طرز تهیه باتر چیکن (مرغ کره ای) هندی به روش رستوران

طرز تهیه باتر چیکن (مرغ کره ای) هندی به روش رستوران


31 تیر 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه باتر چیکن (مرغ کره ای) هندی به روش رستوران
فهرست محتوا نمایش

در طرز تهیه باتر چیکن یا همان مرغ کره‌ای به عنوان یک غذای هندی لذیذ به تعداد زیادی از ادویه‌های خوش عطر و طعم نیاز دارید. باتر چیکن هندی یک غذا با مرغ خوشمزه و در عین حال ساده است و می‌توانید آن را با برنج چلو یا کته و حتی فقط با نان سرو کنید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه باتر چیکن با خامه به روش هندی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت باتر چیکن (برای ۵ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فیله مرغ ۱۰ عدد
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
سیر ۴ حبه
گوجه فرنگی ۳ عدد
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
کره ۳ قاشق غذاخوری
پوره زنجبیل تازه ۱ قاشق غذاخوری
بادام هندی ۳۰ گرم
خامه ساده صبحانه ۲ قاشق غذاخوری
سس فلفل ۲ قاشق چای‌خوری
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
شنبلیله خشک (آسیاب شده) ۲ قاشق چای‌خوری
پودر تخم گشنیز به مقدار دلخواه
 نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
پودر زیره، فلفل قرمز و پاپریکا به مقدار لازم
دارچین، پودر هل و میخک، گرام ماسالا به مقدار لازم
روغن زیتون یا روغن مایع به مقدار لازم
نان و برنج برای سرو باتر چیکن

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت مرغ مرینیت شده: ۱۲ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت باتر چیکن: ۳۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه باتر چیکن (مرغ کره ای هندی)

مراحل طرز تهیه باتر چیکن

برای درست کردن باتر چیکن به انواع و اقسام ادویه‌های خوش عطر و طعمی نیاز دارید که مزه این غذای هندی را منحصر به‌فرد می‌کنند.

مرحله اول: فیله مرغ را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ی باتر چیکن باید فیله‌های مرغ را در ابعاد جوجه کبابی برش بزنید. سپس فیله‌های خرد شده را بشویید و با استفاده از حوله کاغذی، آب اضافی قطعات مرغ را کاملا بگیرید تا خوب خشک شوند.

مرغ خرد شده و بدون استخوان را داخل کاسه مناسبی بریزید و آبلیمو، سس فلفل، فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید. این ترکیب را هم بزنید و به‌مدت ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا مرغ کاملا تند و تیز و مزه‌دار شود. یادتان باشد، در مدت انتظار باید سطح کاسه را با سلفون بپوشانید.

برای خرید سس فلفل، آبلیمو فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک و فیله مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: پوره زنجبیل را آماده کنید

در این فاصله، به اندازه یک سانتی‌متر از ریشه زنجبیل تازه را برش بزنید و پوست بگیرید. برای گرفتن پوست لطیف و نازک زنجبیل تازه به‌ جای چاقو از یک برس تمیز و نرم یا پد ظرفشویی استفاده کنید. سپس، زنجبیل تازه و بدون پوست را قطعه قطعه کرده و با کمک گوشتکوب برقی یا دستگاه غذاساز کاملا پوره کنید یا با رنده ریز رنده کنید.

مرحله سوم: پوره سیر را آماده کنید

حالا، حبه‌های سیر را به‌خوبی بشویید و پوست بگیرید. سیر بدون پوست را هم به‌وسیله غذاساز یا گوشتکوب برقی کاملا پوره کنید یا ریز رنده کنید.

مرحله چهارم: باقی ادویه‌ها را به مرغ اضافه کنید

بخشی از پوره زنجبیل تازه، مقداری پوره سیر، شنبلیله آسیاب شده، مقداری روغن زیتون یا روغن مایع، پودر زیره، پاپریکا، زردچوبه و ادویه گرام ماسالا را هم به کاسه حاوی قطعات مرغ مرینیت شده اضافه کنید. این مواد را به‌خوبی هم بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت گوشت بدون تخم مرغ + نکات وا نرفتن آن

سپس، درب کاسه را دوباره با سلفون بپوشانید و به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا قطعات مرغ استراحت کنند و کاملا طعم‌دار و ترد شوند.

برای خرید روغن زیتون یا روغن مایع، پودر زیره، پاپریکا، زردچوبه و شنبلیله خشک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: قطعات مرغ مزه‌دار را تفت دهید

پس از گذشت مدت زمان لازم برای استراحت، قطعات مرغ مرینیت شده را از یخچال خارج کنید. کف تابه مناسبی را با مقداری کره کاملا چرب کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس، قطعات مرغ را به تابه اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در کره تفت دهید.

برای خرید کره می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: پیازها را آماده کنید

در فاصله تفت دیدن فیله‌های مرغ باید برای تهیه سس خورشت باتر چیکن دست به‌ کار شوید. برای این منظور، در ابتدا باید پیازها را به‌ خوبی بشویید و پوست بگیرید. سپس، پیازها را به‌صورت نگینی خرد کنید و در تابه تمیز دیگری همراه با باقی کره سرخ کنید تا کاملا سبک و طلایی شوند.

پیاز داغ آماده را هم می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از افق کوروش تهیه کنید.

مرحله هفتم: باقی مواد باتر چیکن را اضافه کنید

پس از سبک شدن پیازهای نگینی، باید کمی زردچوبه، فلفل سیاه، پودر دارچین، میخک و پودر هل (پوست هل را جدا کرده و آسیاب کنید) را هم به تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید. یکی دو دقیقه منتظر بمانید تا عطر بی‌نظیر ادویه‌ها آزاد شود.

برای خرید پودر دارچین، میخک و هل می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: باقی‌مانده پوره زنجبیل و سیر را اضافه کنید

حالا، باقی‌مانده پوره سیر و زنجبیل تازه را هم به تابه حاوی پیازهای نگینی اضافه کنید. این ترکیب را هم حدود ۲ تا ۳ دقیقه هم بزنید تا سیر و زنجبیل تفت داده شده و عطرشان آزاد شود.

مرحله هشتم: گوجه فرنگی‌ها و بادام هندی را پوره کنید

گوجه فرنگی‌ها را بشویید. سپس با کمک گوشتکوب برقی یا دستگاه غذاساز، گوجه‌ها را پوره کنید. حالا، بادام هندی را هم به پوره گوجه فرنگی اضافه کرده و دستگاه را دوباره روشن کنید. به این ترتیب، بادام هندی هم کاملا خرد شده و با پوره گوجه ترکیب می‌شود.

برای خرید بادام هندی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله نهم: پوره گوجه فرنگی و بادام هندی را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه چیکن باتر ماسالا باید پوره گوجه فرنگی و بادام هندی را همراه با شکر و مقداری نمک به پیاز و دیگر ادویه‌ها اضافه کنید. این ترکیب را چند دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و به‌ خوبی هم بزنید تا کاملا غلیظ شود. در واقع، این کار را باید تا زمانی ادامه بدهید که رنگ گوجه فرنگی باز شود و به‌خوبی تفت ببیند و روغن بیندازد.

برای خرید شکر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دهم: مقداری آب اضافه کنید

پس از غلیظ شدن مواد داخل تابه، به اندازه یک لیوان دسته‌دار فرانسوی آب به این ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید. درب تابه را بگذارید و حدود ۵ دقیقه منتظر بمانید تا مخلوط گوجه فرنگی، پیاز و ادویه‌ها با حرارت ملایم بپزند و جا بیفتند.

مرحله یازدهم: مرغ را به مایه باتر چیکن اضافه کنید

پس از آماده شدن مایه خورشت باتر چیکن، باید قطعات مرغ تفت داده شده و مزه‌دار شده را اضافه کنید. حالا، درب تابه را ببندید و اجازه بدهید این مواد در کنار یکدیگر برای ۷ دقیقه دیگر هم بپزند. به این ترتیب، قطعات مرغ طعم مواد داخل تابه را به خودشان می‌گیرند و در عین حال، نرم‌تر می‌شوند.

مرحله دوازدهم: خامه را اضافه کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه خورشت باتر چیکن را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا خامه را به خورشت باتر چیکن اضافه کنید و هم بزنید. توجه داشته باشید، خامه نباید بجوشد و فقط باید گرم شود. بنابراین، باید خیلی زود حرارت را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید.

برای خرید خامه صبحانه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه صابون زیتون دست ساز در خانه مرحله به مرحله

مرحله آخر: خورشت باتر چیکن را سرو کنید

پس از آماده شدن خورش باتر چیکن می‌توانید آن را با مقداری گشنیز ساطوری شده و چند عدد گوجه گیلاسی تزیین کرده و همراه با برنج چلو یا برنج کته یا نان سرو کنید.

برنج و نان را می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت مرغ کاری هندی

تخفیفات لبنیات افق کوروش

نکات مهم در طرز تهیه باتر چیکن هندی

  • در صورت تمایل، می‌توانید چند عدد فلفل سبز را هم خرد کرده و به مواد خورشت باتر چیکن اضافه کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) هم به خورشت چیکن باتر اضافه کنید.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید میزان ادویه‌ها و تندی باتر چیکن را کم و زیاد کنید.
  • در طرز تهیه چیکن هندی به‌جای آب می‌توانید از آب مرغ یا استاک مرغ استفاده کنید.
  • در طرز تهیه خورشت باتر چیکن به‌جای بادام هندی می‌توانید از بادام زمینی استفاده کنید.
  • اگر به بادام هندی یا بادام زمینی حساسیت دارید، می‌توانید این اقلام را از دستور بالا حذف کنید.
  • اگر احساس می‌کنید باتر چیکن شما بیش از اندازه غلیظ شده است می‌توانید مقداری آب یا شیر به آن اضافه کرده و خورشت را چند دقیقه دیگر بجوشانید. طبیعتا این کار را باید قبل از اضافه کردن خامه انجام دهید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مرغ‌های مرینیت شده را به جای سرخ کردن در کره، ابتدا در فر با دمای ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه گریل کرده و سپس، به مایه خورشت باتر چیکن اضافه کنید.
  • در طرز تهیه باتر چیکن هندی به‌ جای خامه می‌توانید از ماست یونانی یا همزده استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن باتر چیکن

فوت و فن‌های طرز تهیه باتر چیکن

ادویه باتر چیکن چیست؟

ادویه باتر چیکن ترکیبی از پودر زیره، پودر هل، میخک، پودر دارچین، گرام ماسالا، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر، پاپریکا، زردچوبه، برگ بو، تخم گشنیز و زنجبیل است. در صورت تمایل و بسته به ذائقه می‌توانید تنوع و میزان این ادویه‌ها را در خورشت چیکن هندی تغییر دهید.

باتر چیکن با ماست را چطور درست کنیم؟

طرز تهیه باتر چیکن با ماست هم شبیه دستور بالاست. با این تفاوت که شما در مرحله مرینیت کردن قطعات مرغ باید ۲۰۰ گرم ماست یونانی یا همزده را هم به مرغ و ادویه‌ها اضافه کنید.

طرز تهیه باتر چیکن با برنج هندی چگونه است؟

طرز تهیه باتر چیکن با برنج هندی درست مانند دستور بالاست. در این حالت، خورشت چیکن باتر همراه با پلویی سرو می‌شود که با استفاده از برنج هندی طبخ شده باشد.

 

محصولات مرتبط