علت شوره سر چیست؟ | ۱۶ روش درمان سریع شوره سر

علت شوره سر چیست؟ | ۱۶ روش درمان سریع شوره سر


11 آبان 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت شوره سر چیست؟ | 16 روش درمان سریع شوره سر

علت شوره سر و روش‌های درمان شوره سر متفاوت است. شوره سر یک نوع مشکل پوستی رایج است که در هر سن و با هر جنسیتی رخ می‌دهد و موجب ایجاد پوسته‌های ریز و درشت در لابه‌لای موها می‌گردد. مشکلات پوستی و پیروی از یک سبک زندگی و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند موجب ایجاد شوره سر شود. اما مهم‌ترین علت شوره سر چیست؟ آیا می‌دانید بهترین درمان قطعی شوره سر چیست؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با روش‌های درمان سریع شوره سر و همچنین دلایل ایجاد شوره سر بیشتر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درمان شوره سر پاسخ خواهیم داد.

 

 

علت شوره سر چیست؟

 

علت شوره سر چیست؟

 

شناخت علت شوره سر و روش‌های درمان آن رابطه مستقیمی با هم دارند. درواقع اگر در فکر درمان قطعی شوره سرتان هستید، باید ابتدا علت این امر را ریشه‌یابی کنید. مهم‌ترین دلایل شوره سر «درماتیک سبورئیک»، «پسوریازیس»، «اگزما»، «خشکی پوست» و «اختلالات هورمونی» هستند. در بسیاری از مواقع استرس و اضطراب، رژیم غذایی نامناسب و همچنین عدم رعایت بهداشت پوست سر نیز موجب ایجاد شوره می‌گردد.

از طرفی دیگر برخی افراد ممکن است به مواد آرایشی و حتی مواد شیمیایی موجود در شامپوها حساسیت نشان دهند و این موضوع موجب ایجاد آلرژی و علائم شوره در آن‌ها شود. در ادامه به رایج‌ترین دلایل شوره سر اشاره شده است.

 

  • بیماری‌های هورمونی
  • قارچ‌های پوستی
  • استفاده از شامپو و مواد آرایشی نامناسب
  • اگزما
  • درماتیک سبورئیک
  • عدم شانه کردن موها
  • افزایش مخمرهای پوستی
  • خشکی شدید پوست
  • بیماری‌های پوستی
  • رژیم غذایی مناسب
  • مشکلات هورمونی
  • آلودگی هوا
  • استرس و اضطراب
  • گرمای شدید
  • فشار آوردن به کف سر با شانه‌های فلزی

 

انواع شوره سر

 

انواع شوره سر

 

شوره سر انواع متفاوتی دارد و معمولاً به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین انواع شوره سر آشنا شوید.

 

شوره خشک

 

شوره خشک که درواقع رایج‌ترین نوع شوره است، در اثر تحریک پوست و حساسیت و به لوازم آرایشی و بهداشتی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات ابتلا به بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس نیز موجب ایجاد مشکل می‌گردد.

 

شوره چرب

 

شوره چرب که به آن «سبورئیک» نیز گفته می‌شود، در افرادی ایجاد می‌شود که پوست سرشان چرب است. این افراد ممکن است موهای خشکی داشته باشند، اما ترشح بیش از حد چربی در ناحیه کف سر موجب ایجاد شوره در پوست سر این افراد می‌شود.

چرب شدن پوست سر موجب رشد قارچ‌ها و تکثیر آن می‌شود. معمولاً افرادی که با این مشکل روبرو هستند، شوره سر روغنی را همراه با خارش و قرمزی پوست تجربه می‌کنند. باید بدانید که شوره چرب یکی از رایج‌ترین دلایل ریزش مو نیز محسوب می‌شود.

 

علائم انواع شوره سر

 

علائم انواع شوره سر

 

مهم‌ترین نشانه شوره سر مشاهده پوسته‌های ریز و درشت در کف سر و لابه‌لای موها است. پوسته‌های مرده خشک یا چربی که معمولاً روی موها، لباس و شانه می‌ریزند و به راحتی قابل تشخیص هستند. اکثر افرادی که به شوره سر مبتلا هستند، خارش پوست سر را نیز تجربه می‌کنند.

معمولاً کودکان بین ۶ تا ۱۰ سال و همچنین افراد بالای ۲۵ سال بیشتر در معرض ابتلا به انواع شوره سر قرار دارند. از آنجایی که هورمون‌های مردانه سبب ترشح چربی بیشتر کف سر می‌شود، معمولاً مردان بیشتر از زنان به شوره سر مبتلا می‌شوند.

 

روش‌های درمان قطعی شوره سر

 

روش‌های درمان قطعی شوره سر

 

برای شناخت علت شوره سر و روش‌های درمان آن باید ابتدا نوع شوره را بررسی کنید و ببینید که این مشکل به چه دلیلی ایجاد می‌شود. در صورت بروز حساسیت و مشکلات پوستی در پی درمان آن باشید و یا برای کنترل چربی و خشکی پوست روش مناسبی را انتخاب کنید.

اما به طور کلی اگر به بیماری خاصی مبتلا نیستید، در اکثر مواقع می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی درمان شوره به راحتی از شر این مشکل خلاص شوید. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های درمان شوره سر در خانه آشنا شوید.

 

۱- بدنتان را ویتامینه کنید

 

اولین موردی که باید برای جلوگیری و درمان قطعی شوره سر به آن توجه شود، مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. برای درمان قطعی شوره سر سعی کنید از ویتامین‌های A، B، E و همچنین کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، روی و آهن به اندازه کافی استفاده کنید.

کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری موجب ایجاد شوره سر می‌شود. در صورت نیاز برای تأمین ویتامین‌های ضروری بدن می‌توانید از قرص‌های مکمل استفاده کنید.

حتما بخوانید  14 طرز تهیه ماسک دارچین برای جوش سرسیاه، لکه، چروک و ریزش مو

 

۲- از شامپوی ضد شوره استفاده کنید

 

استفاده از «شامپوهای ضد شوره» یک راهکار ساده برای درمان قطعی شوره سر است. این شامپوها نه تنها شوره سر را درمان می‌کنند، بلکه به کاهش خارش و تحریک پوستی نیز کمک می‌کنند. بهتر است بعد از استفاده از شامپو موها را به آرامی شانه بزنید تا پوسته‌ها از لایه به لای مو پاک شوند. توجه داشته باشید که برای خلاص شدن از شر شوره نباید بیش از حد به پوست سر فشار وارد کنید، زیرا این کار موجب تحریک بیشتر پوست می‌گردد.

 

۳- جوش شیرین را امتحان کنید

 

جوش شیرین را برای درمان شوره سر امتحان کنید

 

جوش شیرین پوست سر را ضد عفونی می‌کند و یک درمان سریع برای رفع شوره محسوب می‌شود. برای رفع شوره سر می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. حال این خمیر را به آرامی روی کف سر بمالید. چند دقیقه صبر کنید و سپس موها و کف سرتان را با دقت آبکشی کنید.

 

۴- از سرکه سیب کمک بگیرید

 

سرکه سیب یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان قطعی شوره سر است که به تنظیم چربی پوست و همچنین ضدعفونی پوست کف سر کمک زیادی می‌کند. برای استفاده از این روش باید ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرکه سیب طبیعی را با ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب ترکیب کنید.

سپس این ترکیب را برای ۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت روی موها و کف سر قرار دهید. در نهایت موها را آبکشی کنید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید در هفته ۲ بار از سرکه سیب استفاده کنید.

 

۵- برای درمان شوره سر در طب سنتی از روغن نارگیل استفاده کنید

 

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی است که به درمان خشکی پوست و همچنین رفع علائم اگزما و حساسیت‌های پوستی کمک می‌کند. روغن نارگیل جزو انواع ماسک ضدشوره سر هم هست. برای درمان قطعی شوره سر باید ۳ تا ۵ قاشق چای‌خوری روغن نارگیل را به آرامی روی کف سر ماساژ دهید. سپس ۱ ساعت صبر کنید و بعد موها را با شامپوی مناسب بشویید.

 

۶- آب‌ لیمو ترش را امتحان کنید

 

آب‌لیمو ترش را برای رفع شوره سر امتحان کنید

 

برای درمان سریع شوره سر می‌توانید از آب‌ لیمو ترش تازه استفاده کنید. لیمو ترش پوست کف سر را ضدعفونی می‌کند و برای تنظیم چربی پوست سر و رفع خارش و شوره بسیار مؤثر است. برای این کار باید ۲ قاشق چای‌خوری آب‌ لیمو ترش تازه را روی کف سر ماساژ دهید.

سپس ۱ قاشق آب‌لیمو ترش را با ۱ فنجان آب ترکیب کنید و روی تمام کف سر و موها بریزید. بعد از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت می‌توانید موها را بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید تا شوره کاملاً برطرف شود.

از آنجایی که علت شوره سر در نوجوانی معمولاً تغییرات هورمونی و چرب شدن کف سر است، نوجوان می‌توانند با رعایت بهداشت فردی و استفاده از آب‌ لیمو ترش چربی پوست را تنظیم کنند و تا حدی از بروز شوره جلوگیری نمایند.

 

۷- از ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید

 

«آلوئه‌ورا» برای درمان قطعی شوره سر و همچنین رفع خارش و التهابات پوستی درست مثل یک معجزه عمل می‌کند. آلوئه‌ورا التهابات و قرمزی پوست سر را برطرف می‌کند و در درمان شوره سر ناشی از اگزما، درماتیک سبورئیک و همچنین پسوریازیس بسیار مؤثر است. برای این کار باید مقداری ژل آلوئه‌ورای طبیعی را روی کف سر بمالید و بعد از نیم ساعت موها را بشویید.

 

بیشتر بخوانید: خواص آلوئه‌وار برای درمان جوش، لک و لاغری

 

۸- ماسک روغن زیتون را امتحان کنید

 

برای درمان شوره سر ماسک روغن زیتون را امتحان کنید

 

استفاده از روغن زیتون طبیعی برای درمان شوره سر یکی دیگر از روش‌های درمان قطعی شوره سر است که می‌توانید امتحان کنید. برای این کار باید ۱۰ قطره روغن زیتون طبیعی را با نوک انگشت روی کف سر ماساژ دهید. سپس یک کلاه پلاستیکی روی سر بکشید و اجازه دهید روغن برای یک شب روی سر بماند. صبح می‌توانید موها را با شامپوی مناسب بشویید.

 

۹- استرس را از خود دور کنید

 

شاید قبول کردن این موضوع برایتان راحت نباشد، اما استرس و اضطراب علاوه بر مشکلاتی که برای روان و جسم ما ایجاد می‌کند، موجب ایجاد شوره سر نیز می‌شود. معمولاً افرادی که استرس زیادی را تجربه می‌کنند، شوره سر، تحریک پوست سر و خارش و قرمزی پوست را تجربه می‌کنند.

سعی کنید به هر روشی که می‌توانید استرس را از خود دور کنید. ورزش کردن، مدیتیشن، مطالعه، قدم زدن، صحبت کردن با دوست و همچنین انجام کارهای هنری می‌تواند استرس را از شما دور کند.

 

۱۰- شانه زدن موها را فراموش نکنید

 

شانه زدن موها را برای درمان شوره سر فراموش نکنید

 

شانه زدن به موها موجب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و خارج کردن آن‌ها از لابه‌لای موها می‌گردد. بهتر است برای شانه کردن موها از شانه‌های چوبی استفاده کنید و از ایجاد فشار و تحریک پوست جلوگیری کند. وارد کردن ضربه به پوست سر و همچنین خراشیدن پوست می‌تواند شوره سر را تشدید کند.

 

۱۱- مراقب استفاده از شامپوها و مواد آرایشی نامناسب باشید

 

همه شامپوها و مواد آرایشی مو برای شما مناسب نیستند. در بسیاری از مواقع شامپوهای نامناسب و مواد شیمیایی مضر عامل شوره سر هستند. اگر بعد از استفاده از محصولی خاص و یا بعد از یک مدت استفاده از شامپو دچار شوره شده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر موضوع را با دقت بررسی کنید و استفاده از آن شامپو و ماده آرایشی را قطع کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ماسک نارنگی به ۱۶ روش برای پوست صورت و دور چشم

 

۱۲- موهایتان را به اندازه بشویید

 

موهایتان را به اندازه بشویید

 

شستن مرتب موها برای ۳ بار در هفته می‌توانید از تجمع آلودگی‌ها و همچنین جلوگیری از ایجاد شوره سر کمک زیادی کند. توجه داشته باشید که شستشوی بیش از اندازه موها نیز به اندازه عدم شستشوی موها می‌تواند زمینه ایجاد شوره را فراهم کند.

شستن زیاد موها موجب خشک شدن پوست کف سر و ایجاد شوره می‌شود. سعی کنید به اندازه و موها را بشویید و حتماً بعد از شستشوی موها شامپو را با دقت آبکشی کنید.

 

۱۳- مصرف امگا ۳ را فراموش نکنید

 

برای درمان شوره سر مصرف امگا 3 را فراموش نکنید

 

«امگا ۳» از اسیدهای چرب ضروری است که برای سلامت پوست و تنظیم چربی پوست اهمیت زیادی دارد. کمبود امگا ۳ می‌تواند موجب خشکی مو و شوره سر شود. بری تأمین امگا ۳ می‌توانید از ماهی‌های چرب، مغز گردو، تخم کتان، دانه چیا و همچنین مکمل‌های رژیمی استفاده کنید.

 

۱۴- از ماست استفاده کنید

 

برای درمان شوره سر خانگی می‌توانید از ماسک ماست استفاده کنید. ماست پوست سر را پاکسازی می‌کند و برای تنظیم چربی پوست و از بین بردن شوره سر بسیار مؤثر است. برای این کار باید چند قاشق ماست را در کاسه بریزید و خوب هم بزنید تا یکدست شوند. حال با انگشتان ماست را روی پوست کف سر ماساژ دهید. اجازه دهید این ماسک برای ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس موها را آبکشی کنید.

 

۱۵- از ماسک تخم مرغ کمک بگیرید

 

برای درمان سریع شوره سر می‌توانید از تخم مرغ استفاده کنید. برای این کار باید ۲ عدد تخم مرغ را در کاسه بریزید و با چنگال هم بزنید. سپس این مخلوط را روی پوست سر قرار دهید و یک کلاه پلاستیکی روی سر بکشید. بعد از ۱ ساعت می‌توانید موها را بشویید.

 

۱۶- درمان شوره سر با نمک

 

نمک چربی اضافه پوست را به خود جذب می‌کند و مانع از چسبیدن شوره سر روی پوست می‌شود. برای درمان شوره سر با نمک ۳ قاشق غذاخوری نمک را به مقداری آب ولرم اضافه کنید. سپس آن را هم بزنید تا نمک کاملا در آب حل شود. بعد از ولرم شدن آب نمک، ۵-۱۰ دقیقه با آن موهای خود را بشویید. این روش درمانی را دو بار در هفته انجام دهید.

برای درمان شوره سر با نمک یک روش دیگر این است که نمک را مستقیم روی پوست سر خود بریزید. نوک انگشتان خود را مرطوب کنید و پوست سر خود را با نمک ماساژ دهید. سپس با شامپوی مناسب سر خود را بشورید.

می‌توانید نمک را به شامپو هم اضافه کنید. برای این کار ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را با یک قاشق غذاخوری شامپو ترکیب کنید و موها را ۲ تا سه دقیقه با آن ماساژ دهید. موها را با آب سرد آبکشی کنید و سپس از یک ماسک مو نرم کننده استفاده کنید. در انتها موهای خود را آبکشی کنید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های درمان شوره سر در طب سنتی

 

آیا شوره سر خطرناک است؟

 

آیا شوره سر خطرناک است؟

 

شوره سر یک نوع مشکل پوستی است که به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. در بسیاری از مواقع این مشکل با خارش شدید پوست سر و همچنین التهابات شدید همراه است. در این شرایط ممکن است پوست سر ملتهب و قرمز شود و در کنار ظاهر نامناسب دردناک باشد.

از طرف دیگر اگر علت شوره سر اگزما و پسوریازیس باشد، فرد باید تحت درمان پزشک قرار بگیرد و از شامپوها و کرم‌های مناسب برای درمان مشکل خود استفاده کنید.

 

شوره سر در نوزادان

 

معمولاً بسیاری از نوزادان در ۲ ماه اول تولد دچار شوره و پوسته سر می‌شوند. این مشکل معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود و شستشوی سر در کنار استفاده از روغن‌های مفید مثل روغن زیتون و روغن نارگیل می‌توانید به درمان این شوره کمک کند. تا زمانی که شوره سر نوزاد با ترک‌های پوستی، عفونت تورم همراه نباشد، مشکل نگران کننده‌ای نیست و بعد از مدتی خود به خود برطرف خواهد شد.

 

چه زمانی برای درمان شوره از پزشک کمک بگیریم؟

 

چه زمانی برای درمان شوره از پزشک کمک بگیریم؟

 

به طور کلی شوره سر مشکل جدی نیست و در اکثر مواقع با کمک گرفتن از راهکارهای خانگی و استفاده از شامپوی ضد شوره به سادگی برطرف خواهد شد. اما در صورتی که شوره سر شما بسیار شدید شده و نشانه‌هایی از عفونت، قرمزی و تورم روی کف سر مشاهده می‌کنید و یا با هیچ روشی شوره سرتان درمان نمی‌شود، بهتر است از یک پزشک متخصص برای درمان قطعی شوره سر کمک بگیرید.

 

سوالات متداول

 

آیا شوره سر درمان قطعی دارد؟

 

شوره سر در اکثر مواقع با استفاده از درمان‌های خانگی و رعایت نکاتی ساده درمان می‌شود و ممکن است دوباره در شرایط نامناسب ایجاد شود. درواقع این مشکل درمان قطعی ندارد و فردی که مستعد این مشکل است باید همیشه مراقب باشد تا دوباره در معرض عوامل ایجاد شوره سر قرار نگیرد.

 

درمان شوره سر در سن بلوغ چیست؟

 

از آنجایی که علت شوره سر در نوجوانی معمولاً تغییرات هورمونی و چرب شدن کف سر است، نوجوان می‌توانند با رعایت بهداشت فردی و استفاده از آب‌لیمو ترش چربی پوست را تنظیم کنند و تا حدی از بروز شوره جلوگیری نمایند.

 

منابع: piotrturkowski، healthline، headandshoulders،

کالابرگ الکترونیک