اهمیت حیاتی استراتژی بازاریابی اومنی چنل در دوران پساکرونا

اهمیت حیاتی استراتژی بازاریابی اومنی چنل در دوران پساکرونا


16 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اهمیت حیاتی استراتژی بازاریابی اومنی چنل در دوران پسا کرونا

استراتژی بازاریابی اومنی چنل در جهان پساکرونا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تصور کنید مشتری شما روز خود را با لپ تاپ شروع می کند و وب سایت شما را برای یک محصول خاص مرور می کند. یا این که یک تماس تلفنی می گیرد که قطع می شود. اما مطمئن است که بعدا در صفحه فیسبوک و اینستاگرام خود شما را دارد و می تواند همچنان محصول شما را در سبد خرید قرار دهد. همه این ها مرتبط با استراتژی بازاریابی اومنی چنل است. بنابراین ارتباط شما در همه کانال ها با مشتری حفظ خواهد شد. این ارتباط در دوران پساکرونا از طریق کانال های مختلف بیشتر و پررنگ تر شده است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به اهمیت استراتژی بازاریابی اومنی چنل در پساکرونا پرداخته ایم.

 

ادامه تجربه موفق اومنی چنل در دوران پساکرونا

 

ادامه تجربه موفق اومنی چنل در دوران پساکرونا

 

ارسال رایگان، تبلیغات در تمامی کانال های مختلف بازاریابی، کد تخفیف و پیام های تبلیغاتی یادآور خرید همگی می توانند یک استراتژی بازاریابی اومنی چنل موفق را برای مشتری به ارمغان بیاورند. مشتری در اومنی چنل یک تجربه خرید ایده آل را خواهد داشت. تجربه یکپارچه ای که صرف نظر از این که از چه کانالی خریداری می کند، بهترین تجربه خرید را خواهد داشت. اخیرا هاروارد بیزینس ریویو، با بررسی ۴۶ هزار خریدار دریافته که اکثر قریب به اتفاق مشتریان به طور مداوم از چندین کانال برای نهایی کردن تصمیم خرید یک محصول استفاده می کنند. از جامعه آماری ۷۳ درصد ترجیح می دهند از کانال های مختلف بازاریابی برای مرور خرید خود استفاده کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اهمیت اومنی چنل در خرده فروشی

 

 

ضعف رویکرد مولتی چنل در مقابل اومنی چنل در دوران کرونا

 

ضعف رویکرد مولتی چنل در مقابل اومنی چنل در دوران کرونا

 

اومنی چنل در دوران کرونا آزمایش خود را پس داده است. در شرایطی که مردم بیشتر به سمت خرید آنلاین و تجارت الکترونیک روی آورده اند، انتظار می رود این عادت خرید در دوران پساکرونا هم تا حدود زیادی حفظ شود. بسیاری از خرده فروشان هنوز از رویکرد چندکاناله یا همان مولتی چنل استفاده می کنند. آن ها از روش های مختلفی برای دسترسی به مشتری بهره می برند.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی اومنی چنل برای برند شما مناسب است یا مولتی چنل

 

 

عدم یکپارچگی پیام رسانی و تجربه مشتری در مولتی چنل

 

عدم یکپارچگی پیام رسانی و تجربه مشتری در مولتی چنل

 

خرده فروشان از یک وب سایت، بلاگ، فیس بوک و توییتر برای جذب مشتریان شان استفاده می کنند. اما پیام رسانی و تجربه مشتری در این کانال ها همیشه یکنواخت و یکپارچه نیست. مشتریان می توانند به صورت آنلاین و یا حضوری از فروشگاه های فیزیکی دیدن کرده و پروسه خرید را انجام دهند. اما بازگشت آنلاین یا مبادلات در مغازه پشتیبانی نمی شود. یا حتی در موارد دیگر سهام آنلاین و آفلاین یکپارچه نیست. مولتی چنل در دوران کرونا و در زمینه پشتیبانی مشتری چندان قوی عمل نکرده است. اما تجربه اومنی چنل چیز دیگری را ثابت کرده است.

حتما بخوانید  خرده فروشی سنتی برنده است یا خرده فروشی مدرن؟

 

 

وفاداری مشتریان به اومنی چنل در پساکرونا

 

وفاداری مشتریان به اومنی چنل در پساکرونا

 

در دوران پساکرونا نیز مصرف کنندگان به قطع از چیزی حمایت می کنند که تجربه مثبتی از آن داشته اند. در تجربه اومنی چنل که شامل اتصال چندین کانال به طور یکپارچه به یکدیگر است، فرآیند سفارش، پیام رسانی، اهداف و طراحی یکپارچه بدون در نظر گرفتن این که مشتری از کدام پلتفرم یا دستگاه استفاده می کند، به خوبی صورت می گیرد. اومنی چنل باعث ثبت تجربه بهینه مشتری و افزایش فروش و درآمد می شود. در سال ۲۰۲۱ با وجود پاندمی کرونا اومنی چنل همچنان زمین بازی را در مسیر موفقیت کسب و کار در اختیار دارد.

 

 

تاثیرات پاندمی کرونا بر روی رفتار مشتریان و برندها در دوران پسا کرونا

 

تاثیرات پاندمی کرونا بر روی رفتار مشتریان و برندها در دوران پسا کرونا

 

پاندمی کرونا تغییرات فوق العاده زیادی در شیوه زندگی و خرید ما ایجاد کرده است. حالا مشاغل مجبور شدند تا برای عقب نماندن در رقابت رویکرد اومنی چنل را به طور جدی پیگیری کرده و بر روی آن سرمایه گذاری کنند. کسب و کارهایی که در گذشته از چندین کانال برای دستیابی به مشتریان استفاده می کردند، حالا بر روی تعاملات خود بیشتر تلاش می کنند. این بدان معنا است که ارتباط با مشتری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای بهینه سازی حضور در بازار و فروش در رسانه های اجتماعی و پلتفرم های آنلاین باید تعاملات با مشتری را بهینه سازی کرد. در این میان نباید خدمات تحویل را که یکی از نکات مهم در استراتژی اومنی چنل است را نادیده گرفت.

 

 

قطعیت تمایل به رویکرد استراتژی بازاریابی اومنی چنل در پساکرونا

 

قطعیت تمایل به رویکرد بازاریابی اومنی چنل در پساکرونا

 

قطعا در دوران پساکرونا کسب و کار ها و خرده فروشان به رویکرد اومنی چنل اهمیت ویژه ای خواهند داد. مردم نیز که حالا سطح توقع شان افزایش پیدا کرده، به چیزی کمتر از پشتیبانی و تعاملات در کانال های مختلف بازاریابی قانع نخواهند بود. در سال ۲۰۱۹ تعداد معدودی از خرده فروشان به خریداران اجازه دادند تا کالاهایی که به صورت آنلاین رزرو کردند، در فروشگاه تحویل بگیرند. حتی گزینه های انعطاف پذیر کمتری برای تحویل یا پشتیبانی مشتری از طریق چت آنلاین یا چت تصویری وجود داشت. این در حالی است که همه این موضوعات در دوران فعلی که در شرایط همه گیری قرار داریم، تغییر کرده است. این تغییرات در رفتار و نیاز مشتری نیز ایجاد شده است.

 

 

عادات و رفتار متفاوت مصرف کنندگان در پساکرونا

 

در اوایل سال ۲۰۲۰ نگرانی در مورد سلامتی و ایمنی شدت گرفت. بسیاری از فعالیت های روزمره، معاشرت، زندگی، شرایط زندگی و مسافرت های ما تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفت. تقریبا کرونا بر تمام تصمیم گیری های ما غلبه کرد. حالا بسیاری از ما در حال کار در خانه، مطالعه و انجام فعالیت ها با عادات جدیدی هستیم. این عادات که خرید نیز در دسته آن ها قرار می گیرد در دوران پسا کرونا نیز به طور قطع ادامه خواهد داشت.

حتما بخوانید  اهمیت شناسایی بزرگ ترین شکاف ها در تجربه مشتری و کارکنان

 

 

بیشتر بخوانید: خلق تجربه بهینه کاربری با اپلیکیشن ها در بازاریابی اومنی چنل 

 

 

ظهور ترندهای نوظهور اومنی چنل در دوران پسا کرونا

 

ظهور ترندهای نوظهور اومنی چنل در دوران پسا کرونا

 

خرده فروشان با تدوین استراتژی بازاریابی اومنی چنل رفتار خرید مصرف کننده ای را که در مسیر تغییرات در زندگی روزمره تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار داشت را تغییر داده اند. بر اساس شاخص فیوچر کاستمر، بیش از ۴۰ درصد مصرف کنندگان می گویند که عادات خرید آن ها در دوران پساکرونا نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود. آن ها برای خرید آنلاین زمان بیشتری صرف می کنند و این همان عادتی است که در طول همه گیری کرونا ایجاد شده و در آن ها خواهد بود. بر اساس گزارش اکسنچر، علاوه بر این در دوران کرونا، ترندهای خاص تری در بازاریابی خرده فروشی ظاهر شدند. این ترندها در دوران پساکرونا نیز بیشتر خواهند شد.

 

 

برنامه ریزی برای نحوه برقراری ارتباط بهتر با مشتریان

 

برنامه ریزی برای نحوه برقراری ارتباط بهتر با مشتریان

 

بازاریابان در حال برنامه ریزی برای نحوه برقراری ارتباط بهتر با مشتریان خود در ماه های آینده هستند. استراتژی اومنی چنل یک هنجار جدید است. خوشبختانه تلاش های زیادی در زمینه اومنی چنل و یکپارچگی دسترسی مشتریان به خدمات صورت گرفته است. مشتریان حالا می توانند تجربه ثابتی در سراسر کانال های بازاریابی داشته باشند. به آن ها خدمات و پشتیبانی ثابتی ارائه می شود. حتی پیام رسانی در مورد برند تجاری صرف نظر از این که از چه پلتفرمی برای خرید استفاده می شود نیز، از طریق استراتژی بازاریابی اومنی چنل یکپارچه سازی شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: آینده بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

استفاده از ۶ نقطه تماس در سفر خرید

 

استفاده از 6 نقطه تماس در سفر خرید

 

تحقیقات نشان می دهد مصرف کنندگان به طور متوسط تقریبا از ۶ نقطه تماس در سفر خود استفاده می کنند. حفظ انسجام و یکپارچگی تجربه آن ها در تمام این نقاط با استراتژی اومنی چنل باعث اعتماد مصرف کننده به نام تجاری برند می شود. تجزیه و تحلیل یکپارچه داده های مشتری در اومنی چنل کمک به درک بیشتر از مصرف کننده کرده است.

 

 

اهمیت جمع آوری داده

 

رویکرد اومنی چنل در پساکرونا نیز بر مبنای جمع آوری داده های مشتری خواهد بود. چرا که نیاز است تا تصویری واضح برای پشتیبانی از او در ذهن تیم بازاریابی خلق شود. یکی از اقداماتی که در اومنی چنل در دوران کرونا صورت گرفت و به قطع در پساکرونا نیز ادامه خواهد داشت، پشتیبانی از خرید و بازگشت اقلام و حتی دریافت کوپن های تخفیف است. این کار باعث تعامل بیشتر و رضایتمندی مشتری خواهد شد. قطعا مشتریان در دوران پساکرونا نیز چنین انتظاری را خواهند داشت.

 

 

سخن پایانی

سخن پایانی

 

میزان مشارکت مشتریان در رویکرد اومنی چنل به رضایت آن ها بستگی دارد. شما باید بتوانید نرخ ماندگاری مصرف کننده را افزایش دهید. تبلیغات مناسب، پشتیبانی ایده آل و تعاملات گسترده در این مسیر بسیار تاثیرگذار هستند. برندهای تجاری که در دوران کرونا با استفاده از اومنی چنل در مشتریان خود وفاداری ایجاد کردند، به طور قطع در دوران پساکرونا اقدامات بیشتری در زمینه جذب این نوع وفاداری انجام خواهند داد.

 

 

منبع: ۲checkout

 

کالابرگ الکترونیک