۱۳ غذای سنتی کریسمس در کشورهای مختلف دنیا و ایران + عکس

۱۳ غذای سنتی کریسمس در کشورهای مختلف دنیا و ایران + عکس


9 دی 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۳ غذای سنتی کریسمس در کشورهای مختلف دنیا و ایران + عکس

شام مخصوص کریسمس چیست؟ می‌دانید غذای مرسوم کشورهای مختلف دنیا برای کریسمس چه غذاهایی هستند و مردم دنیا برای شام مخصوص شب کریسمس چه غذاهایی سرو می‌کنند؟ شب کریسمس یکی از مهم‌ترین شب‌های سال برای مسیحیان دنیا است که درست مثل عید نوروز ما با آداب مخصوص و سرو غذاهای مخصوص کریسمس و شیرینی و دسرهای خاصی کریسمس برگزار می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با چند مدل از غذاهای سنتی کریسمس در کشورهای مختلف جهان و غذاهای کریسمس ارامنه در ایران و سایر نقاط جهان آشنا شوید.

مردم کشورهای مختلف دنیا برای شام کریسمس چه می‌خورند؟

با غذای مرسوم کشورها برای کریسمس آشنا شوید

جشن کریسمس یکی از هیجان انگیزترین شب‌های سال برای بیشتر مردم دنیا است. در این شب اکثر خانواده‌ها برای برگزاری جشن کریسمس در کنار تدارک کادوهای کریسمس و تزیین درخت کریسمس، غذاها و دسرها مخصوص این شب را تهیه می‌کنند و دور هم جمع می‌شوند.

برای تهیه غذای مرسوم کشورها برای کریسمس معمولا از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود، اما از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به گوشت بوقلمون، گوشت مرغ، گوشت ماهی، روغن، کره، نمک، فلفل، زردچوبه و برنج اشاره کرد. می‌توانید همه مواد مورد نیاز برای تهیه غذاهای کریسمس را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

اما آیا می‌دانید غذای مخصوص شب کریسمس در آرژانتین چیست و یا مردم فنلاند و شیلی برای شام شب کریسمس چه غذایی سرو می‌کنند؟ در ادامه این مقاله ما یک لیست از غذاهای مخصوص شب کریسمس در کشورهای مختلف دنیا را برای شما آماده کرده‌ایم.

۱- بوقلمون شکم پر؛ غذای کریسمس شیلی

بوقلمون شکم پر؛ غذای کریسمس شیلی

«بوقلمون شکم پر مخصوص کریسمس» یکی از غذاهای اصلی کریسمس در کشورهای مختلف دنیا از جمله شیلی است. در شیلی بوقلمون شکم پر کریسمس را به صورت درسته یا فیله‌ بوقلمون پر شده با مواد دیگر، برای روز کریسمس درست می‌کنند.

بوقلمون شکم پر مخصوص کریسمس برای پخت نیاز به زمان و حوصله زیادی دارد ولی به زحمتش می‌ارزد. برای تهیه این غذا ابتدا باید بوقلمون را برای ۳ ساعت در آب نمک بگذارید و در یخچال قرار دهید تا نمک به خورد آن برود. در این مدت می‌توانید مواد داخل شکم بوقلمون را آماده کنید.

معمولا برای تهیه مواد داخل شکم بوقلمون شکم پر باید از ترکیب پیاز و سیر سرخ شده، همراه با گوشت چرخ کرده، جعفری خرد شده، مغز گردوی خرد شده و دارچین استفاده کنید. برای خواندن مراحل و جزییات طرز تهیه بوقلمون شکم پر، غذای کریسمسی شیلی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه بوقلمون شکم پر کلیک کنید.

۲- فیله گوشت گوساله گریل شده؛ غذای کریسمس آرژانتین

فیله گوشت گوساله گریل شده؛ غذای کریسمس آرژانتین

«فیله گوشت گوساله گریل» یا «فیله گوشت گوساله کبابی» یک مدل فیله گوشت گوساله گریل شده به سبک آرژانتینی و غذای مخصوص کریسمس در آرژانتین است. یک مدل استیک گوشت گوساله که به cuadril مشهور است و در تابه یا روی باربیکیو گریل می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی انبه و کیوی کافی شاپی خوشمزه به 5 روش

برای تهیه این غذا ابتدا باید برش‌هایی روی فیله گوشت ایجاد کنید و بعد آن را با تخم گشنیز، فلفل سیاه، آب لیمو ترش تازه، پونه کوهی، زنجبیل، نعنا خشک، زردچوبه، فلفل چیلی، نمک، دانه‌های زیره و روغن هسته انگور مزه‌دار کنید. در ادامه گوشت را با فویل بپوشانید و برای ۲ ساعت استراحت دهید. سپس گوشت را در تابه گریل قرار دهید و آن را با شعله متوسط بپزید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه فیله گوشت گوساله گریل شده مخصوص شام کریسمس می‌توانید روی مقاله طرز تهیه فیله گوشت گوساله گریل شده کلیک کنید.

۳- سوپ ماهی؛ غذای کریسمس جمهوری چک

سوپ ماهی؛ غذای کریسمس جمهوری چک

«سوپ ماهی» غذای شام کریسمس در جمهوری چک است. البته سوپ ماهی میان اهالی جنوب ایران و کشورهایی مثل ترکیه، کره و ژاپن نیز بسیار پرطرفدار است. برای تهیه این سوپ معمولا از سر و دم ماهی کپور، فیله ماهی و سبزیجات استفاده می‌شود.

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ ماهی باید عصاره ماهی را آماده کنید. برای این کار باید سر، دم و فیله ماهی کپور را همراه با پیاز، نمک و آب روی حرارت قرار دهید. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و مواد را صاف کنید. در ادامه شلغم، هویج و جعفری خرد شده را در کره تفت دهید.

سپس در یک قابلمه دیگر آرد را در کره تفت دهید و بعد از این که رنگ آن طلایی شد، مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد بزنید. حالا باید سبزیجات تفت داده شده را با آرد، اشپل ماهی، عصاره ماهی و فیله ماهی خرد شده ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید تا سوپ شما آماده شود. برای خواندن جزئیات طرز تهیه سوپ ماهی کریسمسی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سوپ ماهی کریسمس کلیک کنید.

۴- سالاد سیب زمینی؛ غذای مخصوص کریسمس چک

سالاد سیب زمینی؛ غذای مخصوص کریسمس چک

«سالاد سیب زمینی» یکی دیگر از غذاهای مخصوص شام کریسمس است که معمولا در کنار ماهی سرخ شده و سوپ ماهی سرو می‌شود. برای تهیه این سالاد باید از سیب زمینی پخته شده، هویج پخته شده، پیاز، نخود سبز پخته، شوید، خیارشور، سس مایونز و چاشنی‌های مختلف استفاده کنید. فراموش نکنید قبل از سرو باید این سالاد را برای ۱ ساعت در یخچال بگذارید و بعد در کنار ماهی سرخ شده سرو کنید.

برای خواندن همه جزئیات طرز تهیه سالاد سیب زمینی به عنوان شام مخصوص شب کریسمس در جمهوری چک می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سالاد سیب زمینی کریسمس کلیک کنید.

۵- کاسرول هویج؛ غذای مخصوص کریسمس در فنلاند

کاسرول هویج؛ غذای مخصوص کریسمس در فنلاند

انواع کاسرول در کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی جزو غذاهای اصلی شب کریسمس محسوب می‌شوند. «کاسرول هویج» یکی از اصلی‌ترین غذاهای شام کریسمس در کشور فنلاند است که معمولا در شب کریسمس به عنوان غذای اصلی سرو می‌شود. برای تهیه این غذا از ترکیب برنج، شیر و هویج استفاده می‌شود و طعم آن با تمام کاسرول‌هایی که در مناطق دیگر طبخ می‌شود متفاوت است.

برای تهیه کاسرول هویج فنلاندی ابتدا باید برنج را با شیر بپزید و بعد آن را با شهد، ادویه‌هایی مثل نمک، فلفل و زنجبیل، هویج رنده شده و تخم مرغ ترکیب کنید. سپس مواد کاسرول را در قالب بریزید و در فر قرار دهید. برای مطالعه جزییات و مراحل تهیه این شام شب کریسمس روی لینک مقاله طرز تهیه کاسرول هویج کلیک کنید.

۶- سالاد مرغ سوخاری؛ غذای مخصوص کریسمس در استرالیایی

سالاد مرغ سوخاری؛ غذای کریسمی استرالیایی

«سالاد مرغ سوخاری» یکی از غذاها یا پیش غذاهای محبوب در استرالیا به عنوان غذای مخصوص کریسمس است. این غذای سنتی کریسمس در استرالیا با سبزیجات رنگارنگ و مرغ سوخاری تهیه می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این سالاد ابتدا باید تکه‌های سینه مرغ را در آرد سوخاری بغلتانید و بعد به تخم مرغ آغشته کنید و دوباره در آرد قرار دهید. مرغ‌ها را در روغن سرخ کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ته انداز ماهی به روش آبادانی و بوشهری

سپس به سراغ درست کردن سایر مخلفات سالاد بروید. برای تهیه این سالاد کریسمسی معمولا از ترکیب کاهو، گوجه فرنگی، زیتون سبز، قارچ، بیکن و پنیر چدار استفاده می‌شود. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه سالاد مرغ سوخاری کریسمسی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه سالاد مرغ سوخاری کلیک کنید.

غذاهای کریسمس ارامنه در ایران و سایر کشورهای دنیا

غذاهای کریسمس ارامنه در ایران و سایر کشورهای دنیا

شاید جالب باشد بدانید که ارمنی‌ها در جشن کریسمس از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. در کریسمس ارامنه، خانواده و دوستان برای یک وعده غذایی بزرگ خانوادگی دور هم جمع می‌شوند. در نهایت گوشت، اغلب به شکل غذاهای سنتی ارمنی مانند «poulgeur pilav»، یک غذای متشکل از گوشت بره و برنج، طبخ می‌شود.

«قاپاما» نیز یک غذای سنتی ارمنی با کدو حلوایی است که اغلب در کریسمس سرو می‌شود و جزو غذاهای اصلی ارامنه در کشور ارمنستان و سایر کشورهای دنیاست. علاوه بر این، ارمنی‌ها در شب کریسمس یک غذای سنتی با ماهی به نام «ایشخاناتسوگ» یا «قزل آلای شاهزاده» می‌خورند.

یکی از غذاهایی که معمولا به عنوان غذای مخصوص و پر افتخار ارمنی‌ها شناخته می‌شود، «پلو با کشمش و میوه خشک» (چامیچوف پلو) است که هم در کریسمس و هم در عید پاک خورده می‌شود و معمولا با آن ماهی سرو می‌شود.

یک غذای کریسمسی دیگر نیز با نام «پلو با میوه‌های خشک و لواش‌» شامل برنج و میوه‌های خشک شیرین است که با نان ارمنی که به آن «لواش» می‌گویند، پخته می‌شود. در این غذا از انواع مختلف میوه خشک مانند سیب، گلابی و همچنین زردآلو خشک استفاده می‌شود.

جالب است بدانید از جمله غذاهای اصلی کریسمس ارامنه ایران سبزی پلو با ماهی و کوکو سبزی است که به صورت برنج چلو، ماهی و کوکو سبزی هم سرو می‌شود و  برای شام کریسمس ارمنی‌ها بسیار پرطرفدارند.

دسرها و شیرینی‌ها مخصوص کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

دسرها و شیرینی‌ها مخصوص کریسمس در کشورهای مختلف دنیا

معمولا «انواع دسر و شیرینی برای کریسمس» ریشه در فرهنگ مسیحیان دارند، برخی از آنها در چند کشور و برخی در یک کشور محبوب‌تر هستند. بعضی از دسرهای کریسمس ممکن است برای ایرانیان مسلمان چندان شناخته‌شده نباشند ولی شما هم می‌توانید از آنها برای سرو در میز کریسمس یا حتی دیگر مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود، استفاده کنید. دسرهای کریسمسی، خاص و ویژه این جشن یا جشن عید پاک هستند که قدمت طولانی دارند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

انواع دسر کریسمس معمولا تزیینات جذابی دارند و جلوه کریسمسی زیبایی به میز شما می‌بخشند. برای مطالعه طرز تهیه انواع دسرهای مخصوص کریسمس روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول

شام کریسمس چیست؟

شام سنتی کریسمس در اغلب کشورهای دنیا بوقلمون شکم پر است. در برخی کشورهای دنیا هم به خاطر این‌که اعتقاد دارند در شب کریسمس نباید گوشت بخورند غذاهایی مثل سوپ ماهی و سالاد سیب زمینی سرو می‌شود.

بهترین غذاهای مخصوص شب کریسمس در کدام کشورها سرو می‌شود؟

مردم شیلی در شب کریسمس بوقلمون شکم پر می‌خورند و استرالیایی‌ها در این شب سالاد مرغ سوخاری می‌خورند که این غذاها از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های کریسمسی محسوب می‌شوند.

ارامنه ایران در شب کریسمس چه می‌خورند؟

از جمله غذاهای اصلی کریسمس ارامنه ایران سبزی پلو با ماهی و کوکو سبزی است که برای شام کریسمس ارمنی‌ها بسیار محبوبند.

کالابرگ الکترونیک