۳ مدل طرز تهیه آش شیر تبریزی و اردبیلی با بلغور یا رشته آش

۳ مدل طرز تهیه آش شیر تبریزی و اردبیلی با بلغور یا رشته آش


23 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 مدل طرز تهیه آش شیر تبریزی و اردبیلی با بلغور یا رشته آش

آش شیر یکی از آش‌های خوشمزه و بسیار مقوی برای زمستان و در برخی شهرها مثل تبریز آش شب یلدا است که البته در دیگر فصول سال هم تهیه و سرو می‌شود. این آش در شهرهای مختلف مثل آذربایجان، اردبیل، خراسان، مازندران، کرمان و … با مواد مختلف ولی روش‌های مشابه درست می‌شود. گاهی اوقات از گندم و در برخی دستورها از بلغور یا رشته آشی، در تهیه آش شیر استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۳ روش طرز تهیه آش شیر و نکات تهیه و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آش شیر تبریز سنتی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گندم پوست کنده ۳۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
کشمش بدون هسته ۱ مشت
مغز گردو و بادام به مقدار دلخواه
نخود گرد ۱۰۰ گرم
شیر ۱ کیلوگرم
کره به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش شیر تبریزی: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه آش شیر به روش تبریزی‌ها

مراحل طرز تهیه آش شیر به روش تبریزی‌ها

آش شیر را می‌توانید به عنوان پیش غذا برای مهمانی‌های مجلسی یا یک غذای سبک و مقوی برای شام یا ناهار و با نان سرو کنید. برای درست کردن این آش، به ترتیب مراحل طرز تهیه آش شیر تبریزی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد آش شیر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش شیر به عنوان یک غذای تبریزی، اگر از گندم پوست کنده استفاده می‌کنید، آن را تمیز کرده و با آب بخیسانید. در غیر این صورت باید خودتان پوست گندم را بگیرید و بعد آن را بخیسانید. سپس نخود را پاک کرده و بخیسانید. گندم و نخود را حداقل ۲ ساعت یا از شب قبل خیس کنید. در این مدت، چند بار آب نخود و گندم را دور بریزید و دوباره روی مواد را با آب تمیز بپوشانید.

برای خرید انواع حبوبات مثل نخود و انواع غلات مثل گندم، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: نخود و گندم را بپزید

برای شروع به پخت آش شیر، نخود و گندم را آبکش کنید و در یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و روی گندم و نخود به مقدار کافی آب بریزید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا آب به آرامی بجوشد و گندم و نخود کاملا پخته و نرم شوند. سپس نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای چغاله پسته خانگی مرحله به مرحله

نمک و فلفل سیاه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: شیر را اضافه کنید

در این مرحله، بعد از اینکه آب نخود و گندم کاملا گرفته شد، شیر را اضافه کنید (باید شیر هم دمای محیط باشد پس از ۳۰ دقیقه قبل از شروع به پخت آش آن را از یخچال بیرون بگذارید) و مواد را هم بزنید. اجازه دهید شیر به خورد گندم و نخود برود و آش کاملا لعاب‌دار و غلیظ شود. در این فاصله، بادام را با مقداری آب بخیسانید و پوست آن را بگیرید. بادام را خرد کنید. کشمش‌ را هم بشویید و اجازه دهید خشک شود. گردو را هم خرد کنید.

برای خرید شیر، کشمش، گردو و بادام به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید اقدام کنید.

مرحله چهارم: آش شیر تبریزی را سرو کنید

در‌ آخرین مرحله از طرز تهیه آش شیر، در یک تابه کمی کره بریزید و روی حرارت بگذارید. بادام و گردو را برای ۲۰ ثانیه تفت دهید. سپس کشمش را اضافه کرده و ۱۰ ثانیه دیگر تفت دهید. حرارت را قطع کنید. زمانی که آش شیر پخت و به غلظت و طعم دلخواهتان رسید، آش را در یک ظرف مناسب بریزید و روی آن را با بادام، کشمش و گردو، تزیین و سرو کنید. نوش جان!

انواع کره را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ شیر به روش رستورانی

مواد لازم برای تهیه آش شیر اردبیل (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عدس ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته آشی ۲۵۰ گرم
شیر ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش شیر اردبیل: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه آش شیر با رشته آش

مراحل طرز تهیه آش شیر با رشته

در این روش از طرز تهیه آش شیر اردبیلی با عدس و رشته آشی، از تنها حبوباتی که استفاده می‌شود، عدس است. این آش را برای افطار ماه رمضان یا به عنوان پیش غذا می‌توانید تهیه و سرو کنید. برای درست کردن این آش، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: عدس را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش شیر اردبیل، عدس را پاک کنید و با مقداری آب به مدت ۳۰ دقیقه بخیسانید. سپس پیاز را پوست بگیرید و خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند. عدس را آبکش کنید و به پیازها اضافه کنید. مقداری زردچوبه و فلفل هم اضافه کنید. به اندازه ۱ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید عدس کاملا بپزد و نرم شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه موهیتو توت فرنگی به ۳ روش مخصوص کافی شاپی

می‌توانید برای خرید عدس، روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: رشته آش شیر را اضافه کنید

بعد از آماده شدن عدس‌ها، رشته‌ها را به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید خامی رشته‌ها گرفته شود و آب به خورد رشته‌های آش برود. بعد نوبت افزودن شیر است. شیر را اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا شیر شروع به جوشیدن کند. کمی که شیر غلیظ شد، می‌توانید حرارت را قطع کرده و آش شیر را در ظرف مناسب سرو کنید.

برای خرید رشته آش می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیر برنج خوشمزه با فیلم آموزشی

مواد لازم برای تهیه آش شیر با بلغور (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بلغور گندم یا جو ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر ۲ لیتر
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت آش شیر با بلغور: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه آش شیر با بلغور تبریزی

مراحل طرز تهیه آش شیر با بلغور تبریزی

در این روش از طرز تهیه آش شیر، به جای حبوباتی مثل نخود، عدس و غلاتی مثل گندم، از بلغور (ترجیحا بلغور گندم) استفاده می‌شود. بنابراین زمان مورد نیاز برای پخت آش، کمتر خواهد بود. در ادامه مراحل طرز تهیه آش بلغور با شیر را بخوانید.

مرحله اول: بلغور را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش شیر با بلغور تبریزی، بلغور را تمیز کرده و با آب بشویید. بلغور را در یک کاسه بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه با آب بخیسانید تا کمی نرم شود. سپس در یک قابلمه آب بریزید و بلغور را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید بلغور با آب بپزد و کاملا نرم شود.

در صورت تمایل می‌توانید بلغور گندم یا جو را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: شیر را اضافه کنید

بعد از پختن بلغورها، شیر را به قابلمه اضافه کنید. حرارت را بالا ببرید تا شیر بجوشد و مدام هم بزنید تا شیر سر نرود. سپس حرارت را کم کنید و هر از گاهی مواد را هم بزنید تا شیر به خورد بلغور برود و بلغورها ته نگیرند. وقتی آش قوام پیدا کرد و غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. آش شیر را در ظروف مناسب سرو بریزید و با مواد دلخواه تزیین و سرو کنید. نوش جان!

فوت و فن های خوشمزه شدن آش شیر

غلظت آش شیر چقدر باید باشد؟

آش شیر باید از سوپ شیر غلیظ‌تر باشد. این آش، باید کاملا غلیظ بوده و آبکی نباشد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

چه کار کنیم که شیر در آش بریده نشود؟

برای طرز تهیه آش شیر، بعد از اضافه کردن شیر، مدام شیر را به هم بزنید. بهتر است از قبل شیر را در دمای محیط قرار داده باشد. همچنین مراقب سر رفتن احتمالی شیر در آش باشید.

کالابرگ الکترونیک