طرز تهیه خورشت آلو مرحله به مرحله و فوت و فن های پخت

طرز تهیه خورشت آلو مرحله به مرحله و فوت و فن های پخت


12 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورشت آلو

خورشت آلو مسما به عنوان یکی از غذاهای معروف و محبوب ایرانی، با طعم لذیذ خود، طرفداران زیادی دارد و جای خود را بین غذاهای مجلسی ایرانی باز کرده است. معمولا این غذا را یک غذای شمالی می دانند ولی در شمال کشور، خورش آلو با ریزه کاری و تفاوت های اندکی درست می شود. در دستور پخت خورش آلو هم می توان با رعایت اصول پایه ای، مواد دیگری را کم یا زیاد کرد. ما در سرویس آشپزی مجله کوروش طرز تهیه خورشت آلو با مرغ، لپه و گوشت را به شما آموزش خواهیم داد و فوت وفن ها و رازهای طلایی پخت آن را خواهیم گفت.

 

 

از چه گوشتی در طرز تهیه خورشت آلو استفاده کنیم؟

 

از چه گوشتی در طرز تهیه خورش آلو استفاده کنیم

 

  • در طرز تهیه خورشت آلو با مرغ، می توانید هم از فیله و هم از ران با استخوان مرغ استفاده کنید. ما در این دستور، از فیله مرغ استفاده کرده ایم.

 

  • در طرز تهیه خورشت آلو می توانید از گوشت قرمز (گوسفند و گوساله)، کوفته قلقلی، مرغ، اردک، بلدرچین و بوقلمون هم استفاده کنید.

 

 

روش آماده کردن آلو ها در طرز تهیه خورشت آلو

 

  • آلوها را حداقل ۳۰ دقیقه و حداکثر ۳ ساعت در آب ولرم بخیسانید.

 

  • بهتر است از قبل هسته آلوها را حتما بگیرید تا موقع پخت راحت ‌تر باشد.

 

  • می توانید هم آلو سیاه و هم قیسی زردآلو یا ترکیبی از هر دو را در طرز تهیه خورشت آلو مسما به کار ببرید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه خورشت آلو

 

فوت و فن های طرز تهیه خورش آلو

 

  • زعفران دم کرده را در مراحل پایانی (۱۵ دقیقه پایانی) به خورشت آلو اضافه کنید تا عطر و طعم خود را از دست ندهد.

 

  • اگر می خواهید خورشت آلوی شما شیرین باشد، به آن به اندازه دلخواه خود، شکر اضافه کنید و اگر طرفدار خورشت آلوی ترش هستید، در ۱۰ دقیقه پایانی، کمی آبغوره به خورش بیفزایید.

 

  • خورش آلو را معمولا با آب کم یا به اصطلاح تنگ آب و غلیظ می پزند ولی در صورت دلخواه می توانید کمی آب آن را بنا به سلیقه خود بیشتر بگیرید.

 

  • استفاده از ۱ قاشق چای خوری گلاب در طرز تهیه خورشت آلو طعم آن را بسیار دلپذیر می کند. می توانید گلاب را جداگانه با آلوها بپزید و بعد به غذا اضافه کنید.

 

  • برای لعاب بیشتر خورشت آلو مسما، به آن سیب زمینی هم می توان اضافه  کرد. در این صورت بهتر است سیب زمینی ها را نگینی درشت خرد کنید و قبل از اضافه کردن به خورش، با کمی روغن تفت دهید تا هنگام پخت، ظاهر خود را بیشتر حفظ کنند.
حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه ترشی تربچه فوری و خوشمزه به روش رستورانی

 

  • گوجه فرنگی را می توانید جایگزین رب گوجه فرنگی کنید ولی بهتر است آن را حتما پوره کنید. البته در این صورت رنگ خورش آلو، خیلی قرمز نخواهد شد.

 

  • اضافه کردن زرشک و گردوی خرد شده در مرحله آخر به خورش آلو، آن را مجلسی می کند. می توانید شکر را هنگام تفت دادن زرشک در کمی روغن یا کره اضافه کنید.

 

  • خورشت آلو مسما با برنج سرو می شود و در کنار آن انواع سالاد، ترشی و سبزیجات را هم می توان سرو کرد.

 

 

بیشتر بخوانید » فوت و فن های خوشمزه شدن خورش قیمه « 

 

 

طرز تهیه خورشت آلو با مرغ

 

خورش آلو با مرغ

 

زمان مورد نیاز برای آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۶۰ دقیقه

میزان انرژی: ۲۵۴ کالری

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

فیله یا سینه مرغ: ۵۰۰ گرم

آلو بخارا: ۱۵ عدد

پیاز: ۲ عدد متوسط

زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذا خوری

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

روغن یا کره: به میزان لازم برای طبخ غذا

 

 

طرز تهیه

 

خورش آلو خوشمزه با مرغ

 

مرحله اول: مرغ ها را سرخ کنید

 

آلوها را در مقداری آب ولرم خیس کنید. مرغ را بعد از شستن، به قطعات مکعبی ۲ سانتی متری خرد کنید. می توانید از ران مرغ هم استفاده کنید. در هر صورت مرغ را باید در اولین مرحله از طرز تهیه خورش آلو سرخ کنید.

 

در یک تابه کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن، مرغ ها را اضافه کنید. وقتی مرغ تغییر رنگ کرد، کمی زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید تا با مرغ تفت بخورد. وقتی تکه های مرغ سرخ و طلایی شد، آن ها را از تابه بیرون بیاورید.

 

 

مرحله دوم؛ آلو ها را با مواد دیگر بپزید

 

پیازها را نگینی ریز خرد کنید و با مقداری روغن در تابه سرخ کنید. آلو ها را آبکشی کنید و هسته آن ها را بیرون بیاورید. آلوها را به تابه اضافه کنید تا تغییر رنگ دهد و طلایی شود. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ باز کند و طعم خامی خود را از دست بدهد. (می توانید از گوجه فرنگی رنده شده هم استفاده کنید). به مواد داخل تابه، کمی نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم؛ مرغ ها را اضافه کنید

 

۲ لیوان دسته دار فرانسوی آب جوش به آلوها اضافه کنید. مرغ را در همین مرحله از طرز تهیه خورش آلو با مرغ، اضافه کنید. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. اگر می خواهید از سیب زمینی استفاده کنید، آن را بعد از سرخ کردن اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا مواد به خوبی با هم بپزند.

 

 

مرحله چهارم؛ خورش آلو مسما را سرو کنید

 

در ۲۰ دقیقه پایانی پخت خورش، زعفران دم کرده (یک قاشق چای خوری گلاب در صورت دلخواه) را اضافه کنید. میزان شیرینی خورشت آلو را بچشید و اگر می خواهید شیرین تر باشد به آن کمی شکر اضافه کنید. می توانید از رب انار هم در طرز تهیه خورشت آلو با مرغ استفاده کنید. وقتی همه مواد به حد کافی نرم شدند، حرارت را متوقف و خورش آلو را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی به ۳ روش « 

 

حتما بخوانید  2 روش طرز تهیه ساندویچ مرغ هالوپینو خوشمزه و فوت و فن های آن

 

طرز تهیه خورشت آلو با مرغ و لپه

 

طرز تهیه خورشت آلو با مرغ و لپه

 

مرحله اول؛ لپه را خیس کنید و سپس بپزید

 

در طرز تهیه خورش آلو با لپه از همان مواد لازم و دستور پخت خورش آلو با مرغ که در بالا آورده شد، استفاده کنید. فقط به اندازه ۲/۳ لیوان دسته دار فرانسوی لپه را از ۳ یا ۴ ساعت قبل در مقداری آب بخیسانید. لپه ها را بعد از آبکشی در یک قابلمه جدا، با مقداری‌ آب، به همراه کمی فلفل و نمک بپزید. ۳۰ دقیقه کافی است تا نرم شود.

 

 

مرحله دوم؛ لپه را به مرغ و آلو در اواسط پخت اضافه کنید

 

سپس مانند دستور پخت خورش آلو با مرغ که در بالا گرفته شد مرغ و آلو ها را تفت دهید و بپزید. بعد از اینکه مرغ و آلوها به مدت ۳۰ دقیقه پختند، لپه ها را اضافه کنید و اجازه دهید لپه ها هم در خورش آلو بپزند. بقیه مراحل را هم مانند دستور گفته شده در بالا انجام دهید.

 

 

طرز تهیه خورش قیمه با طعم و عطر نذری

 

 

طرز تهیه خورشت آلو با گوشت

 

خورش آلو با گوشت

 

مرحله اول؛ گوشت را با پیاز تفت دهید

 

طرز تهیه خورش آلو با گوشت مانند طرز تهیه خورش آلو با مرغ است و تنها زمان بیشتری برای پخت نیاز دارید. در این روش، مرغ را حذف کنید و به اندازه ۵۰۰ گرم گوشت را جایگزین کنید. گوشت ها را به تکه های کوچک برش بزنید. یک پیاز را به صورت نگینی خرد و در مقداری روغن سرخ کنید. گوشت را به پیازها اضافه کنید.

 

 

مرحله دوم؛ گوشت را با آب بپزید

 

سپس به گوشت، کمی زردچوبه و فلفل بیفزایید و تفت دهید. بعد از این که گوشت کمی سرخ شد، با آن، آب جوش اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. حرارت را روی ملایم قرار دهید و اجازه دهید گوشت به خوبی بپزد. چون گوشت قرمز دیرتر می پزد، می توانید از زودپز برای پخت گوشت کمک بگیرید.

 

 

مرحله سوم؛ سس خورش را درست کنید

 

در این مرحله سس خورشت را آماده کنید. برای این کار یک پیاز دیگر را سرخ کنید و رب گوجه فرنگی و آلوی خیسانده و هسته گرفته را به آن اضافه کنید. بعد از سرخ شدن آلوها، آن ها را با مقداری آب بپزید.

 

 

مرحله چهارم؛ گوشت را به سس خورش اضافه کنید و باز هم بپزید

 

بعد از پختن گوشت ها، آن ها را از آب گوشت جدا کرده و به آلو و رب گوجه فرنگی اضافه کنید. از آب گوشت به اندازه ۱ تا ۲ لیوان جدا کنید و روی مخلوط گوشت و آلو بریزید. بعد از جوش آمدن آب، در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا مواد به خوبی بپزند و خورش جا بیفتد. در ۱۰ دقیقه پایانی نمک و چاشنی های دیگر را به غذا اضافه کنید.

 

 

این مقاله را هم بخوانید » فوت و فن های درست کردن ماکارونی خوشمزه «

 

 

طرز تهیه خورشت آلو شمالی

 

خورش آلو شمالی

 

طرز تهیه خورشت آلو مازندرانی یا شمالی هم مانند بالاست ولی معمولا در آن، از گوشت اردک یا مرغ استفاده می شود و رب انار هم چاشنی آن خواهد بود که در مراحل پایانی به خورش می افزایند.

همچنین از زرشک سرخ شده یا دانه های انار قرمز بعد از پختن خورش و برای تزیین و طعم دهی بیشتر استفاده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورش آلو مسما شمالی « 

 

 

کالابرگ الکترونیک