طرز تهیه ۳ مدل کمپوت پرتقال خوشمزه و آسان

طرز تهیه ۳ مدل کمپوت پرتقال خوشمزه و آسان


2 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کمپوت پرتقال

کمپوت پرتقال یکی از روش های مختلف برای مصرف میوه مفید پرتقال است. بعد از کمپوت کردن پرتقال، می توانید آن را به عنوان یک طعم دهنده برای صبحانه یا تزیین کیک و … استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش به طرز تهیه کمپوت پرتقال به ۳ روش و در ادامه به طرز تهیه رانی پرتقال می پردازیم.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت پرتقال

 

فوت و فن های طرز تهیه کمپوت پرتقال

 

  • در طرز تهیه کمپوت پرتقال می توانید از میوه های دیگر هم استفاده کنید. ترکیب پرتقال با میوه هایی مثل هلو، به، زردآلو، سیب، نارنگی و … متداول است و می تواند طعم متنوعی را ایجاد کند.

 

  • اگر می خواهید از میوه هایی که بافت سفت تری نسبت به پرتقال دارند، در کنار کمپوت پرتقال استفاده کنید، ابتدا میوه های سفت تر را کمی بجوشانید. سپس پرتقال را اضافه کنید.

 

  • برای طعم دادن از شربت کمپوت، از هل، گلاب، زعفران، میخک و … استفاده کنید. میزان غلظت شربت کمپوت به سلیقه خودتان بستگی دارد. می توانید آن را رقیق یا غلیظ در نظر بگیرید.

 

  • به جای شکر مورد استفاده در طرز تهیه کمپوت پرتقال می توانید از عسل استفاده کنید. در این صورت عسل را با آب نجوشانید. بعد از این که آب در قابلمه جوشید، عسل را اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. جوشاندن عسل در آب باعث ایجاد مواد سمی و در برخی مواقع مسمومیت خواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید: خواص پرتقال و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

 

 

نکات مهم در نگهداری از کمپوت پرتقال

 

  • کمپوت پرتقال را به محض درست کردن، می توان مصرف کرد. ولی اگر می خواهید برای مدت بیشتری آن را نگه دارید، می توانید در ظروف در بسته و ترجیحا شیشه ای بریزید و در یخچال قرار دهید.

 

  • اگر بطری کمپوت پرتقال را هواگیری کنید، مدت زمان زیادی می توانید آن را در یخچال نگه دارید. برای این کار کمپوت پرتقال را در بطری های خشک و تمیز بریزید. در بطری ها را محکم ببندید. یک قابلمه را تا نیمه، آب کنید و روی حرارت بگذارید. بطری کمپوت را در قابلمه بگذارید. اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آب داخل قابلمه بجوشد و بطری داخل قابلمه بماند. سپس شعله را خاموش کنید و بعد از سرد شدن آب، بطری ها را در مکان مناسب و خنک قرار دهید.
حتما بخوانید  طرز تهیه سیر پلو یا کته سیر به روش شیرازی و شمالی

 

  • می توانید کمپوت پرتقال را در فریزر هم نگه دارید. این کمپوت را به مدت ۱ هفته در یخچال و ۲ تا ۳ ماه در فریزر می توان نگهداری کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع کمپوت میوه و روش نگهداری آن ها

 

 

۱- طرز تهیه کمپوت پرتقال ساده

 

طرز تهیه کمپوت پرتقال ساده

 

مواد لازم

 

پرتقال تازه: ۵۰۰ گرم

شکر: ۲۵۰ گرم

آب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: پرتقال ها را آماده کمپوت کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کمپوت پرتقال، پرتقال ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید. پوست نازک روی پرتقال ها را جدا کنید تا فقط مغز آن باقی بماند. سپس در یک قابلمه آب را با شکر مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا آب جوش بیاید و دانه های شکر کاملا حل شوند. سپس پرتقال ها را به قابلمه اضافه کنید.

 

 

مرحله دوم: کمپوت پرتقال را در بطری بریزید

 

به مدت ۳ دقیقه قابلمه را روی حرارت بگذارید تا پرتقال ها کمی نرم شوند و شیرینی شکر را بگیرند. سپس شعله را خاموش و صبر کنید تا کمپوت از دما بیفتد و سرد شود. کمپوت پرتقال را در بطری های تمیز و استریل شده بریزید و در یخچال نگه دارید.

 

 

۲- طرز تهیه کمپوت پرتقال زعفرانی

 

طرز تهیه کمپوت پرتقال زعفرانی

 

مواد لازم

 

پرتقال: ۵۰۰ گرم

آب: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: ۲۵۰ گرم

گلاب: ۴ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: پرتقال، گلاب، شکر و آب را روی حرارت بگذارید

 

در همان ابتدای کار، پوست پرتقال ها را بگیرید. پوست نارنجی و لایه سفید روی پرتقال ها را جدا کنید. غشای نازک روی فیله پرتقال را با دست جدا کنید تا جایی که فقط مغز آن باقی بماند. یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید. گلاب و شکر را مخلوط کنید. اجازه دهید آب و گلاب شروع به جوشیدن کنند و دانه های شکر کاملا حل شوند. سپس پرتقال ها را در قابلمه بریزید.

 

 

مرحله دوم: کمپوت پرتقال را در بطری بریزید

 

زعفران را در این مرحله از طرز تهیه کمپوت پرتقال به قابلمه اضافه کنید. حدود ۲ دقیقه بعد از جوشیدن و اضافه کردن پرتقال ها صبر کنید تا نرم شوند. شعله را خاموش کنید. اجازه دهید کمپوت سرد شود، سپس آن را در بطری های تمیز و خشک بریزید. می توانید گلاب را بعد از درست شدن کمپوت و بعد از این که آن را در بطری ریختید، اضافه کنید.

 

 

 

۳- طرز تهیه کمپوت پرتقال ترکیبی

 

طرز تهیه کمپوت پرتقال ترکیبی

 

مواد لازم

 

پرتقال: ۳ عدد

به: ۲ عدد

شکر: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۲ لیتر

چوب دارچین: ۲ تکه

هل یا میخک: به میزان دلخواه (اختیاری)

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: شربت کمپوت را درست کنید

 

برای درست کردن کمپوت پرتقال ترکیبی، ابتدا شربت کمپوت را درست کنید. آب و شکر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. در این فاصله که آب در حال جوش آمدن است، پرتقال و به را بشویید. پوست به را بگیرید. آن را به قطعات مکعبی یا خلالی خرد کنید. هسته به را جدا کنید.

حتما بخوانید  15 روش تهیه ماسک زنجبیل برای افتادگی پلک، لاغری صورت و شوره و ...

 

 

مرحله دوم: به را برش بزنید و به شربت کمپوت اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه کمپوت پرتقال و به، بعد از این که دانه های شکر حل شدند، به های خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. چوب های دارچین را بیفزایید. درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ تکه های به، تیره نشود. حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا به ها کاملا نرم شوند.

 

 

مرحله سوم: پرتقال ها را اضافه کنید

 

پوست پرتقال ها را بگیرید. پوست سفید و غشای نازک روی فیله ها را جدا کنید. مغز پرتقال ها را به قابلمه اضافه کنید. در صورت دلخواه به مواد داخل قابلمه کمی زعفران، هل و گلاب هم اضافه کنید تا خوش طعم و خوش عطرتر شود. ۳ تا ۴ دقیقه دیگر صبر کنید تا پرتقال ها هم کمی نرم شوند. سپس شعله را خاموش کنید. بعد از این که دمای کمپوت پرتقال پایین آمد، آن را در ظرف مناسب بریزید و در یخچال نگه دارید.

 

 

طرز تهیه رانی پرتقال

 

طرز تهیه رانی پرتقال

 

مواد لازم

 

پرتقال: ۲ عدد

آب پرتقال: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

آب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: به میزان دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: آب، شکر و آب پرتقال را روی حرارت بگذارید

 

برای درست کردن رانی پرتقال، پوست پرتقال را بگیرید. پوست سفید و غشای نازک دور فیله های پرتقال را جدا کنید. فیله ها را خرد کنید. هر چه تکه های آن کوچک تر باشد، بهتر است. در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه آب گرم شد، شکر و آب پرتقال را اضافه کنید. صبر کنید تا دانه های شکر کاملا حل شوند.

 

 

مرحله دوم: برش های پرتقال را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه رانی پرتقال، برش های پرتقال را به قابلمه اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا فیله ها نرم و شربت رانی کمی غلیظ شود. رانی را بچشید و میزان شیرینی آن را تنظیم کنید. شعله را خاموش کنید و بعد از این که رانی سرد شد، آن را در مخلوط کن بریزید. پرتقال ها که کمی از هم باز و ریز شدند، کافی است. نباید پرتقال ها کاملا له شوند. سپس رانی را در یخچال بگذارید با کاملا سرد شود و آن را سرو کنید.

 

 

سخن پایانی

 

انواع کمپوت را می توانید به عنوان دسر یا چاشنی و طعم دهنده استفاده کنید. همان طور که گفتیم شد، کمپوت ها را می توانید به صورت مخلوط و ترکیبی هم درست کنید. در این صورت باید میزان پخت میوه ها را هم در نظر داشته باشید. به این صورت که یکی از میوه ها له نشود و دیگری سفت بماند. همچنین بهتر است از میوه هایی که طعم مشابهی دارند در طرز تهیه یک کمپوت ترکیبی استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک