

 

بعد از این که لپه‌ها را خیساندید، باید آن‌ها را آبکش کنید و به همراه مقداری آب در قابلمه بریزید تا نیم پز شوند. برای پخت لپه بهتر است ابتدا شعله گاز را زیاد کنید. کف روی آب را با قاشق بردارید و سپس شعله را کمتر کنید تا لپه‌ها به کمی نرم شوند. در این مرحله نباید لپه‌ها کاملاً بپزند، تنها کمی نرم شدن و نیم پز شدن لپه‌ها کافی است.

حتما بخوانید  طرز تهیه مافین لازانیا (مینی کاپ لازانیا) با طعم لذیذ مرحله به مرحله

 

مرحله سوم؛ تفت دادن پیاز و گوشت

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه آلو باید پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز کمی سبک و شیشه‌ای شد، تکه‌های گوشت را به صورت مربعی یکسان خرد کنید و به همراه لپه‌ها به پیاز اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید.

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن رب گوجه به ترکیب گوشت

 

بعد از این که گوشت‌ها را کمی تفت دادید و رنگ گوشت تغییر کرد، می‌توانید مقداری فلفل سیاه به آن بزنید و سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کنید و اجازه دهید رب گوجه در روغن سرخ شود و بوی خامی آن گرفته شود.

 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آب به مواد خورش قیمه آلو

 

اضافه کردن آب به مواد خورش قیمه آلو

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش قیمه آلو باید مقداری آب به مواد خورش اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید و لپه و گوشت کاملاً در آب بپزد.

 

مرحله ششم؛ اضافه کردن لیمو عمانی به خورش

 

بعد از پختن گوشت و لپه نوبت اضافه کردن لیمو عمانی است. باید از قبل لیمو عمانی‌ها را بشویید و آن‌ها را با نوک چاقو سوراخ کنید. سپس آن‌ها را در آب قرار دهید تا تلخی لیمو خارج شود. بعد از حدود ۱ ساعت می‌توانید لیموها را به خورش اضافه کنید.

 

مرحله هفتم؛ اضافه کردن آلو به خورشت قیمه

 

اضافه کردن آلو به خورش قیمه آلو

 

در این مرحله باید آلوها را بشویید و به خورش اضافه کنید. اجازه دهید آلوها در خورش بپزند و کاملاً نرم شوند. مقداری نمک به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا خورش قیمه آلو شما جا بیفتد.

 

مرحله هشتم؛ آماده کردن خورش قیمه آلو

 

در آخرین مرحله از پخت خورش قیمه آلو باید زعفران دم کرده را به خورش اضافه کنید. اجازه دهید خورش برای ۱۰ دقیقه دیگر روی حرارت بجوشد، سپس شعله گاز را خاموش کنید. در انتهای پخت می‌توانید خورش را با سیب زمینی سرخ کرده تزیین کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه چرخ کرده لاهیجان

طرز تهیه خورش قیمه آلو با مرغ

 

طرز تهیه خورش قیمه آلو با مرغ

 

برای درست کردن خورش قیمه آلو با مرغ پیشنهاد می‌شود از تکه‌های سینه مرغ بدون استخوان استفاده کنید. برای این مقدار مواد ۶۰۰ گرم سینه مرغ را به صورت مربعی خرد کنید و همراه با ادویه‌ها در روغن سرخ کنید. سپس لپه نیم پز شده، رب گوجه فرنگی و آلو را اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد. در انتها نیز می‌توانید زعفران را اضافه کنید و بعد از جا افتادن خورش آن را سرو کنید.

برای تهیه خورش قیمه آلو با مرغ باید تکه‌های مرغ را با پیاز سرخ کنید و آن را با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین مزه‌دار کنید. سپس رب گوجه و لپه را اضافه کنید و مقداری آب نیز در قابلمه بریزید تا تکه‌های مرغ کاملاً بپزد. بعد از پخت مرغ نوبت اضافه کردن آلو و زعفران است. موقع سرو کردن خورش قیمه آلو نیز می‌توانید همانند روش قبل سیب‌زمینی‌های خلالی را در روغن سرخ کنید و روی خورش قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش ماسوا | فوت و فن آش ماسوا در شهرهای مختلف

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش قیمه آلو

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش قیمه آلو

 

*برای سرخ کردن سیب زمینی خورش قیمه آلو بهتر است ابتدا سیب زمینی‌ها را خرد کنید و در آب سرد بگذارید تا نشاسته سیب زمینی از بین برود و پس از خشک کردن، سرخ کنید.

*بهتر است سیب زمینی سرخ شده را با خورش قیمه آلو ترکیب نکنید و آن را فقط برای تزیین روی خورش قرار دهید.

*برای طعم دادن خورش قیمه آلو می‌توانید به جز دارچین از مقداری هل پودر شده و پودر تخم گشنیز نیز استفاده کنید.

*در صورتی که لپه‌ها را از قبل نخیسانده‌اید و برای پخت خورش قیمه آلو زمان کافی ندارید، می‌توانید لپه‌ها را ۲ بار بجوشانید و آب آن را عوض کنید تا نفخ لپه از بین برود.

*اضافه کردن مقداری آب لیمو ترش تازه و یا پودر لیمو عمانی موجب خوش طعم شدن خورش قیمه آلو می‌شود.

*برای تزیین خورش قیمه آلو می‌توانید از مقداری خلال بادام استفاده کنید.

*اضافه کردن مقداری گلاب به خورش قیمه آلو عطر فوق‌العاده‌ای می‌بخشد.

*برای پخت خورش قیمه آلو حتماً رب گوجه را در روغن سرخ کنید تا خورش شما خوش رنگ‌تر شود.

*برای این که رنگ خورش قیمه آلوی شما تیره و کدر نشود، بهتر است به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید و بعد از پخت غذا چوب را از داخل خورش بردارید.

*پیشنهاد می‌شود قبل از اضافه کردن آلو به خورش قیمه آلو، آن را در روغن سرخ کنید. این کار از له شدن آلوها در خورش جلوگیری می‌کند.

*برای پخت خورش قیمه آلو با گوشت قلقلی باید گوشت چرخ کرده را با پیاز و کمی نمک، فلفل و زردچوبه ترکیب کنید و در روغن سرخ کنید. سپس این قلقلی‌ها را به جای گوشت تکه‌ای یا مرغ به خورش اضافه کنید.

*برای پخت خورش قیمه آلو مجلسی در صورت تمایل می‌توانید به جای آلو خورشتی از آلو بخارا یا هر نوع آلوی دیگری که طعم آن را دوست دارید استفاده کنید.

*در دستور پخت خورش قیمه آلو اگر گوشت شما کمی چرب باشد قطعاً طعم خورش جذاب‌تر و خوشمزه‌تر خواهد شد.

*برای طرز تهیه خورش قیمه آلو خوشمزه و مجلسی اجازه دهید خورش با دمای کم روی شعله گاز قرار بگیرد و به آرامی جا بیفتد.

*در طرز تهیه خورش قیمه آلو به روش اصفهانی چند عدد گوجه فرنگی میکس یا رنده شده نیز به خورش اضافه می‌شود.

 

سوالات متداول

 

در دستور پخت خورش قیمه آلو از چه نوع گوشتی استفاده می‌شود؟

 

برای تهیه خورش قیمه آلو با گوشت قرمز باید از گوشت گوسفندی کمی چرب استفاده کنید تا خورش شما خوش طعم‌تر شود.

طرز تهیه خورشت قیمه آلو با مرغ چگونه است؟

 

برای درست کردن خورش قیمه آلو با مرغ پیشنهاد می‌شود از تکه‌های سینه مرغ بدون استخوان استفاده کنید. سینه مرغ را به صورت مربعی خرد کنید و همراه با ادویه‌ها در روغن سرخ کنید. سپس لپه نیم پز شده، رب گوجه فرنگی و آلو را اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد. در انتها نیز می‌توانید زعفران را اضافه کنید و بعد از جا افتادن خورش آن را سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک