۲ طرز تهیه آش دوپتی مازندرانی با باقلا خشک و بدون آن

۲ طرز تهیه آش دوپتی مازندرانی با باقلا خشک و بدون آن


13 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش دوپتی مازندرانی (آش کشک مازندرانی) با باقلا خشک و بدون آن

آیا تا به حال اسم آش دوپتی مازندرانی به گوشتان خورده است؟ آش دوپتی یک نوع آش دوغ به سبک مازندرانی است که به آش کشک مازندرانی هم معروف است. این آش معمولا به ۲ روش مختلف طبخ می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه آش دوپتی مازندرانی و فوت و فن‌های پخت این آش محلی شمالی آشنا شوید.

 

مواد لازم برای تهیه آش دوپتی (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیر ۵ تا ۶ حبه
دوغ ترش محلی ۴ لیتر
باقلا سبز خشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی آش دوپتی (چغندر، گشنیز و نعناع) ۵۰۰ گرم
آرد برنج ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج نیم دانه ایرانی (شمالی) ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت آش دوپتی با باقلا سبز خشک: ۱۲۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم آش دوپتی: حدود ۱۰۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آش دوغ مازندرانی با باقلا خشک

مراحل طرز تهیه آش دوغ مازندرانی با باقلا خشک

آش دوپتی یک نوع آش محبوب و خوشمزه مازندرانی است که در یکی از روش‌های طبخ این آش خوشمزه از دوغ محلی و باقلا سبز خشک استفاده می‌شود. تهیه این آش نیاز به هیچ گونه حبوباتی ندارد. در این بخش می‌توانید با مراحل طرز تهیه آش دوپتی آشنا شوید.

مرحله اول؛ باقلا سبز خشک را بخیسانید و بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوپتی باید باقلا سبز خشک را برای ۱ تا ۲ ساعت در آب خیسانید. سپس آن را در قابلمه‌ای کوچک بریزید و کمی نمک و آب به باقلا اضافه کنید و اجازه دهید باقلا برای حدود ۱ ساعت بپزد.

می‌توانید باقلا سبز منجمد و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ مواد آش دوپتی را بپزید

در این مرحله باید در یک قابلمه بزرگ برنج، تخم مرغ و آرد برنج را همراه با کمی دوغ اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و زمانی که مواد شروع به جوشیدن کردند، بقیه دوغ را اضافه کنید.

برای خرید برنج نیم دانه ایرانی، آرد برنج و دوغ به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

حتما بخوانید  ترکیب ادویه مخصوص قیمه | ترکیبات متنوع برای انواع قیمه

مرحله سوم؛ سیر و سبزی را به آش اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش سنتی مازندران با باقلا خشک، بعد از اضافه کردن دوغ باید آش را به طور مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و دوغ نبرد. بعد از این که برنج پخت، در این مرحله می‌توانید سبزی آش خرد شده و سیر رنده را به آن اضافه کنید. می‌توانید قبل از اضافه کردن سیر آن را در کمی روغن سرخ کنید و بعد به آش اضافه کنید.

برای تهیه سبزی آش، سیر داغ و روغن سرخ کردنی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله چهارم؛ جا افتادن آش دوپتی

آش دوپتی را آماده کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش دوپتی اصل مازندرانی باید صبر کنید تا سبزی آش بپزد. سپس باقلای پخته شده را به آن اضافه کنید. با کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه آش را مزه‌دار کنید و سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید. حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا آش دوپتی با شعله ملایم بپزد و جا بیفتد. در این مدت چند بار درب قابلمه را بردارید و آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

برای تهیه فلفل سیاه و زردچوبه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خرید کنید.

مواد لازم برای تهیه آش دوپتی بدون باقلا خشک (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
اسفناج ۲ دسته
لوبیا چیتی ۱۰۰ گرم
عدس ۱۰۰ گرم
جعفری نصف دسته
گشنیز ۱ دسته
دوغ غلیظ و ترش ۲۵۰ گرم
کشک محلی ۱ قاشق غذاخوری
کدو سبز ۲ عدد متوسط
آب به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
برنج ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نعنا داغ و سیر داغ به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه آش دوپتی (آش کشک مازندرانی)

مراحل طرز تهیه آش دوپتی به روش سنتی

برخی از قدیمی‌ها برای تهیه آش دوپتی از روش متفاوتی استفاده می‌کنند. در این روش از حبوبات برای تهیه آش استفاده می‌شود اما از باقلا سبز خشک استفاده نمی‌شود و در کنار دوغ ترش از کمی کشک محلی هم استفاده می‌شود. طعم این آش کاملا با آش دوپتی که در روش اول پخت می‌شود، متفاوت است. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه آش دوپتی مازندرانی به روش سنتی آشنا شوید.

مرحله اول؛ برنج را بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوپتی باید برنج را بشویید و برای ۱ تا ۲ ساعت در آب بخیسانید. مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، برنج خیسانده شده را اضافه کنید.

مرحله دوم؛ سبزیجات، دوغ و کشک را به قابلمه اضافه کنید

سبزیجات، دوغ و کشک را به قابلمه آش دوپتی اضافه کنید

زمانی که برنج نیم‌پز شد، شعله گاز را کم کنید. سپس جعفری، اسفناج و گشنیز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. پوست کدو سبزها را جدا کنید و آن‌ها را خرد کنید و به آش اضافه کنید. زمانی که سبزی‌ها پختند، دوغ و کشک را با یک لیتر آب ترکیب کنید و با همزن هم بزنید. این کار از بریده شدن کشک و دوغ در آش جلوگیری می‌کند. سپس ترکیب دوغ و کشک را به قابلمه اضافه کنید و مرتب آش را هم بزنید تا همه مواد بپزند و دوغ شروع به جوشیدن کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک جا افتاده و لعابدار به روش رستوران

برای خرید کشک می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ آش دوپتی را بپزید

بعد از این که آش دوپتی جا افتاد، حبوبات پخته شده را اضافه کنید. چند دقیقه صبر کنید و بعد سیر داغ و نعنا داغ را همراه با کمی نمک و فلفل سیاه به آش اضافه کنید. بعد از ۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. بعد از آماده شدن آش آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با کمی نعنا داغ و سیر داغ تزیین کنید و از طعم این آش دوغ خوشمزه و سنتی لذت ببرید.

برای تهیه انواع حبوبات مثل لوبیا چیتی، عدس و همچنین سبزی نعناع خشک به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیر داغ مجلسی 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوپتی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوپتی

  • برای تهیه آش دوپتی مازندرانی بهتر است از برنج نیم دانه شمالی استفاده کنید.
  • اضافه کردن تخم مرغ به آش دوپتی از بریده شدن دوغ جلوگیری می‌کند.
  • در دستور پخت آش محلی مازندرانی بهتر است از دوغ محلی و ترش استفاده کنید تا آش شما خوشمزه‌تر شود.
  • آش دوپتی یک آش سنتی در مازندران است که برخی به آن آش دوغ یا آش کشک مازندرانی نیز می‌گویند.
  • بعد از اضافه کردن دوغ به آش دوپتی باید شعله گاز را کم کنید و آش را به طور مرتب هم بزنید.
  • سیر یکی از اصلی‌ترین طعم‌دهنده‌های آش دوپتی است. برای تهیه این آش می‌توانید از مقدار سیر بیشتر یا کمتری نیز استفاده کنید.
  • اگر برای تهیه آش دوغ مازندرانی به باقلا سبز تازه دسترسی دارید، می‌توانید برای تهیه آش دوپتی از باقلا سبز تازه به جای باقلا خشک استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای پخت آش دوپتی در کنار چغندر، گشنیز و نعنا از مقداری تره و اسفناج نیز استفاده کنید. اسفناج موجب لعابدار شدن آش شما می‌شود.

سوالات متداول

در طرز تهیه آش دوپتی از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟

آش دوپتی مازندرانی به دو روش تهیه می‌شود. برای تهیه آش دوپتی با باقلا باید از سبزیجاتی مثل چغندر، گشنیز و نعنا استفاده کنید. در طرز تهیه آش دوپتی مازندرانی با حبوبات می‌توانید از سبزیجاتی مثل اسفناج، گشنیز و جعفری همراه با کمی نعنا داغ استفاده کنید و باقلا سبز خشک حذف می‌شود.

برای جلوگیری از بریده‌بریده شدن دوغ در آش دوپتی چه کار کنیم؟

برای این که دوغ در آش دوپتی بریده نشود، باید از تخم مرغ استفاده کنید و مدام آش را هم بزنید راهکار بعدی ترکیب کردن دوغ با آب و رقیق کردن آن است. در این روش نیز فراموش نکنید که آش را مرتب هم بزنید.

 

کالابرگ الکترونیک