۴ طرز تهیه سیر داغ چیپسی و مجلسی و روش شمالی بدون روغن

۴ طرز تهیه سیر داغ چیپسی و مجلسی و روش شمالی بدون روغن


27 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
4 طرز تهیه سیر داغ چیپسی و مجلسی و روش شمالی بدون روغن

سیر سرخ شده یکی از بهترین طعم دهنده ها برای داخل غذاهای مختلف و تزئین روی آش، کشک و بادمجان و انواع غذاهای این چنینی است. شما می توانید سیر داغ را به روش های متفاوتی تهیه کنید و از آن برای عطر و طعم دادن به غذاهای مختلف استفاده نمایید. در این مقاله از مجله کوروش می توانید طرز تهیه سیر داغ مجلسی و خشک را به چند روش مختلف در تابه یا مایکروفر و همچنین به سبک چیپسی و روش گیلانی یاد بگیرید.

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه سیر داغ

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه سیر داغ

 

*برای درست کردن سیر داغ اگر شعله گاز زیاد باشد و روغن کاملاً داغ باشد، سیرها به سرعت تغییر رنگ می دهند و تیره می شوند. از همین رو بهتر است شعله گاز را روی حرارت متوسط تنظیم کنید. مراقب باشید که به محض طلایی شدن، سیرها را از داخل روغن خارج کنید.

 

*در روش گیلانی بعد از طرز تهیه سیر داغ، می توانید از روغنی که برای سرخ کردن سیر استفاده کرده اید، برای سرخ کردن سیب زمینی و یا درست کردن نان سیر استفاده کنید.

 

* برای درست کردن سیر داغ مجلسی سعی کنید از سیرهای تازه و مرغوب استفاده کنید.

 

*برای اینکه پوست سیرها راحت تر جدا شوند، می توانید آن ها را برای چند دقیقه در آب جوش و یا چند ساعت در آب معمولی قرار دهید.

 

*در صورتی که برای طرز تهیه سیر داغ گیلانی از سیرهای جوانه زده استفاده می کنید، حتماً قبل از خرد کردن سیرها جوانه های آن را جدا کنید.

 

*برای طرز تهیه سیر داغ چیپسی بهتر است ابتدا روغن را داغ کنید و بعد سیرها را به آن اضافه کنید. چسبیدن سیرها در مرحله اول به ماهیتابه، کاملاً طبیعی است و بعد از اینکه سیرها کمی سبک شدند، برطرف خواهد شد.

 

*نگهداری سیر داغ در فریزر و برای مدت زمان طولانی تر موجب کاهش ارزش غذایی و خواص سیر می شود. بنابراین اگر دوست دارید از خواص سیر بهره‌مند شوید، بهتر است آن را به صورت تازه سرخ کرده و مصرف کنید.

 

 

طرز تهیه پیاز داغ چیپسی و کاراملی

 

 

علت تلخ شدن سیر داغ چیست؟

 

معمولاً مهم ترین علت تلخ شدن سیر داغ سرخ شدن بیش از اندازه آن است. سعی کنید قبل از تیره شدن سیرها آن ها را از داخل روغن خارج کنید تا طعم سیر تلخ نشود.

 

 

طرز تهیه حریره سیر

 

 

طرز تهیه سیر داغ مجلسی رنده شده یا چرخ کرده روی گاز

 

طرز تهیه سیر داغ مجلسی رنده شده یا چرخ کرده روی گاز

 

مواد لازم

 

سیر

روغن سرخ کردنی

نمک و زردچوبه (اختیاری)

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول؛ آماده کردن سیرها

 

در اولین مرحله از درست کردن سیر داغ باید سیرها را با آب فراوان بشویید. سپس برای جدا کردن پوست سیرها قسمت سفت انتهای سیرها را برش بزنید و پوست آن را جدا کنید. سیرها را روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند و آب اضافی آن ها خارج شود. در نهایت برای اینکه سیرهای شما جلوه زیباتری بگیرند و به اصطلاح مجلسی بشوند، می توانید سیرها را با رنده درشت خرد کنید و یا برای خرد کردن آن از غذاساز کمک بگیرید.

 

 

مرحله دوم ؛ سرخ کردن سیرها

 

مرحله دوم طرز تهیه سیر داغ چرخ کرده؛ سرخ کردن سیرها

 

در دومین مرحله از درست کردن سیر داغ چرخ کرده باید یک ماهیتابه نسبتاً گود روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید و اجازه دهید کاملاً داغ شود. سپس سیرها را داخل روغن بریزید. توجه  داشته باشید که روغن باید در حدی باشد که به طور کامل سطح روی سیرها را پوشش دهد. می توانید مقداری نمک و زردچوبه نیز به سیرها اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری بگیرند. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا روغن کاملاً داغ شود. سپس می توانید حرارت را کمتر کنید. سیرها را به طور مرتب هم بزنید تا کاملاً طلایی رنگ شوند.

 

 

طرز تهیه پودر سیر

 

 

مرحله سوم ؛ گرفتن روغن اضافی سیر داغ

 

طرز تهیه سیر داغ مجلسی؛ گرفتن روغن اضافی سیر داغ

 

در این مرحله از طرز تهیه سیر داغ مجلسی باید بعد از سرخ کردن سیرها، آن ها را از داخل ماهیتابه خارج کنید و داخل یک آبکش بریزید. زیر آبکش یک ظرف قرار دهید تا روغن اضافی داخل آن ظرف ریخته شود و بتوانید دوباره از آن روغن استفاده کنید. بهتر است در این مرحله از یک آبکش بزرگ استفاده کنید تا سیرها روی هم قرار نگیرند. این کار از چسبیدن سیرها به هم جلوگیری می کند و جلوه ترد و زیباتری به سیر داغ های شما می بخشد.

 

بعد از اینکه روغن سیر داغ ها کمی گرفته شد، یک پارچه تمیز و نخی روی میز پهن کنید و سپس سیرها را به طور کامل روی پارچه پهن کنید. این کار موجب ترد شدن بیشتر سیرها و از بین رفتن چربی اضافه آن ها می شود. بعد از اینکه سیرها به طور کامل خنک شدند می توانید آن ها را بسته بندی کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ طریقه نگهداری از سیر داغ

 

بعد از اینکه روغن اضافی سیر داغ ها را گرفتید و سیرهای سرخ شده شما کاملاً خنک شدند، باید آن ها را در ظرف مناسب بریزید. برای نگهداری سیر داغ بهتر است از ظروف شیشه ای با درب محکم استفاده کنید و آن را داخل یخچال قرار دهید. برای قرار دادن سیر داغ در فریزر نیز می توانید از کیسه های زیپ کیپ که درب آن ها محکم می شود، استفاده کنید.

 

 

طرز تهیه سیر داغ در مایکروویو

 

طرز تهیه سیر داغ در مایکروویو

 

مرحله اول

 

یک روش ساده برای سرخ کردن سیر درست کردن سیر داغ در مایکروویو است. برای این کار باید سیرها را در اندازه مناسب خرد کنید و سپس آن ها را همراه با روغن داخل یک کاسه بزرگ بریزید. توجه داشته باشید که برای این کار مقدار روغن شما باید کاملاً سطح روی سیرها را پوشش دهد. به یاد داشته باشید که برای این کار از کاسه ای استفاده کنید که قرار دادن آن در مایکروویو مانعی نداشته باشد. برای درست کردن سیر داغ در مایکروویو و جلوگیری از پخش شدن روغن در داخل مایکروویو می توانید یک درب یا یک بشقاب نیز روی کاسه قرار دهید.

 

 

مرحله دوم

 

طرز تهیه سیر داغ در مایکروویو

 

در مرحله دوم از درست کردن سیر داغ در مایکروویو باید دستگاه را برای مدت ۵ دقیقه با قدرت بالا را روشن کنید. بعد از این مدت مایکروویو را خاموش کنید و با کمک یک کفگیر سیرها را به خوبی هم بزنید. سیرهای چسبیده شده و اطراف کاسه را از آن جدا کنید. دستگاه را برای دو دقیقه دیگر روشن کنید. بعد از این زمان سیرها را هم بزنید. سپس در صورت لزوم باز هم دو دقیقه دیگر دستگاه را روشن نمایید. در این مرحله سیرها به سرعت شروع به طلایی شدن می کنند. پس مراقب باشید که بیش از اندازه آن ها را سرخ نکنید.

 

در مراحل آخر طرز تهیه سیر داغ خشک در مایکروویو بهتر است هر ۳۰ ثانیه آن را با کفگیر هم بزنید و تا سرخ شدن کامل سیره این کار را ادامه دهید. در نهایت سیرها را داخل یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن خارج شود. می توانید یک دستمال روغن گیر نیز روی سیرها بگذارید تا روغن اضافی آن را جذب کند.

 

 

طرز تهیه ترشی پیار

 

 

طرز تهیه سیر داغ چیپسی

 

طرز تهیه سیر داغ چیپسی

 

در مرحله از طرز تهیه سیر داغ چیپسی باید سیرها را با آب فراوان بشویید و پوست بگیرید. سپس با کمک یک چاقوی تیز سیرها را به صورت ورقه ای برش دهید داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و اجازه دهید کاملاً داغ شود. سپس برای طرز تهیه سیر داغ خشک سیرهایی را که به صورت چیپسی برش داده اید، داخل روغن داغ بریزید و صبر کنید تا کاملاً سرخ شوند. توجه داشته باشید که در این طرز تهیه سیر داغ چیپسی باید به اندازه ای از روغن استفاده کنید که کاملاً سطح سیرها را بپوشانند. در نهایت سیرها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن ها خارج شود.

 

 

طرز تهیه سیر داغ گیلانی یا شمالی بدون روغن

 

طرز تهیه سیر داغ گیلانی یا شمالی بدون روغن

 

مواد لازم

 

سیر: نیم کیلو

نمک: یک قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول؛ آماده کردن سیرها

 

مرحله اول طرز تهیه سیر داغ گیلانی؛ آماده کردن سیرها

 

درست کردن سیر داغ شمالی یا گیلانی بدون روغن بسیار راحت و ساده است و در عین حال شما می توانید از سیری که به این روش سرخ شده، تا چند سال نیز در یخچال نگهداری کنید. در ابتدا باید همانند روش های قبل سیرها را به خوبی بشویید و پوست آن ها را جدا نمایید. سپس یک دستمال بزرگ پهن کنید و برای یک شبانه روز سیرها را روی دستمال پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. برای خرد کردن سیرها می توانید آن ها را رنده کنید و یا از چرخ گوشت یا غذاساز استفاده نمایید تا کاملاً ریز شوند.

 

 

طرز تهیه پودر پیاز

 

 

مرحله دوم؛ سرخ کردن سیرها

 

طرز تهیه سیر داغ گیلانی؛ سرخ کردن سیرها

 

در دومین مرحله از طرز تهیه سیر داغ گیلانی یا شمالی بدون روغن باید به سراغ سرخ کردن سیرها برویم. برای این کار باید یک ماهیتابه با دیواره بلند انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید. شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید و اجازه دهید روغن داغ شود. سپس مقداری زردچوبه به روغن اضافه کنید. حال سیرها را در روغن بریزید و سیرها را کاملاً داخل روغن پخش کنید و چند بار هم بزنید. بعد از ۱ تا ۲ دقیقه شعله گاز را کم کنید.

 

سیرها را مرتب هم بزنید تا رنگ آن ها شروع به طلایی شدن کند. بعد از سرخ شدن سیرها، آن ها را فورا روی دستمال یا آبکش پهن کنید تا روغن اضافی آن خارج شود. توجه داشته باشید که سیرها زمانی که داغ هستند نباید روی هم قرار بگیرند. این کار موجب چسبیدن سیرها به هم می شود. شما می توانید از این سیر برای حدود ۲ سال نگهداری کنید.

 

 

منابع: runawayrice، seriouseats، steamykitchen، abeautifulplate

 

 

کالابرگ الکترونیک