طرز تهیه جوجه کباب کاری به ۲ روش رستورانی روی منقل و در تابه

طرز تهیه جوجه کباب کاری به ۲ روش رستورانی روی منقل و در تابه


8 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مراحل طرز تهیه جوجه کباب کاری

جوجه کباب کاری یکی از انواع جوجه کباب‌های خوشمزه و کمتر شناخته‌شده است که طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارد. شاید با خوردن جوجه کباب کاری، به یاد جوجه کباب‌ هندی بیفتید، اما ادویه‌هایی که برای طعم‌دار کردن این مدل جوجه کباب استفاده می‌شود، فرق دارد و عطر و طعم کاری، در آن مشخص‌تر است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه جوجه کباب کاری روی منقل و در تابه و همچنین نکات تهیه و خوشمزه شدن طعم آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب کاری

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ (بدون پوست) ۲ عدد
آبلیمو یا آب لیموترش تازه ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون یا روغن مایع ۵ قاشق غذاخوری
ماست (پرچرب) ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
ادویه کاری ۱ قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز ۱ قاشق چای‌خوری
پودر آویشن نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
پیازچه خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
گشنیز تازه و خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه نصف قاشق چای‌خوری
عسل ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳ تا ۸ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت جوجه کباب کاری: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه جوجه کباب کاری

مراحل طرز تهیه جوجه کباب کاری

جوجه کباب کاری، یکی از کباب‌های مرغ بسیار خوش‌عطر و لذیذ است که می‌توانید برای پیک نیک و در دورهمی‌های خود آن را تهیه و سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه جوجه کباب کاری را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سینه مرغ را آماده کنید

در ابتدا، سینه‌های مرغ را بشویید و اجازه دهید آب اضافی خود را در آبکش، از دست بدهند. سینه‌های مرغ را به صورت مکعبی و در تکه‌های مناسب به صورت جوجه کبابی، با چاقوی تیز، خرد کنید. روی جوجه‌ها را یک سلفون بکشید تا زمان آماده کردن دیگر مواد، خشک نشوند و آنها را کنار بگذارید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ از جمله سینه مرغ بدون پوست را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: سبزیجات تازه را خرد کنید

پیازچه و گشنیز را پاک کنید و بشویید. وقتی آب خود را از دست دادند، روی تخته آشپزی، آنها را خرد کنید البته بهتر است خیلی ریز نباشند تا به جوجه‌ها نچسبند. می‌توانید به جای گشنیز، جعفری خرد شده هم استفاده کنید. این سبزی‌های خرد شده را به کاسه‌ای که تکه‌های جوجه را در آن ریخته‌اید، اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع کیک بستنی مجلسی فوری و یخچالی به 3 روش

مرحله سوم: بقیه مواد مرینیت جوجه را اضافه کنید

زنجبیل تازه و سیر را پوست بگیرید و بشویید. سپس با رنده ریز، آنها را رنده کنید و به تکه‌های جوجه اضافه کنید. سپس عسل، ماست پرچرب (یا ماست خامه‌ای یا ماست چکیده)، روغن زیتون یا روغن مایع و آبلیمو را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید تا با مرغ‌ها مخلوط شوند (در صورتی که می‌خواهید شب تا صبح جوجه کباب را در مواد مرینیت بخوابانید آبلیمو را در ۳ یا ۴ ساعت پایانی مزه‌دار شدن اضافه کنید).

شما می‌توانید عسل، انواع ماست، روغن زیتون، روغن مایع و آبلیمو را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: ادویه‌ها را اضافه کنید

بعد از مخلوط کردن مواد با هم، نوبت به افزودن ادویه‌ها می‌رسد. اگر ادویه‌ها یا سبزی‌های خشک را به صورت آماده ندارید، می‌توانید آنها را آسیاب کنید. پودر کاری، پودر آویشن، پودر تخم گشنیز، پودر فلفل سیاه و نمک را به تکه‌های جوجه و سایر مواد مرینیت اضافه کنید. با یک دستکش یکبار مصرف، تکه‌های جوجه را با مواد مرینیت و ادویه‌ها ماساژ دهید تا به خوبی همه مواد با هم ترکیب شوند و روی جوجه‌ها را بپوشانند.

در صورت تمایل پودر آویشن، ادویه کاری، فلفل سیاه و نمک را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: جوجه‌ها را استراحت دهید

بعد از ترکیب شدن مواد، روی ظرف جوجه‌های مرینیت شده را با سلفون بپوشانید و در یخچال بگذارید. جوجه‌ها باید به مدت حداقل ۳ تا ۴ ساعت یا به مدت یک شب تا صبح، داخل مواد مرینیت بمانند تا کاملا طعم ادویه‌ها به خورد آنها برود و نرم شوند. سپس جوجه‌ها را از یخچال بیرون بیاورید.

مرحله ششم: جوجه‌ها را سیخ بزنید

در این مرحله، روی تکه‌های جوجه، دست بکشید و مواد مرینیت مثل سبزی‌های تازه خرد شده و سیر و زنجبیل رنده شده را از آنها جدا کنید. چون اگر این مواد روی جوجه‌ها بمانند، بعد از کباب شدن، می‌سوزند و طعم جوجه‌ کباب کاری را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. تکه‌های جوجه را به سیخ بزنید و سیخ‌ها را به همین شکل کامل کنید و کنار بگذارید.

مرحله هفتم: جوجه کاری را کباب کنید

منقل یا اجاق گاز را آماده کنید. سیخ‌های جوجه را به ترتیب روی حرارت زغال بچینید. بعد از چند دقیقه که یک طرف جوجه‌ها کباب شد، آنها را به ترتیب برگردانید تا طرف دیگرشان هم طلایی و کباب شود. مراقب باشید، حرارت نباید زیاد باشد که روی کباب‌ها بسوزد و مغز آنها خام بماند. وقتی جوجه‌ها آماده شدند، آنها را از سیخ بکشید و با برنج سفید یا برنج زعفرانی یا با نان، سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع نان و برنج را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

روش تهیه جوجه کباب کاری در تابه

طرز تهیه جوجه کباب کاری در تابه

اگر به منقل و زغال دسترسی ندارید، برای تهیه جوجه کباب کاری مثل جوجه کباب زعفرانی تابه‌ای، می‌توانید روش پخت در ماهیتابه را امتحان کنید. در این روش، جوجه‌ها را به روش بالا، مزه‌دار کنید. سیخ‌های چوبی را از ۳۰ دقیقه قبل از سیخ زدن جوجه‌ها در آب بخیسانید. سپس جوجه‌ها را به سیخ بزنید.

حتما بخوانید  20 فوت و فن دلمه برگ مو خوشمزه از ادویه تا سبزی و نحوه پیچیدن

در یک تابه گریل، کمی روغن زیتون یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود، سیخ‌های جوجه کباب را در تابه بچینید و حرارت را کم کنید تا مغز‌پخت شوند. وقتی یک طرف جوجه‌های کاری، طلایی شد، سیخ‌ها را برگردانید تا سمت دیگر آنها سرخ شود.

برای اطمینان از پخت جوجه کباب کاری در ماهیتابه، می‌توانید درب تابه را ببندید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا کاملا نرم شوند. در آخر، حرارت را روی متوسط تنظیم کنید تا آب مرغ کشیده و رنگ آن طلایی شود. بعد از آماده شدن جوجه‌ها، آن‌ها از تابه خارج کرده و در کنار برنج یا همراه با نان، آنها را سرو کنید.

انواع کره را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه جوجه کباب کاری

نکات طرز تهیه جوجه کباب کاری

  • پودر کاری یا ادویه کاری، یکی از ادویه‌های تند و معطر است که اگر برای طعم‌دار کردن جوجه کباب، بیش از حد، کاری به جوجه‌ها بزنید، طعم جوجه کباب به تلخی می‌زند. پس نسبت‌ها را رعایت کنید.
  • استفاده از آب لیموترش تازه یا آبلیمو برای مزه‌دار کردن جوجه کباب کاری، می‌تواند باعث نرم شدن جوجه‌ها شود ولی اگر مدت زمان استراحت کردن جوجه‌ها زیاد باشد، باعث سفت شدن جوجه کباب می‌شود. پس فقط در صورتی آبلیمو اضافه کنید که زمان استراحت جوجه در مواد مرینیت، بیش از ۳ تا ۴ ساعت نباشد.
  • کره‌مال کردن جوجه‌ کباب‌ها در اواخر پخت جوجه‌ها، باعث نرم و براق‌ شدن جوجه کباب می‌شود ولی اگر از همان ابتدای پخت، روی جوجه‌ کباب‌ها کره بمالید، باعث سفت شدن جوجه کباب می‌شود.
  • اگر جوجه‌ کباب کاری را با ترکیب مرغ با استخوان و بدون استخوان درست می‌کنید، تکه‌های با استخوان و بدون استخوان را در سیخ‌های جدا بزنید و بعد کباب کنید. چون زمان پخت قسمت‌های با استخوان مرغ و بدون استخوان مرغ، با هم فرق می‌کند و ممکن است تا زمان پختن مرغ‌های بدون استخوان، تکه‌های با استخوان بسوزند.
  • در هنگام کباب کردن جوجه‌ها، از گرفتن زغال‌ها مطمئن شوید. اگر زغال‌ها نیم‌سوز باشند، به درستی نمی‌پزند و جوجه‌ها، بوی دود می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی به روش رستورانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن جوجه کباب کاری

چرا جوجه کباب کاری تلخ می‌شود؟

اگر برای طعم‌دار کردن جوجه کباب، بیش از حد، ادویه کاری به جوجه‌ها بزنید، طعم جوجه کباب به تلخی می‌زند. بنابراین نسبت‌ها را رعایت کنید.

آیا می‌توان عسل را از مواد جوجه کباب کاری حذف کرد؟

بهتر است عسل را از مواد جوجه کباب کاری حذف نکنید چون این میزان عسل، به هیچ وجه باعث شیرین شدن طعم جوجه‌ کباب نمی‌شود. بلکه به خوشرنگ و کاراملی شدن رنگ جوجه کباب کاری کمک می‌کند و عطر و طعم ادویه‌های دیگر را متعادل خواهد کرد.

کالابرگ الکترونیک