فرق اسپاگتی، ماکارونی و پاستا چیست؟

فرق اسپاگتی، ماکارونی و پاستا چیست؟


8 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فرق اسپاگتی، پاستا و ماکارونی

احتمالا برای خیلی از افراد فرق اسپاگتی، ماکارونی و پاستا چندان واضح نیست. البته که طبیعی است و دلیل آن‌ هم جا افتادن بعضی تعریف‌ها در فرهنگ کشورهای مختلف است. شاید جالب باشد بدانید که این تعریف‌ها حتی ممکن است از یک کشور به کشور دیگر فرق کنید. اما قبل از این‌که بیشتر سردرگم و گیج شوید، این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش را دنبال کنید تا تفاوت اسپاگتی، ماکارونی، پاستا و تعریف هر کدام از آن‌ها را کاملا متوجه شوید.

 

 

پاستا چیست؟

 

تعریف پاستا چیست

 

قبل از توضیح درباره فرق اسپاگتی و ماکارونی و پاستا، بهتر است پاستا را بشناسید چون پاستا در اصل نقش سرگروه اسپاگتی و ماکارونی را دارد. این یعنی ماکارونی و اسپاگتی زیرشاخه پاستا هستند. در واقع پاستا به انواع مختلفی از گونه‌هایی که با آرد سمولنیا درست می‌شوند، اشاره می‌کند. ایتالیایی‌ها از پاستا برای نامیدن نوعی خمیر استفاده می‌کنند که با آرد فطیر، تخم‌مرغ و آب درست می‌شود و به اشکال مختلف در می‌آید.

 

پاستای ایتالیایی به تمام فرآورده‌‌های خمیری حاصل از آرد گندم اطلاق می‌شود. در ایتالیا انواع مختلفی از پاستا وجود دارد و تنوع بسیار زیادی دارد که شامل ماکارونی، اسپاگتی، فوتوچینی، ورمیشل، فوسیلی، لینگویین، ریگاتونی، پاپرادل، نودل، لازانیا و … می‌شوند و همه آن‌ها جزو گروه پاستا هستند.

 

 

اسپاگتی چیست؟

 

تعریف اسپاگتی چیست

 

شاید جالب باشد بدانید که تمام ماکارونی‌ها، اسپاگتی هستند، اما تمام اسپاگتی‌ها ماکارونی نیستند. برای ساخت اسپاگتی خمیر را به شکل رشته‌های دراز در می‌آورند ولی ماکارونی بر حسب منطقه و کشور دارای معنای مختلفی است و برخی از اشکال آن به صورت لوله‌های کوچک توخالی، حلزونی، مارپیچ، پاپیونی و غیره است. انواع مختلفی از اسپاگتی وجود دارد که متداول‌ترین آن دارای شکل بلند، نازک، جامد و استوانه‌ای است.

 

در ابتدا به‌طور مشخص، اندازه اسپاگتی بلند بود، اما طول‌های کوتاه‌تر در نیمه دوم قرن بیستم محبوبیت پیدا کرد و اکنون معمولا اسپاگتی در طول‌های ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر (۱۰ تا ۱۲ اینچ) موجود است. اسپاگتی اغلب با سس گوجه فرنگی یا گوشت یا سبزیجات سرو می‌شود. نوع اسپاگتونی شکل ضخیم‌تری از اسپاگتی است. کاپلینی هم یک اسپاگتی بسیار نازک است. در واقع اسپاگتی ماده اصلی غذاهای سنتی ایتالیایی است.

 

مانند سایر پاستاها، اسپاگتی از گندم آسیاب شده و آب تهیه و گاهی اوقات با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی می‌شود. اسپاگتی اصیل ایتالیایی از بلغور گندم دوروم تهیه می‌شود، اما در کشورهای دیگر ممکن است با انواع دیگر آرد درست شود. با این تعریف وقت آن است که بدانید، همان رشته‌های باریکی که در ایران با نام ماکارونی شناخته می‌شوند، در اصل اسپاگتی هستند.

حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد سیب به ۲ روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

 

اسپاگتی رشته‌های تو پُر از خمیر است که طول آن بلند است و در ایران به اشتباه، به آن‌ها ماکارونی گفته می‌شود. امروزه اسپاگتی‌ها با طعم‌ها و ارزش غذایی متفاوت تولید می‌شوند. اسپاگتی با سبوس، آهن و غنی شده با ویتامین ب، انواع مختلفی از آن‌ها هستند که افراد مختلف بر اساس طبع و نیاز بدن خود، از آن‌‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

ماکارونی چیست؟

 

تعریف ماکارونی چیست

 

ماکارونی (به ایتالیایی: Maccheroni) یکی از انواع پاستا است. این ماده خوراکی معمولا در کارخانه‌ها به صورت خشک تولید و پیش از مصرف، در آب جوشانده می‌شود. در اصل ماکارونی یک پاستای خشک است و ارزش غذایی گندم را تا حد زیادی در خود نگه داشته است. ماکارونی به شکل لوله‌های باریک توخالی و منحنی است که در فرآیند ساخت با طول کوتاهی بریده می‌شوند. این نوع از پاستا، با دستگاه‌های خاص باید درست شود، البته برخی ماشین‌های ماکارونی‌ساز خانگی هم می‌توانند آن را درست کنند.

 

ماکارونی معمولا با اکستروژن در مقیاس بزرگ و تجاری درست می‌شود. شکل منحنی ماکارونی هم به خاطر سرعت‌های مختلف دستگاه، هنگام خارج شدن ماکارونی ایجاد می‌شود. همان‌طور که گفتیم، تعریف و شکل ماکارونی در هر کشور یا منطقه فرق می‌ کند. مثلا در ژاپن، ماکارونی معمولا به نوعی پاستا گفته می‌شود که شکل آن به‌صورت میله‌ای کوتاه سوراخ‌دار یا به شکل صدف یا طرح‌های گوناگون دیگر است.

 

در ایتالیا ماکارونی به نوعی پاستا اطلاق می‌شود که به شکل میله‌ای منحنی کوتاه است. به زبان انگلیسی هم ماکارونی به معنای نوعی پاستای میله مانند کوتاه و سوراخ‌دار است، اما در میان ایتالیایی– آمریکایی‌ها در سراسر فیلادلفیا و نیویورک، ماکارونی واژه‌ای است که به همه انواع «پاستا» اشاره می‌کند.

 

ماکارونی ممکن است به غذاهایی که با ماکارونی بلند درست می‌شوند، مانند ماکارونی آلا چیتارا و فریتاتا دی ماچرونی، نیز اشاره داشته باشد. در لغت‌نامه دهخدا در توصیف ماکارونی آمده است که «خمیری که از نشاسته و زرده تخم مرغ درست می‌کنند و به اشکال مختلف درمی‌آورند، نی رشته». پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه ماکارونی به صورت دمی و با سس گوشت یا سویا را هم بخوانید.

 

 

تفاوت‌های ماکارونی و پاستا چیست؟

 

تفاوت‌های ماکارونی و پاستا چیست؟

 

تفاوت ظاهری ماکارونی و پاستا

 

شکل و ظاهر پاستا و ماکارونی با هم فرق می‌کند. پاستا به شکل‌های مختلف از جمله لازانیا و ماکارونی تولید می‌شود ولی ماکارونی فقط شکل لوله‌ای دارد و C شکل است.

 

 

تفاوت در روش تولید ماکارونی و پاستا

 

با وجود این‌که مراحل آماده‌سازی و مواد اولیه پاستا و ماکارونی یکسان است ولی نحوه تولید آن‌ها با هم فرق دارد. پاستا‌ها شکل‌های مختلفی دارند و به صورت ماشینی یا دستی تولید می‌شوند. این در حالی است که برای تولید ماکارونی فقط باید از دستگاه‌های مخصوص استفاده کرد.

 

 

میزان استقبال و محبوبیت ماکارونی و پاستا

 

شاید جالب باشد ولی ماکارونی‌ها نسبت به پاستاها محبوب‌تر هستند. دلیل آن هم این است که ماکارونی‌ها به شکل تجاری تولید می‌شوند و عرضه آن‌ها در سراسر دنیا به راحتی انجام می‌شود. در حالی که پاستاها به صورت تجاری تولید نمی‌شوند و در سراسر دنیا، صورت‌های مختلفی دارند. مشکلات موجود در تولید تجاری پاستا، آن‌ها را معمولا به یک غذای منطقه‌ای تبدیل می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد پاستا پنه مرغ با سس آلفردو به روش اصیل ایتالیایی

 

 

ماندگاری ماکارونی بیشتر است یا پاستا؟

 

ماکارونی ماندگاری بیشتری دارد چون از مواد خشک تهیه می‌شود ولی پاستا در پروسه پخت، کمی مرطوب باقی می‌ماند و همین موضوع به فساد زودهنگام‌تر آن کمک می‌کند. علاوه بر این، ماکارونی‌ با بهره‌گیری از ماشین‌آلات و دستگاه‌های مخصوص ساخته می‌شود و مواد افزودنی موجود در آن، مدت ماندگاری را بالاتر می‌برد. این نقطه قوت می‌تواند به عرضه راحت‌تر و گسترده‌تر آن هم کمک کند.

 

 

مواد اولیه ماکارونی و پاستا

 

موادی که پاستا و ماکارونی با آن درست می‌شوند تقریبا یکسان است و تفاوت‌های اندکی بین آن‌ها وجود دارد. مثلا تخم مرغ یکی از مواد به کار رفته در طرز تهیه پاستا است ولی برای درست کردن ماکارونی، از تخم مرغ استفاده نمی‌شود.

 

به خاطر استفاده از تخم مرغ در تهیه ماکارونی، طعم آن هم متفاوت است. در ضمن افزودن تخم مرغ به پاستا یکی از دلایل پایین‌تر بودن ماندگاری آن است. در ماکارونی به خاطر استفاده از مواد خشک، امکان اضافه کردن تخم مرغ وجود ندارد، درنتیجه برای مدت بیشتری هم می‌ماند.

 

 

ماکارونی و اسپاگتی زیر مجموعه پاستا هستند

 

معمولا لازانیا، ورمیشل و نودل به عنوان زیرمجموعه دسته پاستا، در بین مردم کاملا شناخته شده هستند ولی برای برخی افراد فرق اسپاگتی و ماکارونی و پاستا شاید کمی گیج‌کننده باشد. جزو اصلی این خوراکی‌ها، به عنوان ماده پایه بسیاری از غذاهای ایتالیایی، آرد است ولی با تفاوت‌هایی در ظاهر و روش تولید، محصولات متنوعی هم تهیه شده‌اند که کاربرد و طرز تهیه متفاوتی هم دارند.

 

با این حال هر کدام از پاستاها، شامل اسپاگتی، ماکارونی، نودل، لازانیا، فوتوچینی و … طرفدارهای خودشان را دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لازانیا به ۲ روش

 

 

سوالات متداول

 

فرق پاستا و ماکارونی چیست؟

 

فرق پاستا و ماکارونی چیست؟

 

ماکارونی نوعی پاستا و زیرشاخه آن به حساب می‌آید. ولی هر دو با مواد مشابهی درست می‌‌شوند.

 

 

اسپاگتی و ماکارونی چه فرقی دارند؟

 

مهم‌ترین تفاوت اسپاگتی و ماکارونی در شکل ظاهری آن‌هاست. در واقع ایرانی‌ها اشتباها به اسپاگتی، ماکارونی می‌گویند.

 

 

چند نوع پاستا وجود دارد؟

 

از آنجایی که اسپاگتی و ماکارونی هم زیر شاخه پاستا به حساب می‌آیند، انواع مختلفی از پاستا وجود دارد که تعداد آن‌‌ها را تا ۶۰۰ نوع می‌دانند. ماکارونی، اسپاگتی، فوتوچینی، ورمیشل، فوسیلی، لینگویینی، ریگاتونی، پاپرادل، نودل، لازانیا و … چند نوع معروف پاستا هستند.

 

 

ماکارونی درست است یا ماکارانی؟

 

این واژه در اصل به زبان انگلیسی (macaroni) و به زبان ایتالیایی (maccheroni) نوشته می‌شود. تلفظ صحیح آن هم در زبان فارسی ماکارونی است.

 

 

منبع: differencebetween.net

 

کالابرگ الکترونیک