طرز تهیه ساطری پلو خراسانی با گوشت قلقلی و کشمش

طرز تهیه ساطری پلو خراسانی با گوشت قلقلی و کشمش


14 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ساطری پلو خراسانی با گوشت قلقلی و کشمش

ساطری‌ پلو یکی از غذاهای ایرانی با گوشت چرخ کرده خوشمزه متعلق به استان خراسان است که در طرز تهیه آن از گوشت قلقلی و کشمش استفاده می‌شود. این پلوی خوشمزه مجلسی با گوشت قلقلی مرغ یا گوشت قرمز پخته می‌شود. اگر ساطری پلو را با گوشت قرمز چرخ کرده درست کنید یک غذای خوشمزه با برنج و گوشت چرخ کرده است اما اگر به گوشت قرمز حساسیت دارید، می‌توانید در طرز تهیه آن از گوشت مرغ یا بوقلمون چرخ‌کرده هم استفاده کنید. در این مقاله از مجله کوروش طرز تهیه ساطری پلو خراسانی را آموزش می‌دهیم.

 

طرز تهیه ساطری پلو خراسانی

 

طرز تهیه ساطری پلو خراسانی با گوشت قلقلی و کشمش

 

مواد لازم تهیه ساطری پلو

 

برنج: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

هویج: ۳ عدد متوسط

پیاز متوسط: ۱ عدد

کشمش پلویی: ی۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن: به میزان لازم

گوشت چرخ‌کرده: ۲۰۰ گرم

زعفران دم‌کرده: ۳ قاشق غذاخوری

 

مراحل تهیه ساطری پلو

 

طرز تهیه ساطری پلو خراسانی با گوشت قلقلی و کشمش

 

مرحله اول

 

در مرحله اول از طرز تهیه ساطری پلو مجلسی ابتدا هویج‌ها را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید. بهتر است هویج‌ها بسیار ریز خرد شوند. در این مرحله کمی روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. هویج‌های خلالی شده را داخل ماهیتابه ریخته و کمی تفت دهید. این کار باعث می‌شود که هویج ‌ها نیم‌پز شده و کمی نرم شوند.

 

مرحله دوم

 

در مرحله دوم از طرز تهیه ساطری پلو، باید کشمش‌ها را آماده کنید. کشمش‌ها را ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید. پس از آن کشمش‌ها را آبکش کرده و بعد از آن که آب آنها کاملا رفت درون ماهیتابه ریخته و با روغن کمی تفت دهید.

 

مرحله سوم

 

در این مرحله از طرز تهیه ساطری پلو، یک پیاز متوسط را رنده کنید. آب پیاز را بگیرید و آن را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط کنید. کمی نمک و فلفل به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. گوشت‌ها را قلقلی کرده و گوشت قلقلی ها در داخل ماهیتابه‌ای که روغن ریخته‌اید، تفت دهید. زمانی که رنگ گوشت‌ها تغییر کرد، هویج تفت‌داده شده و کشمش را به ماهیتابه اضافه کنید. زیر شعله را پنج دقیقه در حالت متوسط قرار دهید تا مخلوط هویج، گوشت و کشمش کمی سرخ شود.

 

مرحله چهارم

 

طرز تهیه ساطری پلو خراسانی با گوشت قلقلی و کشمش

 

در مرحله چهارم از طرز تهیه ساطری پلو باید به سراغ برنج بروید. برنج را طی همان فرایند آبکش کردن معمول، در داخل آب جوش ریخته و آبکش کنید. پس از ان قابلمه را روی حرارت گذاشته و مخلوط گوشت، هویج و کشمش را لا به ‌لا با برنج در قابلمه بریزید. حالا کمی زعفران را که از قبل دم کرده‌اید، روی محتویات قابلمه بریزید، روی قابلمه برنج دم‌کنی گذاشته و ۴۵ دقیقه الی یک ساعت صبر کنید تا برنج دم بکشد. شعله گاز را حتما روی درجه کم قرار دهید. پس از گذشت یک ساعت مخلوط داخل قابلمه را هم بزنید؛ به طوری که تمام مواد با برنج ترکیب شود.

 

ساطری‌ پلو خراسانی یا مشهدی شما آماده سرو است. شما می‌توانید از کمی کشمش و زعفران و حتی تعدادی گوشت چرخ‌کرده سرخ‌شده برای تزئین روی ساطری پلو مجلسی استفاده کنید. این غذا برای چهار نفر آماده شده است. برخی برای تزئین روی ساطری‌ پلو از هویج نیز استفاده می‌کنند.

 

ارزش غذایی ساطری‌ پلوی خراسانی

 

طرز تهیه ساطری پلو خراسانی با گوشت قلقلی و کشمش

 

گرچه طرز تهیه ساطری پلوی خراسانی کمی زمان‌بر است، اما یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. این غذای مجلسی با مرغ یا گوشت به دلیل اینکه حاوی برنج و گوشت است، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. گوشت قرمز و گوشت سفید حاوی پروتئین و چربی است و‌ برنج نیز حاوی مقدار نسبتا زیادی کربوهیدرات و قند است. هویج میزان زیادی ویتامین A و C دارد. فیبر بالای هویج باعث جلوگیری از یبوست شده و برای معده بسیار خوب است. پیشنهاد می‌شود این غذا را در وعده غذایی ناهار سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک