طرز تهیه جوجه کباب عربی به روش مجلسی با نسخه اصلی

طرز تهیه جوجه کباب عربی به روش مجلسی با نسخه اصلی


6 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه جوجه کباب عربی به روش مجلسی با نسخه اصلی

طرز تهیه جوجه کباب عربی را بلد هستید؟ اصلا جوجه کباب عربی چه فرقی با جوجه کباب ایرانی دارد؟ جوجه کباب عربی مثل انواع جوجه کباب ایرانی و ملل طعم لذیذ و بافت بسیار نرمی دارد، طوری که انگار وقتی در دهانتان می‌گذارید، آب می‌شود. اما راز خوشمزگی و تردی جوجه کباب عربی چیست؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه جوجه کباب عربی و نکات پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب عربی (برای ۳ تا ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ (جوجه کبابی خرد شده) ۴۰۰ گرم
ماست چکیده ۶ قااشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران (دم‌کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
آرد سفید ۲ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
پیاز ۱ عدد بزرگ
جعفری تازه و خرد شده ۱ و نیم قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای ۲ عدد متوسط
کره  ۱۰۰ گرم
پودر سیر به مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
پودر زردچوبه به مقدار لازم
پودر فلفل پاپریکا به مقدار دلخواه

 

میزان کالری جوجه کباب عربی: حدود ۲۰۰ کیلوکالری در ۱۰۰ گرم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶ تا ۱۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت جوجه کباب عربی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه جوجه کباب عربی به روش سنتی و اصیل

مراحل طرز تهیه جوجه کباب عربی به روش سنتی و اصیل

طرز تهیه جوجه کباب بحرینی یا جوجه کباب عربی، مثل جوجه کباب زعفرانی ایرانی بسیار آسان است و می‌توانید برای تنوع در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، این جوجه ترد و نرم و خوشمزه را به راحتی تهیه و سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه جوجه کباب عربی ترد و مزه‌دار را دنبال کنید.

مرحله اول: سینه مرغ را آماده کنید

در ابتدا، سینه مرغ بدون پوست و استخوان را بشویید و به صورت مکعبی و جوجه کبابی روی تخته آشپزی، خرد کنید. تکه‌های مرغ باید تا حد ممکن اندازه یکسانی داشته باشند تا موقع مزه‌دار شدن و پختن، به طور یکنواخت طعم گرفته و پخته شوند. سینه‌های خرد شده را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه اسپرینگ رول رنگی با کرپ، نان تست و نان لواش

در صورت تمایل می‌توانید سینه مرغ را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: سبزیجات را آماده کنید

سپس سیر و پیاز را پوست بگیرید. فلفل دلمه‌ای‌ها را هم بشویید. سیرها را رنده کنید و کنار بگذارید. پیازها را به صورت حلقه‌ای یا خلالی باریک خرد کنید. پیازهای خرد شده را به مرغ اضافه کنید. سپس زعفران دم کرده، ماست چکیده، آرد، ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر پاپریکا و کمی نمک به تکه‌‌های مرغ بیفزایید.

برای خرید زعفران باکیفیت، آرد گندم، روغن زیتون، ماست چکیده و انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر، نمک و پودر پاپریکا می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: جوجه را استراحت دهید

بعد از اضافه کردن این مواد، دستکش یک بار مصرف بپوشید و با دست مواد را با مرغ‌ها مخلوط کنید تا روی مرغ‌ها با مواد مرینیت کاملا پوشانده شود. سپس یک سلفون روی ظرف بکشید و مرغ‌ها را با مواد مرینیت در یخچال قرار دهید. بهتر است مرغ‌ها ۱۲ ساعت مزه‌دار شوند ولی اگر زمان کافی ندارید، می‌توانید ۳ تا ۴ ساعت برای مزه‌دار شدن جوجه‌ها، وقت اختصاص دهید.

مرحله چهارم: سس جوجه کباب را درست کنید

در زمان استراحت کردن جوجه‌ها با مواد مرینیت، یک تابه را روی حرارت قرار دهید و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون در آن بریزید. وقتی روغن گرم شد، سیرهایی را که رنده کرده بودید، به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر خارج شود.

سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. حرارت را کم کنید تا رب گوجه نسوزد. مدام رب گوجه را با روغن تفت دهید تا رنگ باز کند و طعم خام آن گرفته شود. بعد تابه را از روی شعله بردارید و کنار بگذارید تا سس جوجه کباب عربی، از دما بیفتد.

رب گوجه فرنگی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: بقیه مواد را به جوجه‌‌ها اضافه کنید

در فاصله‌ای که جوجه‌ها در حال مزه‌دار شدن هستند، فلفل دلمه‌ای‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و هسته‌های آنها را جدا کنید. جعفری‌ها را هم بشویید و خرد کنید. اندازه جعفری‌ها درشت‌تر باشد بهتر است. وقتی سس گوجه سرد شد، ظرف جوجه‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و جعفری خرد شده، فلفل دلمه‌ای‌ها و سس گوجه فرنگی را به جوجه‌ها اضافه کنید.

مرحله ششم: مواد را دوباره با هم مخلوط کنید

دوباره جوجه‌ها را با مواد جدید ماساژ دهید تا سس، روی مرغ‌ها را کاملا بپوشاند و طعم‌ها به خورد جوجه‌ها بروند. روی ظرف را بپوشانید و حداقل ۱ تا ۲ ساعت دیگر در یخچال بگذارید تا کاملا مزه‌دار شوند.

مرحله هفتم: جوجه را سیخ بزنید و کباب کنید

قبل از سیخ زدن جوجه‌‌ کباب عربی، زغال و منقل را آماده کنید. جوجه‌ها را از یخچال بیرون بیاورید و از مواد مرینیت جدا کنید. تکه‌های جوجه را به ترتیب به سیخ بزنید تا همه سیخ‌ها آماده شود. وقتی زغال آماده شد، سیخ‌ها را روی زغال بگذارید. مراقب باشید که حرارت زغال‌ها نباید خیلی تیز باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی آلو به 3 روش خوشمزه با طعم بازاری

مرحله هشتم: جوجه کباب را سرو کنید

در اواخر پخت جوجه‌ها، با برس آشپزی، در حین کباب شدن جوجه‌ها، کمی زعفران دم کرده و کره آب کرده هم روی سیخ‌ها بمالید تا جوجه‌ها نرم و آبدار شوند. وقتی جوجه‌ کباب‌ها طلایی شدند و مغز آنها به خوبی پخت، جوجه عربی را همراه با نان یا برنج زعفرانی، پیاز خام و سبزی خوردن، سرو کنید. نوش جان!

انواع نان، برنج (ایرانی و خارجی) و کره را به صورت خرید اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه جوجه کباب مراکشی

طرز تهیه جوجه کباب مراکشی

در طرز تهیه جوجه کباب مراکشی از سس گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود. همچنین به جای ماست از خامه صبحانه استفاده می‌شود و ادویه به کار رفته در آن، ادویه گرام ماسالا است. بقیه مواد و روش پخت، مانند طرز تهیه جوجه کباب عربی است. در ضمن طرز تهیه کتف و بال مراکشی هم مشابه جوجه کباب مراکشی است فقط به جای تکه‌های سینه، کتف و بال مرغ، مزه‌دار و کباب می‌شود.

روش تهیه جوجه کباب لبنانی

طرز تهیه جوجه کباب لبنانی

طرز تهیه جوجه کباب لبنانی، دقیقا مشابه جوجه کباب عربی (روش اول) است فقط می‌توان به مواد مرینیت کمی ارده هم اضافه می‌شود ولی جزو مواد اصلی مرینیت نیست و می‌توان آن را حذف کرد.

روش تهیه جوجه کباب شیش طاووق عربی

طرز تهیه جوجه کباب شیش طاووق عربی

برای تهیه جوجه کباب شیش طاووق، از سس گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود. بلکه برای مزه‌دار کردن جوجه‌ها، سرکه سیب، سس سویا، ماست و کچاپ به کار می‌رود. بقیه موارد تهیه و پخت، شبیه جوجه کباب عربی است.

نکات خوشمزه شدن جوجه کباب عربی اصیل

نکات خوشمزه شدن جوجه کباب عربی اصیل

  • حرارت زیر جوجه کباب عربی نباید خیلی تیز باشد، چون در این روش تهیه جوجه کباب مثل جوجه کباب لاری، از ماست استفاده شده و اگر حرارت زیاد باشد، جوجه‌ها می‌سوزند.
  • استفاده از کره در اواخر پخت برای روی جوجه‌ها، آنها را آبدار و ترد می‌کند. به خاطر داشته باشید که اگر از اوایل پخت جوجه‌ها، این کار را انجام دهید، باعث سفت شدن جوجه کباب می‌شود.
  • می‌توانید برای طعم بهتر جوجه کباب، در مایه سس، کمی آبلیمو و سس فلفل تند یا پودر فلفل تند قرمز هم اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن جوجه کباب عربی

فرق جوجه کباب عربی با ایرانی چیست؟

در جوجه کباب عربی از سس گوجه فرنگی استفاده می‌شود که در جوجه کباب ایرانی، این سس در کنار غذا یا به صورت گوجه فرنگی کبابی استفاده می‌شود.

چه چیزی جوجه کباب عربی را تردتر می‌کند؟

  • به طور کلی هر چه جوجه‌‌ها زمان بیشتری در مواد مرینیت باقی بمانند، جوجه کباب تردتر می‌شود.
  • استفاده از ماست و روغن زیتون در این کباب، بافت آبدار و تردی به آن می‌دهد.

 

کالابرگ الکترونیک