طرز تهیه پاپیای مرغ اسپانیایی (Paella) به ۲ روش در تابه و فر

طرز تهیه پاپیای مرغ اسپانیایی (Paella) به ۲ روش در تابه و فر


29 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پاپیای مرغ اسپانیایی (Paella) به ۲ روش در تابه و فر

پاپیا مرغ، پائیا مرغ یا (Paella) یک غذای اصالتا اسپانیایی است که در منطقه والنسیا و دیگر شهرهای این کشور، با روش مشابهی تهیه می‌شود. مواد اصلی این غذا شامل برنج، انواع مواد پروتئینی مرغ و گوشت و سبزیجات و ادویه‌های متنوع است. جالب است بدانید پرکاربردترین ادویه یا چاشنی در پاپیا، زعفران است. پاپیا مرغ معمولا در یک ظرف کم عمق، روی اجاق گاز یا در فر پخته می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه پاپیای مرغ به روش اصیل اسپانیایی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه پاپیای مرغ (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فیله یا سینه مرغ ۸۰۰ گرم
برنج ایرانی (ترجیحا دانه کوتاه) ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب مرغ ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۳ حبه
پیاز ۱ عدد بزرگ
فلفل دلمه‌ای قرمز ۱ عدد متوسط
روغن زیتون ۶ قاشق چای‌خوری
گوجه فرنگی ۴۰۰ گرم
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
پودر فلفل پاپریکا ۱ قاشق چای‌خوری
جعفری تازه یک دسته خرد شده
نخود فرنگی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم‌کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
لیموترش تازه به میزان دلخواه (برای سرو و تزیین)

 

میزان کالری پاپیا مرغ: ۲۹۴ کالری (در هر بشقاب)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت پاپیا مرغ در ماهیتابه: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه پاپیای مرغ اسپانیایی در تابه

طرز تهیه پاپیای مرغ اسپانیایی

پائیا مرغ یا پاپیای مرغ را می‌توانید به عنوان یک غذای متفاوت و خوشمزه که با ذائقه ایرانی‌ها سازگار است، به عنوان وعده ناهار یا شام سرو کنید. برای آموزش جزییات روش آماده‌سازی و پخت پاپیای مرغ، مراحل تهیه این غذای اسپانیایی را دنبال کنید.

مرحله اول: سبزیجات را خرد کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پاپیای مرغ، از ۳۰ دقیقه قبل، برنج را در کمی آب و نمک، بخیسانید. مرغ‌های بدون استخوان را به صورت مکعبی خرد کنید و با نمک و فلفل مزه‌دار کنید و در یخچال بگذارید تا طعم ادویه‌ها را بگیرند. سپس در شروع آشپزی، پوست پیاز را بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم بشویید و تخم‌های آن را دور بریزید. فلفل دلمه‌ای را نگینی خرد کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم بشویید و رنده کرده یا ریز خرد کنید.

در صورت تمایل برنج ایرانی و گوشت مرغ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: سبزیجات را تفت دهید

در یک تابه، روغن زیتون بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس پیاز را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شود. بعد فلفل دلمه‌ای را هم اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید. سیر را پوست بگیرید و له کنید. مواد را تفت دهید تا عطر سیر خارج شود. سپس مواد را از تابه بیرون بیاورید و در یک بشقاب، کنار بگذارید.

حتما بخوانید  ۳ روش طرز تهیه دمنوش زالزالک با میوه یا برگ و گل زالزالک + خواص

برای خرید پیاز داغ منجمد و پودر سیر، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: مرغ را تفت دهید

در این مرحله، دوباره کمی روغن زیتون در تابه بریزید و مرغ‌های مزه‌دار شده با فلفل سیاه و نمک را در تابه بریزید و تفت دهید. حرارت را کم کنید و حدود ۲ تا ۳ دقیقه درب تابه را روی آن بگذارید تا رنگ مرغ‌ها عوض شود. سپس زردچوبه را به مرغ اضافه کنید. درب تابه را روی آن بگذارید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مرغ‌ها نیم‌پز شوند. سپس مرغ‌ها را از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید.

در صورت تمایل فلفل سیاه و زردچوبه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: برنج را در تابه تفت دهید

برنجی را که از قبل خیسانده‌اید، از آب بکشید و در تابه‌ای که داغ است، بریزید. می‌توانید به اندازه ۱ یا ۲ قاشق روغن زیتون اضافه کنید. به مدت ۳ دقیقه برنج را در تابه تفت دهید. در این فاصله، مدام برنج‌ها را هم بزنید. سپس پودر پاپریکا، کمی فلفل سیاه، نمک، زعفران دم‌کرده و ۳ لیوان آب مرغ را به برنج اضافه کنید.

در صورت تمایل روغن زیتون، پودر پاپریکا و زعفران را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: مواد پاپیا را با هم مخلوط کنید

در این مرحله از طرز تهیه پاپیای مرغ، بعد از این که، آب مرغ شروع به جوشیدن کرد، گوجه‌ فرنگی‌های خرد شده را به تابه اضافه کنید. پیاز، سیر، فلفل دلمه‌ای و تکه‌های مرغ مزه‌دار و سرخ شده را هم به برنج بیفزایید. حرارت را روی حالت ملایم قرار دهید و ۲۵ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید تا برنج، کاملا نرم شده و آب مرغ جذب شود. اگر حس کردید، آب مرغ تمام شده ولی برنج هنوز سفت است، کمی دیگر آب مرغ به تابه اضافه کنید.

مرحله ششم: نخود فرنگی و جعفری را به پاپیای مرغ اضافه کنید

بعد از اینکه برنج، گوشت و سبزیجات داخل پاپیا مرغ پختند، نخود فرنگی و جعفری خرد شده را اضافه کنید. مواد را به هم بزنید و ۲ دقیقه دیگر صبر کنید تا طعم یکدیگر را بگیرند. در نهایت، پاپیای مرغ را در ظرف سرو بریزید و روی آن را با برش‌های لیموترش تزیین و سرو کنید.

در صورت تمایل کنسرو نخود فرنگی یا نخود فرنگی منجمد را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

طرز تهیه پاپیای مرغ در فر

طرز تهیه پاپیای مرغ در فر

مواد لارم برای تهیه پاپیا مرغ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ساق مرغ ۴ عدد
ماست ۳ قاشق سوپ‌خوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
روغن زیتون به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت پاپیای مرغ در فر: ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه

حتما بخوانید  اثرات مصرف برنج برای بیماران دیابتی | چه برنجی و چه مقدار بخورند

مراحل طرز تهیه پاپیا مرغ در فر

مراحل طرز تهیه پاپیا مرغ در فر 

در این روش از روش تهیه پاپیای مرغ در فر برنج به صورت آبکش درست می‌شود و مرغ‌ها در فر پخته می‌شود، به همین دلیل زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. روش تهیه پاپیا مرغ در فر را در ادامه بخوانید.

مرحله اول: مرغ و سبزیجات پاپیا را آماده کنید

برای طرز تهیه پاپیای مرغ در فر، فر را روی درجه ۱۸۰ درجه از قبل گرم کنید. مرغ را به مدت ۳۰ دقیقه با زعفران، ماست، نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. سپس مرغ‌های مزه‌دار شده را در یک ظرف پیرکس بگذارید که کمی آن را چرب کرده‌اید و به مدت ۴۰ دقیقه در فر قرار دهید. در این فاصله، در یک تابه، پیاز، فلفل دلمه‌ای و سیر له شده را با روغن زیتون تفت دهید.

ماست را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: برنج را آبکش کنید

برنج‌ را در آب جوش، بجوشانید و مقداری زردچوبه را به آن اضافه کنید تا رنگ آن زرد شود. حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه، برنج را بجوشانید تا کمی نرم شود. سپس برنج را آبکش کنید. سبزیجات تفت داده شده شامل پیاز، فلفل دلمه‌ای و سیر را با برنج آبکش شده مخلوط کنید.

مرحله سوم: پاپیای مرغ را بپزید و سرو کنید

در این مرحله، ظرف حاوی مرغ را از فر بیرون بیاورید و کنار بگذارید. برنج مخلوط شده با سبزیجات را در یک ظرف پیرکس یا ظرف مخصوص فر بریزید. روی ظرف را فویل بکشید و به مدت ۱ ساعت در فر قرار دهید تا بپزد. سپس برنج را بیرون بیاورید و روی آن را با مرغ‌های طلایی شده، تزیین و سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه پایپای مرغ

فوت و فن‌های طرز تهیه پایپای مرغ

  • پاپیای مرغ از غذاهایی است که روی اجاق گاز و در ظروف پهن و کم عمق مثل ماهیتابه درست می‌شود ولی می‌توانید آن را در فر هم بپزید.
  • هم می‌توانید از فیله یا سینه بدون استخوان مرغ در طرز تهیه پاپیا مرغ استفاده کنید و هم از ساق مرغ که قسمت استخوان‌دار مرغ است.
  • برنجی که در طرز تهیه پاپیا به کار می‌برید، بهتر است از انواع برنج ایرانی باشد که هم عطر و هم طعم فوق‌العاده‌ای به غذا بدهد. بهتر است از برنج‌های دانه کوتاه استفاده کنید. از برنج قهوه‌ای و خارجی تا حد امکان در این دستور غذایی استفاده نکنید.
  • برای رنگ باز کردن زعفران، بهتر است از تکه‌ای یخ استفاده کنید. دم کردن زعفران با آب جوش، باعث می‌شود زعفران رنگ و عطر کافی پس ندهد.
  • پاپیای مرغ را به مدت ۴ تا ۵ روز در یخچال و در ظرف دربسته می‌توانید نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش مرغ کاری هندی

سوالات متداول

پاپیا با چه گوشتی درست می‌شود؟

پاپیا یا پائیای اسپانیایی با انواع گوشت مثل مرغ، مرغابی، حلزون، ماهی مرکب، میگو، صدف سیاه و صدف دوکفه‌ای درست می‌‌شود.

در پایپا برای گیاهخواران از چه سبزی‌هایی استفاده می‌شود؟

اگر گیاهخوار هستید و می‌خواهید پاپیا را با سبزیجات درست کنید یا در کنار مرغ از سبزیجات مختلف استفاده کنید، می‌توانید لوبیا سبز، لوبیای لیما، گوجه‌فرنگی، روغن زیتون، زعفران، کنگر فرنگی و سیر را در پاپیا به کار ببرید. گیاه‌خواران نیز می‌توانند پائیای سبزیجات با قارچ و زیتون تهیه کنند.

منبع: cookingformysoul
کالابرگ الکترونیک