طرز تهیه ۱۵ ماسک ضد شوره سر قطعی و دائمی با مواد ساده

طرز تهیه ۱۵ ماسک ضد شوره سر قطعی و دائمی با مواد ساده


11 آبان 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۱۵ ماسک ضد شوره سر قطعی و دائمی با مواد ساده
فهرست محتوا پنهان

انواع ماسک برای شوره سر یکی از روش‌های درمان شوره سر است. هر چند برای رفع شوره سر، شامپوهای مختلفی در بازار می‌توان پیدا کرد، اما بسیاری از آنها وضعیت را نه تنها بهبود نمی‌دهند بلکه باعث وخیم‌تر شدن شوره سر می‌شوند. بنابراین بهترین راه استفاده از ماسک‌های طبیعی درمان شوره سر است. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش طرز تهیه ماسک ضد شوره سر را به ۱۵ روش طبیعی و خانگی به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه انواع ماسک ضد شوره سر

 

طرز تهیه انواع ماسک ضد شوره سر

۱- استفاده از ماست خالی به عنوان ماسک ضد شوره

 

رفع دائمی شوره سر با ماست ممکن است؟ ماست به عنوان یکی از لبنیات سرشار از پروتئین و اسید لاکتیک، یک لایه‌بردار مناسب و قوی برای از بین بردن شوره سر به حساب می‌آید. با ماسک ماست می‌توانید گرد و خاک روی موها و پوست سر و همچنین سلول‌های مرده را از کف سر لایه‌برداری کنید. روش‌های مختلفی برای تهیه ماسک ضد شوره سر با ماست وجود دارد.

می‌توانید ماست را به تنهایی و بدون افزودن مواد دیگر و مثل شامپو روی پوست سر ماساژ دهید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مواد مغذی به پوست برسد. سپس موهایتان را آبکشی کرده و یک شامپوی ملایم برای شست‌وشوی مو استفاده کنید.

 

۲- ماسک رفع شوره سر ماست و عسل

 

فواید عسل طبیعی برای سلامت پوست و مو، بسیار زیاد است و در طرز تهیه انواع ماسک‌های زیبایی استفاده می‌شود. برای درست کردن ماسک ضد شوره سر عسل و ماست، ۲ قاشق غذاخوری ماست و ۲ قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس آن را روی پوست سر ماساژ دهید و ۱۰ دقیقه بعد موهایتان را آبکشی کرده و با یک شامپوی ملایم بشویید.

 

۳- ماسک درمان شوره سر ماست و آبلیمو

 

برای پوست‌های چرب و در عین حال شوره‌دار، ماسک ضد شوره سر آبلیمو و ماست، یک روش خانگی برای درمان قطعی شوره سر محسوب می‌شود. برای تهیه ماسک ضد شوره سر با ماست و آبلیمو، ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو را با ۲ قاشق غذاخوری ماست ساده مخلوط کرده و روی پوست سرتان ماساژ دهید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه، مو و پوست سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید.

 

۴- درمان شوره سر با ماسک ماست و نشاسته ذرت

 

درمان شوره سر با ماست و نشاسته ذرت

 

آب برنج حاوی سلنیوم بوده و از رشد «مالاسزیا» جلوگیری می‌کند. مالاسزیا یکی از گونه‌های قارچ است که روی پوست رشد می‌کند و باعث ایجاد شوره سر می‌شود. به اندازه ۱ قاشق از نشاسته ذرت را با مقداری آب برنج بدون نمک، ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. سپس آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید و بعد از ۱۰ دقیقه پوست سر خود را آبکشی کرده و با شامپوی ملایم بشویید.

 

۵- ماسک ضد شوره سر ماست و روغن چای سبز

 

برای رفع شوره سر از چه روغنی استفاده کنیم؟ مهم نیست موهایتان چرب است یا معمولی یا خشک؛ این ماسک برای همه موها مناسب است و خاصیت نرم کنندگی دارد. یک بار در هفته می‌توانید از این ماسک برای رفع شوره سر استفاده کنید. حتی برای رفع شوره سر برای کودکان هم به عنوان یک داروی خانگی و بدون ضرر محسوب می‌شود.

 

مواد لازم

 

روغن درخت چای: ۴ یا ۵ قطره

• ماست: ۱ قاشق غذاخوری

• روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

 

همه مواد را با هم در یک کاسه مخلوط کنید و روی پوست سر بمالید. ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد، موهای خود را آبکشی کرده و با یک شامپوی ملایم بشویید.

حتما بخوانید  معرفی شامپوهای مناسب انواع موی خشک و چرب و آسیب دیده

 

۶- درمان خانگی شوره سر با سیر و عسل

 

به عنوان دارو برای شوره سر می‌توانید از ماسک ضد شوره عسل و سیر به عنوان یک نرم کننده مو و بهبود دهنده شوره سر استفاده کنید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای یک بار امتحان کنید و نتیجه آن را ببینید.

 

مواد لازم

 

• عسل: ۷ قاشق غذاخوری
• سیر: ۶ حبه

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن این ماسک ضد شوره، پوست سیرها را بگیرید و آنها را له یا رنده کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد عسل را به سیر بیفزایید. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و ماسک را روی کف سر و موهای خود ماساژ دهید. بعد از ۱۰ دقیقه موهایتان را آبکشی کرده و با یک شامپوی ملایم بشویید.

 

۷- ماسک پیاز برای رفع شوره سر

 

ماسک پیاز برای رفع شوره سر

 

از جمله خواص پیاز این است که خاصیت ضد قارچ دارد و آب پیاز هم می‌تواند به تقویت رشد مو کمک کند. با استفاده هفته‌ای یک بار از پیاز به عنوان ماسک مو ضد شوره و خارش، می‌توانید از شر قارچ‌هایی که باعث ایجاد شوره سر می‌شوند، خلاص شوید.

 

مواد لازم

 

• پیاز: ۱ عدد درشت

 

طرز تهیه

 

پیاز را پوست بگیرید و رنده یا در مخلوط‌کن پوره کنید. مخلوط را از ریشه تا انتهای ساقه موهایتان بمالید. بعد از ۱ ساعت، موهای خود را آبکشی کرده و با یک شامپوی ملایم بشویید.

 

۸- ماسک موی ضد شوره با سرکه سیب

 

سرکه سیب علاوه بر تعادل PH پوست سر، آن را پاکسازی و لایه‌برداری می‌کند. این ماسک را ۲ بار در هفته می‌توانید استفاده کنید.

 

مواد لازم

 

• سرکه سیب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن این ماسک ضد شوره سر، آب و سرکه سیب را در یک ظرف با هم ترکیب کرده و با اسپری روی موها و کف سرتان بپاشید. اجازه دهید این ماسک ۱۵ دقیقه روی موها و پوست سرتان بماند. سپس آن را آبکشی کرده و با شامپوی ملایم بشویید.

 

۹- ماسک تخم مرغ برای درمان شوره سر

 

ماسک تخم مرغ برای درمان شوره سر

 

یکی از راه‌های درمان شوره و پوسته پوسته شدن کف سر، استفاده از ماسک تخم مرغ است. تخم مرغ دارای اسیدهای چرب و ویتامین آ است و ترکیب آن با روغن زیتون می‌تواند باعث نرم شدن پوست کف سر شود. یک تا دو بار در هفته می‌توانید این ماسک را برای رفع شوره سر استفاده کنید.

 

مواد لازم

 

• زرده تخم مرغ: ۲ عدد
• روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

در یک کاسه، زرده‌های تخم مرغ را با روغن زیتون ترکیب کرده و روی ساقه و ریشه موهایتان ماساژ دهید. یک ساعت بعد موهایتان را آبکشی کنید و با یک شامپوی ملایم بشویید.

 

۱۰- ماسک موی آلوئه‌ورا

 

ماسک موی آلوئه‌ورا

 

ژل آلوئه‌ورا خاصیت ضد قارچ دارد و همچنین برای تسکین «درماتیک سبورئیک» مفید است. ماسک آلوئه‌ورا برای رفع شوره سر را می‌توانید یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

 

مواد لازم

 

• ژل آلوئه‌ورا طبیعی: ۴ قاشق غذاخوری
• روغن اکالیپتوس: ۳ قطره

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن این ماسک رفع شوره سر ژل داخل برگ آلوئه‌ورا را بیرون بیاورید و در یک کاسه بریزید. آن را با پشت قاشق له کنید و روغن اکالیپتوس را به آن بیفزایید. مخلوط را از ریشه تا نوک موهایتان بمالید و پوست سرتان را ماساژ دهید. ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد، موهایتان را با آب ولرم آبکشی کنید.

 

۱۱- ماسک آبلیمو و تخم شنبلیله

 

در طب سنتی تخم شنبلیله خواص ضد قارچی دارد و برای درمان شوره سر به کار می‌رود. با این ماسک خانگی برای رفع شوره سر، التهاب کف سر بهبود پیدا کرده و شوره سر درمان می‌شود. یک بار در هفته این ماسک ضد شوره را استفاده کنید.

 

مواد لازم

 

• تخم شنبلیله: ۴ قاشق غذاخوری
• آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن این ماسک رفع شوره سر، تخم شنبلیله را در یک ظرف بریزید و روی آن را به اندازه کافی آب بریزید. یک شب تا صبح تخم‌های شنبلیله را بخیسانید. سپس آنها را با آبی که در آن خیسانده شده‌اند، در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید تا یک خمیر نرم به دست آید.

سپس آبلیمو را به آن بیفزایید و آن را روی موهایتان بمالید و پوست سرتان را ماساژ دهید. این ماسک را به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست سرتان قرار دهید و بعد آن را بشویید و با یک شامپوی بدون سولفات بشویید.

 

۱۲- ماسک ضد شوره با روغن نارگیل

 

ماسک ضد شوره با روغن نارگیل

 

چه روغنی برای شوره سر استفاده کنیم؟ روغن نارگیل درماتیک آتوپیک را تسکین می‌دهد و به راحتی به ساقه مو نفوذ می‌کند. این روغن آسیب دیدگی مو را نیز کاهش می‌دهد. این ماسک را یک تا دو بار در هفته می‌توانید استفاده کنید.

حتما بخوانید  بهترین مارک های کرم آبرسان صورت برای انواع پوست

 

مواد لازم

 

• روغن نارگیل: ۳ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

روغن نارگیل را در یک ظرف بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود. نیازی نیست که روغن داغ شود. سپس آن را روی پوست کف سرتان ماساژ دهید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ دادن را ادامه دهید. ۳۰ دقیقه بعد، موهایتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.

 

۱۳- ماسک آووکادو و عسل

 

میوه آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید برای سلامت مو است و علاوه بر درخشان کردن مو، التهاب کف سر را تسکین می‌دهد. از سوی دیگر روغن زیتون برای شوره سر موثر است و مو را لطیف و درخشان می‌کند. ترکیب این دو، می‌تواند شوره سر را از بین ببرد و تاثیر شگفت‌انگیز آن را مشاهده خواهید کرد. این ماسک را هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

 

مواد لازم

 

• آووکادو: ۱ عدد رسیده
• عسل: ۲ قاشق غذاخوری
• روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن این ماسک رفع شوره سر، مغز آووکادو را در یک کاسه با چنگال له کنید و عسل و روغن زیتون را به آن بیفزایید. وقتی مخلوط خمیرمانند به دست آمد، آن را روی کف سر و ریشه مو بگذارید و به خوبی ماساژ دهید. ۴۵ دقیقه بعد موهایتان را آبکشی کنید و با یک شامپوی ملایم و بدون سولفات بشویید.

۱۴- ماسک گل ختمی و تخم شنبلیله

 

ماسک گل ختمی و تخم شنبلیله

 

«گل ختمی» برای از بین بردن شوره سر و تخم شنبلیله برای تقویت آن مفید هستند. این ماسک ضد شوره را می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

 

مواد لازم

 

• برگ گل ختمی: ۱۰ تا ۱۲ عدد
• تخم شنبلیله: ۱ قاشق غذاخوری
• ماست: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن این ماسک مو برای رفع شوره سر، ابتدا تخم شنبلیله را در یک فنجان آب برای یک شب تا صبح بخیسانید. سپس آن را آبکش کرده و با برگ‌های گل ختمی مخلوط کنید. ماست را هم به آنها بیفزایید. مخلوط به دست آمده را از ریشه تا ساقه موها بمالید تا همه جای آن را بپوشاند. روی موهایتان کلاه رنگ بگذارید و ۳۰ دقیقه بعد، آن را آبکش کرده و با شامپوی ملایم بشویید.

 

۱۵- ماسک چای سبز و سرکه سفید

 

ماسک چای سبز و سرکه سفید

 

برای درمان قارچ «مالاسزیا» که منجر به ایجاد شوره سر می‌شود، چای سبز یک درمان مفید گیاهی و طبیعی است. سرکه سفید مورد استفاده در این ماسک نیز PH پوست و چربی آن را متعادل می‌کند. به کار بردن اسانس گیاهی هم اثرات خنک کننده و نرم کننده دارد. این ماسک ضد شوره را می‌تواند هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

 

مواد لازم

 

• چای سبز: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• روغن نعناع: ۲ تا ۳ قطره
• سرکه سفید: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه

 

برای تهیه این ماسک ضد شوره سر، در یک ظرف چای سبز، اسانس نعناع و سرکه سفید را با هم مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید. قبل از استفاده از ماسک، موهایتان را خیس و آبکشی کنید. سپس ماسک را روی موهایتان بریزید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه روی سرتان بماند. با نوک انگشتان خود، کف سر و موهایتان را ماساژ دهید. سپس موهایتان را آبکشی کنید و با یک شامپوی ملایم و بدون سولفات و نرم کننده بشویید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های درمان شوره سنگین سر در طب سنتی

 

سوالات متداول

 

چند وقت یکبار باید ماسک مو ضد شوره بزنم؟

 

یک یا دو بار در هفته از ماسک مو ضد شوره استفاده کنید. با این حال، این موضوع به موهای شما و وضعیت آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شوره سر شدید دارید، ممکن است لازم باشد بیشتر از آن استفاده کنید.

 

چه مدت باید ماسک مو ضد شوره را روی سر بگذارم؟

 

بهتر است ماسک موی خود را بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه روی مو بگذارید. اگر ماسک مو را برای مدت طولانی‌تر بگذارید، ممکن است منجر به جذب بیش از حد پروتئین و شکستگی مو شود.

 

چه زمانی از ماسک مو ضد شوره استفاده کنیم؟

 

ماسک مو زمانی بهترین اثر را دارد که روی موهای مرطوب استفاده شود. استفاده از ماسک مو بعد از شامپو به جذب بهتر آن کمک می‌کند.

 

برای پوسته سر چی خوبه؟

 

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، استفاده از ماست به رفع علائم شوره سر متوسط تا شدید کمک می‌کند. بنابراین، استفاده از ماسک موی ماست به کاهش مشکلات شوره سر کمک کند.

 

برای شوره سر چه روغنی استفاده کنیم؟

 

انواع روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن نعناع، روغن درخت چای، روغن بادام و … می‌توانند شوره سر را التیام بخشند.

 

منبع: stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک