ترکیب ادویه دلمه برگ مو چیست + بهترین زمان اضافه کردن سس دلمه

ترکیب ادویه دلمه برگ مو چیست + بهترین زمان اضافه کردن سس دلمه


5 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ادویه دلمه برگ مو

ترکیب ادویه دلمه برگ مو چیست؟ از چه سس و چاشنی‌هایی برای تهیه دلمه برگ مو استفاده می‌شود؟ شاید برای شما هم تناسب ادویه‌هایی که برای تهیه هر غذا درست می‌کنید، مهم باشد. اما ترکیب ادویه دلمه برگ مو شامل چه چاشنی و ادویه هایی است؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به بررسی ادویه‌ها، سبزی‌ها و چاشنی‌های دلمه برگ مو و بهترین زمان افزودن آنها به دلمه می‌پردازیم تا بیشتر درباره دلمه برگ مو بدانید.

ترکیب ادویه دلمه برگ مو چیست؟

ادویه دلمه برگ مو

هر غذایی که درست می‌کنید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ادویه‌ها باید طوری انتخاب شوند تا با موادی که در هر غذا به کار می‌روند، هماهنگ شده و با هم سازگار شوند و البته تبدیل به طعم غالب غذا نشوند. طیف وسیعی از ادویه‌ها، سبزی‌ها، چاشنی‌ها و سس‌ها هستند که برای خوشمزه و خوش‌عطر شدن انواع غذا و خوراکی‌ها به کار می‌روند.

پیش از هر چیز بگوییم ادویه‌هایی که در دلمه برگ مو با چاشنی رب انار یا سایر انواع دلمه با چاشنی‌های مختلف به کار می‌روند، هم میزانشان و هم نوعشان، می‌تواند بنا به سلیقه شما کم و زیاد در نظر گرفته شود. همه چیز نسبی است و بستگی به سلیقه خودتان دارد. اما ادویه‌هایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، امتحان خود را پس داده‌اند، پس می‌توانید از ترکیب آنها به هر نسبتی که دوست دارید، در طرز تهیه دلمه برگ مو استفاده کنید.

۱- پودر سیر

اگر می‌خواهید هم عطر و هم طعم غذایتان، به طرز معجزه‌آسایی، دلپذیر شود، به کار بردن «پودر سیر» (طرز تهیه پودر سیر) را در ادویه دلمه برگ مو، از قلم نیندازید. پودر سیر با سیر خشک شده درست می‌شود و همان خواص سیر تازه را دارد.

پودر سیر،‌ سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین C، آهن، کلسیم، فیبر، پروتئین، سدیم و قند است. همه این مواد مغذی به همراه آنتی اکسیدان‌ها و ترکیباتی مثل آلیسین، فواید زیادی برای تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. پودر سیر همچنین به هضم غذا کمک می‌کند، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و خاصیت ضد سرطانی دارد. اگر پودر سیر در دسترس ندارید، می‌توانید سیر رنده شده در سس دلمه یا در مایه دلمه برگ مو بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید پودر سیر را از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۲- پودر پیاز

«پودر پیاز» هم مثل پودر سیر، جزو ادویه‌هایی است که می‌تواند به خوبی بوی زهم گوشت چرخ کرده را بگیرد. برخی افراد ترجیح می‌دهند در سس دلمه برگ مو، پیاز سرخ شده بریزند ولی پودر پیاز هم، همان کار پیاز را انجام می‌دهد، در حالی که استفاده از آن راحت‌تر است. هر ۱ قاشق غذاخوری پودر پیاز، معادل ۱ پیاز درشت است.

لازم نیست نگران باشید که اگر کمی پودر پیاز بیشتری در غذا بریزید، طعم غذایتان بد شود، پودر پیاز (طرز تهیه پودر پیاز)، در هر حال، باعث هم خوشمزه و خوش‌عطر شدن و هم بالا رفتن مواد مغذی دلمه برگ مو می‌شود.

شما می‌توانید پودر پیاز یا پیاز داغ منجمد آماده را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۳- فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی از ادویه‌های دلمه برگ مو

اصالت بسیاری از ادویه‌های آسیایی را باید در هندوستان جستجو کنیم. «فلفل سیاه» یکی از این ادویه‌های هندی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما بیشتر به خاطر طعم و عطری که به غذا می‌دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طعم تندی فلفل سیاه، به اندازه فلفل قرمز نیست ولی عطر آن بیشتر است. این فلفل بعد از چیده شدن، ابتدا پخته و بعد خشک می‌شود. در نهایت هم به صورت پودر شده در بسیاری از غذاها به کار می‌رود. اگر می‌خواهید طعم و عطر اصیل فلفل سیاه را بچشید، دانه‌های آن را بخرید و خودتان در آسیاب پودر کنید. فلفل سیاه را، هم به سس و هم به مایه دلمه برگ مو می‌توانید اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار در ۶ مرحله ساده

پودر فلفل سیاه را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۴- فلفل قرمز

«فلفل قرمز» یا فلفل چیلی جزو ادویه‌هایی است که آمریکایی‌ها آن را کشف کردند و از قدیم به خاطر خواص درمانی که داشت، مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما بعد هم مصارف غذایی و هم مصارف صنعتی پیدا کرد. این فلفل خاصیت ضد درد دارد و در سم‌زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی، کاهش اشتها، کاهش احتمال بروز سرطان، بهبود پسوریازیس و …  موفق عمل می‌کند.

میزان استفاده از فلفل قرمز در دلمه برگ مو، به خاطر تندی که دارد، کاملا سلیقه‌ای است و وقتی با پودر فلفل سیاه مخلوط شود، تندی آن بیشتر به چشم می‌آید. پس اگر به خوردن غذاهای تند، علاقه ندارید، می‌توانید میزان آن را کمتر در نظر بگیرید یا از لیست ادویه دلمه برگ مو، حذف کنید.

پودر فلفل قرمز را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۵- دارچین

اصالت ادویه «دارچین» به جنوب هندوستان و چین برمی‌گردد. دارچین یک درختچه همیشه سبز است که پوست قهوه‌ای آن، از قدیم، برای درمان دردهای مفصلی به کار می‌رفته است. اما به مرور خواص دارچین برای کاهش وزن، دردهای مربوط به کبد چرب، گرفتن حرارت بدن، رقیق‌سازی خون، درمان آلرژی و … هم ثابت شد. دارچین را در مایه دلمه برگ مو به صورت پودر و در سس دلمه به صورت چوب آن می‌توانید استفاده کنید.

دارچین را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۶- زردچوبه

زردچوبه یک ادویه بسیار پرکاربرد در غذاهای ایرانی و دلمه برگ مو

«زردچوبه» یک ادویه بسیار پرکاربرد در غذاهای ایرانی است. علاوه بر رنگ اشتهاآوری که زردچوبه به غذا می‌دهد، عطر فوق‌العاده‌ای هم این ادویه به غذا می‌بخشد. زردچوبه همچنین جزو ادویه‌های مفید برای سلامتی است و خواص ضد درد، کاهش وزن، درمان سنگ کلیه و کیسه صفرا، درمان افسردگی، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و .. برخی از فواید زردچوبه به حساب می‌آیند.

زردچوبه را هم به سس دلمه و هم به مایه دلمه برگ مو می‌توانید اضافه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از زردچوبه ممکن است باعث تلخ شدن غذایتان شود. همچنین مضراتی چون افت فشار خون و کاهش شدید چربی را در پی دارد.

برای خرید پودر زردچوبه می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۷- برگ گل محمدی یا گلاب

گلبرگ‌های خشک «گل محمدی»، یکی از چاشنی‌های فوق‌العاده در آشپزی ایرانی است که به هر غذایی اضافه کنید، عطر خاصی به آن می‌دهد. معمولا این گلبرگ‌ها به صورت خشک و پودر شده برای عطر و طعم دادن به غذاها به کار می‌روند و خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامت بدن دارند.

از لاغری گرفته تا کاهش علائم یائسگی، درمان یبوست، درمان سنگ کلیه، کاهش دردهای قاعدگی و … می‌توانید از این خواص با افزودن برگ‌های گل محمدی به غذا، بهره ببرید. اگر برگ گل محمدی ندارید، می‌توانید کمی گلاب به سس دلمه برگ مو اضافه کنید.

گلاب را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۸- نمک

«نمک» معمولا در دسته چاشنی های دلمه برگ مو قرار می‌گیرد. به خاطر استفاده از برگ مو که خودش طعم ترش دارد، میزان افزودن نمک باید کاملا کنترل شود. از طرفی، اگر در چاشنی دلمه، از عصاره گوشت یا مرغ آماده استفاده می‌کنید، باید بدانید که عصاره‌های آماده، نمک زیادی دارند، پس از اضافه کردن نمک به سس دلمه خودداری کنید. اگر هم سس دلمه را به صورت ملس می‌پسندید، باز هم مراقب تناسب نمک با دیگر چاشنی‌ها باشید.

نمک را به روش‌های خرید اینترنتی یا خرید حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

سبزیجات دلمه برگ مو

سبزیجات دلمه برگ مو

برای خوش‌طعم و خوش‌عطر شدن دلمه برگ مو، از سبزی دلمه هم استفاده می‌شود. سبزی دلمه برگ مو معمولا شامل نعناع، جعفری، مرزه و تره هستند که به آنها مقداری گشنیز، شوید، پیازچه و ریحان تازه هم اضافه می‌شود. این سبزیجات به مایه دلمه برگ مو اضافه می‌شوند. اگر از سبزیجات معطر تازه ساطوری شده استفاده کنید، بهتر است، در غیر این صورت می‌توانید داخل مایه دلمه، سبزیجات خشک معطر به کار ببرید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ساندویچ بروشتا ایتالیایی به ۳ روش

برای مطالعه مطلب ترکیب سبزی انواع دلمه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

در ضمن انواع سبزیجات معطر خشک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید

بیشتر بخوانید: فوت و فن‌های خوشمزه شدن و پیچیدن دلمه برگ مو

سس دلمه برگ مو

سس دلمه برگ مو

سس یا چاشنی هایی که برای دلمه برگ مو استفاده می‌شود، بسیار متنوع هستند. این سس‌ها برای کسانی که طعم ملس می‌پسندند یا برای کسانی که طعم ترش را ترجیح می‌دهند، متفاوت است.

  • ترکیب سرکه یا آبلیمو و شکر برای تهیه سس ملس دلمه برگ مو، انتخاب فوق‌العاده‌ای است. در این روش، سرکه و شکر را کمی حرارت دهید تا شکر ذوب شود و در ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پایانی پخت دلمه‌ها، روی آن‌ها بریزید.
  • شیره و سرکه هم یک انتخاب دیگر برای درست کردن سس ملس دلمه است. مقداری شیره انگور را با سرکه قرمز حرارت دهید و به چاشنی یا سس دلمه اضافه کنید.
  • یک سس خاص دیگر برای دلمه برگ مو، سکنجبین است. می‌توانید در اواخر پخت دلمه‌ها، کمی سکنجبین روی دلمه‌ها بریزید و ۵ دقیقه حرارت دهید.
  • افزودن رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) به سس دلمه با رب گوجه، برای کسانی‌ است که می‌خواهند رنگ سس دلمه، خاص و طعم آن نوستالژیک باشد. در این روش، رب گوجه را جداگانه با روغن تفت دهید و بعد به عنوان چاشنی، با سس ملس یا ساده خود روی دلمه‌ها بریزید.
  • رب انار (طرز تهیه رب انار) و رب آلوچه هم انتخاب‌های دیگری هستند که می‌توانید با آنها طعم سس را دلپذیرتر کنید. در این صورت، این رب‌ها را با مقداری آب جوش حل کرده و به سس اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع سرکه، رب گوجه فرنگی، شکر، رب انار و آبلیمو را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ترکیب ادویه دلمه برگ مو

چاشنی دلمه برگ مو را کی اضافه کنیم

ادویه دلمه برگ مو چیست؟

ادویه دلمه برگ مو، شامل فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، دارچین، پودر سیر، پودر پیاز، برگ گل محمدی و نمک است. هر کدام از این ادویه‌ها را با توجه به ذائقه خود می‌توانید به دلمه برگ مو اضافه کنید.

چاشنی دلمه برگ مو را کی اضافه کنیم؟

برای افزودن چاشنی یا سس به دلمه برگ مو، در ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پایانی پخت دلمه، می‌توانید آن را اضافه کنید تا کاملا طعم‌ها به خورد دلمه‌ها بروند.

 

محصولات مرتبط