طرز تهیه فیله گوشت گوساله گریل شده | غذای کریسمس آرژانتینی

طرز تهیه فیله گوشت گوساله گریل شده | غذای کریسمس آرژانتینی


4 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

فیله گوشت گوساله گریل یا فیله گوشت گوساله کبابی یک مدل فیله گوشت گوساله گریل شده به سبک آرژانتینی و غذای مخصوص کریسمس در آرژانتین است. یک مدل استیک گوشت گوساله که به cuadril مشهور است و در تابه یا روی باربیکیو گریل می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه فیله گوشت گوساله گریل شده به همراه سس چیمیچوری، غذای روز کریسمس آرژانتینی‌ها می‌پردازیم.

 

مواد لازم برای تهیه فیله گوشت گوساله گریل شده به روش آرژانتینی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فیله گوشت گوساله ۱ کیلوگرم
روغن هسته انگور ۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
تخم گشنیز آسیاب شده ۱ قاشق غذاخوری
دانه زیره ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق غذاخوری
پونه کوهی تازه ۲ قاشق چای‌خوری
ادویه چیپتول ۲ قاشق چای‌خوری
زنجبیل تازه و رنده شده ۱ قاشق چای‌خوری
دانه فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل چیلی ۱ قاشق چای‌خوری
نعناع خشک ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای تهیه سس چیمیچوری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
جعفری تازه ۶۰ گرم (۲ دسته)
پونه تازه  ۳۰ گرم (۱ دسته)
آبمیوه یا آب سیب نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیب تازه نصف یک سیب
سرکه سیب ۱ قاشق غذاخوری
هالوپینو تازه (یا فلفل دلخواه) ۱ عدد
روغن زیتون فرابکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر تازه ۴ حبه بدون پوست

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت گوشت گوساله گریل: ۱۲ تا ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فیله گوشت گوساله گریل شده مخصوص کریسمس

مراحل طرز تهیه فیله گوشت گریل شده، غذای کریسمس آرژانتین

 فیله گوشت گوساله گریل غذای روز کریسمس آرژانتین است. فقط باید مثل استیک گوشت روش مزه‌دار کردن آن را به درستی انجام داده و گوشت را در تابه گریل کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فیله گوشت گریل شده آرژانتینی برای شب کریسمس را دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت گوساله را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه گوشت گوساله گریل شده آرژانتینی، فیله گوشت گوساله را بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید. این کار کمک می‌کند تا ادویه‌ها بهتر به خورد گوشت بروند و گوشت بهتر بپزد. گوشت را بعد از شستن با دستمال حوله‌ای یا کاغذ آشپزخانه، خشک کنید. می‌توانید روی گوشت را یک سلفون بیندازید تا چربی آن خشک نشود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 2 مدل حلوا بوتیکی مجلسی

برای خرید گوشت گاو و گوساله می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد مرینیت گوشت را آماده کنید

در این فاصله، تخم گشنیز و دانه‌های فلفل سیاه را در هاون یا آسیاب خرد کنید و در یک کاسه بریزید. آب یک لیموی تازه را بگیرید و به دانه‌های گشنیز خرد شده اضافه کنید. پونه کوهی را با چاقو، ساطوری خرد کنید. زنجبیل تازه را رنده کنید. نعناع خشک را پودر کنید و به همراه پودر زردچوبه، پودر فلفل چیلی، پودر ادویه چیتول، نمک، دانه‌های زیره و روغن هسته انگور در کاسه میکس کنید تا یکدست شود.

برای خرید زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، زیره، آبلیمو و روغن هسته انگور می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: فیله گوشت گوساله را مزه‌دار کنید

در این مرحله از طرز تهیه گوشت گوساله گریل شده، سراغ گوشت بروید و چربی‌های اضافه روی آن را تا اندازه‌ای جدا کنید. روی گوشت را با چاقو، برش‌هایی به عمق ۱ سانتی‌متر و با فاصله ۵ میلی‌متر (نیم سانتی‌متر) از هم، ایجاد کنید. با یک برس آشپزی، از مایه مرینیت که در مرحله قبل درست کردید، روی سطح گوشت بمالید تا روی چربی‌ها را بپوشاند.

مرحله چهارم: به فیله گوشت استراحت بدهید

سپس گوشت را در یک ظرف دربسته بگذارید یا روی آن را با فویل بپوشانید و به مدت ۲ ساعت استراحت دهید. به مدت ۱ ساعت گوشت را در یخچال و یک ساعت در خارج یخچال بگذارید تا فیله گوشت گوساله نرم شود. می‌توانید گوشت را از شب قبل یا ۲۴ ساعت قبل مزه‌دار کنید و در یخچال بگذارید و ۱ ساعت قبل پخت آن را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد.

مرحله پنجم: مواد سس چیمیچوری را آماده کنید

در فاصله‌ای که گوشت در حال استراحت کردن است، سس چیمیچوری را تهیه کنید. جعفری تازه و پونه کوهی تازه را بشویید و وقتی آب خود را از دست دادند، خیلی ریز یا ساطوری خرد کنید. می‌توانید سبزی‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. سیرها را پوست بگیرید و رنده کنید. سیب را هم پوست گرفته و رنده کنید. فلفل هالوپینو را بشویید و دانه‌های آن را جدا کرده و ریز خرد کنید.

مرحله ششم: سس چیمیچوری را درست کنید

در این مرحله، در یک کاسه، جعفری، پونه کوهی، سیر و سیب رنده شده، سرکه، آب سیب، روغن زیتون فرابکر و سرکه سیب را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا یکدست شوند. وقتی سس آماده شد، روی ظرف را بپوشانید و در یخچال بگذارید تا زمان سرو، سرد باشد.

سرکه سیب، انواع آبمیوه مثل آب سیب و روغن زیتون را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله هفتم: فیله گوشت گوساله را گریل کنید

در این مرحله از طرز تهیه گوشت گوساله گریل، شعله گاز را روشن کنید و یک تابه گریل روی آن بگذارید. اجازه دهید تابه گرم شود. حرارت را روی حالت متوسط به بالا قرار دهید. گوشت گوساله را در تابه قرار دهید، به طوری که قسمت چربی آن بالا باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه بیف استروگانف با پاستا فوری و خوشمزه به روش ایتالیایی

حدود ۶ دقیقه صبر کنید تا گوشت بپزد. سپس با احتیاط، گوشت را برگردانید و سمت دیگر آن را به مدت ۶ تا ۸ دقیقه گریل کنید. در صورت تمایل می‌توانید با دماسنج، دمای آن را تست کنید. دماسنج را در گوشت فرو ببرید. دماسنج باید عدد ۵۵ را نشان دهد.

مرحله هشتم: فیله گوشت گوساله گریل را برش بزنید

بعد از پختن و آماده شدن گوشت، تابه را از روی حرارت بردارید و روی تخته بگذارید. روی گوشت را با فویل آلومینیومی بپوشانید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. این کار باعث می‌شود، گوشت با دمای خودش، نرم شود. سپس فویل را بردارید و گوشت را به صورت نازک برش بزنید. گوشت گوساله گریل شده را با سس چیمیچوری سرو کنید. نوش جان!

آرژانتینی‌ها و غذای شب کریسمس

آرژانتینی‌ها و غذای شب کریسمس

مردم آرژانتین به عنوان ساکنان یکی از کشورهای آمریکای جنوبی، برای شب کریسمس آداب و رسوم غذایی خاصی دارند و از زمان‌های قدیم خوردن گوشت گاو یا گوساله به خاطر خاصیت سیرکنند‌گی زیادی که دارد، بین آنها مرسوم بوده است. آرژانتینی‌ها فیله گوشت گاو یا گوساله گریل شده را برای شب کریسمس آماده و همراه با سس چیمیچوری سرو می‌کنند.

البته برخی افراد به خاطر مرینیت شدن این گوشت با ادویه‌ها، آن را گوشت سوخاری یا گوشت برشته (گوشت رست شده) می‌نامند ولی واقعیت این است که در طرز تهیه این گوشت، از هیچ گونه آرد یا آرد سوخاری استفاده نمی‌شود و همچنین گوشت به صورت سرخ شده سرو نمی‌شود بلکه روی حرارت و در تابه یا فر گریل می‌شود. به گوشت گاو گریل شده به این روش «کوادریل» هم گفته می‌شود.

این گوشت با مخلوطی از ادویه‌های خشک آرژانتینی یا ادویه‌های آمریکای جنوبی آغشته می‌شود و پونه کوهی تازه، سیر و … به طعم‌دار شدن آن کمک بیشتری می‌کند. سپس بعد از مزه‌دار شدن، کباب یا گریل می‌شود. این گوشت گوساله گریل یا رست شده، با نوعی سس نیم پخته به نام «چیمیچوری» سرو می‌شود که با جعفری، پونه کوهی، سرکه سفید، فلفل تند و … تهیه می‌شود. این سس معمولا به عنوان یک دیپ در کنار غذاهای گوشتی و گریل شده آرژانتینی سرو می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فیله گوشت گوساله گریل شده آرژانتینی برای کریسمس

چه گوشتی برای گریل کردن مناسب است؟

برای طرز تهیه گوشت رست شده یا گریل شده به روش آرژانتینی‌ها، بهتر است از گوشت گوساله‌ای استفاده کنید که سن آن کم و جوان باشد. برای این غذا، گوشت گوساله ۳ ماهه، گزینه ایده‌آلی است. بهتر است گوشت، یک لایه چربی داشته باشد تا در هنگام پخت، غذا طعم لذیذتری بگیرد.

جایگزین پودر چیپتول در طرز تهیه گوشت گوساله گریل شده چیست؟

اگر به ادویه چیپتول یا پودر چیپتول دسترسی نداشتید، می‌توانید از پودر فلفل هالوپینو استفاده کنید. برای این کار فلفل هالوپینو رسیده دودی و خشک شده، باید خرد و پودر شود. این ادویه، طعم دودی به گوشت اضافه می‌کند.

 

منبع: dish.co

کالابرگ الکترونیک