۳ طرز تهیه کباب ساتای مرغ ترد و لذیذ روی منقل، در تابه و فر

۳ طرز تهیه کباب ساتای مرغ ترد و لذیذ روی منقل، در تابه و فر


30 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه کباب ساتای مرغ ترد و لذیذ روی منقل، در تابه و فر

چیکن ساتای یا کباب ساتای مرغ، از انواع غذاهای تایلندی، اندونزیایی و مالایی است که طعم متفاوت و خوشمزه‌ای دارد. این کباب خوشمزه رستورانی با مرغ را به راحتی می‌توانید با مزه‌دار کردن گوشت مرغ به وسیله ادویه‌های مخصوص و کباب کردن آن در خانه تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کباب ساتای مرغ با سس بادام زمینی مخصوص را به شما آموزش می‌دهیم. این مدل جوجه کباب بین‌المللی را به ۳ روش روی منقل، در تابه و در فر می‌توانید درست کنید.

مواد لازم تهیه کباب ساتای مرغ (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۲ عدد یا ۲۵۰ گرم
زنجبیل تازه نصف قاشق چای‌خوری
سیر ۱ حبه
پوست لیموترش رنده شده نصف قاشق غذاخوری
سس سویا نصف قاشق غذاخوری
آب لیموترش نصف قاشق غذاخوری
عسل نصف قاشق چای‌خوری
ادویه کاری نصف قاشق چای‌خوری
شیر نارگیل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره بادام زمینی ۱ و نیم قاشق غذاخوری
روغن زیتون نصف قاشق چای‌خوری

 

میزان کالری در یک سیخ کباب ساتای مرغ: ۱۱۷ کیلوکالری
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب ساتای مرغ: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کباب ساتای مرغ

مراحل طرز تهیه کباب ساتای مرغ

کباب ساتای مرغ را می‌توانید هم در فر درست کنید، هم روی زغال مثل جوجه، کباب کنید و هم در تابه سرخ کرده و با برنج یا نان، آن را سرو کنید. این کباب با گوشت مزه‌دار شده مرغ و سس بادام زمینی سرو می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه کباب ساتای مرغ را بخوانید.

مرحله اول: مواد کباب ساتای را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب ساتای مرغ، مرغ‌ها را به صورت نواری برش دهید و با بیفتک‌کوب کمی بکوبید. البته اگر لایه‌های آن را نازک برش بزنید، می‌توانید از کوبیدن آن صرف نظر کنید. سیر را پوست بگیرید و رنده یا له کند. زنجبیل را هم پوست بگیرید و رنده کنید. به جای زنجبیل تازه و سیر تازه از همان مقدار پودر زنجبیل و پودر سیر می‌توانید استفاده کنید. سیخ‌های چوبی را هم در آب بخیسانید تا موقع کباب کردن، نسوزند.

برای خرید گوشت مرغ از جمله سینه مرغ، پودر زنجبیل و پودر سیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد مرینیت ساتای را با هم مخلوط کنید

آب نصف یک عدد لیموترش را بگیرید و پوست آن را رنده کنید. در یک تابه، زنجبیل، سیر، پوست لیموی رنده شده، آب لیمو، عسل، سس سویا، ادویه کاری، روغن زیتون و کره بادام زمینی را بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و حالت خمیری بگیرند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه جوجه کباب استانبولی (شیش تاووک) به روش رستورانی

برای خرید آبلیمو، عسل، ادویه کاری، روغن زیتون و کره بادام زمینی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: گوشت مرغ را مزه‌دار کنید

در این مرحله، به اندازه ۱/۳ از مواد مرینیت (مزه‌دار کردن) مرغ را از تابه بردارید و در یک پاکت فریزری یا زیپ کیپ بریزید. مرغ‌ها را در کیسه بگذارید و مواد مرینیت و مرغ را با هم ماساژ دهید تا مایه مرینیت به همه جای مرغ برسد و روی آن را بپوشاند. مرغ‌ها را در یخچال قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۳ ساعت استراحت کنند تا طعم بگیرند.

برای خرید زیپ کیپ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: سس بادام زمینی را آماده کنید

برای تهیه سس ساتای مرغ، شیر نارگیل را به تابه‌ای که مایه مرینیت را در آن ریخته بودید، اضافه کنید. تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا شیر شروع به جوشیدن کند و غلیظ شود. غلظت سس بادام زمینی ساتای باید به اندازه سس کچاپ شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید.

انواع شیر طعم دار را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: مرغ را کباب کنید

بعد از اینکه مرغ‌ها، طعم گرفتند، از یخچال بیرون بیاورید و آنها را به سیخ بزنید. اگر مرغ‌ها را روی زغال، مثل جوجه کباب، کباب می‌کنید، سیخ‌های کباب را روی زغال گداخته بگذارید و هر دو طرف مرغ‌های روی سیخ را کباب و آن را سرو کنید.

مرحله آخر: کباب ساتای مرغ را با سس مخصوص سرو کنید

کباب ساتای مرغ را با سس مخصوص بادام زمینی سرو و نوش جان کنید.

طرز تهیه چیکن ساتای در تابه

طرز تهیه کباب ساتای مرغ در تابه

برای تهیه کباب ساتای مرغ در تابه، بعد از اینکه تکه‌های مرغ را مزه‌دار کردید، در یک تابه کمی روغن بریزید و سیخ‌ها را در تابه قرار دهید. حرارت را روی حالت ملایم رو به متوسط تنظیم کنید. وقتی یک طرف مرغ‌ها سرخ شد، طرف دیگر آن را سرخ کنید. همه کباب‌ها را به همین شکل، سرخ و آن را همراه با سس و برنج یا نان سرو کنید.

طرز تهیه کباب ساتای مرغ در فر

طرز تهیه کباب ساتای مرغ در فر

اگر می‌خواهید کباب ساتای مرغ را در فر بپزید، فر را از ۳۰ دقیقه قبل روشن و روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. سپس سینی فر را چرب کنید و کباب‌ها را در آن بچینید. به مدت حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا روی کباب‌ها طلایی شود. وقتی کباب‌ها پختند و مغزشان نرم شد، آنها را از فر بیرون بیاورید و همراه با سس بادام زمینی یا سس باربیکیو و برنج سرو کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه کباب ساتای مرغ (چیکن ساتای)

فوت و فن‌های طرز تهیه کباب ساتای مرغ

  • کباب ساتای مرغ، یک غذای خیابانی در اندونزی و تایلند است و شما می‌توانید به عنوان یک وعده غذایی در کمپینگ و پیک نیک یا برای شام و ناهار آن را تهیه کنید.
  • اگر از کباب پز برای تهیه کباب ساتای مرغ استفاده می‌کنید، کباب‌پز را از ۱۰ دقیقه قبل از شروع کباب کردن، گرم کنید.
  • اگر کباب ساتای مرغ را در تابه سرخ می‌کنید، هم از تابه معمولی و هم از تابه گریل می‌توانید برای سرخ کردن کباب‌ها استفاده کنید.
  • به جای عسل می‌توانید از شکر سفید در طرز تهیه کباب ساتای مرغ استفاده کنید. شکر را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.
  • در دستور تهیه کباب ساتای مرغ، از موادی که در بالا به آن اشاره شد، استفاده می‌شود اما شما می‌توانید بنا به سلیقه خود، از ریحان یا گشنیز خرد شده برای عطر بیشتر مرغ در مواد مرینیت استفاده کنید.
  • روی کباب ساتای مرغ را می‌توانید با کنجد بوداده تزیین و آن را سرو کنید. کنجد را از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.
حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به آلو با گوشت و مرغ به سبک شهرهای مختلف

ساتای چیست؟

ساتای چیست؟

ساتای یک غذای بین‌المللی در دسته کباب‌های سیخی یا شیش کباب است که پخت و تهیه آن، از گذشته در اندونزی، مالزی و تایلند رایج بوده است. ساتای را بیشتر اوقات با غذاهای تایلندی مرتبط می‌دانند و با گوشت‌های برش خورده گاو، مرغ یا بره، به شکل مکعبی تهیه می‌شود. چاشنی و سسی که کباب ساتای با آن سرو می‌شود، معمولا همان سس سنتی بادام زمینی است.

هر چند هنوز بحث بر سر این که ساتای برای اولین بار در اندونزی معرفی شد یا در جنوب شرقی آسیا، به نتیجه قطعی نرسیده است اما صرف‌نظر از منشأ و اصالت ساتای، هر دو نوع تایلندی و اندونزیایی این کباب،‌ طرفداران خاص خود را دارند و به عنوان یکی از غذاهای بسیار خوشمزه تحسین می‌شوند.

کباب ساتای حالا جزو غذاهای ملی اندونزی است. ساتای اندونزیایی چندین نوع محبوب دارد: «Satay Madura» یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین آنها است. این نوع ساتای، معمولا از گوشت بره یا مرغ، مرینیت شده در شکر، پیازچه، سس سویا و نمک درست می‌شود. سپس تکه‌های گوشت به سیخ کشیده و به سرعت کباب می‌شوند. ساتای کباب، به صورت سنتی با ادویه کاری طعم‌ دار شده و با برنج باسماتی سرو می‌شود.

در انواع دیگر ساتای اندونزیایی، از گوشت گاو استفاده می‌شود. در این نوع کباب، گوشت را به صورت ریز خرد کرده و فشرده می‌کنند. سپس به شکل خمیر یا توپ در می‌آورند و به سیخ کشیده و کباب می‌کنند. در یک مدل ساتای اندونزیایی هم اغلب از اندام حیوانات یا گوشت لاک پشت استفاده می‌شود. افرادی که برای اولین بار طعم این غذا را می‌چشند، ممکن است برایشان چندان عادی نباشد اما این نوع ساتای هم بسیار پرطرفدار است.

سوالات متداول

به جای شیر نارگیل از چه چیزی برای سس کباب ساتای استفاده کنیم؟

اگر شیر نارگیل در دسترس ندارید، برای این میزان مواد، به اندازه ۱/۵ قاشق غذاخوری سرکه سفید و ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب استفاده کنید.

برای اینکه طعم کاری در کباب ساتای قوی‌تر شود، چه کار کنیم؟

طعم کاری می‌تواند طعم ساتای کباب را بسیار دلپذیر کند. به جای ادویه کاری، می‌توانید از خمیر کاری قرمز تایلندی استفاده کنید. این خمیر را به اندازه ۱ قاشق غذاخوری برای طعم دادن به این کباب به کار ببرید.

منبع: delightedcooking

کالابرگ الکترونیک