درمان ترک های پوستی با چند درمان موثر پزشکی و خانگی

درمان ترک های پوستی با چند درمان موثر پزشکی و خانگی


21 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان ترک های پوستی

ترک های پوستی که معمولا با علایمی چون خشکی و ترک پوست همراه هستند، با روش های مختلفی قابل درمان هستند. دلایل زیادی برای ایجاد ترک در پوست وجود دارد. گاهی  اوقات ممکن است پاها، دست ها و لب های شما در معرض ترک خوردگی پوستی قرار گیرند. علت ترک های پوستی می تواند متفاوت باشد. معمولا اکثر افراد ترک پوست را می توانند با درمان های خانگی کنترل کنند. اما اگر پوست ترک خورده بسیار شدید و با عارضه همراه باشد بهتر است به پزشک مراجعه شود. در سرویس سلامت مجله کوروش نگاهی به روش های پزشکی و خانگی درمان ترک های پوستی انداخته ایم.

علت ترک پوستی چیست؟

 

علت ترک پوستی چیست؟

 

ترک خوردگی پوست می تواند با علت های مختلف ایجاد شود. در عین حال علائم ترک پوستی متفاوت است. گاهی خشکی پوست باعث ایجاد ترک در پوست می شود، گاهی اگزما و گاهی آلودگی عامل آن است.

 

 

پوست خشک، مستعد ترک پوستی

 

پوست خشک، مستعد ترک پوستی

 

خشکی پوست یکی از شایع ترین علل ترک پوستی محسوب می شود. برای این نوع ترک های پوستی درمان های زیادی وجود دارد. در پوست صاف و مرطوب روغن های طبیعی با حفظ رطوبت از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. اما اگر پوست شما چربی کافی نداشته باشد رطوبت خود را از دست می دهد. همین موضوع باعث خشک شدن، کوچک شدن و ترک خوردگی پوستی می شود.

 

معمولا هوای سرد در زمستان رطوبت و دمای کم می تواند باعث خشکی پوست شود. محرک های شیمیایی مانند مایع ظرف شویی و شوینده لباس به پوست شما آسیب رسانده و باعث خشکی آن می شوند. دوش گرفتن با آب گرم رطوبت پوست را کاهش می دهد. حتی گاهی اوقات مصرف بعضی از داروها باعث عوارض جانبی چون خشکی پوست می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » درمان خشکی پوست بدون نیاز به دارو « 

 

 

اگزما و ترک پوستی

 

اگزما نوعی بیماری پوستی است که باعث قرمزی و خارش می شود. اگزما ممکن است در هر نقطه از بدن رخ دهد. اما بیشتر اوقات صورت و دست ها و پشت زانو درگیر آن می شوند. این وضعیت باعث ایجاد ترک های پوستی و خشک شدن پوست می شود. علایم دیگر اگزما، تاول، خارش شدید و پوسته پوسته شدن است. در برخی موارد اگزما باعث جمع شدن سلول های اضافی، خشک شدن آن ها و پوسته پوسته شدن بدن می شود. با این حال راه های زیادی برای درمان مشکلات پوستی ایجاد شده در این بیماری وجود دارد.

 

 

ترک پوستی پای ورزشکاران

 

ترک پوستی پای ورزشکاران

 

حتما بخوانید  بهترین روش های خانگی مراقبت و درمان موهای خشک و شکننده و وز

پای ورزشکاران معمولا دچار ترک خوردگی است. ترک پوستی پا در این مواقع ناشی از عفونت های پوستی است که توسط قارچ ها به وجود می آیند. عفونت معمولا بین انگشتان یا پایین پا ایجاد می شود. علایم این عفونت در صورت عدم درمان می تواند ورم، خارش و سرخی باشد. پای ورزشکاران اغلب در افرادی که معمولا پاهای مرطوب دارند، مانند شناگران و دوندگان دچار چنین عارضه پوستی می شود.

 

 

تجمع سریع سلول ها و ترک پوستی

 

تجمع سریع سلول ها می تواند منجر به خشکی و ترک خوردگی شود. تجمع سلول ها با علایمی چون خارش، ایجاد تکه های قرمز در پوست و ترک خوردگی پوست همراه است. این علایم می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. اما معمولا در پوست سر، آرنج، زانو و کمر از همه بیشتر هستند.

 

 

نوروپاتی دیابتی یکی از علل اصلی ترک پوستی

 

ترک پاشنه پا از عوارض شایع نوع یک و دو است. این بیماری می تواند در صورت عدم درمان منجر به نوروپاتی دیابتی یا آسیب عصبی ناشی از دیابت شود. در نوروپاتی دیابتی اعصاب شما نمی توانند به درستی رطوبت پوست را کنترل کنند. از همین رو شما دچار ترک و خشکی پوستی می شوید. علایم دیگر نوروپاتی دیابتی، ضعف مچ پا، عفونت های پوستی، بی حسی پا و یا دست هستند. در بسیاری از مواقع افزایش یا کاهش شدید قند خون در بیماران دیابتی می تواند منجر به بیماری های پوستی شدید شود. ترک پوست به ویژه پاشنه پا یکی از رایج ترین بیماری های پوستی برای این دسته از افراد محسوب می شود.

 

لب های خشک و ترک خورده

 

لب های خشک و ترک خورده

 

لیسیدن لب ها، هوای سرد و قرار گرفتن در معرض باد باعث ایجاد ترک پوستی در لب می شود. هنگامی که لب های شما بسیار خشک و یا تحریک می شوند، می توانند ترک بخورند. گاهی اوقات لب ها پوسته پوسته می شوند و در برخی مواقع متورم و دردناک.

 

روش های خانگی برای درمان ترک پوستی

 

روش های خانگی برای درمان ترک پوستی

 

روش های زیادی برای درمان خانگی ترک پوستی وجود دارند. استفاده از مرطوب کننده ها، کنترل تغذیه و روغن های گیاهی در درمان خانگی ترک خوردگی پوست تاثیر گذار هستند.

 

 

استفاده از پماد یا کرم های مرطوب کننده

 

از آنجا که خشکی پوست می تواند باعث ترک خوردگی و یا بدتر شدن آن شود، بهتر است پوست خود را مرطوب نگه دارید. شما برای درمان خشکی پوست می توانید به طور مکرر از مرطوب کننده ها استفاده کنید. سعی کنید از پماد و کرم هایی استفاده کنید که تاثیر زیادی در حفظ رطوبت پوست دارند. همچنین می توانید از محصولات مرطوب کننده ای که دارای روغن های گیاهی هستند، استفاده بیشتری کنید. روغن های جوجوبا، نارگیل و زیتون خاصیت مرطوب کنندگی زیادی دارند. سعی کنید برای درمان ترک پوستی خود روزی دو تا سه بار از پمادهای مرطوب کننده استفاده کنید. پس از استحمام بهتر است بلافاصله از روغن ها و کرم های مرطوب کننده روی خشک ترین قسمت های بدن استفاده شود.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های مراقبت از پوست حساس در فصل بهار «

 

 

استفاده از وازلین یا ژله نفتی برای درمان ترک های پوستی

 

حتما بخوانید  بهترین روش های جوانسازی پوست صورت آقایان

استفاده از وازلین یا ژله نفتی برای درمان ترک های پوستی

 

ژله نفتی یا ژله پترولیوم که با نام وازلین شناخته می شود، تاثیر زیادی در محافظت از پوست و درمان ترک پوستی دارد. این ژله باعث حفظ و نگهداری رطوبت در پوست می شود. بهتر است زمان مشاهده ترک خوردگی روی مناطق آسیب دیده کمی وازلین بمالید، سپس آن را با باند یا گاز بپوشانید. اگر از آن برای درمان پاشنه های ترک خورده استفاده می کنید، بهتر است جوراب بپوشید. این کار را سه بار در روز و همچنین بلافاصله بعد از حمام تکرار کنید. وازلین برای خشکی لب هم بسیار مناسب است. قبل از استفاده از این محصول حتما لیست مواد تشکیل دهنده آن را بخوانید. باید مطمئن شوید که این محصول شامل مواد حساسیت زا برای شما نیست.

 

 

بیشتر بدانید » خواص وازلین برای پوست « 

 

 

کرم موضعی هیدروکورتیزون

 

کرم پوستی هیدروکورتیزون می تواند گزینه خوبی برای درمان ترک ها باشد. این نوع کرم حاوی کورتیکو استروئیدها است که تحریک و تورم را کاهش می دهد. کرم هیدروکورتیزون با دوزهای مختلفی در بازار وجود دارد. ملایم ترین نوع آن بدون نسخه قابل تهیه است. اما برای گرفتن هیدروکورتیزون قوی تر به نسخه پزشک نیاز دارید. بهتر است قبل از مصرف این کرم موضعی، با متخصص پوست مشورت کنید.

 

 

درمان ترک پوست با استفاده از باند مایع

 

درمان ترک پوستی با استفاده از باند مایع 

 

باند مایع می تواند ترک های عمیق را درمان کند. با استفاده از باند مایع، پوست خشک را کاملا بپوشانید. از آنجا که باند مایع باید به پوست شما کاملا بچسبد، هنگام استفاده از این روش درمانی از مصرف کرم یا پمادهای دیگر به شدت خودداری کنید.

 

 

لایه برداری پوستی برای درمان ترک خوردگی پوست

 

لایه برداری پوستی برای درمان ترک خوردگی پوست

 

یکی از راه های درمان ترک، لایه برداری سلول های خشک و مرده است. از این روش درمانی معمولا برای ترک پا و پاشنه استفاده می شود. برای لایه برداری پاها را به مدت بیست دقیقه در آب خیس کنید. پس از آن از سنگ پا یا لوفا استفاده کنید. پس از لایه برداری پوست پا از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. شما می توانید یک یا دو بار در هفته این کار را انجام دهید.

 

استفاده از داروی ضد قارچ

 

اگر فکر می کنید پای شما به دلیل شرایط ورزشی دچار ترک پوستی شده است، برای درمان آن می توانید از داروی ضد قارچ استفاده کنید. این دارو می تواند شامل تربینافین باشد. شما می توانید تربینافین یا لامیسیل را روی مناطق آسیب دیده بمالید.

 

۱۲ درمان خانگی درمان خشکی و جوانسازی پوست مردان

 

 

چه زمانی برای درمان ترک پوست به پزشک مراجعه کنید؟

 

چه زمانی برای درمان ترک پوستی به پزشک مراجعه کنید؟

 

در موارد خفیف ترک خوردگی پوستی می توان از روش های خانگی برای درمان استفاده کرد. اما اگر پوست ترک خورده شما پس از دو هفته درمان بهتر نشد و یا حتی بدتر شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. بدتر شدن ترک پوستی با علائمی چون خون ریزی، خارش شدید، قرمزتر شدن پوست و حتی چرکی شدن پوست همراه است. در صورت بروز چنین عوارضی حتما با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک