۹ خواص پسته برای زنان | خانم ها روزی چند عدد پسته بخورند؟

۹ خواص پسته برای زنان | خانم ها روزی چند عدد پسته بخورند؟


17 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 خواص پسته برای زنان | خانم ها روزی چند عدد پسته بخورند؟

خواص پسته برای درمان کم خونی زنان به خصوص در دوران پریودی و همچنین حفظ و بهبود سلامت پوست و مو از مهم‌ترین فواید پسته برای بانوان است. خانم‌ها در هر سن و با هر شرایطی، می‌توانند پسته را به عنوان یک آجیل مقوی و مفید برای سلامت دوران قاعدگی، شیردهی، بارداری، یائسگی و … در رژیم غذایی خود جای دهند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص پسته برای زنان، مقدار مجاز مصرف پسته، بهترین زمان مصرف پسته و هر آنچه که باید درباره فواید پسته برای زنان بدانید، می‌پردازیم.

ارزش غذایی پسته

ارزش غذایی پسته چقدر است؟

پسته یک آجیل سرشار از مواد معدنی، مواد مغذی و ریز مغذی‌های مفید برای بدن است. هر کدام از این مواد مغذی به شکل‌های مختلف، سلامت بدن را ارتقا می‌‌بخشند. برای بررسی فواید و خواص پسته برای خانم ها، بهتر است در مورد ویژگی‌های تغذیه‌ای پسته، اطلاعاتی داشته باشید. هر ۱۰۰ گرم پسته حاوی مواد مغذی زیر است:

  • انرژی: ۵۶۲ کیلوکالری
  • پروتئین: ۲۰.۶ گرم
  • چربی: ۴۵.۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۷.۵ گرم
  • فیبر: ۱۰.۳ گرم
  • شکر: ۷.۷ گرم
  • کلسیم: ۱۰۵ میلی گرم
  • آهن: ۳.۹ میلی گرم

علاوه بر این‌ها، پسته سرشار از پتاسیم، منیزیم، چربی‌های سالم، انواع ویتامین‌ها، پروتئین و … است که هر یک برای سلامت بدن خانم‌ها فواید ویژه‌ای دارد.

خواص پسته برای زنان

خواص پسته در پریودی زنان

برای اینکه زنان در سنین مختلف و شرایط متفاوت بتوانند سلامت خود را حفظ کرده یا تضمین کنند، می‌توانند پسته را به صورت بو داده (طرز تهیه پسته بو داده)، پسته خام (خواص پسته تازه و خام)، پودر شده، به صورت شیر پسته، کره پسته و … مصرف کنند. در ادامه خواص پسته برای زنان را مرور خواهیم کرد.

شما می‌توانید انواع آجیل از جمله مغز پسته و پسته با پوست را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- خواص پسته در پریودی زنان

پسته یکی از آجیل‌های سرشار از آهن است. از آن‌ جایی که خانم‌ها تا قبل از یائسگی، پریود می‌شوند، بسیار مستعد کم‌خونی یا کمبود آهن هستند. کمبود آهن در بدن خانم‌ها، باعث می‌شود دوران قاعدگی و پسا قاعدگی، با درد شدید بدن و انقباض‌های دردناک رحم همراه باشد.

علاوه بر این، هر چه آهن خونتان کمتر باشد، بیشتر احساس خستگی، کسالت و بی‌حوصلگی را، مخصوصا در دوره قاعدگی تجربه خواهید کرد. بنابراین برای اینکه قاعدگی نتواند تاثیر منفی زیادی روی بدنتان بگذارد، باید بتوانید انرژی خود را از راه‌های مختلف، تا حد ممکن تامین کنید و سالم‌تر بمانید.

حتما بخوانید  افطاری ساده و کم هزینه | طرز تهیه ۱۸ افطاری ارزان + فیلم

پسته یک آجیل سرشار از آهن است که می‌تواند عارضه کم خونی را رفع کند، انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و کمتر احساس ضعف و خستگی کنید. برای اینکه درباره خواص پسته برای کم خونی بیشتر بدانید روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۲- پسته و نقش آن در پریودی منظم

به هم خوردن سیکل یا چرخه قاعدگی، اثرات منفی بر روان و جسم خانم‌ها دارد. پسته یک آجیل با طبع گرم است و به خاطر وجود ویتامین‌های گروه B و ویتامین E چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کند. علاوه بر این، با خوردن پسته، عملکرد سلول‌های عصبی هم بهبود پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: خواص پسته برای سلامت قلب و عروق

۳- خواص پسته برای تخمدان زنان

خواص پسته برای تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از اختلالات سیستم باروری است که با پریود نامنظم همراه است. بخش عظیمی از زنان، با سندرم تخمدان پلی کیستیک دست و پنجه نرم می‌کنند. چربی‌های غیر اشباع موجود در پسته، می‌تواند به بهبود و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. پسته ‌همچنین در کنترل هورمون‌های بدن نقش پررنگی دارد و عوارض ناشی از کیست‌های تخمدان را به حداقل می‌رساند.

۴- خواص پسته برای رحم خانم ها

اگر به صورت مرتب مصرف پسته را در برنامه غذایی خود جای دهید، می‌توانید بدنی مقاوم در مقابل انواع بیماری‌ها مثل سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و تخمدان داشته باشید. پسته غنی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ E است. مصرف این ویتامین می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

از طرف دیگر، اگر وزن بدنتان را مدیریت کنید، عملکرد دستگاه گوارش بهبود پیدا خواهد کرد. البته این تنها مزیت مدیریت وزن نیست. در صورتی که وزن متعادلی داشته باشید، سلامت رحم و تخمدان‌ها تا حد زیادی افزایش می‌یابد. پسته یک آجیل غنی از فیبر است که می‌تواند به کنترل و مدیریت وزن کمک کرده و بدنی سالم‌تر و قوی‌تر را به شما هدیه دهد.

۵- خواص پسته برای باروری زنان

یکی از فواید پسته برای بانوان، بالا بردن احتمال بارداری در خانم‌ها است. همان‌طور که گفتیم، پسته می‌تواند تا حد زیادی به سلامت رحم و تخمدان‌ها کمک کند. در نتیجه خانم‌ها مشکلات کمتری را برای باردار شدن خواهند داشت و شانس آنها برای مادر شدن بیشتر می‌شود. اما این همه ماجرا نیست.

پسته سرشار از انواع ویتامین‌ها، منیزیوم، آهن، اسید فولیک، امگا ۳، پروتئین و … است. مصرف این ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها می‌تواند با ارتقای سلامت بدن، به باردار شدن آنها کمک کند. این موضوع در مردان هم صدق می‌کند. یکی از خواص پسته برای مردان، تولید اسپرم‌های سالم و قوی برای بارور کردن تخمک است. در صورتی که زوج‌ها همزمان پسته بخورند، شانس باروری آنها تا حد چشمگیری افزایش می‌یابد.

۶- خواص پسته برای زنان باردار

خواص پسته برای زنان باردار

یکی دیگر از خواص پسته برای زنان، کمک به داشتن دوران بارداری سالم‌تر در زنان باردار است. پسته حاوی فولات، فیبر، انواع آنتی اکسیدان‌ها و بیوتین است. این مواد مغذی نقش مهمی در تغذیه جنین و مادر دارد. در خانم‌های باردار، مصرف پسته می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت مادر و جنین، نیازهای تغذیه‌ای مادر باردار را تامین کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شاهی پنیر | غذای هندی ۳۰ دقیقه ای

تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به رشد مغز جنین، رفع یبوست بارداری، استحکام استخوان‌ها، پیشگیری از بروز نقص‌های مادرزادی، کمک به سلامت قلب، بهبود عملکرد سلول‌های عصبی و بهبود خلق و خو در بارداری و … از خواص پسته در دوران بارداری به حساب می‌آیند.

۷- خواص پسته برای شیردهی زنان

یکی از خواص پسته برای خانم‌هایی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، افزایش حجم و کیفیت شیر مادر است. علاوه بر این، پسته حاوی کربوهیدرات و فیبر است و خوردن آن می‌تواند انتقال ویتامین‌های بدن مادر به کودک از طریق شیر را تسهیل کند.

۸- خواص پسته برای یائسگی زنان

یائسگی مرحله‌ای از زندگی زنان بوده که در این مرحله چرخه قاعدگی متوقف خواهد شد. در این دوران، خانم‌ها، معمولا با علائمی شدیدتر از علائم قاعدگی مواجه می‌شوند. به هم خوردن تعادل هورمون‌ها، تاثیرات جسمی مثل احساس گر گرفتگی، تغییر در سیکل خواب و … را تجربه می‌کنند.

همچنین آثار روانی مثل نوسانات خلقی، زندگی خانم‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پسته حاوی «فیتواستروژن» است. این ترکیبات گیاهی، مشابه استروژن در بدن عمل می‌کند و در نتیجه می‌تواند با تسکین و ارتقای تعادل هورمونی، علائم ناشی از یائسگی را بهبود ببخشد.

۹- خواص پسته برای پوست و موی زنان

خواص پسته برای پوست و موی زنان

از دیگر خواص پسته برای زنان، حفاظت از مو و کمک به سلامت و زیبایی پوست است. پسته سرشار از اسیدهای چرب مفید است که به درخشان شدن پوست کمک کرده و از افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

یکی دیگر از خواص پسته برای زنان و دختران، بهبود سلامت، استحکام بیشتر و درخشندگی مو است که به دلیل وجود ویتامین C، ویتامین E و نیاسین در پسته است. این مواد مغذی می‌توانند به توقف یا کاهش ریزش مو در زنان کمک کرده و موجب تقویت افزایش رشد طبیعی مو می‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص پسته خام برای لاغری

سوالات متداول درباره خواص پسته برای زنان

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

خانم‌ها برای حفظ و ارتقای سلامت بدن خود می‌توانند ۴۵ تا ۹۰ عدد پسته در روز مصرف کنند. این مقدار حدود ۱ تا ۲ مشت پسته می‌شود.

بهترین زمان مصرف پسته چه وقتی است؟

پسته را در هر زمانی از روز مصرف کنید، مفید است. برای رفع کم‌خوابی، می‌توانید پسته را قبل از خواب بخورید. برای کاهش وزن، بهترین زمان برای خوردن پسته، وعده صبحانه و ناشتا است. برای احساس سیری و جلوگیری از چاقی هم می‌توانید در هنگام عصر و به عنوان میان‌وعده، پسته بخورید.

 

محصولات مرتبط