۷ روش طرز تهیه چیپس سیب درختی در آفتاب، فر، ایرفرایر، شوفاژ و بخاری و …

۷ روش طرز تهیه چیپس سیب درختی در آفتاب، فر، ایرفرایر، شوفاژ و بخاری و …


1 آذر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۷ طرز تهیه چیپس سیب در آفتاب، فر، ایرفرایر، شوفاژ و بخاری و ...

سیب خشک یا چیپس سیب درختی یکی از بهترین تنقلات برای میان وعده کودکان و بزرگسالان است. میوه‌های خشک یا چیپس‌های میوه، می‌توانند نیاز بدن شما را به مواد معدنی و ویتامین‌ها برطرف کنند. در عین حال در هر فصلی از سال، به آنها دسترسی خواهید داشت. خشک کردن سیب در خانه کار سختی نیست و خواص سیب را هم در خود دارد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش طرز تهیه چیپس سیب درختی را آموزش می‌دهیم و نکات تهیه، نگهداری و راه‌حل‌های سیاه نشدن سیب خشک را به شما می‌گوییم.

مواد لازم برای تهیه چیپس سیب بدون فر (روی بخاری و شوفاژ)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب درختی ۱ کیلوگرم
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۳ قاشق غذاخوری

میزان کالری در ۱۰۰ گرم چیپس سیب: ۵۵ کیلوکالری
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان آماده‌سازی چیپس‌ سیب روی بخاری و شوفاژ: ۸ ساعت

مراحل طرز تهیه سیب خشک روی بخاری یا شوفاژ

مراحل طرز تهیه چیپس سیب روی بخاری یا شوفاژ

برای تهیه چیپس سیب بدون فر به مواد ساده‌ای نیاز دارید و به راحتی می‌توانید این چیپس میوه خشک خوشمزه را در خانه تهیه کنید. می‌توانید سیب‌ها را با آب پرتقال، آب آناناس و دیگر میوه‌ها هم مزه‌دار و سپس آنها را خشک کنید. برای آموزش مراحل تهیه چیپس سیب درختی خوشمزه و مقوی روی بخاری یا شوفاژ، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: سیب‌ها را آماده کنید

در اولین روش از طرز تهیه چیپس سیب ساده روی بخاری یا شوفاژ، سیب‌های تازه و سفت را پوست گرفته و هسته‌های آن را بگیرید (می‌توانید پوست سیب و هسته‌ها را نگه دارید) و به صورت حلقه‌های نازک از طول یا عرض برش بزنید. فراموش نکنید که هر چه برش‌های سیب نازک‌تر باشند، چیپس‌ها زودتر خشک می‌شوند. همچنین برش‌ها را به ضخامت یکسان خرد کنید تا همگی به صورت یکدست خشک شوند. سپس در یک کاسه آبلیمو و شکر را با کمی آب حل کنید.

برای خرید آبلیمو و شکر می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، به روش‌های خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: خشک کردن چیپس سیب در آفتاب

کف یک سینی کاغذ روغنی بیندازید و سیب‌های حلقه‌ای را با فاصله روی آن و با کمی فاصله از هم بچینید. با فرچه آشپزی، از مخلوط آبلیمو و شکر، روی سیب‌ها بمالید. سینی حاوی برش‌های سیب را روی بخاری با حرارت ملایم قرار دهید. حدود ۳ تا ۴ ساعت بعد (بسته به میزان شعله بخاری) سیب‌ها را برگردانید تا سمت دیگر آن هم خشک شود. وقتی چیپس‌های سیب آماده شدند، آنها را از روی حرارت بردارید و در ظرف دربسته قرار دهید یا آن را سرو و میل کنید.

مواد لازم برای تهیه چیپس سیب با دارچین (به روش سرخ کردن)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب درختی ۱ کیلوگرم
آب ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دارچین ۲ قاشق غذاخوری
شکر یا عسل ۴ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم
حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید و لیست غذاهای غیرمجاز

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه
مدت زمان آماده‌سازی چیپس سیب درختی سرخ شده: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه سیب خشک دارچینی

مراحل طرز تهیه سیب خشک دارچینی

برای طرز تهیه سیب خشک دارچینی، سیب‌ها با دارچین و شکر، طعم‌دار شده و سرخ می‌شوند. می‌توانید به جای سرخ کردن، سیب دارچینی را در آفتاب یا با روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، خشک کنید. میزان شکر و دارچین، کاملا سلیقه‌ای است و حتی می‌توانید به جای شکر از عسل هم استفاده کنید. برای جزییات بیشتر روش درست کردن این سیب خشک دارچینی و خوشمزه، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: سیب‌ها را برش بزنید و مزه‌دار کنید

در ابتدا برای تهیه چیپس سیب سرخ شده، سیب‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس آنها را به صورت حلقه‌های باریک و گرد برش بزنید. در یک لیوان، آب، آبلیمو، شکر و دارچین را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس با فرچه آشپزی، از محلول روی سیب‌ها بمالید. در یک تابه مقداری روغن مایع سرخ کردنی بریزید و اجازه دهید روغن کاملا داغ شود.

در صورت تمایل روغن مایع سرخ کردنی، دارچین و عسل را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: سیب‌ها را  در روغن سرخ کنید

سیب‌های حلقه‌ای را در تابه بریزید و آنها را هر از گاهی زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن‌ها سرخ شود. حرارت زیر تابه را کم کنید و به مدت ۲ تا ۳ دقیقه سیب‌ها را در روغن سرخ کنید تا رنگ آنها طلایی شود. مراقب باشید، سیب‌ها زیادی سرخ نشوند چون ممکن است طعم تلخ بگیرند.

مرحله سوم: چیپس سیب سرخ شده را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس سیب سرخ شده، وقتی سیب‌ها سرخ و آماده شدند، آنها را در یک آبکش بریزید یا با ملاقه از داخل تابه جمع کنید. سپس سیب‌ها را روی دستمال حوله‌ای قرار دهید تا روغن اضافی‌ آنها گرفته شود. کمی که چیپس‌های سیب سرد شدند، می‌توانید آنها را سرو کنید.

طرز تهیه سیب خشک لبویی

طرز تهیه سیب خشک لبویی

برای طرز تهیه سیب خشک لبویی، سیب‌ها را بعد از اینکه شستید و حلقه حلقه برش زدید، در آب لبو به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید تا رنگ سیب‌ها، قرمز شود. می‌توانید از محلول پودر لبو و آب هم استفاده کنید. سپس سیب‌ها را آبکش کنید و بعد به هر یکی از روش‌های دلخواه (خشک کردن روی بخاری یا شوفاژ یا در آفتاب و یا سرخ کردن در تابه)، سیب خشک یا چیپس سیب خود را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چیپس لبو به روش‌های مختلف

طرز تهیه چیپس سیب در آفتاب

طرز تهیه چیپس سیب در آفتاب

ساده‌ترین روش طرز تهیه سیب خشک، خشک کردن سیب در آفتاب است. سیب‌ها را بشویید و برش بزنید. کف یک سینی آلومینیومی را، کاغذ روغنی بیندازید تا بعد از خشک شدن سیب‌ها، سینی کثیف نشود. روی سیب‌ها را کمی آبلیمو، شکر یا دارچین بمالید. سینی را در مجاورت مستقیم نور خورشید قرار دهید و هر ۱۲ ساعت یک بار، حلقه‌های سیب را برگردانید. این کار را تا خشک شدن کامل سیب‌ها و آماده شدن چیپس سیب انجام دهید. برای این‌که گرد و غبار روی سیب‌ها ننشیند می‌توانید یک توری نازک روی سیب‌ها بیندازید.

دستور تهیه سیب خشک شده در فر

دستور تهیه سیب خشک شده در فر

برای تهیه سیب خشک شده در فر، سیب‌ها را بشویید و با ضخامت‌های ۳ تا ۵ میلی‌متری برش بزنید. سیب‌ها را با مواد یا آبمیوه‌های دلخواه، مزه‌دار کنید. کف سینی فر را یک کاغذ روغنی بیندازید. سپس ورقه‌های سیب را با فاصله کم از هم بچینید. فر را روی دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی را در فر قرار داده و لای درب آن را باز بگذارید.

هر ۲ ساعت، سینی را بچرخانید تا کاملا سیب‌ها خشک شوند. وقتی حلقه‌های سیب مثل چرم کشدار شدند، سینی را بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید. بعد از خنک شدن سیب‌ها، آنها را در ظرف‌های دربسته و مکان خشک و خنک نگه‌ دارید.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه کله جوش با دوغ محلی ساده و لذیذ

طرز تهیه چیپس سیب با ایرفرایر یا سرخ کن برقی

طرز تهیه چیپس سیب با ایرفرایر یا سرخ کن برقی

اگر سیب را در سرخ‌کن برقی یا ایرفرایر، تبدیل به چیپس می‌کنید، برای تهیه چیپس سیب در سرخ‌‌کن آن را روی دمای ۱۳۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. سیب‌ها را با موادی که دلخواهتان است، مزه‌دار کنید. سپس بسته به ضخامتی که سیب‌ها را برش داده‌اید، برش‌ها را حدود ۴ ساعت در سرخ‌کن بگذارید. البته اگر سرخ‌کن یا ایرفرایر خودش تنظیمات خشک کردن داشته باشد، می‌توانید از آن برای خشک کردن سیب استفاده کنید. بعد از خشک شدن سیب‌ها، آنها را سرو کنید.

طرز تهیه چیپس سیب در مایکروویو

طرز تهیه چیپس سیب در مایکروویو

برای درست کردن چیپس سیب در مایکروویو باید سیب‌ها را شسته و با پوست یا بدون پوست به صورت حلقه‌های باریک برش بزنید. آنها را با مزه‌ها و چاشنی‌های دلخواه طعم‌دار کنید. سپس سه پایه کوتاه را داخل دستگاه مایکروفر یا سولاردام قرار دهید. سیب‌ها را در سینی با فاصله بچینید و سینی را در دستگاه بگذارید.

به مدت ۲۰ دقیقه، سیب‌ها را در مایکروفر با دمای ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا آماده و خشک شوند. بعد سینی را بیرون بیاورید و پس از خنک شدن سیب‌ها، آنها را از سینی جدا کنید. در این روش، چیپس‌های سیب در زمان بسیار کمی آماده می‌شوند.

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس سیب (سیب خشک)

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس سیب

  • برای تهیه چیپس سیب، حتما از سیب‌های سالم، بدون خرابی و زدگی استفاده کنید.
  • ضخامت سیب‌ها هر چقدر کمتر باشد، زودتر خشک می‌شوند. برش‌ها یا لایه‌های سیب را هم‌اندازه ببرید تا در زمان خشک شدن، همه با هم خشک شوند و یکدست باشند.
  • برای این که سیب‌ها را به‌ طور یکدست حلقه‌حلقه کنید، می‌توانید از دستگاه‌های خردکن یا رنده‌های مخصوص استفاده کنید. در این صورت، هم سرعت کار بیشتر می‌شود و هم برش‌های چیپس سیب به یک اندازه خواهد بود.
  • برای خشک کردن چیپس‌ سیب در سینی آلومینیومی یا سینی فر، به جای چرب کردن کف سینی، بهتر است از کاغذ روغنی استفاده کنید. چون سیب‌ها پس از خشک شدن هم به کف سینی نمی‌چسبند، هم جدا کردن آنها، آسان‌تر است و هم باعث کثیف شدن سینی نمی‌شوند.
  • به هر روشی که چیپس‌های سیب را خشک می‌کنید، هر از گاهی چیپس‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آنها هم خشک شود.
  • چیپس یا ورقه‌های سیب خشک شده را می‌توانید به مدت ۳ هفته مصرف کنید. اما اگر آنها را در ظرف در بسته و در یخچال بگذارید، زمان ماندگاریشان تا یک سال هم بالا می‌رود.
  • روش تهیه چیپس سیب زمینی با طعم و مزه بازاری را هم بلد هستید؟ روی لینک مطلب کلیک کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن چیپس سیب درختی

چگونه سیب درختی را خشک کنیم که سیاه نشود؟

  • برای جلوگیری از تیره شدن رنگ چیپس سیب، اگر با یک فرچه یا برس روی برش‌های سیب مقداری آبلیمو بمالید، رنگ آنها تغییر نمی‌کند. می‌توانید از جوهر لیمو هم استفاده کنید. می‌توانید سیب‌ها را به مدت ۲ تا ۵ دقیقه در محلول آب، آبلیمو و شکر بگذارید و آبکش کنید. سپس آن را خشک کنید.
  • استفاده از آب آناناس یا آب پرتقال برای رومال سیب‌ها از تغییر رنگ آنها خودداری می‌کند.
  • در کارگاه‌های تولید میوه خشک، از پودر متابی سولفیت برای جلوگیری از سیاه شدن میوه‌‌ها استفاده‌ می‌شود. در این روش، ۱۰ گرم از این پودر را در ۲۰ لیتر آب حل کرده و سیب را به مدت ۵ دقیقه در آن قرار می‌دهند. سپس سیب را آبکشی کرده و خشک می‌کنند.

چه کار کنیم که چیپس‌های سیب به هم نچسبند؟

اگر چیپس‌های سیب را مزه‌دار کرده‌اید، احتمالا چسبیدن آنها به یکدیگر، بعد از خشک شدن وجود دارد. برای جلوگیری از چسبیدن حلقه‌های چیپس سیب، در زمان نگهداری، بین چیپس‌ها یک لایه کاغذ روغنی بگذارید و سپس آنها را در ظرف‌ بچینید.

 

کالابرگ الکترونیک