طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری + دستور سس مخصوص چیمیچوری

طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری + دستور سس مخصوص چیمیچوری


15 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری + دستور سس مخصوص چیمیچوری

جوجه کباب چیمیچوری یک انتخاب فوق‌العاده برای لیست شام و منوی ناهار است. این کباب مرغ هم خیلی راحت درست می‌شود و هم برای تهیه آن به مواد ساده و در دسترس نیاز خواهید داشت. هم کباب استیک گوساله چیمیچوری و هم جوجه کباب چیمیچوری، پرطرفدار هستند. بسته به ذائقه خود، می‌توانید این جوجه کباب رستورانی را روی زغال یا در فر درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه کباب چیمیچوری با مرغ را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ (بدون پوست و استخوان) ۲ عدد سینه کامل
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مواد لازم برای طرز تهیه سس چیمچوری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
جعفری و گشنیز خرد شده نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پونه کوهی خشک ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
روغن زیتون نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه قرمز ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سیر ۳ حبه
نمک نصف قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز تند تازه ۱ قاشق چای‌خوری (خرد شده و بدون تخم فلفل)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت جوجه کباب چیمیچوری: ۲۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری

مراحل طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری

جوجه کباب چمیچوری، با تکه‌های مرغ مزه‌دار شده و سس چمیچوری درست می‌شود. می‌توانید در تابه یا در فر این جوجه کباب را درست کنید. برای آموزش جزییات روش تهیه این جوجه کباب خوشمزه، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: جوجه‌ها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه جوجه کباب چیمچوری، سینه‌ مرغ را بشویید. اگر می‌خواهید جوجه کباب را به صورت سیخی درست کنید، سینه‌های مرغ را به صورت مکعب‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری خرد کنید و اگر می‌خواهید به صورت درسته آن را تهیه کنید، سینه‌ها را از پهنا برش بزنید تا کمی نازک‌تر شود. روی سینه‌های مرغ، مقداری نمک و فلفل سیاه بپاشید و آنها را کنار بگذارید تا مزه‌دار شوند.

در صورت تمایل می‌توانید نمک، فلفل سیاه و گوشت مرغ از جمله سینه مرغ بدون پوست و فیله بدون استخوان مرغ را به روش‌های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد سس چیمیچوری را آماده کنید

برای تهیه سس، سیرها را پوست بگیرید و رنده کنید. جعفری و گشنیز تازه را بشویید و وقتی آب خود را از دست دادند، آن‌ها را به صورت ساطوری ریز خرد کنید. فلفل قرمز تازه تند را بشویید و دانه‌های آن را جدا کنید. فلفل را هم به صورت ریز خرد کنید. می‌توانید این مواد را در غذاساز یا مخلوط‌کن بریزید و همه را با هم پوره کنید تا کاملا نرم و یکدست شوند.

حتما بخوانید  6 روش آسان پاک کردن چربی فیلتر و شیشه هود آشپزخانه

مرحله سوم: سس چیمیچوری را درست کنید

در یک کاسه، گشنیز و جعفری خرد شده، سیر رنده شده، فلفل خرد شده، روغن زیتون، سرکه قرمز، نمک و پونه خشک پودر شده را با هم مخلوط کنید.

می‌توانید روغن زیتون، سرکه قرمز، انواع سبزی خشک مثل سبزی خشک پونه و پودر سیر را به روش‌های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: جوجه‌ها را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه جوجه کباب چمی چوری، سینه‌های مرغ آماده شده را در یک ظرف بچینید و ۱/۳ از سس را روی مرغ‌ها بریزید. سس را با گوشت مرغ ماساژ دهید تا همه جای آن‌ها را بپوشاند. سپس روی مرغ‌ها را با سلفون بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم‌ مواد سس، به خورد مرغ‌ها برود و همچنین بافت نرم‌تری بگیرند.

مرحله پنجم: جوجه کباب‌ها را سیخ بزنید

از ۱۵ یا ۲۰ دقیقه قبل از درست کردن جوجه کباب، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. جوجه‌ها را بعد از استراحت کردن، از یخچال بیرون بیاورید و به سیخ بزنید. اگر از سیخ چوبی استفاده می‌کنید، بهتر است سیخ‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید. همه جوجه‌ها را که به سیخ زدید، یک سینی فر را بردارید و کف آن یک توری سیمی قرار دهید، سیخ‌ها را روی توری بگذارید تا با کف سینی فاصله داشته باشند.

مرحله ششم: جوجه‌ها را در فر گریل کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری آرژانتینی، به مدت ۱۵ دقیقه جوجه‌ها را در فر بگذارید تا روی آن‌ها برشته شود. سپس سیخ‌ها را برگردانید و ۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر، آن‌ها را کباب کنید تا طرف دیگر جوجه‌ها هم طلایی شود. وقتی جوجه کباب چیمیچوری آماده شد، سیخ‌ها را از فر بیرون بیاورید و با سس چیمیچوری و نان سرو کنید.

روش تهیه کباب چیمیچوری

طرز تهیه کباب چیمیچوری

برای تهیه کباب گوشت چمیچوری، کافی است از تکه‌های گوشت گوساله استفاده کنید. مانند روش قبل، این تکه‌های گوشت را به صورت مکعب‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متری برش بزنید (می‌توانید از گوشت مخصوص استیک هم استفاده کنید) سپس گوشت‌ها را در سس چمچوری، بخوابانید و آن را به مدت حداقل یک ساعت استراحت دهید تا هم گوشت نرم شود و هم طعم سس را به خودش بگیرد. بعد از مزه‌دار شدن گوشت‌ها، آن‌ها را سیخ بزنید و در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گریل کنید یا روی زغال به صورت کبابی درست کنید.

می‌توانید گوشت گاو و گوساله را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری

نکات طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری

  • برای طرز تهیه جوجه کباب چیمیچوری در تابه و بدون فر، کافی است جوجه‌های مزه‌دار شده با سس چیمیچوری را در تابه گریل قرار دهید و هر دو طرف آن را بپزید.
  • برای اینکه جوجه کباب‌ها به خوبی بپزند و نرم شوند، بهتر است با سینی فر فاصله داشته باشند.
  • برای اینکه سینی فر کثیف نشود، می‌توانید کف آن را کاغذ آلومینیومی بچینید یا از سبزیجات مختلف مثل سیب زمینی آبپز شده، پیاز و … استفاده کنید.
  • بین تکه‌های جوجه سر سیخ، می‌توانید پیاز بنفش خرد شده، فلفل دلمه‌ای، قارچ و گوجه گیلاسی هم بگذارید.
  • جوجه کباب چیمیچوری را می‌توانید روی زغال گداخته و آماده شده هم درست کنید.
  • بهتر است حتما مرغ را قبل از کبابی کردن، با سس مزه‌دار کنید و آن را استراحت دهید. اما اگر زمان کافی ندارید، می‌توانید بلافاصله بعد از مزه‌دار کردن مرغ‌ها، آن‌ها را گریل یا کباب کنید. به خاطر داشته باشید که هر چه مرغ‌ها بیشتر در مایه مرینیت استراحت کنند، بافت نرم‌تر و طعم لذیذتری می‌گیرند.
  • جوجه کباب چیمیچوری را می‌توانید در ظروف دربسته به مدت ۳ روز در یخچال نگهداری و سرو کنید.
حتما بخوانید  3 طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی در توستر و فر یا ماهیتابه

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی با مرینیت سس مایونز و ماست

چیمیچوری چیست؟

چمیچوری چیست؟

چیمیچوری، چمیچوری یا چمچوری (chimichurri) در اصل نوعی سس متعلق به آمریکای جنوبی است که اصالتا آن را متعلق به کشور آرژانتین می‌دانند. سس چیمچوری آرژانتینی، در واقع برای مرینیت انواع استیک و گوشت‌های کبابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از گوشت گوساله و گاو گرفته تا مرغ و ماهی، اگر به صورت کبابی و گریل درست شوند، این سس برای مزه‌دار کردن آن‌ها به کار می‌رود. از این سس، به عنوان «دیپ» در کنار غذاهای کبابی هم استفاده می‌شود.

کباب چیمچوری هم به کبابی گفته می‌شود که با این سس مزه‌‌دار می‌شود. در آرژانتین و با دستورالعمل اصلی، استیک چیمچوری یا همان کباب چیمچوری با گوشت گوساله درست می‌شود، اما شما می‌توانید جوجه کباب چیمچوری را هم مشابه همان استیک چیمچوری، تهیه و سرو کنید. برای سرو این کباب‌ها، سس چیمچوری هم برای مزه‌دار کردن و هم برای سرو در کنار غذا استفاده می‌شود.

مواد اصلی سس چیمچوری شامل جعفری و گشنیز تازه، سرکه، سیر و روغن زیتون است. البته برخی ادویه‌ها مثل نمک و فلفل قرمز هم به طعم‌دارتر شدن این سس کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب لاری به روش رستورانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کباب چیمچوری

سس چیمیچوری اصالتا برای کدام کشور است؟

چیمیچوری در اصل یک سس اصالتا آرژانتینی است که برای سرو و مزه‌دار کردن انواع گوشت کبابی، مثل استیک گوساله، مرغ، ماهی و … استفاده می‌شود.

جوجه کباب چیمچوری با چه موادی سرو می‌شود؟

برای سرو جوجه کباب چیمچوری یا کباب چیمچوری، می‌توانید از سیب‌ زمینی آبپز شیرین، پوره سیب زمینی با خامه، برنج سفید، مارچوبه بو داده، گل کلم کبابی، فلفل دلمه‌ای یا فلفل تند، قارچ و پیاز کبابی هم استفاده کنید. فراموش نکنید که سس چیمچوری را در کنار غذا سرو کنید.

 

منبع: playswellwithbutter

کالابرگ الکترونیک