۱۸ مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف + فیلم

۱۸ مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف + فیلم


23 آذر 1402 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۸ مدل طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا شهرهای مختلف + فیلم

آش مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف متفاوت و یکی از غذاهای شب یلدا است. اما برای شب یلدا آش چی بپزم؟ برای آش مخصوص شب چله در هر کدام از شهرهای ایران یک آش مخصوص درست می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه چند مدل آش معروف شب یلدا به همراه فیلم طرز تهیه برخی از این آش‌های مخصوص شب چله را برای شما آماده کرده‌ایم تا طبق آداب و رسوم شب یلدا در طولانی‌ترین شب سال بنا به سلیقه‌ خود یکی از این آش‌های داغ و لذیذ را تهیه و میل کنید.

 

آش‌های محبوب شب چله

از جمله خوراکی‌ها و غذاهای محبوب شب یلدا انواع آش مخصوص شب چله است. در شهرهای مختلف ایران انواع آش را برای شب چله درست می‌کنند. معمولا آش مخصوص شب یلدا در کنار خوراکی‌های نمادین شب یلدا و شام ویژه شب یلدا به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. هر چند دستتان باز است که از آش‌های مختلف و محلی برای کنار شام یلدا استفاده کنید، ولی به طور معمول، آش شب یلدا با میوه‌ها و سبزیجاتی که مناسب فصل پاییز هستند، تهیه می‌شوند.

معمولا آش‌های شب یلدا بدون گوشت هستند ولی می‌توانید آن‌ها را با گوشت هم درست کنید. فراموش نکنید که مواد در دسترس و ذائقه شما، برای انتخاب نوع آش برای شب یلدا، حرف اول را می‌زند. در ادامه این مقاله می‌توانید با طرز تهیه انواع آش مخصوص شب یلدا که هر مخصوص منطقه‌ای خاص از کشور عزیزمان است آشنا شوید.

برای تهیه انواع آش شب یلدا به موادی مثل رشته آش، انواع چاشنی و ادویه جات مثل نمک، زردچوبه و فلفل سیاه، انواع حبوبات و غلات، روغن، کشک، سبزی آش و برنج نیاز دارید که این مواد را می‌توانید به روش‌های اینترنتی، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

آش انار به سبک شهرهای مختلف برای شب یلدا

طرز تهیه آش انار

«آش انار» علاوه بر اینکه یک آش مخصوص شب یلدا است، یک گزینه عالی برای شام شب چله به عنوان طولانی‌ترین و سردترین شب سال است. اما برای طرز تهیه آش انار به عنوان آش شب یلدا به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

کدام شهرها در شب یلدا آش انار درست میکنند؟ آیا چیزی در مورد مراحل درست کردن آش انار شب یلدای شیرازی و شمالی می‌دانید؟ برای درست کردن آش انار با رب انار یا انار برای شب یلدا به چه سبزی‌هایی نیاز داریم؟ برای مطالعه طرز تهیه آش انار به سبک شهرهای مختلف روی لینک مطالب آن‌ها کلیک کنید. همچنین برای مطالعه طرز تهیه آش انار در شهرهای مختلف به صورت تک به تک می‌توانید روی لینک مطلب زیر کلیک کنید و طرز تهیه آن‌ها را در مجله کوروش بخوانید.

 

آش شله قلمکار؛ آش شب یلدای تهرانی‌ها

اش شله قلمکار از انواع آش برای شب یلدا

«آش شله قلمکار» یکی از لذیذترین انواع آش ایرانی است که ظاهرا اصل و ریشه‌اش به شهر تهران و زمان ناصرالدین شاه برمی‌گردد. اگر چه آش شله قلمکار در اغلب شهرهای ایران مثل اصفهان و تبریز هم پخته می‌شود اما هنوز هم آش شله قلمکار تهرانی‌های قدیمی به خصوص به عنوان شام شب یلدا یک انتخاب عالی است. برای مطالعه طرز تهیه آش شله قلمکار روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش‌ ها برای مراقبت و درمان موی چرب

آش کشک کدو؛ آش شب چله اصفهانی‌ها

آش کدو از جمله آش های استان اصفهان برای شب چله و یلدا است

«آش کشک کدو» از جمله آش‌های قدیمی شب یلدا در استان اصفهان و شهرستان سامان است که قدمتی دیرینه دارد. گاهی غذای اصلی شب چله همین آش کدو است. برای درست کردن آش کدو معمولا افراد فامیل دور هم جمع می‌شوند و آش کدو را برای شب چله در خانه یکی از بزرگان فامیل می‌پزند. برای مطالعه طرز تهیه آش کدو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

آش لبو؛ آش شب یلدای اراکی‌ها

اراکی ها در شب یلدا آش لبو می خورند

«آش لبو» به خاطر خواص و فواید لبو یک غذای مقوی برای درمان خانگی سرماخوردگی است. همچنین آش لبو یکی از غذاهای سنتی شب یلدا در اراک هم هست. رنگ قرمز آش لبو حتما شما را سر ذوق می‌آورد و طعم‌های آشنا و ترکیب آن با شیرینی ملایم لبو و بافت لطیف آن، لذت خوردن یک سوپ زمستانی را چند برابر می‌کند. برای مطالعه طرز تهیه آش لبو روی لینک مطلب کلیک کنید.

آش رشته؛ آش سنتی شب یلدا

آش رشته از جمله انواع آش ایرانی برای شب یلدا

اغراق نیست اگر بگوییم «آش رشته» یک غذای نمادین برای مناسبت‌های مختلف ایرانی است. از پخت آش نذری گرفته تا درست کردن آش رشته برای سفره مهمانی و مناسبت‌هایی مثل شب چله و چهارشنبه سوری. برای درست کردن آش رشته خوشمزه و جا افتاده نیاز به دانستن یکسری نکات و ریزه‌‌کاری‌های حرفه‌ای دارید. برای مطالعه دستور پخت آش رشته خوشمزه و جا افتاده، به علاوه نکات و ریزه‌کاری‌های طرز تهیه آش رشته مجلسی به سبک شهرهای مختلف روی لینک مطلب طرز تهیه آش رشته نذری و آش رشته رستورانی کلیک کنید.

آش لخشک؛ آش شب یلدا در خراسان

مراحل طرز تهیه آش لخشک گنابادی

«آش لخشک» یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش‌های سنتی و جزو آش‌های مخصوص شب یلدا است که بیشتر در شهر مشهد طبخ می‌شود. در طرز تهیه آش لخشک مشهدی از حبوبات کمی استفاده می‌شود و به جای رشته در این آش از رشته‌هایی خانگی که به آن‌ها «لخشک» گفته می‌شود، استفاده می‌شود.

اما طرز تهیه خمیر لخشک چگونه است و این آش چطور آماده می‌شود؟ برای مطالعه طرز تهیه آش لخشک به ۳ روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

آش کلم برگ؛ آش تبریزی شب چله

آش کلم برگ تبریزی یکی از انواع آش های محلی برای شب چله

«آش کلم برگ» یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش محلی و سنتی ایرانی است که در تبریز برای بزرگداشت جشن نیمه پاییز و همچنین برای شب یلدا پخته می‌شود. آش کلم برگ به خاطر وجود کلم برگ و سبزیجاتی مثل هویج و بلغور گندم یا جو یک آش خوشمزه و مقوی به خصوص برای تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای سرد پاییز و زمستان است. برای مطالعه طرز تهیه آش کلم برگ تبریزی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

آش خشیل آذری؛ آش اردبیلی و ترکی شب یلدا

آش خشیل آذری؛ برای شب یلدا

«آش خشیل» یک آش مخصوص شب یلدا و از جمله اصلی‌ترین غذاهای شب چله در استان‌های آذری زبان به خصوص استان اردبیل است که به خاطر وجود مقداری زیادی گندم و کره طبیعی می‌تواند به افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن در هوای سرد کمک کند.

آش خشیل بافت و طعمی تا حدودی شبیه به حلیم گندم دارد به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی ترکی تبریزی‌ها و اردبیلی‌ها آن را برای وعده‌های مختلف از جمله صبحانه روزهای سرد زمستان هم تهیه می‌کنند و برای تهیه آن از بلغور گندم استفاده می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه خشیل به چند روش با بلغور و بدون بلغور گندم روی لینک مطلب کلیک کنید.

آش کشک تبریزی (گوردآش)؛ آش شب یلدا در آذربایجان

طرز تهیه آش کشک تبریز

«آش کشک تبریزی» یا «گوردآش» یکی از خاص‌ترین و لذیذترین انواع آش در استان آذربایجان شرقی به خصوص برای شب یلدا است که مردم تبریز علاقه زیادی به آن دارند. برای تهیه این آش کشک خوشمزه به عنوان یکی از آش‌های مخصوص شب یلدا از ترکیب سبزیجات مختلف، حبوبات و کشک استفاده می‌شود و به همین دلیل این غذا بسیار مقوی است. برای مطالعه طرز تهیه آش کشک تبریزی و آذربایجانی روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت ترخون مجلسی به 2 روش با طعم‌ های مختلف

آش کارده؛ آش شب یلدا در شیراز و کازرون

آش کارده جزو آش های شب یلدا در شیراز و کازرون است

«آش کارده» جزو  آش‌های شب یلدا و افطاری ماه رمضان در شیراز به خصوص در شهرهایی مثل کازرون است. اگر به شیراز سفر کرده باشید، احتمالا طعم آش کارده را به عنوان یک غذای خیابانی هم تست کرده‌اید. برای شیرازی‌ها، آش کارده مثل آش سبزی شیرازی وآش رشته در دسته آش‌های محبوب و متداول قرار می‌گیرد. اما خیلی‌هاآش کارده را خودشان در خانه، به عنوان یک پیش غذا یا غذای سبک محلی هم درست می‌کنند. برای مطالعه طرز تهیه آش کارده روی لینک مطلب کلیک کنید.

آش چغندر و اسفناج مخصوص شب یلدا

طرز تهیه آش مخصوص شب یلدا با چغندر و اسفناج

«آش چغندر و اسفناج» یکی از آش‌های مخصوص شب یلدا است که به آش مخصوص شب یلدا هم معروف است. این آش مقوی هم با چغندر سفید و هم با چغندر قرمز (لبو) می‌توانید آن را تهیه کنید.

اگر می‌خواهید این آش، مناسب گیاهخواران باشد، نیازی به استفاده از انواع گوشت قرمز یا مرغ ندارید، در غیر این صورت می‌توانید گوشت قلقلی، مرغ ریش ریش، گوشت چرخ کرده و … را هم در تهیه آش لبو و اسفناج به کار ببرید. برای مطالعه ۲ روش طرز تهیه آش چغندر و اسفناج با چغندر سفید و لبو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

آش شولی یزد؛ آش قدیمی برای جشن شب چله یزدی‌ها

آش شولی یزد؛ آش قدیمی برای جشن شب چله یزدی‌ها

«آش شولی» یا «آش اسفناج یزدی» یکی از مشهورترین آش‌های یزدی است که در عین سادگی هم خوشمزه است و هم بسیار مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل پاییز و زمستان. آش اسفناج یزدی را در فصول پاییز و زمستان به خاطر فراوانی اسفناج و با دو چاشنی سرکه یا رب انار درست می‌کنند و استفاده از هر کدام از آن‌ها سلیقه‌ای است.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

آش شولی با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال آش شب یلدای یزدی‌ها و یکی از مهم‌ترین غذاهای یزدی برای شب چله است. برای مطالعه طرز تهیه آش شولی یزدی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

آش اوماچو؛ آش اوماج کرمانی برای شب یلدا

آش اوماچو، آش کرمانی شب یلدا

آش اوماج کرمانی که به آن آش اوماچو یا آش شولی هم می‌گویند یکی از انواع آش اوماج است. آش اوماچو، اوماج آش یا شولی کرمانی، یکی از آش‌های خوشمزه برای شب یلدا هم به حساب می‌آید. در این آش از گوشت استفاده نمی‌شود و برای گیاهخواران هم گزینه مناسبی است. برای مطالعه طرز تهیه آش اوماچو روی لینک مطلب کلیک کنید.

آش شیر تبریزی و اردبیلی؛ آش آذری برای شب چله

آش شیر از آش های مخصوص شب یلدا در تبریز

«آش شیر» یکی از آش‌های خوشمزه و بسیار مقوی برای زمستان و در برخی شهرها مثل تبریز آش شب یلدا است که البته در دیگر فصل‌ها هم تهیه و سرو می‌شود. این آش در استان‌های مختلف مختلف مثل آذربایجان، اردبیل، خراسان، مازندران، کرمان و … با مواد مختلف ولی روش‌های مشابه درست می‌شود. گاهی اوقات از گندم و در برخی دستورها از بلغور یا رشته آشی، در تهیه آش شیر استفاده می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه آش شیر به چند روش روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول درباره آش مخصوص شب چله

آش مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف ایران چیست؟

در شهرهای مختلف آش‌های محلی و زمستانی برای دورهمی شب یلدا درست می‌شود. اما متداول‌ترین آش‌‌های شب یلدا شامل آش رشته، آش کدو، آش انار، آش کشک، آش ماست، آش لبو، آش خشیل، آش کلم، آش اسفناج، آش رشته و آش شله قلمکار می‌شود.

آش دووا برای شب یلدا چطور پخته می‌شود؟

به عنوان پیش غذا در شب یلدا می‌توانید «آش دووا» را نیز برای دورهمی شب یلدا درست کنید. این آش اصالتا متعلق به استان کهگیلویه و بویر احمد و روش پخت آن تا حدودی شبیه طرز تهیه آش دوغ اردبیل است و حبوبات اصلی آن باقالی است.

 

کالابرگ الکترونیک