طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی خوشمزه با تمام نکات پخت

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی خوشمزه با تمام نکات پخت


25 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی خوشمزه با تمام نکات پخت

دلمه برگ مو اصفهانی مثل دلمه برگ مو شیرازی یکی از خوش‌طعم‌ترین و البته متنوع‌ترین انواع دلمه برگ مو است. در طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی برای طعم دادن به دلمه از ترکیب خرما و کشمش نیز استفاده می‌شود. دلمه برگ مو غذای سنتی نجف آباد اصفهان نیز محسوب می‌شود و اگر طعم این دلمه به سبک اصفهانی را نچشیده‌اید، پیشنهاد می‌شود حتماً دلمه اصفهانی را امتحان کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با آموزش طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه این دلمه مجلسی برگ مو با کشمش به سبک اصفهانی پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

مدت زمان آماده سازی: ۱ ساعت
مدت زمان پخت: ۱ ساعت

 

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

  • برگ مو: ۶۰ عدد
  • گوشت چرخ کرده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پیاز بزرگ: ۱ عدد
  • لپه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • باقلا: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کشمش: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برنج آبکش شده: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خرما بدون هسته: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • سبزیجات معطر (شوید، ترخون، مرزه، جعفری): ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • ادویه (نمک، فلفل سیاه، دارچین، پودر سیر): به مقدار لازم
  • آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • آبلیمو: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

مراحل طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

دلمه برگ مو اصفهانی برای علاقه‌مندان به مزه‌های شیرین و ملس، یک انتخاب فوق‌العاده دوست‌داشتنی است. طعم این دلمه به دلیل وجود خرما، کشمش و مقداری شکر رو به شیرین است و این موضوع موجب شده تا مزه متفاوتی نسبت به دلمه سایر شهرها داشته باشد. در ادامه این بخش می‌توانید با جزئیات و روش طرز تهیه دلمه برگ مو با کشمش آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ جوشاندن برگ مو

 

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو با کشمش باید یک قابلمه آب جوش آماده کنید. سپس برگ موها را به صورت مرتب و با دقت داخل قابلمه قرار دهید. بعد از ۲ تا ۳ دقیقه می‌توانید برگ‌های انگور را از داخل آب جوش بردارید و روی یک پارچه نخی قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود.

 

مرحله دوم؛ سرخ کردن پیاز و گوشت برای دلمه

 

حتما بخوانید  13 طرز تهیه ماسک پرتقال برای لایه برداری، لک و جوش صورت

در این مرحله باید پیاز را به صورت نگینی و ریز خرد کنید. سپس یک ماهیتابه همراه با کمی روغن روی گاز قرار دهید. پیازها را در ماهیتابه بریزید و به خوبی سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس می‌توانید گوشت چرخ کرده را اضافه کنید تا گوشت هم کاملاً سرخ شود.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن سایر مواد دلمه

 

اضافه کردن سایر مواد دلمه

 

بعد از این که پیاز و گوشت چرخ کرده به خوبی سرخ شدند، در این مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی باید کشمش، باقلا خرد شده نیم پز، لپه نیم پز، سبزیجات معطر، برنج نیم‌پز و ادویه‌ها را اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید.

 

مرحله چهارم؛ پیچیدن دلمه‌ برگ انگور اصفهانی

 

برای پیچیدن دلمه‌ها باید دو برگ مو را روی هم قرار دهید، سپس یک قاشق از مواد داخل دلمه در بریزید و یک تکه خرما روی آن قرار دهید. سپس می‌توانید دلمه را به صورت بقچه‌ای یا رولی بپیچید.

 

مرحله پنجم، چیدن دلمه‌ها داخل قابلمه

 

چیدن دلمه‌ها داخل قابلمه

 

در این مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی باید دلمه‌ها را داخل یک قابلمه بچینید. برای این کار ابتدا کمی روغن ته قابلمه بریزید. سپس یک لایه برگ مو ته قابلمه بچینید. حالا می‌توانید دلمه‌های پیچیده شده را به صورت وارونه در قابلمه قرار دهید.

 

مرحله ششم؛ آماده کردن چاشنی دلمه‌ برگ مو اصفهانی

 

آماده کردن چاشنی دلمه‌ها

 

برای تهیه چاشنی دلمه برگ مو اصفهانی در یک ظرف آب، آبلیمو و شکر را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس این چاشنی را به قابلمه دلمه‌ها اضافه کنید.

 

مرحله هفتم؛ پختن دلمه‌ برگ مو اصفهانی

 

در این مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی باید ۱ عدد بشقاب سنگین روی دلمه‌ها قرار دهید تا وا نروند. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید. شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید و اجازه دهید دلمه‌ها برای حدود ۱ ساعت پخته شوند.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

*در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه دلمه برگ مو اصفهانی از فر استفاده کنید. برای این کار باید درست همانند روشی که پیش‌تر ذکر شد، دلمه‌ها را در یک ظرف مناسب بچینید. سپس ظرف دلمه را برای حدود ۳ ساعت با حرارت متوسط در فر قرار دهید.

*مردم اصفهان دوست دارند طعم دلمه کمی شیرین باشد، از همین رو به چاشنی آن شکر اضافه می‌کنند و درون دلمه‌ها خرما می‌گذارند. اگر دوست ندارید دلمه شما خیلی شیرین شود، می‌توانید مقدار شکر موجود در چاشنی دلمه را کم کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید مقداری رب گوجه فرنگی یا رب انار شیرین به چاشنی دلمه اصفهانی اضافه کنید تا دلمه شما رنگ و مزه بهتری بگیرد.

*پیشنهاد می‌شود برای درست کردن چاشنی دلمه برگ مو  اصفهانی از آب لیمو ترش تازه استفاده کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید مقداری مغز گردوی خرد شده به مواد داخل دلمه برگ مو اصفهانی اضافه کنید.

*برای پختن برنج بهتر است آن را به صورت نیم پز آماده کنید تا در زمان پخت دلمه خیلی نرم و له نشود.

حتما بخوانید  طرز تهیه فلافل لبنانی به روش اصلی + فیلم آموزش تهیه

*برای نیم پز کردن لپه و باقلا بهتر است آن‌ها را به صورت جداگانه با مقداری آب بپزید و بعد با سایر مواد دلمه ترکیب کنید.

*در صورتی که دوست ندارید لپه‌ها به صورت درست در مواد دلمه باشند، می‌توانید آن‌ها را کمی با پشت قاشق له کنید و بعد به مواد دلمه اضافه کنید.

*قرار دادن برگ مو ته قابلمه از سوختن دلمه‌ها جلوگیری می‌کند. برای این کار می‌توانید از یک لایه یا دو لایه برگ مو کف قابلمه استفاده کنید.

*دلمه برگ مو شیراز، اردبیل و تبریز هم از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع دلمه هستند که پیشنهاد می‌شود حتماً آن‌ها را امتحان کنید. البته دلمه برگ کلم تبریز هم بسیار خوشمزه و لذیذ است.

*در طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی با کشمش می‌توانید برای معطر کردن دلمه از سبزیجات کوهی و یا هر سبزی که عطر معطری که عطر و طعم آن را می‌پسندید، استفاده کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

*طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی برای ۴ نفر با طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی برای ۶ نفر تفاوت خاصی ندارد، فقط باید کمی مواد دلمه را به سلیقه خودتان کم یا زیاد کنید.

*اضافه کردن مقداری پیازچه خرد شده به مواد دلمه طعم بسیار جذابی به آن می‌بخشد.

*برای پخت دلمه روی گاز باید ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا چاشنی دلمه کمی بجوشد، سپس می‌توانید شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید دلمه با حرارت ملایم پخته شود.

*در طرز تهیه دلمه برگ مو با کشمش باید از سبزیجات ساطوری شده که به صورت ریز خرد شده‌اند، استفاده کنید تا عطر و مزه سبزی کاملاً در مواد دلمه پخش شود.

*در صورت تمایل می‌توانید مقداری دارچین به مواد دلمه اضافه کنید تا عطر بهتری پیدا کند.

*برای پیچیدن دلمه برگ مو به صورت بقچه‌ای باید مواد دلمه را دقیقا وسط برگ قرار دهید و بعد از یک سمت شروع به جمع کردن برگ به سمت داخل کنید.

*برای پیچیدن دلمه به صورت رولی نیز می‌توانید مواد دلمه را روی پشت برگ مو بریزید. سپس دو لبه بالا و پایین برگ را به سمت داخل جمع کنید و به آرامی برگ را بپیچانید و به سمت داخل رول کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید برای خوش طعم شدن دلمه‌ها چند قاشق غذاخوری روغن گیاهی به چاشنی دلمه اضافه کنید.

*اگر از طعم کشمش در دلمه خوشتان نمی‌آید می‌توانید به جای آن از مقداری زرشک استفاده کنید.

*دلمه برگ مو غذای سنتی نجف آباد درست به همین روشی که ذکر شد مثل دلمه برگ مو اصفهان تهیه می‌شود. تنها می‌توانید برای تهیه چاشنی دلمه از شربت سکنجبین استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی چه تفاوتی با دلمه سایر شهرها دارد؟

 

دلمه اصفهانی معمولاً طعم شیرینی دارد و در آن از کشمش، خرما و شکر استفاده می‌شود.

 

بهترین روش برای جلوگیری از سوختن دلمه‌ها و چسبیدن به ته قابلمه چیست؟

 

قرار دادن برگ مو ته قابلمه از سوختن دلمه‌ها جلوگیری می‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک