۹ فایده بازی بیرون از خانه برای کودک و تاثیر آن بر رشد جسم و ذهن

۹ فایده بازی بیرون از خانه برای کودک و تاثیر آن بر رشد جسم و ذهن


11 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۹ فایده بازی بیرون از خانه برای کودک و تاثیر آن بر رشد جسم و ذهن

بازی کردن بیرون از خانه برای کودکان چه فوایدی دارد؟ کودکان با بزرگ‌تر شدن تحرکشان هم کمتر می‌شود، بیشتر می‌نشینند و کمتر به بازی در فضای باز می‌پردازند، به خصوص از زمانی که بازی‌های کامپیوتری و موبایل فراگیرتر شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که با افزایش بی‌تحرکی در کودکان، آنها شروع به از دست دادن تمام مهارت‌ها و فواید مثبت بازی بیرون از خانه برای کودک می‌کنند. بازی نکردن در فضای بیرون خانه حتی می‌تواند منجر به اضافه وزن آنان شود. علاوه بر این، کودک قدرت عضلانی و استخوانی خود را تا حدی از دست ‌می‌دهد و به مرور در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های طولانی‌مدت قرار می‌گیرد. ناگفته نماند مزایای سلامت اجتماعی و روانی آنها از بین می‌رود. بنابراین، بیایید نگاهی به مزایای بازی بیرون از خانه برای کودک بیندازیم و ببینیم که آیا این موضوع می‌تواند نحوه یادگیری کودکان را بهبود ببخشد و باعث تشویق کودکان برای بازی در محیط باز شود یا خیر. با سرویس سبک زندگی در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

بازی بیرون از خانه برای کودک چه مزایایی دارد؟

 

بازی بیرون از خانه برای کودک چه مزایایی دارد؟

 

۱- فعالیت بدنی و دریافت انرژی

 

بالا رفتن و بهبود فعالیت بدنی، احتمالا واضح‌ترین دلیل برای بازی بیرون خانه برای کودک است. فضای باز باعث به دست آوردن تجربیات جدید در کودکان می‌شود و آن‌ها را تشویق می‌کند تا فعال‌تر باشند. در نتیجه کودکانی که زمانی را به بازی کردن در محیط باز می‌گذرانند، استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی‌تری دارند. افزایش فعالیت همچنین باعث سوزاندن انرژی بیشتری می‌شود و این امر، به حفظ وزن آنها کمک می‌کند.

علاوه بر این، کودک در حین بازی در فضای بیرون خانه، مقدار زیادی ویتامین D را از پرتوهای خورشید جذب می‌کند. این ویتامین شگفت‌انگیز می‌تواند از ابتلا به بیماری راشیتیسم جلوگیری کرده و به بدن آنها کمک می‌کند مواد معدنی مهم را بهتر جذب کند.

 

۲- افزایش قدرت یادگیری از طریق بازی بیرونی

 

بازی کودک در خارج از خانه یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که کودک می‌تواند مهارت‌های مهم زندگی را بیاموزد. حتی یونیسف آن را به عنوان یک استراتژی و روش ضروری برای آموزش و تدریس کودکان ترویج می‌کند.

وسایل بازی هیجان‌انگیز و ماجراجویانه در فضای بیرون خانه می‌تواند علاوه بر آموزنده بودن، سرگرم‌کننده هم باشد و کودکان را به فکر کردن در خارج از کلاس تشویق کند. این‌ موارد به کودکان کمک می‌کند برنامه‌ریزی، برقراری ارتباط و درس گرفتن از اشتباهات خود را یاد بگیرند که برای رشد آنها بسیار ارزشمند است.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- کاوش حین بازی در بیرون

 

حتما بخوانید  معرفی 8 تا از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان ۵ تا ۱۰ سال

کاوش حین بازی در بیرون

 

یکی دیگر از فواید بازی بیرون از خانه برای کودک این است که به کودک اجازه می‌دهد در خارج از خانه با حداقل نظارت، قدرت یادگیری در مواجهه با خطرات را به دست بیاورد و پرورش دهد. مطمئنا، بازی در فضای سرپوشیده خطرات کمتری دارد، اما بازی کردن در فضای باز برای کودک هیجان‌انگیزتر است.

زمین بازی مدرسه به تنهایی فرصت بیشتری را برای کودکان فراهم می‌کند تا با رفتن بالای سرسره بلند، تجربه‌های جدیدی داشته باشند و حتی این کودکان در آینده می‌توانند توانایی بیشتری در کوهنوردی یا ورزش‌هایی از این دست، داشته باشند. نکته مهم دیگر این است که آنها یاد می‌گیرند که ریسک و خطر را ارزیابی کرده و در اقدامات بعدی خود با چشم بازتری عمل کنند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های فکری برای تقویت هوش و حافظه کودک

 

۴- بازی در فضای باز برای کسب استقلال

 

در کلاس‌های درس، بچه‌ها کنار هم می‌نشینند و به صورت گروهی با هم کار می‌کنند، اما در بیرون خانه این شانس را دارند که خودشان باشند و نظارت مستقیم بزرگسالان روی آن‌ها نباشند. این شیوه استقلال‌یابی، اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد، به آنها می‌آموزد که خودشان از پس مشکلاتشان بربیاند و یاد بگیرند که چگونه در تعامل با دیگران صبور باشند. در این صورت آنها یاد می‌گیرند که به خود اتکا ‌کنند.

 

۵- ارتقای مهارت‌های اجتماعی

 

در فضای باز و بدون نظارت والدین و پرستاران، کودکان می‌توانند احساس آزادی و ترس کمتری داشته باشند. آنها به احتمال زیاد اجتماعی‌تر هستند و به بازی‌های گروهی می‌‌پردازند، در نتیجه برقراری ارتباط بین آنها و تشکیل گروه‌های دوستانه آسان‌تر می‌شود.

این یکی از راه‌های کلیدی برای ایجاد مهارت‌های اجتماعی در کودکان است. بازی بیرون از خانه اعتماد به نفس کودک را بیشتر کرده و به او کمک می‌کند تا یاد بگیرد روابط اجتماعی را در جایی به جز در کلاس درس هم می‌تواند پیدا کند.

 

۶- افزایش و بهبود خلاقیت کودکان

 

افزایش و بهبود خلاقیت کودکان

 

بازی در فضای باز در مقایسه با کلاس درس، فرصت‌های بسیار بیشتری را برای کودکان فراهم می‌کند تا خلاق باشند و از تخیل خود استفاده کنند. علاوه بر این، این نوع بازی بدون نظارت سفت و سخت، برای بالا بردن عزت نفس، اتکا به خود و برای تقویت خود انضباطی حیاتی است.

 

۷- ایجاد شادی در کودک

 

همه ما می‌دانیم که ورزش، سلامت جسم و روان ما را بهبود می‌بخشد، این موضوع در مورد کودکان هم صدق می‌کند. دادن فضا به کودکان برای دویدن و فرصتی که خودشان باشند، به آنها کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری کنند.

علاوه بر این، ویتامین D که از خورشید به دست می‌آورند، می‌تواند خلق و خوی آن‌ها را بهبود ببخشد و به درمان افسردگی کمک کند. همه این‌ها به کودکان کمک می‌کند تا با فعالیت در خارج خانه، انرژی اضافی‌شان را بسوزانند، در احساس شادی بیشتری داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود تمرکز کودک در حین نشستن و یادگیری در کلاس درس هم بهبود پیدا کند.

 

۸- کنترل مشکلات مربوط به تمرکز

 

حتما بخوانید  ۸ عوارض پوشک بچه برای نوزاد پسر و دختر | کهنه بهتره یا پوشک؟

کنترل مشکلات مربوط به تمرکز در کودکان

 

بازی در بیرون خانه برای کودک، محدوده توجه کودکان را گسترده‌تر می‌کند و به تقویت تمرکز آن‌ها کمک خواهد کرد. کودکان هنگام بازی در فضای باز یاد می‌گیرند که مهارت‌های مشاهده و استدلال‌ را در خود افزایش دهند. همچنین کودکانی که بیش‌فعال هستند، در محیط باز می‌توانند اختلال کم‌توجهی خود را کنترل کنند.

البته علائم بیش‌فعالی در کودکان و روش‌های پیشگیری و درمان آن به آگاهی بیشتری نیاز دارد ولی فعالیت بیرون از خانه می‌تواند کمک کننده باشد.

 

۹- آمیخته شدن با طبیعت

 

طبیعت و آنچه متعلق به آن است، آموزگار بسیار خوبی برای کودکان است تا فرزندتان بتواند چیزهای زیادی از آن بیاموزد. توجه به تغییر فصول، گیاهان، حشرات، پرنده‌ها و رفتار آن‌ها در طبیعت، همه و همه باعث می‌شوند کودک از آن‌ها چیزهایی یاد بگیرد که امکان یادگیری مستقیم از آن‌ها در فضای خانه وجود ندارد.

همچنین در حین بازی کردن در فضای بیرون، کودکان می‌آموزند که چطور به طبیعت احترام بگذارند و عادت‌های سازگار با محیط زیست را در خود تقویت کنند. مثلا یاد می‌گیرند که در فضای بیرون خانه زباله نریزند و به حیات دیگر موجوداتی که در طبیعت زندگی می‌کنند، احترام بگذارند.

 

نکاتی برای والدین درباره بازی کودک در بیرون

 

نکاتی برای والدین درباره بازی کودک در بیرون

 

مزایا و فواید اصلی بازی بیرون از خانه برای کودک همگی به رشد و بهبود یادگیری و تقویت خودسازی کودکان کمک می‌کند. به عنوان والد، باید بدانید که لازم است به فرزندتان کمک کنید تا بهتر مسائل مختلف را یاد بگیرد و تجربه کند، چون همه این‌ها خودِ زندگی است و محافظت از کودک در برابر همه چیزهای ناخوشایند یا آلوده، کمکی به او نخواهد کرد.

وقتی کودکان یک سگ پشمالو را لمس می‌کنند، وقتی کمی شن در ساحل می‌خورند یا وقتی به اسباب‌بازی جدید‌شان خیره می‌شوند، شروع به ابتکار عمل برای یادگیری و تجربه جهان می‌کنند. اجازه دادن به بازی کردن کودکان در فضای بیرون خانه، به آنها کمک می‌کند تا در بزرگسالی به تنهایی در بیرون از خانه بازی کنند و نسبت به فضا و تجربه‌های جدید، ترس کمتری داشته باشند.

شما نباید به عنوان والد بترسید که کودکان به خاطر بازی بیرون خانه، چند جای کبودی یا زخم سطحی پیدا کند، یا حتی با لباس‌ها و سر و صورت کثیف به خانه برگردد. چون آنها در نهایت با بازی کردن در بیرون خانه یاد می‌گیرند که خودشان، خطرات را مدیریت کنند.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج والدین در تربیت کودک

 

سوالات متداول

 

فواید جسمی بازی بیرون خانه برای کودک چیست؟

فواید جسمی بازی بیرون خانه برای کودک چیست؟

 

کودک با بازی کردن در فضای بیرون خانه انرژی اضافی خود را از دست می‌دهد و از بروز چاقی کودکان جلوگیری می‌شود. همچنین استخوان‌ها و عضلات قوی‌تر پیدا می‌کند. در ضمن ویتامین D زیادی را می‌تواند از محیط بیرون دریافت کند.

 

فواید روانی بازی بیرون از خانه برای کودک چیست؟

 

بازی در فضای باز می‌تواند به درمان افسردگی کودکان، رشد مهارت‌های برقراری اجتماعی، شناخت محیط بیرون و ریسک‌های ناشی از آن، افزایش قدرت یادگیری و … کمک کند.

 

 

منبع: bkkkids

 

کالابرگ الکترونیک