ویروس سرماخوردگی تا چند روز واگیر دارد + علائم، طول درمان و پیشگیری

ویروس سرماخوردگی تا چند روز واگیر دارد + علائم، طول درمان و پیشگیری


20 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ویروس سرماخوردگی تا چند روز قابل انتقال است؟

زمان انتقال ویروس سرماخوردگی چند روز است؟ ویروس سرماخوردگی تا چند روز به دیگران سرایت می‌کند؟ آیا شدت سرماخوردگی تاثیری بر زمان انتقال و واگیردار بودن ویروس سرماخوردگی دارد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به سوالات رایج درباره سرماخوردگی پرداخته‌ایم. از آنجایی که در فصل پاییز و زمستان، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا بیشتر می‌شود، پس بهتر است اطلاعات خود را درباره بیماری سرماخوردگی، چگونگی و زمان انتقال ویروس سرماخوردگی بالا ببرید

 

 

زمان انتقال ویروس سرماخوردگی و چگونگی آن

 

زمان انتقال ویروس سرماخوردگی و چگونگی آن

 

سرماخوردگی تا چند روز واگیر دارد؟ سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که به دستگاه تنفسی فوقانی بدن حمله می‌کند. سرماخوردگی یک بیماری مسری است، یعنی می‌تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. اگر سرما بخورید، می‌توانید چند روز قبل از شروع علائم خود، سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنید.

بنابراین بدون اینکه بدانید احتمالا دیگران را به این ویروس مبتلا می‌کنید. اما ماجرا این است که تا وقتی هم که علائم سرماخوردگی داشته باشید، عفونت شما همچنان مسری و قابل انتقال است.

دوره کمون یا نهفتگی سرماخوردگی معمولا بین ۱ تا ۳ روز است. این دوره، زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس تا زمانی است که علائم را تجربه می‌کنید. پس از بروز علائم، بهبودی پس از ابتلا به سرماخوردگی، معمولا حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

از آن جایی که عفونت شما از قبل از شروع علائم تا زمانی که بهبود پیدا کند، مسری است، می‌توانید تا ۲ هفته ویروس را به دیگران منتقل کنید.

 

چطور ویروس سرماخوردگی گسترش می‌یابد؟

 

چطور ویروس سرماخوردگی گسترش می‌یابد؟

 

ویروس‌های عامل سرماخوردگی می‌توانند از طریق بینی، دهان یا چشم وارد بدن شما شوند. این ویروس‌ها همچنین از طریق هوا قابلیت پخش شدن دارند. وقتی فردی که سرماخورده است، سرفه، عطسه، صحبت یا خنده می‌کند، قطرات تنفسی حاوی ویروس سرماخوردگی را از طریق هوا پخش می‌کند.

اگر این ذرات تنفسی را استنشاق کنید، ممکن است دچار سرماخوردگی شوید. همچنین ممکن است از طریق تماس مستقیم با ویروس، به سرماخوردگی مبتلا شوید. مثلا کسی که سرماخورده، ممکن است ویروس این بیماری را روی دستان خود داشته باشد. اگر با این فرد دست بدهید و سپس بینی، دهان یا چشم‌های خود را لمس کنید، ممکن است سرما بخورید.

اشیا و سطوح آلوده هم می‌توانند ویروس را منتقل کنند. اشیای آلوده معمولا شامل دستگیره درها، ظروف غذاخوری مشترک و اسباب بازی‌های مشترک هستند. بر اساس تحقیقات اخیر، ویروس سرماخوردگی می‌تواند بین ۲ تا ۳ ساعت در خارج از بدن زنده بماند.

 

علائم اولیه سرماخوردگی را بشناسید

 

سرماخوردگی به تدریج بروز می‌کند. ممکن است بین ۱ تا ۳ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم را مشاهده کنید. شایع‌ترین علائم پس از زمان انتقال ویروس سرماخوردگی، معمولا عبارتند از:

• احساس غلغلک، درد یا خراش در پشت گلو
• آبریزش بینی
• گرفتگی بینی
• عطسه کردن
• سرفه
• بدن درد خفیف
سردرد
• احساس خستگی
تب در کودکان (در بزرگسالان کمتر دیده می‌شود)

برخی از این علائم ممکن است زودتر از سایرین خودشان را نشان دهند. در حالی که برخی دیگر از علائم مثل سرفه، ممکن است بیشتر از گلودرد یا آبریزش بینی طول بکشد.

 

چه مدت طول می‌کشد تا از شخص دیگری سرما بخوریم؟

 

چه مدت طول می‌کشد تا از شخص دیگری سرما بخوریم؟

 

از جمله تفاوت‌های سرماخوردگی با آنفولانزا این است که برخلاف آنفولانزا، که علائم آن به طور ناگهانی ظاهر می‌شود، سرماخوردگی زمان می‌برد تا ایجاد شود. وقتی از شخص دیگری سرما خوردید، ممکن است دو یا سه روز طول بکشد تا علائم را احساس کنید.

اگر فردی می‌شناسید که سرما خورده است، سعی کنید از تماس با او اجتناب کنید یا تماس با وی را محدود کنید. طبق گفته انجمن ریه آمریکا، به احتمال زیاد در چند روز اولی که افراد به سرماخوردگی دچار می‌شوند، احتمال ناقل بودن آنها بیشتر است.

 

ویروس سرماخوردگی چه مدت می‌تواند در خارج از بدن زنده بماند؟

 

به گفته انجمن ریه آمریکا، بیش از ۲۰۰ ویروس عامل سرماخوردگی هستند. راینوویروس‌ها – گروه ویروسی که سرماخوردگی را بیش از دیگر ویروس‌ها ایجاد می‌کنند – می‌توانند دو ساعت روی دستان شما و چندین روز روی سطوح دیگر زنده بمانند.

این تحقیق بر اساس یک بررسی در عملکرد بیماری‌های عفونی کودکان است. اما طبق این بررسی، اکثر راینوویروس‌ها از طریق استنشاق قطرات کوچک پس از عطسه یا سرفه فرد مبتلا پخش نمی‌شوند. بلکه تماس با سطوح آلوده به ویروس، عامل اصلی‌تری به حساب می‌آید.

 

زمان انتقال ویروس سرماخوردگی و از بین رفتن علائم آن

 

بیشتر سرماخوردگی‌ها یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشند. در زمان ابتلا به سرماخوردگی، علائم بیماری معمولا در ۲ تا ۳ روز اول بدتر می‌شود. در آن زمان است که به احتمال زیاد، سرماخوردگی خود را به دیگران منتقل می‌کنید.

به طور کلی، چند روز قبل از شروع علائم و تا زمانی که همه علائم شما از بین بروند، ناقل هستید. اکثر مردم حدود ۲ هفته می‌توانند ویروس سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنند.

 

در چه کسانی سرماخوردگی بیشتر طول می‌کشد؟

 

در چه کسانی سرماخوردگی بیشتر طول می‌کشد؟

 

برای برخی افراد، سرماخوردگی می‌تواند بیشتر طول بکشد. افرادی که ممکن است علائم سرماخوردگی شدیدتر یا طولانی‌تری داشته باشند، عبارتند از:

 

• کودکان
• بزرگسالان مسن
• افراد سیگاری
• افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند یا دارای نقص ایمنی هستند – یعنی افرادی که سیستم ایمنی آنها به خوبی کار نمی‌کند.

 

برای جلوگیری از شیوع ویروس یا سرماخوردگی چه باید کرد؟

 

پیشگیری از سرماخوردگی سخت است. اگر سرما خورده‌اید، برای کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی دیگران یا انتشار ویروس سرماخوردگی کارهای زیر را انجام دهید:

 

*هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را بپوشانید. از دستمال کاغذی برای عطسه، سرفه یا گرفتن بینی خود استفاده کنید. دستمال را فورا دور بیندازید تا هیچ سطحی را آلوده نکند.

*اگر دستمال ندارید، برای جلوگیری از وارد شدن قطرات ویروس به دست، عطسه یا سرفه در آستین لباس خود انجام دهید.

*بعد از دمیدن بینی (گرفتن بینی یا فین کردن) دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

*در صورت امکان به جای حضور در محل کار یا مدرسه، در خانه بمانید تا از سرایت سرماخوردگی به دیگران جلوگیری کنید.

*استفاده از ماسک در دوران سرماخوردگی برای جلوگیری از انتشار آن کمک فراوانی می‌کند.

 

به چه کسانی زودتر سرماخوردگی منتقل می‌شود؟

 

به چه کسانی زودتر سرماخوردگی منتقل می‌شود؟

 

برخی از افراد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به عوارض سرماخوردگی هستند. این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

 

برونشیت یا پنومونی
• عفونت‌های سینوسی
عفونت‌های گوش
• عفونت‌های گلو

 

اما کسانی که بیش از دیگران مستعد ابتلا به بیماری سرماخوردگی هستند، معمولا به مشکلات سلامتی زیر دچارند. این گروه‌ افراد عبارتند از:

 

• افراد مبتلا به بیماری آسم
• افراد مبتلا بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)
• افراد با سیستم ایمنی ضعیف

 

آیا راه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد؟

 

آیا راه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد؟

 

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سرماخوردگی یکی از دلایل اصلی غیبت افراد از مدرسه یا کار است. بزرگسالان معمولا به طور متوسط ۲ تا ۳ سرماخوردگی در سال دارند، در حالی که کودکان بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند. برای جلوگیری از سرماخوردگی چند اقدام وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

 

نکات پیشگیری از انتقال ویروس سرماخوردگی و ابتلا به آن

 

برای اینکه از انتقال ویروس سرماخوردگی پیشگیری کنید، چه خودتان سرما خورده‌اید و چه در معرض ویروس سرماخوردگی قرار دارید، این دستورالعمل‌ها را جدی بگیرید:

 

*دست‌هایتان را بشویید. از آنجایی که ویروس سرماخوردگی می‌تواند روی دستان شما وجود داشته باشد، سعی کنید دست‌های خود را به طور مرتب به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل استفاده کنید.

*صورت خود را با دست‌های شسته نشده لمس نکنید. اگر نتوانستید دست‌هایتان را بشویید یا از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده نمی‌کنید، از دست زدن به دهان، بینی یا چشم‌ها خودداری کنید. چون این کار می‌تواند به ویروس روی دست‌ها اجازه ورود به بدن را بدهد.

*فاصله خود را با افراد دارای علائم سرماخوردگی حفظ کنید. از آنجایی که افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، می‌توانند ویروس را سریعا به دیگران منتقل کنند، سعی کنید از افرادی که سرماخورده هستند، فاصله بگیرید.

*از تماس نزدیک با کسی که سرما خورده است، خودداری کنید.

*از بشقاب یا لیوان کسی که سرما خورده است، غذا نخورید یا نوشیدنی ننوشید.

*از دست زدن به اشیایی که فرد سرماخورده آنها را لمس کرده است، خودداری کنید.

*پس از تماس با فردی که سرماخورده و پس از تماس با چیزی که او لمس کرده است، دست‌های خود را بشویید.

*از لمس چشم‌ها، بینی و دهان خود با دست‌های شسته نشده، خودداری کنید.

 

برای کمک به جلوگیری از ابتلا یا انتشار سرماخوردگی

 

*اگر سرما خورده‌اید، از تماس نزدیک با دیگران، به خصوص افرادی که مشکلات سلامتی جدی دارند، خودداری کنید.

*هنگامی که فردی در خانه شما بیمار است، سطوحی که بیشتر لمس می‌شوند مثل دستگیره درها، کلیدهای چراغ و دستگیره‌های لوازم خانگی را ضدعفونی کنید.

*دستان خود را بعد از استفاده از حمام یا قبل از غذا خوردن بشویید.

*دست‌های خود را حداقل ۲۰ ثانیه بشویید.

*دست‌های خود را با استفاده از یک حوله تمیز یا حوله کاغذی خشک کنید.

 

حتما دست‌های خود را در این مواقع بشویید:

 

• قبل از دست زدن به دهان، بینی یا چشم
• پس از بیرون رفتن در فضاهای عمومی
• بعد از استفاده از حمام یا تعویض پوشک
• قبل و بعد از غذا خوردن
• قبل و بعد از مراقبت از فردی که بیمار است

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری

 

آیا درمان زودهنگام می‌تواند سرماخوردگی را کوتاه کند؟

 

آیا درمان زودهنگام می‌تواند سرماخوردگی را کوتاه کند؟

 

شما نمی‌توانید دوره سرماخوردگی را از یک حد خاص کمتر کنید. در عوض، می‌توانید با داروها و انجام اقدامات خودمراقبتی برای درمان سرماخوردگی در خانه، به کاهش علائم سرماخوردگی خود کمک کنید. این کارها عبارتند از:

• نوشیدن مایعات زیاد
• استراحت زیاد
• استفاده از داروهای بدون نسخه (OTC) برای تسکین علائمی مثل گلو درد، تب و آبریزش یا گرفتگی بینی.

 

چه زمانی باید برای درمان سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرد؟

 

اگر شما یا فرزندتان به سرماخوردگی دچار شده‌اید و علائم زیر را دارید، حتما به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید:

 

*علائم بیماری‌تان بیش از ۱۰ روز بدون بهبودی طول بکشد. بیماری بسیار شدید است، یا شروع به بهبود می‌کند اما پس از آن، عود می‌کند.

*تب بالاتر از ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹.۴ درجه سانتیگراد در بزرگسالان)، بالای ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۹ درجه سانتیگراد در کودکان) یا بالاتر از ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد در نوزادان کمتر از ۳ ماه)

*تب ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر که بیش از ۳ روز طول بکشد.

*دچار مشکل در تنفس یا تنگی نفس شوید.

*دچار بیماری‌های زمینه‌ای باشید.

 

سوالات متداول

 

زمان انتقال ویروس سرماخوردگی چقدر است؟

 

در زمان ابتلا به سرماخوردگی، علائم بیماری معمولا در ۲ تا ۳ روز اول شدید خواهد بود. در آن زمان است که به احتمال زیاد، سرماخوردگی خود را به دیگران منتقل می‌کنید. به طور کلی، چند روز قبل از شروع علائم و تا زمانی که همه علائم بیماری شما از بین بروند، ناقل هستید. اکثر مردم حدود ۲ هفته می‌توانند ویروس سرماخوردگی را به دیگران منتقل کنند.

 

سرماخوردگی چقدر طول می‌کشد؟

 

بهبودی کامل از سرماخوردگی ممکن است حدود ۷ تا ۱۰ روز طول بکشد و به مرور علائم بیماری شما به تدریج با گذشت زمان بهبود می‌یابد. در عین حال سرفه ناشی از سرماخوردگی ممکن است در برخی افراد باقی بماند. به طور متوسط، سرفه می‌تواند حدود ۱۸ روز (تقریبا ۳ هفته) بعد از زمان انتقال ویروس سرماخوردگی به بدن، طول بکشد.

 

منابع: healthline /share.upmc 

کالابرگ الکترونیک