علت سیاهی زیر چشم | ۱۶ روش درمان سیاهی و گودی دور چشم

علت سیاهی زیر چشم | ۱۶ روش درمان سیاهی و گودی دور چشم


2 آذر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت سیاهی زیر چشم | 16 روش درمان سیاهی و گودی دور چشم

سیاهی زیر چشم مشکلی شایع است که موجب تیره شدن پوست زیر و اطراف چشم می‌شود و ظاهر نامناسبی به چهره می‌بخشد. معمولا در اکثر افراد این مشکل بعد از پیدا کردن علت سیاهی دور چشم و استفاده از روش‌های درمان خانگی تا حدودی برطرف می‌شود، گاهی اوقات حلقه‌های تیره زیر چشم به سادگی درمان نمی‌شوند و نیاز به اقدامات جدی‌تری دارند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با علت و درمان سیاهی زیر چشم آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد گودی و سیاهی زیر چشم پاسخ خواهیم داد.

 

 

علت سیاهی زیر چشم چیست؟

 

علت سیاهی زیر چشم چیست؟

 

سیاهی زیر چشم به شرایطی گفته می‌شود که پوست زیر و اطراف چشم تیره‌تر از سایر نواحی به نظر می‌رسد. معمولاً در چنین افرادی پوست زیر چشم مایل به آبی، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه می‌شود و چهره فرد مسن‌تر از آن چه که هست به نظر می‌رسد.

اما آیا می‌دانید سیاهی زیر چشم چه دلیلی دارد؟ سیاه شدن زیر چشم در بسیاری از افراد به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست ایجاد می‌شود. درواقع شل شدن و افتادگی پوست زیر چشم یکی از رایج‌ترین علت‌های سیاهی زیر چشم است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. اما در بسیاری از مواقع نیز عوامل ژنتیکی و محیطی روی این موضوع دخیل هستند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین دلایل سیاهی زیر چشم آشنا شوید.

 

  • کمبود خواب
  • افزایش سن
  • عوامل ژنتیکی
  • استرس
  • رژیم غذایی نامناسب
  • کمبود ویتامین
  • آلرژی‌های فصلی
  • خستگی
  • اگزما
  • خاراندن چشم‌ها
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • فشار به چشم‌ها
  • کم آبی شدید
  • مصرف بیش از حد الکل و سیگار
  • کار کردن بیش از حد با گوشی و کامپیوتر
  • نارسایی کلیه
  • بیماری‌های گوارشی و مشکلات مربوط به تیروئید

 

درمان سیاهی زیر چشم

 

درمان سیاهی زیر چشم

 

درمان سیاهی دور چشم مستلزم شناخت علت این مشکل است. درواقع قبل از این که اقدام به درمان این مشکل کنید، بهتر است بررسی کنید و ببینید که علت سیاهی زیر چشم شما چیست و آیا مشکل جدی در رابطه با این موضوع وجود ندارد؟

به طور کلی سیاهی دور چشم در اکثر افراد بتا حدودی قابل درمان است و در بسیاری از افراد نیز این موضوع ریشه ارثی دارد و با روش‌های خانگی برطرف نمی‌شود. در ادامه می‌توانید با روش‌های درمان سیاهی زیر چشم آشنا شوید.

 

۱- بیشتر بخوابید

 

کم خواب و خستگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب سیاه شدن زیر چشم می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است هر شب حداقل ۷ ساعت بخوابید. در صورتی که نیاز به استراحت بیشتر دارد، می‌توانید بعد از ظهرها نیز کمی استراحت کنید تا گودی و سیاهی زیر چشم و خستگی شما برطرف شود.

 

۲- از بالش بلندتری استفاده کنید

 

برای جلوگیری از سیاه شدن زیر چشم‌ها می‌توانید شب‌ها زیر سرتان ۲ عدد بالش قرار دهید. این کار از تجمع مایعات در ناحیه زیر چشم جلوگیری می‌کند و مانع پف کردن و سیاه شدن پوست اطراف چشم می‌شود.

 

۳- از کمپرس سرد استفاده کنید

 

یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان سیاهی زیر چشم استفاده از کمپرس سرد است. این کار موجب کوچک شدن رگ‌های خونی می‌شود و تا حد زیادی سیاهی پوست اطراف چشم را برطرف می‌کند.

برای درمان گودی زیر چشم در خانه می‌توانید از کیسه‌های مخصوص کمپرس سرد استفاده کنید و یا قاشق را برای چند دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس آن را زیر چشم‌های خود بگذارید. فرو کردن یک حوله در آب سرد و قرار دادن آن روی چشم‌ها نیز می‌تواند در درمان سیاهی اطراف چشم مؤثر باشد.

حتما بخوانید  مهم ترین فواید و عوارض روغن آرگان برای پوست صورت و بدن

 

۴- از خیار استفاده کنید

 

برای درمان سیاهی زیر چشم از از خیار استفاده کنید

 

از جمله خواص خیار این است که یکی از بهترین میوه‌ها برای آبرسانی به پوست زیر چشم و همچنین روشن کردن تیرگی‌های پوست است. برای خلاص شدن از شر سیاهی زیر چشم می‌توانید یک عدد خیار را برش دهید و زیر چشم قرار دهید. ویتامین C موجود در خیار تیرگی زیر چشم را تا حد زیادی برطرف می‌کند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید دو بار در روز از خیار استفاده کنید.

 

۵-  چای کیسه‌ای را امتحان کنید

 

برای درمان سیاهی زیر چشم چای کیسه‌ای را امتحان کنید

 

راهکار بعدی برای درمان سیاهی زیر چشم، استفاده از چای کیسه‌ای است. برای این کار هم می‌توانید از چای سبز و هم چای سیاه استفاده کنید. چای حاوی مقدار زیادی کافئین و آنتی‌اکسیدان است که موجب افزایش جریان خون در پوست می‌شود و سیاهی زیر چشم را تا حد زیادی درمان می‌کند.

 

۶- پوست زیر چشمتان را با روغن نارگیل ماساژ دهید

 

از جمله بهترین روغن‌ها برای درمان سیاهی دور چشم روغن نارگیل است. برای بهبود گردش خون در پوست اطراف چشم و همچنین برطرف کردن سیاهی دور چشم می‌توانید انگشتانتان را به مقداری روغن نارگیل آغشته کنید و سپس به آرامی پوست زیر چشم را ماساژ دهید تا تیرگی‌ها برطرف شوند. روغن نارگیل سرشار از ویتامین E است و از ایجاد تیرگی و چین و چروک پوستی جلوگیری می‌کند.

 

۷- از کرم‌های دور چشم استفاده کنید

 

از کرم‌های دور چشم برای درمان سیاهی زیر چشم استفاده کنید

 

برخی از انواع کرم‌ها برای رفع سیاهی پوست اطراف چشم طراحی شده‌اند و به دلیل ترکیباتی که دارند، موجب روشن شدن و سفت شدن پوست می‌شوند. استفاده از یک کرم دور چشم خوب می‌تواند پوست نازک اطراف چشم را بازسازی کند و علائم تیرگی زیر چشم را تا حد زیادی درمان کند.

 

۸- از کرم مرطوب کننده‌ مؤثر استفاده کنید

 

استفاده از برخی کرم‌های مرطوب کننده‌ حاوی کافئین، ویتامین E، آلوئه ورا، اسید هیالورونیک اسید و رتینول می‌تواند به روشن شدن پوست اطراف چشم کمک کند و تا حدودی جلوی این مشکل را بگیرد.

 

۹- از روغن بادام و ویتامین E استفاده کنید

 

برای درمان سیاهی زیر چشم از روغن بادام و ویتامین E استفاده کنید

 

برای درمان حلقه‌های تیره زیر چشم می‌توانید مقدار مساوی روغن بادام طبیعی را با محتویات کپسول ویتامین E ترکیب کنید. سپس قبل از خواب این ماسک را روی سیاهی‌های اطراف چشم ماساژ دهید. صبح می‌توانید پوستتان را با آب خنک بشویید. این کار را برای چند شب تکرار کنید تا حلقه‌های سیاه اطراف چشم کاملاً ناپدید شوند.

 

۱۰- از ماسک سفیده تخم مرغ استفاده کنید

 

یکی از روش‌های موقتی برای درمان سیاهی زیر و دور چشم استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ است. برای این کار باید سفیده و زرده تخم مرغ را جدا کنید. سپس یک لایه از سفیده تخم مرغ را روی پوست زیر چشم قرار دهید. بعد از خشک شدن ماسک می‌توانید پوستتان را با آب ولرم بشویید.

 

۱۱- از مایعات بیشتری استفاده کنید

 

برای درمان سیاهی زیر چشم از مایعات بیشتری استفاده کنید

 

گاهی اوقات علت سیاهی زیر چشم کمبود آب و مایعات است و هیدراته کردن بدن می‌تواند این مشکل را برطرف کند. برای درمان سیاهی زیر چشم بهتر است از آب و مایعات بیشتری در طول روز استفاده کنید.

 

۱۲- مکمل آهن مصرف کنید

 

علت گودی و سیاهی چشم در زنان و برخی نوجوانان دختر «کمبود آهن» است. در صورتی که بعد از انجام آزمایشات متوجه شده‌اید که به کمبود آهن مبتلا هستید، می‌توانید برای درمان سریع گودی و سیاهی زیر چشم طبق دستور پزشک از مکمل آهن استفاده کنید تا این مشکل برطرف شود. معمولاً بعد از مصرف آهن در چنین افرادی سیاهی زیر چشم نیز تا حد زیادی درمان می‌شود.

 

۱۳- از سیب زمینی استفاده کنید

 

برای رفع سیاهی زیر چشم از سیب زمینی استفاده کنید

 

از جمله خواص سیب زمینی خام این است که سرشار از ویتامین C است و می‌توانید به سنتز کلاژن‌ها و روشن کردن پوست کمک کند. برای خلاص شدن از شر سیاهی دور چشم می‌توانید مقداری سیب زمینی را رنده کنید. سپس آن را فشار دهید تا آب سیب زمینی خارج شود.

حال یک پنبه را به آب سیب زمینی آغشته کنید و روی پوست زیر چشم قرار دهید. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید پوستتان را با آب گرم بشویید.

حتما بخوانید  بهترین و پرفروش ترین برندهای شامپو تقویت کننده مو زنانه و مردانه

 

۱۴- ماسک زردچوبه را امتحان کنید

 

ماسک زردچوبه یکی از قوی‌ترین ماسک‌های روشن کننده پوست است که برای رفع سیاهی زیر چشم نیز بسیار مؤثر است. بهترین درمان سیاهی زیر چشم این است که مقداری پودر زردچوبه را با آب یا آب آناناس ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حال این خمیر را روی بخش سیاه زیر چشم قرار دهید. بعد از ۱۰ دقیقه می‌توانید پوستتان را با آب گرم بشویید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین ماسک‌های خانگی درمان سیاهی و تیرگی دور چشم

 

۱۵- از کانسیلر استفاده کنید

 

برای درمان سیاهی زیر چشم از کانسیلر استفاده کنید

 

در بسیاری از مواقع علت سیاهی زیر چشم عوامل ارثی و ژنتیکی است و به همین دلیل به سادگی برطرف نمی‌شود. بهتر است با این موضوع کنار بیایید و هر زمان که دوست دارید این سیاهی‌ها را برطرف کنید، از مقداری کانسیلر برای پوست زیر چشم استفاده کنید.

 

۱۶- برای درمان سیاهی زیر چشم از پزشک کمک بگیرید

 

اگر دوست دارید تیرگی زیر چشم‌هایتان را برای همیشه درمان کنید می‌توانید از روش‌های درمانی زیبایی استفاده کنید. معمولاً برای درمان سیاهی زیر چشم از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های درمان سیاهی زیر چشم توسط پزشک آشنا شوید.

 

  • استفاده از کرم‌های روشن کننده پوست
  • لیزر درمانی
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • تزریق ژل برای پر کردن بافت پوست
  • بلفاروپلاستی
  • تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

 

روش‌های پیشگیری از سیاهی زیر چشم

 

روش‌های پیشگیری از سیاهی زیر چشم

 

باید این حقیقت را بپذیرید که همیشه نمی‌توان با تغییر سبک زندگی و روش‌های خانگی از سیاهی زیر چشم جلوگیری کرد. اما در اکثر مواقع استفاده از راهکارهای ساده می‌توانند تا حدودی از سیاه شدن زیر چشم‌ها جلوگیری کنند. در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌های جلوگیری از سیاهی زیر چشم آشنا شوید.

 

  • از پوست اطراف چشم‌ها در برابر آفتاب محافظت کنید.
  • برنامه مشخصی برای خواب داشته باشید و شب‌ها حداقل ۷ ساعت بخوابید.
  • استرس و نگرانی را از خود دور کنید.
  • از نوشیدن الکل و سیگار کشیدن اجتناب کنید.
  • آب و مایعات کافی بنوشید.

 

سوالات متداول

 

علت سیاهی زیر چشم در کودکان و نوزادان چیست؟

 

پوست کودکان و نوزادان بسیار نازک و حساس است و همین موضوع موجب می‌شود تا رگ‌های خونی کودک بیشتر نمایان شود. در بسیاری از مواقع علت سیاهی چشم در کودکان و نوزادان مربوط به عوامل ژنتیکی، مالیدن چشم‌ها و یا خستگی و کم آبی بدن است. ابتلا به بیماری‌های جزئی نظیر سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت گوش نیز موجب سیاه شدن زیر چشم می‌شود.

توجه داشته باشید که نگاه کردن بیش از حد به گوشی، تلویزیون و کامپیوتر نیز موجب سیاه شدن زیر چشم در کودکان می‌شود.

 

کمبود چه ویتامینی باعث کبودی زیر چشم میشود؟

 

مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B12 می‌تواند بر سیاه شدن زیر چشم مؤثر باشد. درواقع کمبود این ویتامین با بروز کم خونی و ساخت گلبول‌های قرمز خونی مرتبط است و موجب کبودی زیر چشم می‌گردد. در بسیاری از مواقع نیز علت سیاهی زیر چشم مربوط به کمبود ویتامین D است.

 

گودی و سیاهی زیر چشم نشانه چیست؟

 

سیاه شدن زیر چشم در بسیاری از افراد به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست ایجاد می‌شود. درواقع شل شدن و افتادگی پوست زیر چشم یکی از رایج‌ترین علت‌های سیاهی زیر چشم است که با افزایش سن ایجاد می‌شود. اما در بسیاری از مواقع نیز عوامل ژنتیکی و محیطی روی این موضوع دخیل هستند.

 

 

علت گودی زیر چشم بعد از رابطه چیست؟

 

رابطه جنسی موجب افزایش فشار خون در بدن می‌شود و معمولا علت گودی و سیاهی زیر چشم آقایان بعد از رابطه سرازیر شدن خون به سمت پوست است و از آنجایی که پوست زیر چشم بسیار نازک است، عروق خونی در زیر چشم مشخص شوند. کم آبی بدن و کمبود ویتامین نیز از دیگر عواملی هستند که موجب گودی زیر چشم بعد از رابطه می‌شوند.

 

رفع گودی زیر چشم با وازلین چگونه است؟

 

برای درمان سریع گودی زیر چشم می‌توانید ۳ قطره آب لیمو ترش تازه را با ۱ قاشق مرباخوری وازلین ترکیب کنید و روی گودی زیر چشم بمالید. بعد از ۱ ساعت پوست زیر چشم‌ها را با آب سرد بشویید.

 

 

منابع: clevelandclinic، organicapoteke، healthline، dermspotlight

 

کالابرگ الکترونیک