چک لیست کامل ۱۵ وسایل ضروری برای سفر با نوزاد

چک لیست کامل ۱۵ وسایل ضروری برای سفر با نوزاد


2 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چک لیست کامل 15 وسایل ضروری برای سفر با نوزاد

حتی اگر متخصص جمع کردن و بستن چمدان در یک دقیقه باشید و چک لیست وسایل ضروری سفر خارجی و داخلی را داشته باشید، بدون داشتن چک لیست مسافرت با نوزاد قطعاً با مشکل برخورد خواهید کرد. به همراه داشتن وسایل ضروری برای سفر با نوزاد به شما کمک می‌کند تا در طول سفر کمتر با مشکل روبرو شوید و هر آن چیزی که نوزاد شما نیاز دارد را از قبل همراهتان داشته باشید. این موضوع به خصوص برای خانواده‌هایی که تجربه سفر با نوزاد را ندارند، کمی چالش‌برانگیزتر است. اما شما چقدر با وسایل مورد نیاز سفر با نوزاد آشنایی دارید؟ آیا چیزی در مورد داروهای مورد نیاز کودک در سفر می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی می‌توانید با لیست وسایل مهم سفر با نوزاد آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فهرست وسایل مورد نیاز برای سفر با نوزاد پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

چک لیست مسافرت با نوزاد

 

چک لیست مسافرت با نوزاد

 

فراهم کردن چک لیست مسافرت با نوزاد اولین قدم برای آغاز یک تجربه جدید با فرزندتان است. نوزاد شما نیز همانند شما در طول سفر نیازهایی دارد که با فراهم بودن این لوازم می‌توانید سفر راحت‌تر و جذاب‌تری را تجربه کنید. بهتر است از قبل یک لیست از وسایل مورد نیاز سفر با نوزاد را فراهم کنید تا چیزی را فراموش نکنید. در ادامه می‌توانید با فهرست وسایل مورد نیاز برای سفر با نوزاد آشنا شوید.

 

۱- پاسپورت و مدارک

 

به عنوان یک راهنمای کامل سفر با نوزاد داشتن مدرک رسمی و گرفتن پاسپورت نوزاد برای سفرهای خارجی اولین کاری است که باید برای آن اقدام کنید. در زمان گرفتن پاسپورت برای نوزاد هر دو والدین باید حضور داشته باشند و با پر کردن فرم رضایت و فراهم کردن مدارک، فرآیند گرفتن پاسپورت نوزاد انجام دهند. به همراه داشتن کارت ملی یا شناسنامه نوزاد نیز به خصوص در سفرهای خارجی الزامی است.

 

بیشتر بخوانید: لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

 

۲- پوشک و لوازم عوض کردن نوزاد

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

یکی از وسایل ضروری برای سفر با نوزاد به همراه داشتن پوشک بچه در کیف دستی است. معمولاً نوزاد باید هر ۱ تا ۲ ساعت یک بار تعویض شود و برای این موضوع شما به چند عدد پوشک، پد دستمال مرطوب، چند عدد کیسه پلاستیکی، پماد سوختگی، دستکش یک بار مصرف، دستمال خشک کن و زیر انداز نیاز دارید.

 

۳- تنقلات و خوراکی

 

اگر کودک شما به تازگی در کنار شیر، غذا هم می‌خورد، پس به همراه داشتن مقداری خوراکی در سفر نیز ضروری است. سعی کنید حتماً مقداری شیر خشک، آب میوه تازه، آب و میوه همراه خود داشته باشید.

 

۴- لوازم بهداشتی نوزاد

 

لوازم بهداشتی نوزاد در سفر

 

یکی دیگر از لوازمی که در چک لیست مسافرت با نوزاد قرار دارد، لوازم حمام است. به همراه داشتن شامپوی مخصوص، شانه، کرم ضد آفتاب، کرم مرطوب کننده، حوله، گوش پاک کن، دستمال مرطوب و ناخن گیر از لوازم بهداشتی ضروری نوزاد هستند که باید در زمان سفر همراه خودتان داشته باشید.

حتما بخوانید  آداب و رسوم جالب ماه رمضان در عراق | از خوردن کلیچه تا شربت انگور

 

۵- لباس

 

نوزادان دائماً در حال شیر خوردن و کثیف کردن لباس خود هستند. قطعاً در مسافرت فرصت کافی برای شستن روزانه لباس‌ها را ندارید و یا دلتان نمی‌خواهد کودک شما نامرتب به نظر برسد، بهتر است برای نوزاد به اندازه لباس بردارید. سعی کنید برای سفر با نوزاد بیشتر از لباس‌های نخی و راحت استفاده کنید.

لباس‌هایی را انتخاب کنید که کمتر لکه می‌شوند و یا نیاز به اتو ندارند. فراموش نکنید که فرزند شما نسبت به تغییر آب و هوا حساس است، بنابراین حتماً چند دست لباس گرم نیز همراه خودتان داشته باشید. در طول روزهای آفتابی بهتر است از لباس‌های خنک و آستین بلند استفاده کنید تا بدن کودک آفتاب سوخته نشود.

 

۶- اسباب بازی

 

اسباب بازی در سفر

 

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز در چک لیست مسافرت با نوزاد به همراه داشتن اسباب بازی است. هر چند کودکان زیر ۱ سال به اسباب بازی خاصی نیاز ندارند، اما بهتر است چند وسیله سرگرم کننده مثل عروسک انگشتی، جغجغه، کتاب داستان و آویزهای عروسکی متحرک را برای نوزاد به همراه داشته باشید.

 

۷- کالسکه

 

اگر قرار است چند هفته‌ای در سفر بمانید، بهتر است حتماً کالسکه نوزاد را همراهتان داشته باشید. با این کار فرزند شما در بسیاری از مواقع در کالسکه می‌خوابد و شما نیز می‌توانید بیشتر از سفرتان لذت ببرید. از طرف دیگر کالسکه از کودک در برابر آفتاب، باد و باران محافظت می‌کند و برای خواب شبانه نیز گزینه مناسبی است.

 

۸- پستانک و شیشه شیر

 

پستانک و شیشه شیر

 

یکی دیگر از لوازم مورد نیاز در چک لیست مسافرت با نوزاد پستانک و شیشه شیر است. اگر نوزاد شما به مکیدن پستانک عادت کرده است، بهتر است حتماً پستانک مورد علاقه‌اش را در سفر همراه داشته باشید. برای شیر دادن به نوزاد نیز احتمالاً در بسیاری از مواقع لازم است از شیشه شیر استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض پستانک برای نوزاد

 

۹- جعبه کمک‌های اولیه

 

به همراه داشتن انواع لوسیون‌ها، تب سنج، کرم‌ها، مسکن و پمادهای کوچک برای سفر با نوزاد بسیار ضروری است. مطمئن باشید کمی آماده بودن و به همراه داشتن چند قرص و کرم کوچک ضرری ندارد. از مهم‌ترین داروهای مورد نیاز کودک در سفر می‌توان به شربت سرفه، شربت سرماخوردگی و داروی اسهال و دل‌پیچه اشاره کرد. بهتر است داروها و مایعات را حتماً در کیسه‌های جداگانه قرار دهید.

 

۱۰- پتو برای نوزاد

 

پتو برای نوزاد در سفر

 

برای این که فرزند شما در طول سفر راحت‌تر بخوابد، حتماً یک پتوی کوچک همراه خود داشته باشید. می‌توانید از پتو برای خواباندن کودک و یا حتی جلوگیری از برخورد نور خورشید به پوست کودک استفاده کنید.

 

۱۱- مایو شنا برای کودک

 

اگر کودک شما در سن مناسبی قرار دارد و می‌تواند در یک استخر بادی کوچک بنشیند، می‌توانید یک مایو هم برای او بیاورید تا او هم همانند شما از این سفر لذت ببرد. به یاد داشته باشید که شنا کردن در آب دریا برای کودکان زیر ۱ سال ممنوع است و موجب ترس در آن‌ها می‌شود.

 

۱۲- ژل ضدعفونی‌ کننده

 

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سفر با نوزاد ژل ضدعفونی‌ کننده است. ممکن است در زمان تعویض نوزاد و یا برای غذا دادن به او به آب دسترسی نداشته باشید. بنابراین بهتر است در سفر با نوزاد حتماً مقداری ژل ضدعفونی‌ کننده به همراه داشته باشید.

 

۱۳- پشه‌بند کودک

 

برای این که از فرزندتان در برابر نیش حشرات مزاحم محافظت کنید، بهتر است از پشه‌بند کوچک برای او استفاده کنید. با این روش در زمان نشستن در کنار ساحل یا جنگل دیگر نگران نیش حشرات نخواهید بود.

حتما بخوانید  14 پیشنهاد برای سفر یک روزه اطراف تهران در فصول مختلف + آدرس

 

۱۴- صندلی ماشین نوزاد

 

اگر با ماشین سفر می‌کنید، بهتر است برای راحتی خودتان و فرزندتان از یک صندلی ماشین نوزاد استفاده کنید. این کار هم ایمنی شما و فرزندتان را افزایش می‌دهد و هم با این روش نوزاد احساس راحتی بیشتری را تجربه می‌کند.

 

۱۵- وان حمام بادی

 

از دیگر وسایل ضروری در چک لیست مسافرت با نوزاد یک «وان بادی» است. برای این که حمام کردن نوزاد در سفر به یک چالش تبدیل نشود، بهتر است یک وان بادی کوچک همراه خودتان داشته باشید و در صورت نیاز آن را باد کنید و نوزاد را در آن بشویید.

 

بهترین زمان برای سفر با نوزاد

 

بهترین زمان برای سفر با نوزاد

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که سفر کردن به خصوص سفرهای هوایی برای نوزادان تازه متولد شده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن نوزادان در هفته‌های اول هنوز در حال رشد است، بنابراین بهتر است فکر سفر کردن در این روزها از سرتان بیرون کنید.

به علاوه بهتر است قبل از تجربه اولین سفر فرزندتان حتماً با پزشک او صحبت کنید. هر چند که هیچ سن رسمی تأیید شده‌ای برای آغاز سفرهای هوایی نوزاد وجود ندارد، اما آکادمی اطفال آمریکا همواره تأکید می‌کند که از سفرهای هوایی با نوزادان تازه متولد شده تا چند هفته اول اجتناب کنید، زیرا این موضوع خطر بیمار شدن نوزاد را تا میزان زیادی افزایش می‌دهد. در صورتی که نوزاد از سلامت کامل برخوردار باشد، می‌تواند با مشورت پزشک سفر کند.

 

نکاتی در مورد سفر با نوزاد

 

نکاتی در مورد سفر با نوزاد

 

*اکثر خطوط هوایی بزرگ به شما اجازه می‌دهند تا فرزند زیر ۲ سال شما به صورت رایگان از پروازهای داخلی استفاده کند. البته این موضوع به شرطی است که نوزاد در آغوش شما قرار بگیرد. طبق قوانین هوانوردی کشورهای مختلف، توصیه می‌شود که برای سفرهای هوایی از یک صندلی مخصوص و جداگانه برای نوزاد استفاده کنید تا ایمنی او بیشتر باشد.

*مهم‌ترین نکته ضروری که هنگام سفر با نوزاد باید بدانید این است که در سفرهای هوایی با نوزاد برای جلوگیری از گرفتگی گوش او بهتر است در زمان تیک آف و فرود هواپیما به نوزاد کمی شیر یا آب بدهید .

*یکی از نکات ضروری برای سفر با نوزاد به وسیله قطار این است فرزندتان روی صندلی طرف راهرو قرار دهید تا هوای سرد و باد موجب بیمار شدن او نشود.

*در سفر با نوزاد حتماً از لباس‌های راحت و لایه لایه استفاده کنید تا در صورت نیاز یک لایه لباس اضافه یا کم کنید.

*برای تجربه سفر با نوزاد به وسیله ماشین بهتر است زمانی را انتخاب کنید که هوا خیلی گرم و آفتابی نباشد. به یاد داشته باشید که در هوای گرم هر نیم ساعت یک بار به کودک شیر دهید تا بدن دچار کم آبی نشود.

 

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای سفر در دوران بارداری

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول برای سفر با نوزاد

 

بهترین زمان برای سفر با نوزاد چه موقعی است؟

 

آکادمی اطفال آمریکا همواره تأکید می‌کند که از سفرهای هوایی با نوزادان تازه متولد شده تا چند هفته اول اجتناب کنید. بهتر است نوزاد را بعد از چند هفته اول و با مشورت پزشک به مسافرت ببرید.

 

داروهای مورد نیاز کودک در سفر چیست؟

 

از مهم‌ترین داروهای مورد نیاز کودک در سفر می‌توان به شربت سرفه، سرماخوردگی و داروی اسهال و دل‌پیچه اشاره کرد.

 

 

منابع: allianztravelinsurance، parenting.firstcry، whattoexpect

 

کالابرگ الکترونیک