خواص طالبی و فواید برای پوست | طرز تهیه انواع ماسک طالبی

خواص طالبی و فواید برای پوست | طرز تهیه انواع ماسک طالبی


16 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص طالبی و فواید برای پوست | طرز تهیه انواع ماسک طالبی

طالبی یک میوه آبدار و خوشمزه تابستانی است که فواید بی‌شماری برای پوست و سلامت بدن دارد. تنها یک فنجان طالبی می‌تواند بیشتر از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C و A را تأمین کند. از مهم‌ترین خواص طالبی برای پوست می‌توان به تولید کلاژن طبیعی پوست و همچنین محافظت از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید اشاره کرد. قطعاً اگر بیشتر در مورد فواید درمانی طالبی برای پوست بدانید از همین امروز آن را در رژیم غذایی روزانه خودتان جای خواهید داد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با فواید طالبی برای پوست آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خواص طالبی برای پوست صورت پاسخ خواهیم داد.

 

 

ویتامین‌ها و ارزش غذایی طالبی

 

ویتامین‌ها و ارزش غذایی طالبی

 

طالبی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر بتاکاروتن، لوتئین، زاگزانتین و کریپتوکسانتین است. این میوه ویتامین C فوق‌العاده زیادی دارد. یک فنجان طالبی ۵۴ کالری، ۱ گرم فیبر، ۱۲ گرم قند، ۱ گرم پروتئین و ۱۳ گرم کربوهیدرات دارد. در ادامه می‌توانید با دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی طالبی آشنا شوید.

 

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • پتاسیم
  • فولات
  • ویتامین K
  • ویتامین B3
  • کلسیم
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • مس
  • سلنیوم
  • روی

 

خواص طالبی برای پوست

 

خواص طالبی برای پوست

 

اگر به ترکیب مواد تشکیل دهنده و مغذی روی کرم‌های مرطوب کننده معروف دقت کنید، قطعاً یکی از رایج‌ترین ویتامین‌هایی که در آن وجود دارد ویتامین A یا رتینول است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین C، ویتامین A و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند از پیری پوست جلوگیری کند و به شادابی، جوانی و زیبایی پوست کمک زیادی کند.

حال تصور کنید که همه این ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری در طالبی جمع شده است و از همین رو مصرف این میوه هم به صورت خوراکی و هم موضعی می‌تواند به سلامت و شادابی پوست شما کمک زیادی کند. در ادامه می‌توانید با برخی از خواص طالبی برای پوست آشنا شوید.

 

۱- آبرسانی پوست

 

آبرسانی پوست با طالبی

 

از مهم‌ترین خواص طالبی برای پوست صورت آبرسانی کردن پوست است. طالبی حاوی مقادیر زیادی ویتامین K و E است و از همین رو به حفظ سلامت و درخشندگی پوست کمک زیادی می‌کند. محتویات بالای آب این میوه پوست را آبرسانی می‌کند و موجب شادابی پوست می‌گردد. برای آبرسانی پوست می‌توانید طالبی را هم به صورت خوراکی و هم ماسک استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

 

۲- جوانسازی پوست

 

جوانسازی پوست با طالبی

 

طالبی منبع خوبی از ویتامین B، کولین و بتائین است و از همین رو نقش مؤثری بر بازسازی و جوان شدن پوست دارد. مصرف طالبی هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی می‌تواند به جوان شدن و شادابی پوست شما کمک کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه مشهدی (قیمه حرم امام رضا) با تمام فوت و فن ها

 

۳- بازسازی و ترمیم پوست

 

طالبی سرشار از ویتامین A و C است و از همین رو موجب بازسازی و ترمیم پوست می‌شود. ویتامین A نقش مؤثری در بازسازی و ویتامین C موجب تشکیل کلاژن در پوست می‌شود و از همین رو پوست مصرف این میوه درخشندگی پوست را افزایش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فواید و عوارض کلاژن و مکمل های خوراکی آن

 

۴- جلوگیری از چین و چروک پوست

 

جلوگیری از چین و چروک پوست با طالبی

 

یکی از مهم‌ترین خواص طالبی برای پوست جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک‌های پوستی است. اسید فولیک موجود در طالبی به بازسازی سلول‌ها کمک می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین C است و جلوی آسیب رادیکال‌های آزاد به پوست را می‌گیرد.

مصرف طالبی می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست و همچنین سنتز کلاژن را افزایش دهد و از پیر شدن پوست جلوگیری کند. اگر دوست ندارید پوستتان زود پیر و چروکیده شود، بهتر است طالبی را در رژیم غذایی روزانه‌تان جای دهید.

 

۵- درمان اگزما و مشکلات پوستی

 

شاید برایتان جالب باشد اما آب طالبی یک لوسیون فوق‌العاده مؤثر برای درمان اگزما است. هر چند که مصرف این میوه به صورت خوراکی نیز در شفاف شدن پوست و از بین بردن مشکلات پوستی مؤثر است. اما برای رفع اگزما کافی است مقداری آب طالبی روی پوست خود بزنید و شاهد از بین رفتن آن باشید. آب طالبی همچنین برای درمان سوختگی‌های جزئی و ساییدگی پوست نیز بسیار مفید است.

 

۶- افزایش خاصیت ارتجاعی پوست

 

افزایش خاصیت ارتجاعی پوست با طالبی

 

طالبی مقدار کلاژن و ویتامین‌های مختلفی دارد که می‌تواند به ترمیم پوستی و همچنین افزایش خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند. در واقع مصرف مرتب طالبی جلوی خشک شدن و چروک پوستی را می‌گیرد و به شفافیت و افزایش حالت کشسانی پوست کمک می‌کند.

 

۷- زیباتر شدن پوست

 

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که موجب شادابی و زیبایی پوست می‌شود، رسیدن آب و ویتامین‌های ضروری به پوست است. یکی از خواص طالبی در طب سنتی این است که مصرف طالبی موجب تأمین آب مورد نیاز پوست می‌شود و به روشن شدن پوست کمک زیادی می‌کند. از طرف دیگر این میوه رسوبات و مشکلات پوستی را برطرف می‌کند و سبب زیباتر شدن پوست می‌گردد.

 

۸- برطرف کردن کک و مک‌های پوستی

 

برطرف کردن کک و مک‌های پوستی با طالبی

 

مصرف طالبی به صورت خوراکی و استفاده از ماسک آن روی پوست می‌تواند به از بین بردن کک و مک‌های پوستی کمک زیادی کند. برای رفع کک و مک پیشنهاد می‌شود مقداری طالبی بخورید و سپس پوست آن را برای ۱۵ دقیقه روی محل کک و مک قرار دهید تا به مرور از بین برود.

 

۹- ترمیم آفتاب سوختگی

 

مصرف طالبی به دلیل وجود رتینول برای درمان پوست بعد از آفتاب سوختگی بسیار مفید است. طالبی به ترمیم غشای آسیب دیده پوست و تولید کلاژن کمک می‌کند و خیلی سریع پوست آفتاب سوخته را درمان می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کلم پلو شیرازی و تهرانی رستورانی با گوشت قلقلی

 

۱۰- مرطوب کننده طبیعی پوست

 

مرطوب کننده طبیعی پوست با طالبی

 

اگر پوست شما خشک و کم آب شده، مصرف طالبی می‌تواند بهترین درمان برای پوستتان باشد. برای رفع این مشکل هم می‌توانید طالبی را به صورت خوراکی مصرف کنید و هم ماسک آن را روی پوست قرار دهید.

 

انواع ماسک طالبی برای پوست

 

انواع ماسک طالبی برای پوست

 

استفاده از ماسک‌های طبیعی بهترین روش برای تقویت پوست و برطرف کردن مشکلات پوستی است. خواص ماسک طالبی برای پوست صورت درست همانند مصرف خوراکی آن بسیار زیاد است. برای تهیه ماسک طالبی از طالبی رسیده و نرم و شیرین استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله  روش‌های تشخیص طالبی رسیده و شیرین را مطالعه کنید. در ادامه می‌توانید با چند روش طرز تهیه ماسک طالبی برای پوست آشنا شوید.

 

طرز تهیه ماسک طالبی برای بازسازی و جوانسازی پوست

 

برای درست کردن ماسک جوانساز پوست با طالبی می‌توانید مقداری طالبی را در مخلوط کن میکس کنید. سپس کمی بلغور جو دوسر و ماست به آن اضافه کنید. این ماسک را روی تمام صورت و گردن خود بمالید و با حرکات دایره‌ای به آرامی روی پوست ماساژ دهید. بعد از ۲۰ دقیقه می‌توانید پوست را با آب گرم بشویید. بهتر است از این ماست ۳ بار در هفته استفاده کنید.

 

طرز تهیه ماسک طالبی برای روشن شدن پوست

 

طرز تهیه ماسک طالبی برای روشن شدن پوست

 

برای درست کردن ماسک روشن کننده پوست باید ۱ عدد زرده تخم مرغ را با یک لیوان طالبی میکس کنید تا به صورت خمیری شود. سپس این ماسک را برای مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد پوستتان را با آب سرد بشویید. این ماسک پوست شما را روشن و نرم می‌کند.

 

طرز تهیه ماسک طالبی برای رطوبت رسانی به پوست

 

برای تهیه این ماسک باید چند قطعه طالبی را با نصف یک خیار و ۱ عدد سفیده تخم مرغ ترکیب کنید. سپس همه مواد را داخل مخلوط کن بریزید و خوب میکس کنید. بعد از این که ماسک آماده شد آن را با حرکاتی دورانی روی پوست ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه می‌توانید پوستتان را با آب گرم بشویید. این ماسک پوست شما را نرم و منافذ پوست را پاکسازی می‌کند.

 

طرز تهیه ماسک طالبی برای رفع اگزما

 

طرز تهیه ماسک طالبی برای رفع اگزما

 

اگر پوستتان دچار اگزما شده است، برای رفع این مشکل می‌توانید مقداری طالبی را آب بگیرید و سپس آن را به آرامی روی محل اگزما قرار دهید. آب طالبی به درمان اگزما و نرمی پوست کمک زیادی می‌کند.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد فواید طالبی برای پوست

 

مهم‌ترین فواید طالبی برای پوست چیست؟

 

از مهم‌ترین خواص طالبی برای پوست و سلامت می‌توان به جلوگیری از پیری پوست، آبرسانی و همچنین ترمیم پوست و درمان اگزما اشاره کرد.

 

مصرف طالبی چطور به جوانسازی پوست کمک می‌کند؟

 

طالبی منبع خوبی از ویتامین B، کولین و بتائین است و از همین رو نقش مؤثری بر بازسازی و جوان شدن پوست دارد. این میوه سرشار از ویتامین C و کلاژن است و از همین رو جلوی پیر شدن پوست را می‌گیرد.

 

 

منابع: stylecraze، moolihai

 

کالابرگ الکترونیک