طرز تهیه گلوریای مرغ با سس مخصوص | غذای نونی برای افطار

طرز تهیه گلوریای مرغ با سس مخصوص | غذای نونی برای افطار


5 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه گلوریای مرغ

گلوریای مرغ (Chicken Gloria) یک غذای محبوب و خوشمزه با مرغ است که اصالت آن به کشور آمریکا برمی‌گردد. در اصل گلوریای مرغ، نوعی خوراک مرغ و قارچ پنیری است که با سس کره‌ای و پنیر مخصوص خامه‌ای، بافت نرم و لطیفی می‌گیرد. گلوریای مرغ را به عنوان یک غذای مجلسی برای مهمانی‌ها یا برای افطار ماه رمضان به راحتی می‌توانید درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه گلوریای مرغ و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه گلوریای مرغ (برای ۳ تا ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۳ تکه بزرگ
آرد سفید ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۱ قالب ۵۰ گرمی
روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۵ تا ۶ حبه
قارچ ۲۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه

 

مواد لازم برای سس گلوریای مرغ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد ۳ قاشق غذاخوری
کره ۳ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چای‌خوری
آب مرغ ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه (سفید یا قرمز) ۱ قاشق غذاخوری
پنیر مونستر یا پنیر خامه‌ای ۲۵۰ گرم

زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
زمان مورد نیاز برای پخت گلوریا مرغ: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه گلوریای مرغ

مراحل طرز تهیه گلوریای مرغ

خوراک مرغ و قارچ مجلسی چی بپزم؟ اگر شما هم به دنبال یک گزینه عالی برای غافلگیر کردن مهمان‌هایتان هستید، گلوریای مرغ یک انتخاب عالی است. برای درست کردن این غذای با مرغ و قارچ و پنیر، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ‌ها را آماده کنید

برای درست کردن گلوریای مرغ ابتدا تکه‌های سینه مرغ را بشویید و لایه‌های نازک چربی‌ روی مرغ‌ها را با یک چاقوی تیز جدا کنید. قسمت‌های ضخیم سینه مرغ را از پهنا، برش بزنید تا نازک‌تر شوند. هر چه برش‌های مرغ نازک‌تر باشند، قسمت داخلی آنها، بهتر می‌پزد و خام نمی‌ماند. برای ظاهر و پخت بهتر غذا، همه قسمت‌های مرغ را در اندازه‌های مشابه برش بزنید.

برای خرید گوشت مرغ از جمله سینه مرغ می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  بررسی 6 تفاوت برنج ایرانی و خارجی | کدام بهتر است؟

مرحله دوم: مرغ‌ها را مزه‌دار کنید

روی تکه‌های مرغ مقداری نمک و فلفل سیاه بپاشید و آنها را با دست ماساژ‌ دهید تا ادویه‌ها کاملا به خورد مرغ‌ها بروند. سپس در یک کاسه، آرد بریزید و هر تکه از مرغ‌ها را در آرد بغلتانید. همه قسمت‌های مرغ‌ها را به آرد آغشته کنید. بعد از آغشته شدن مرغ به آرد، آن را بتکانید تا آرد اضافی آن بریزد.

برای خرید آرد گندم و ادویه‌های غذا مثل فلفل سیاه و نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مرغ‌ها را سرخ کنید

مرغ‌ها را سرخ کنید

در یک تابه ۱ قاشق غذاخوری کره و ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس تکه‌های مرغ را به آرامی در تابه بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم رو به متوسط تنظیم کنید تا مرغ‌ها سرخ شوند. یک طرف مرغ‌ها که سرخ شدند، آن‌ها را برگردانید تا سمت دیگرشان هم طلایی شود. کف یک بشقاب، دستمال حوله‌ای بیندازید و مرغ‌های سرخ شده را روی دستمال، داخل ظرف بگذارید تا روغن اضافه ‌مرغ‌ها خارج شود.

انواع کره حیوانی و گیاهی و انواع روغن مایع مثل روغن زیتون را به صورت خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: مواد مایه قارچ را آماده کنید

قبل از آماده کردن مایه قارچ، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس سیرها و پیاز را پوست بگیرید. سیرها را خیلی ریز خرد کنید. پیاز را هم به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. سپس قارچ‌ها را بشویید و بعد از اینکه آب خود را از دست دادند، آنها را به صورت ورقه‌ای نازک خرد کنید.

برای خرید قارچ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: مواد مایه قارچ را سرخ کنید

در یک تابه مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید. وقتی داغ شد، پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا کاملا سبک و طلایی شوند. پیازها را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. سیرها را در تابه بریزید و کمی تفت دهید تا عطرشان خارج شود. قبل از اینکه سیرها سرخ شوند، قارچ‌ها را اضافه کنید. حرارت را بالا ببرید تا قارچ‌ها آب نیندازند. ۳ تا ۴ دقیقه قارچ‌ها را سرخ کنید و از روی شعله بردارید.

مرحله ششم: سس گلوریای مرغ را آماده کنید

سس گلوریای مرغ را آماده کنید
قارچ‌های سرخ شده را از تابه بیرون بیاورید و در همان تابه، کره بریزید تا ذوب شود. سپس آرد را به تدریج اضافه کنید و مدام هم بزنید تا آرد و کره با هم تفت بخورند و بو و طعم خام آرد گرفته شود. بعد، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و ۱ دقیقه هم بزنید. آب مرغ و سرکه قرمز (یا سفید) را به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا شروع به حباب زدن کند. اجازه دهید سس گلوریای مرغ غلیظ شود و شعله را خاموش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای توت سیاه یا شاتوت خوشمزه بدون شکرک و کپک

برای خرید سرکه و آرد می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هفتم: مواد گلوریا را در ظرف فر بریزید

مواد گلوریای مرغ را در ظرف فر بریزید
بعد از آماده شدن همه مواد، در ظرف پیرکس یا ظرف مخصوص فر، مرغ‌های سرخ شده را در قسمت کف ظرف بچینید. روی مرغ‌ها را مایه قارچ (قارچ، پیاز و سیر)، بریزید. بعد سس گلوریای مرغ را روی قارچ‌ها بریزید تا همه جای آنها را بپوشاند. در آخر، به عنوان لایه رویی، پنیر مونستر یا خامه‌ای را برش بزنید و روی قارچ‌ها بچینید.

برای خرید انواع پنیر خامه‌ای می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: گلوریای مرغ را در فر بپزید

ظرف حاوی مواد گلوریای مرغ را با فویل آلومینیومی بپوشانید و در فر بگذارید تا به مدت ۴۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد، بپزد. سپس ظرف را از فر بیرون بیاورید و فویل را بردارید. گلوریای مرغ که کمی از دما افتاد، آن را به صورت گرم با نان تست، پوره سیب زمینی، مارچوبه آبپز یا گریل، انواع پاستا و … سرو کنید.

روش تهیه گلوریای مرغ در تابه (بدون فر)

طرز تهیه گلوریای مرغ در تابه (بدون فر)

اگر می‌خواهید گلوریای مرغ را در تابه بپزید و به فر دسترسی ندارید، می‌توانید مانند روش بالا، مرغ‌ها را آماده و سرخ کنید. مایه قارچ و سس گلوریا را هم درست کنید. سپس در یک تابه گریل چرب شده، به صورت لایه لایه، ابتدا مرغ‌ها را کف تابه بچینید و روی آنها مایه قارچ، سپس سس گلوریا را اضافه کنید و در آخر روی سس را با پنیر مونستر یا پنیر خامه‌ای بپوشانید.

درب تابه را دم‌کنی بپیچید و روی تابه بگذارید. تابه را روی حرارت ملایم بگذارید (بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید). به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت، تابه را روی حرارت ملایم بگذارید تا مرغ‌ها کاملا بپزند و خامه‌ای و نرم شوند. سپس شعله را خاموش کرده و این خوراک مرغ و قارچ پنیری را سرو کنید.

فوت و فن‌‌های خوشمزه شدن گلوریای مرغ

برای خامه‌ ای شدن گلوریای مرغ چه پنیری بهتر است؟

پنیری که در طرز تهیه گلوریای مرغ استفاده می‌شود، پنیر مونستر است. این پنیر بافت خامه‌ای و نرم دارد. اگر پنیر مونستر ندارید، می‌توانید از پنیر‌های خامه‌ای دیگر یا پنیر موزارلا ورقه‌ای استفاده کنید.

به جای عصاره مرغ، به سس گلوریا مرغ، چی اضافه کنیم؟

اگر استاک یا عصاره مرغ ندارید، می‌توانید یک عصاره مرغ آماده را با ۱ لیوان آب جوش حل کنید و برای سس گلوریای مرغ استفاده کنید. فقط دیگر به مواد سس، نمک اضافه نکنید چون شور می‌شود.

پنیر موزارلا و عصاره مرغ را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

 

منبع: mostdeliciouslife

کالابرگ الکترونیک