۱۶ خواص خوردن زردآلو خشک در بارداری + مضرات آن

۱۶ خواص خوردن زردآلو خشک در بارداری + مضرات آن


28 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
16 خواص خوردن زردآلو خشک در بارداری + مضرات آن

زردآلو خشک برای زنان باردار مفید است یا مضر؟ زردآلو به عنوان یک میوه خوشمزه تابستانی، معمولا از اواخر فصل بهار، به بازار می‌آید. اما اگر آن را به صورت خشک شده که به آن برگه زردآلو یا قیسی هم می‌گویند، مصرف کنید، در همه ایام سال می‌توانید از خواص آن بهره ببرید. معمولا زردآلو جزو میوه‌هایی است که به ندرت حساسیت ایجاد می‌کند و به همین خاطر هم برای کودکان و بزرگسالان و هم برای زنان باردار فواید زیادی دارد. در این مقاله از سرویس سلامت به خواص زردآلو خشک در بارداری برای مادر و جنین می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

ارزش غذایی یک عدد زردآلو خشک

 

ارزش غذایی یک عدد زردآلو خشک

 

با خوردن هر یک عدد زردآلو خشک در بارداری می‌توانید منابع غذایی مغذی و مفید زیادی را به بدن برسانید. ارزش غذایی یک زردآلو خشک عبارتند از:

 

• کالری: ۸/۱۶
• پروتئین: ۵/۰ گرم
• کربوهیدرات: ۳/۹ گرم
• قند: ۲/۳ گرم
• فیبر: ۷/۰ گرم
• چربی: ۱/۰ گرم
• پتاسیم: ۶/۹ گرم

 

همچنین این میوه سرشار از پتاسیم، کلسیم، ویتامین A، فسفر، ویتامین C، آهن، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، ویتامین B9 (فولات)، ویتامین k، ویتامین E، منیزیم، سدیم و روی است.

 

خواص زردآلو خشک در بارداری

 

خانم‌های باردار هم می‌توانند در دوران حاملگی زردآلوی تازه مصرف کنند و هم زردآلو خشک. استفاده از این میوه مغذی در رژیم غذایی فواید زیادی دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. البته سعی کنید هسته زردآلو خشک را در این دوران مصرف نکنید. چون عوارض خوردن هسته زردآلو در دوران بارداری ممکن است سلامتتان را به خطر بیندازد.

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با زردآلو خشک

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با زردآلو خشک

 

یکی از خواص زردآلو خشک در بارداری، تقویت سیستم ایمنی بدن است. یک خبر خوش این که اگر سیستم ایمنی بدنتان قوی باشد، کمتر سرما می‌خورید. اگر باردار هستید می‌دانید که یکی از دغدغه‌های اصلی مادران باردار جلوگیری از ابتلا به بیماری است. چون در طی بروز بیماری ممکن است به مادر و جنین آسیب برسد.

همچنین به دلیل محدودیت در مصرف دارو مدت زمان بیماری طولانی‌تر می‌شود و بدن مادر رو به ضعیف شدن می‌رود. بنابراین با خوردن زردآلو خشک می‌توانید با وارد کردن ویتامین‌ها از جمله ویتامین A و E به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید.

 

درمان یبوست بارداری با زردآلو خشک

 

درمان یبوست بارداری با زردآلو خشک

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک انار به 2 روش با آب انار و میوه انار در فر و بدون فر

مشکلات گوارشی و کم شدن حرکات روده، یک مشکل شایع زنان در دوران بارداری، مخصوصا در ماه‌های آخر است. در این میان برای رفع مشکلات گوارشی استفاده از زرد آلو خشک گزینه بسیار مناسبی است. می‌توان با استفاده از میوه‌های خشک خصوصا برگه زرد آلو به هضم مواد غذایی مصرف شده کمک کرد تا عمل دفع راحت‌تر صورت گیرد.

زردآلو خشک شده حاوی مقادیر بالایی «پکتین» و «سلولز» است که به عنوان یک ملین طبیعی به درمان یبوست کمک می کند. می‌توانید زردآلو خشک را از قبل هم در مقداری آب برای چند ساعت خیس کرده و در سالاد میوه‌ از آن استفاده کنید. مصرف ۶ تا ۸ عدد زردآلو خشک در روز باعث از بین رفتن علائم یبوست در دوران بارداری می‌شود.

 

کمک به وزن متعادل در بارداری

 

اضافه وزن در بارداری یک موضوع طبیعی است ولی آن هم حد و مرز مشخصی دارد. حتی برگرداندن وزن به حالت نرمال بعد از زایمان هم یکی از مشکلات شایع در خانم‌ها است. استفاده از زردآلو خشک در بارداری و پس از زایمان، می‌تواند سوخت و ساز را بالا ببرد و نیز باعث پیشگیری از تجمع چربی اضافه در بدن شود.

 

تاثیر زردآلو خشک بر رشد جنین

 

انواع مختلفی از ویتامین‌ها را می‌توانید در زردآلو خشک پیدا کنید. از جمله می‌توان به ویتامین‌های A ، C و K که نقش مهمی در رشد جنین دارند، اشاره کرد. ویتامین A یا بتاکاروتن در تشکیل سیستم بینایی جنین نقش مهمی ایفا می‌کند. ویتامین C نیز در بارداری به تقویت سیستم ایمنی جنین بسیار کمک می‌کند. همچنین ویتامین K، برای حفظ استخوان و دندان و تشکیل لخته برای بند آوردن خونریزی نقش اساسی دارد.

 

کمک به سلامت مغز جنین

 

در خانم‌های باردار خوردن زردآلو خشک می‌تواند به سلامت جنین کمک کند. علاوه بر ارتقای سلامت جسمی جنین، از خواص زردآلو خشک در بارداری می‌توان به سلامت مغز اشاره کرد. این میوه خشک سرشار از پتاسیم و آهن است که به رشد مغز جنین کمک می‌کند. پس اگر یک فرزند باهوش می‌خواهید، زردآلو را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

 

زردآلو خشک و زیبایی جنین

 

زردآلو خشک و زیبایی جنین

 

این موضوع که خوردن برخی مواد غذایی و میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند تاثیری بر ظاهر کودک داشته باشند هنوز از نظر علمی اثبات نشده است. با این حال برخی بر این باورند که مصرف بعضی مواد غذایی بر زیبایی جنین بی‌تاثیر هم نیست. مثلا خوردن زردآلو باعث تصفیه شدن خون مادر می‌شود و این موضوع می‌تواند بر جنین تاثیر زیادی بگذارد. یا خواص زردآلو در شفافیت و درخشندگی پوست نیز می‌تواند به جنین انتقال پیدا کند.

 

پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری

 

عارضه کم خونی برای مادران باردار به دلیل فقر آهن، مشکلات زیادی را به همراه دارد. حتی می‌تواند سلامت جنین را هم تحت تاثیر قرار دهد. آهن برای تولید گلبول‌های‌ قرمز و عملکرد مناسب سیستم گردش خون و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های در حال رشد لازم است. با خوردن زردآلو خشک در دوران بارداری می‌توانید به جلوگیری از بروز کم خونی در این دوران، امیدوار باشید.

 

جبران کمبود کلسیم مادر با زردآلو خشک

 

از آن جایی که جنین برای رشد از مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در بدن مادر تغذیه می‌کند، بسیاری از مادرها در دوران بارداری با کمبود برخی مواد معدنی مواجه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود، مادران در این دوران سیستم ایمنی بدنشان پایین بیاید یا دچار دردهای استخوانی یا دندانی شوند.

حتما بخوانید  18 فواید و ضررهای گوشی هوشمند برای کودکان

کمبود کلسیم در مادران باردار یکی از موارد بسیار متداول است که در نتیجه آن ذخیره کلسیم در بدن مادر کاهش یافته و باعث پوکی استخوان یا از بین رفتن مقاومت و استحکام دندان‌ها می‌شود.

زردآلو خشک سرشار از کلسیم است و می‌تواند به روند استخوان سازی جنین در دوران بارداری کمک کند، بدون این که مادر به بیماری‌های استخوانی دچار شود. همچنین در دوران بعد از زایمان و شیردهی، خوردن این میوه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

 

بیشتر بخوانید: بیماری‌های خودایمنی در دوران بارداری

 

خواص زردآلو در بارداری برای عفونت و التهاب

 

زردآلو خشک و زیبایی جنین

 

همان طور که می‌دانید ویروس‌ها عامل ایجاد بسیاری از عفونت‌ها هستند. همچنین التهاب ناشی از عفونت در دوران بارداری می‌تواند تجربه ناخوشایندی برای مادران باشد. زردآلو خشک از میوه‌هایی است که می‌تواند بدن مادر باردار را در مقابل ویروس‌ها و عفونت‌های ناشی از آن مقاوم کند.

 

پیشگیری از زایمان زودرس با زردآلو خشک

 

از مزایای مصرف زردآلو خشک در دوران بارداری، کاهش تنش و اختلالات عصبی و درمان عفونت واژن است. اگر در رژیم غذایی خود، آلبالو خشک را هم قرار دهید، قدم موثری به رشد سیستم عصبی جنین کرده و از زایمان زودرس جلوگیری می‌کنید.

 

زایمان راحت‌تر با خوردن زردآلو خشک

 

به خاطر مواد مغذی، فیبر و ویتامین‌های موجود در زردآلو خشک، خوردن آن به درمان خونریزی پس از زایمان، اسپاسم در دوران بارداری و درمان عفونت واژن کم زیادی می‌کند.

 

زردآلو خشک یک خوراکی مفید برای دیابت بارداری

 

زردآلو خشک یا برگه زردآلو حاوی مقادیر بالایی کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین A، آهن و ویتامین C است. زردآلوی خشک دارای شاخص گلیسمی پایین است و نتایج تحقیقات نشان داده که آنتی‌اکسیدان ویتامین E موجود در برگه زردآلو باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت بارداری و حتی دیابت نوع ۲ می‌شود.

 

مضرات زردآلو خشک در بارداری

 

مضرات زردآلو خشک در بارداری

 

علاوه بر فواید زردآلو خشک در بارداری، در برخی موارد ممکن است خوردن زردآلو برای سلامت مادر مضر باشد. این موارد عبارتند از:

 

*به دلیل فیبر زیاد، خوردن بیش از حد زردآلو خشک ممکن است منجر به عارضه اسهال و نفخ معده در مادران باردار شود.

* احتمال افزوده شدن برخی افزودنی‌ها و رنگ‌ها در نمونه‌های شرکتی و بروز حساسیت ناشی از مصرف آن‌ها.

*احتمال وجود برخی آلودگی‌ها در روند خشک کردن زردآلو‌ها در نمونه‌های دستی و سنتی.

*بالا رفتن کالری و اضافه وزن در اثر مصرف زیاد زردآلو خشک در دوران بارداری.

 

سوالات متداول

 

برای درمان یبوست بارداری چقدر زردآلو خشک بخوریم؟

 

خوردن روزانه ۶ تا ۸ عدد قیسی یا زردآلو خشک در دوران بارداری باعث از بین رفتن علائم یبوست می‌شود.

 

آیا خوردن زردآلو خشک بر زیبایی جنین تاثیرگذار است؟

 

تا کنون تحقیقات علمی این موضوع را تایید نکرده‌اند ولی تصفیه خون مادر و تاثیر مثبت آن بر جنین می‌تواند بر زیبایی جنین تاثیرگذار باشد.

 

کالابرگ الکترونیک