طرز تهیه پاستا بلونز به روش اصیل ایتالیایی و رازهای خوشمزه شدن آن

طرز تهیه پاستا بلونز به روش اصیل ایتالیایی و رازهای خوشمزه شدن آن


15 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پاستا بلونز به روش اصیل ایتالیایی و رازهای خوشمزه شدن آن

پاستا بلونز یکی از خوشمزه‌ترین انواع پاستا ایتالیایی است که نخستین بار در قرن هجدهم میلادی در شهر ایمولا در استان بلونیا ایتالیا طبخ شد. پاستا بلونز که در سرتاسر دنیا محبوب است با ذائقه ایرانی‌ها هم همخوانی دارد. سس بلونز اسپاگتی که برای تهیه این پاستا استفاده می‌شود، مثل سس ماکارونی با گوشت به سبک ایرانی بر پایه سس گوجه فرنگی و گوشت است که البته می‌تواند شامل گوشت گوساله، گوسفندی و گوشت چرخ شده باشد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه پاستا با سس بلونز و نکات پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه پاستا با سس بلونز (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پاستا فتوچینی یا اسپاگتی ۱ بسته
پیاز ۱ عدد متوسط
هویج ۲ عدد متوسط
کرفس ۲ عدد متوسط
گوشت چرخ کرده ۳۶۰ گرم
کره ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوجه فرنگی ۴ عدد متوسط
سرکه سفید ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عصاره گوشت ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه غلیظ ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز به مقدار لازم
پنیر پارمسان به مقدار دلخواه
جعفری ساطوری خرد شده به مقدار دلخواه

 

میزان کالری در یک لیوان پاستا بلونز: ۲۹۷ کیلوکالری
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت پاستا با سس بلونز: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه اسپاگتی بلونز

مراحل طرز تهیه پاستا بلونز
برای تهیه پاستا بلونز به عنوان وعده ناهار یا شام یا غذای مهمانی، به عنوان یک پاستای مجلسی، کافی است سس این غذا را طبق دستورالعمل زیر آماده کرده و با پاستا با فرم دلخواه یا ماکارونی رشته‌ای و اسپاگتی پخته شده در آبجوش و آبکش شده سرو کنید. پاستا با سس بلونز را به روش زیر می‌توانید درست کنید.

مرحله اول: سبزیجات سس بلونز را آماده کنید

برای اولین مرحله از طرز تهیه پاستا بلونز، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی نازک خرد کنید. هویج را بشویید و پوست آن را بگیرید. هویج را هم ریز یا خلالی نازک خرد کنید. دو ساقه کرفس را هم بشویید و ریز خرد کنید. بهتر است برش‌های این سبزیجات، مشابه هم باشد تا سس شما ظاهر زیباتری بگیرد. در یک تابه، برش‌های هویج و کرفس را با کمی روغن تفت دهید تا هم نرم شوند و هم در هنگام پخت، ظاهر آنها از هم وارفته و شل نشود.

حتما بخوانید  ترکیب جرم گیر و وایتکس | عوارض، نشانه های مسمومیت و پیشگیری

مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را آماده کنید

در این مرحله، پیاز خرد شده را جداگانه با مقداری کره سرخ کنید تا رنگ آن طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا تغییر رنگ بدهد. حرارت را کم کنید و مقداری زردچوبه، فلفل قرمز، فلفل سیاه و نمک به آن اضافه کنید. هویج و کرفس تفت داده شده را به همراه سرکه به این ترکیب اضافه کنید و درب تابه را بگذارید. به مدت حدود ۱۰ دقیقه، تابه را روی حرارت ملایم بگذارید تا گوشت با آب سبزیجات و پیاز و سرکه طعم بگیرد.

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد، انواع کره، سرکه سفید، گوشت چرخ کرده و انواع ادویه‌های معطر مثل زردچوبه، فلفل قرمز، نمک و فلفل سیاه را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: سس گوجه را به مایه بلونز اضافه کنید

در این مرحله، گوجه فرنگی‌ها را بشویید و ریز خرد کنید. می‌توانید برای یکدست‌تر شدن سس، گوجه‌ها را رنده کنید. صبر کنید تا سرکه کاملا به خورد گوشت برود، سپس گوجه فرنگی را اضافه کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی‌ها نرم شوند و طعم خام آنها گرفته شود. بعد رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید.

برای خرید رب گوجه فرنگی به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید اقدام کنید.

مرحله چهارم: عصاره گوشت را اضافه کنید

بعد از اضافه کردن رب گوجه و گوجه فرنگی، عصاره گوشت را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت چرخ شده، به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزد و عصاره‌ای را که اضافه کردید، کشیده شود. اگر عصاره گوشت یا آب قلم ندارید، می‌توانید از آب جوش استفاده کنید.

مرحله پنجم: خامه را به مایه سس بلونز اضافه کنید

بعد از نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه که سس شما کاملا پخت و بوی زهم گوشت چرخ کرده گرفته شد، خامه را به آن اضافه کرده و بلافاصله شعله گاز را خاموش کنید. خامه را در سس هم بزنید تا رنگ سس کمی باز و روشن شود. سس را کنار بگذارید تا پاستا را آماده کنید.

برای خرید خامه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: پاستا را آماده کنید

برای درست کردن پاستا، یک قابلمه را تا نیمه آب کنید و روی حرارت بالا قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. کمی نمک به آب اضافه کنید. حتی می‌توانید برای خوشرنگ شدن پاستا، کمی زردچوبه هم به آب بیفزایید تا رنگ پاستا به نارنجی بزند. سپس پاستاها را بعد از جوشیدن آب، در قابلمه بریزید و بنا بر دستور روی پاکت پاستا، آنها را بجوشانید. این زمان‌ها بین ۷ تا ۱۲ دقیقه متغیر است.

انواع ماکارونی و اسپاگتی و ماکارونی فرمی ساده را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله آخر: پاستا بلونز را سرو کنید

بعد از جوشیدن و نرم شدن پاستاها، آنها را آبکش کنید. اگر پاستاها به هم چسبیده بودند، با آب سرد، آنها را از هم جدا کنید. سپس پاستاها را در ظرف سرو بریزید و سس بلونز را به آنها اضافه کنید. سس و پاستا را با هم ترکیب کنید تا سس کاملا روی پاستاها را بپوشاند. در آخر روی پاستا بلونز را با پنیر پارمسان و جعفری ساطوری خرد شده، تزیین و آن را سرو کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه هریسه گندم خوشمزه جنوبی با گوشت و بدون گوشت

پنیر پارمسان را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاستا کاربونارا

فوت و فن‌های طرز تهیه پاستا بلونز

فوت و فن‌های طرز تهیه پاستا بلونز

  • برای تهیه سس پاستا بلونز، می‌توانید از انواع گوشت‌ استفاده کنید. جگر سفید یکی از گزینه‌ها است. برای استفاده از جگر سفید، تکه‌های جگر سفید را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و با مقداری آب بپزید. سپس جگر سفید را در چرخ‌گوشت بیندازید و آن را چرخ کنید. از این گوشت به‌جای گوشت چرخ شده مخلوط یا گوساله استفاده کنید.
  • پاستایی که در تهیه سس بلونز استفاده می‌شود، بهتر است از نوع نازک نباشد. پاستاها یا اسپاگتی‌های نازک، به خوبی گوشت را نگه نمی‌دارند. بنابراین از پاستاهای ضخیم مثل فتوچینی، پنه یا ماکارونی رشته‌ای قطور در این غذا استفاده کنید.
  • استفاده از سرکه تا حد زیادی می‌تواند بوی زهم گوشت را بگیرد. بنابراین حتی‌الامکان آن را حذف نکنید.
  • پاستا بلونز، بعد از آبکش شدن، مثل ماکارونی معمول ایرانی‌ها، پخته نمی‌شود بلکه به صورت آبکش و با سس بلونز سرو می‌شود.
  • سس بلونز را در هنگام سرو، هم می‌توانید روی پاستا بریزید و هم می‌توانید با پاستا مخلوط و میکس کنید تا سس همه‌جای پاستا را بپوشاند.
  • برای تزیین روی پاستا بلونز، می‌توانید از مقداری پنیر پارمسان رنده شده و جعفری یا سبزیجات معطر تازه و خرد شده استفاده کنید.
  • اضافه کردن سیر به مایه سس بلونز سلیقه‌ای است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاستا پستو با مرغ و قارچ

سوالات متداول

سس بلونز چیست؟

سس بلونز که راگو آلا بولونز «ragù alla Bolognese» به آن گفته می‌شود، از انواع سس پاستا و نوعی سس گوشت خوشمزه و لذیذ است که در کنار انواع اسپاگتی سرو می‌شود. در آشپزی ایتالیایی معمولا از سس بلونز برای تهیه فوتوچینی یا تالیاتلی که نوعی رشته پهن و ضخیم است، استفاده می‌شود. این سس بر پایه گوشت است و رب یا سس گوجه‌فرنگی هم در آن استفاده می‌شود. در خارج از ایتالیا، عبارت «سس بولونز» معمولا به سس‌هایی گفته می‌شود که مبتنی بر گوجه فرنگی است و گوشت چرخ کرده به آن اضافه شده‌ است.

سس بلونز چقدر ماندگاری دارد؟

سس بلونز در صورت نگهداری در یخچال، تا ۵ روز در ظروف دربسته قابل نگهداری است ولی اگر آن را در فریزر بگذارید، می‌توانید تا چند ماه هم آن را مصرف کنید. حتما قبل از گذاشتنش در فریزر مطمئن شوید سس شما سرد شده باشد و تا جایی که می‌توانید هوای پاکت فریزری را خالی کنید.

 

کالابرگ الکترونیک