۲ طرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی و رازهای خوشمزه شدن آن

۲ طرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی و رازهای خوشمزه شدن آن


16 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی و رازهای خوشمزه شدن آن

ذلمه کلم برگ در میان انواع دلمه مجلسی و ساده یکی از خوشمزه‌ترین‌هاست و از غذاهای عید در آذربایجان و جزو غذاهای ماه رمضانی محبوب تبریز است. طرز تهیه دلمه کلم پیچ یا کلم سفید یا دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی به عنوان یک غذا رب انار و رب گوجه فرنگی که در شهرهای مختلف مثل بروجرد و سنندج به عنوان یک غذا با گوشت چرخ کرده برای شام شب یلدا هم سرو می‌شود و نکات مهم خوشمزه شدن سس دلمه برگ کلم را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی

طرز تهیه دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی

مدت زمان آماده سازی: ۶۰ دقیقه

مدت زمان پخت دلمه کلم برگ:  ۹۰ دقیقه

کالری هر ۱۰۰ گرم دلمه کلم برگ: ۱۶۵ کالری

 

مواد لازم برای تهیه دلمه کلم برگ (برای ۱۰ نفر)

 

  • کلم برگ: ۱ عدد بزرگ
  • گوشت چرخکرده: ۶۰۰ گرم
  • لپه: ۲۰۰ گرم
  • برنج: ۲ پیمانه
  • سبزی دلمه ساطوری خرد شده: جعفری، گشنیز، شوید، ترخون و نعنا ۸۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • رب گوجه فرنگی: ۴ قاشق غذاخوری
  • رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار دلخواه
  • آبلیمو: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن سرخ کردنی مایع: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه خوشمزه ترین دلمه کلم برگ با رب انار

 

مراحل طرز تهیه خوشمزه ترین دلمه کلم برگ با رب انار

 

سس دلمه کلم پیچ معمولا رب انار یا ترکیبی از رب انار و رب گوجه است. در ادامه مراحل طرز تهیه دلمه کلم برگ به روش تبریز و ارومیه که اصلی‌ترین روش درست کردن دلمه کلم پیچ را به شما آموزش می‌دهیم.

 

مرحله اول؛ نیم پز کردن برنج

 

طرز تهیه دلمه کلم با برگ کلم سفید یا کلم پیچ است. برای درست کردن دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی ابتدا باید در یک قابلمه مناسب مقداری آب بریزید تا به دمای جوش برسد سپس یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید.

لپه‌ها را هم در مقداری آب بپزید اما مراقب باشید له نشوند. برنج را هم بپزید و وقتی دانه برنج یک ترک در وسطش برداشت آن را آبکش کنید. برای تهیه لپه، نمک و برنج به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید سفارش خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله دوم؛ جوشاندن و آماده کردن برگ کلم

 

در فاصله به جوش آمدن آب قابلمه، برگ‌های کلم سفید یا کلم پیچ را جدا کنید و تمیز با آب سرد و نمک بشورید. وقتی آب داخل قابلمه به جوش آمد برگ‌های کلم را داخل آب جوش بیندازید تا کمی نرم شوند.

۱ الی دو دقیقه زمان برای نرم شدن برگ کلم کافی است. سپس برای جدا کردن برگ ‌کلم پیچ یا کلم سفید از قسمت رگ اصلی و وسط با قاشق و به آرامی برگ‌ها را یکی یکی جدا کنید. برگ‌های کلم به راحتی از هم جدا می‌شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی شکر پاره ترکی به 2 روش در فر و قابلمه

 

مرحله سوم؛ آماده کردن مایه گوشتی دلمه کلم پیچ

 

برگ‌های کلم را از آب خارج کنید و در آبکش بگذارید تا خوب خشک شوند. پیاز را ساطوری خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سبک شود. گوشت چرخکرده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت قهوه‌ای شود. نمک، فلفل و زردچوبه را به گوشت اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه گرفته شود.

مایه گوشتی داخل دلمه برگ کلم آماده است، اجازه دهید کمی خنک شود. می‌توانید روغن سرخ کردنی، گوشت چرخ کرده، پودر فلفل و زردچوبه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

 

مرحله چهارم؛ پیچیدن دلمه کلم برگ

 

در این مرحله از دستور پخت بی نظیر دلمه کلم برگ سفید باید دلمه‌ها را بپیچید و آماده کنید. برخی برگ‌های کلم ممکن است رگبرگ‌های خیلی ضخیم در پشت خود داشته باشند که برای سهولت پیچیده شدن دلمه بهتر است آن‌ها را به آرامی با نوک چاقو جدا کنید و مراقب باشید برگ کلم آسیب نبیند.

مایه گوشتی را با لپه و برنج پخته و سبزیجات خرد شده دلمه و به مقدار دلخواه نمک با هم مخلوط کنید. در هر برگ کلم یک تا دو قاشق غذاخوری از مایه دلمه را بریزید و برگ کلم دلمه را به شکل بقچه یا سیگاری درست شبیه  دلمه برگ مو بپیچید.

 

طرز تهیه دلمه کلم برگ به خانه برمی گردیم

 

مرحله پنجم؛ پختن دلمه کلم برگ

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه دلمه کلم برگ باید کف قابلمه مقداری روغن بریزید و چند عدد برگ کلم بپیچید، دلمه‌های پیچیده شده را کف قابلمه بچینید، روی دلمه‌ها را با چند برگ کلم بپوشانید و سس دلمه و یک استکان آب را روی آن‌ها بریزید.

برای درست کردن سس دلمه کلم برگ باید رب گوجه فرنگی، رب انار ملس، ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو و مقداری نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. (اگر طعم ملس و کمی شیرین را برای دلمه می‌پسندید مقداری شکر و سرکه به جای آبلیمو و نمک به سس اضافه کنید). طرز تهیه رب گوجه و طرز تهیه رب انار را بلد هستید؟

برای تهیه رب گوجه فرنگی، رب انار و آبلیمو می‌توانید همین حالا سفارش خود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید. در آخر یک جسم سنگین (مثل یک بشقاب یا دیس چینی سنگین) روی برگ‌ها بگذارید تا دلمه‌ها از هم وا نروند و خوب بپزند و درب قابلمه را بگذارید.

ابتدا شعله گاز را روی حالت متوسط قرار دهید و زمانی که بخار بلند شد شعله را ملایم کنید. ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان برای پختن دلمه برگ کلم پیچ کافی است.

 

طرز تهیه دلمه کلم با مرغ

 

طرز تهیه دلمه کلم با مرغ

 

برای تهیه دلمه کلم پیچ با مرغ باید به جای گوشت چرخ کرده از مقداری سینه مرغ چرخ کرده یا خرد شده به صورت نگینی استفاده کنید. برای این کار باید همانند روش قبل پیاز را همراه با مرغ سرخ کنید و سپس ادویه‌ها، لپه و برنج نیم پز را اضافه کنید.

در نهایت سبزیجات خرد شده و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و مواد را داخل برگ کلم‌هایی که از قبل جوشانده‌اید بریزید. برای تهیه سینه مرغ از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، آنلاین یا حضوری اقدام کنید.

 

نکات مهم خوشمزه شدن دلمه برگ کلم مجلسی تبریزی

 

طرز تهیه و نکات دلمه کلم برگ مجلسی تبریزی با رب انار+دلمه کلم شهرهای مختلف

 

* می‌توانید کلم پیچ را به صورت درسته در آب جوش بیندازید. برای این کار ابتدا ته کلم را با چاقوی تیز ببرید و کلم را در آب جوش بیندازید. سپس با انبر برگ‌های کلم را یکی یکی جدا کنید. بعد از خشک شدن برگ کلم سر و ته آن را برای درست کردن دلمه باید با چاقوی تیز ببرید تا یک برگ مربعی شکل داشته باشید.

حتما بخوانید  همه چیز درباره خواص و و مضرات آبغوره و طبع آن

 

*راز خوشمزگی دلمه کلم چیست؟ از کلم‌های جوان و نسبتا کوچک برای درست کردن دلمه کلم برگ استفاده کنید.

 

*برای ادویه گوشت می‌توانید مقداری دارچین و زعفران دم کرده هم اضافه کنید، این یک راز دیگر خوشمزگی دلمه برگ کلم است. در صورت تمایل می‌توانید دارچین و زعفران را با بالاترین کیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

*همراه با دلمه‌ها چند عدد آلو بخار یا خورشتی را در روی دلمه‌ها بچینید تا طعم لذیذ و ملس‌تری به دلمه ببخشید. می‌توانید انواع آلو بخارا را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

*یک روش دیگر پخت خوشمزه ترین دلمه کلم برگ این است که سس دلمه را در ۱۰ دقیقه پایانی پخت روی دلمه‌ها بریزید به خصوص اگر در سس دلمه از شکر استفاده کرده‌اید. چون شکر به کف قابلمه سرازیر می‌شود و شیره شکر می‌سوزد. می‌توانید شکر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

*به جای گوشت چرخکرده می‌توانید از سویا یا گوشت مرغ پخته شده، ریش ریش شده و تفت داده شده هم استفاده کنید. برای تهیه سویا به صورت اینترنتی، حضوری و آنلاین می‌توانید همین حالا سفارش خود را طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق ثبت کنید.

 

*برای درست کردن دلمه کلم برگ سنندجی یا کردی باید از ترکیب سبزی پیازچه، نعنا، تره، مرزه، جعفری و گشنیز به صورت ریز و ساطوری خرد شده استفاده کنید. برای مواد داخل دلمه برگ سنندجی هم به جای گوشت چرخ کرده می‌توانید از گوشت سینه مرغ استفاده کنید.

به جای آبلیمو هم می‌توانید از سماق یا آبغوره استفاده کنید. می‌توانید سماق و آبغوره را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

*دلمه کلم بروجردی معمولا رب گوجه ندارد.

 

*طرز تهیه دلمه کلم برگ ارومیه هم مثل دلمه کلم برگ تبریز است.

 

*برای تزیین دلمه کلم برگ خانگی می‌توانید از مقداری سبزی تازه خرد شده و زرشک استفاده کنید.

 

*اضافه کردن مقداری سیر له شده یا پودر سیر به مواد میانی دلمه برگ کلم موجب خوش طعم شدن آن می‌شود.

 

سوالات متداول

 

مقدار انواع سبزی دلمه برگ کلم برای ۱۰ نفر باید دقیقا چقدر باشد؟

 

به منظور تهیه دلمه برگ کلم برای ۱۰ نفر شما به ۸۰۰ گرم سبزی نیاز دارید. برای این مقدار باید از ترکیب ۲۴۰ گرم جعفری، ۱۶۰ گرم تره، ۱۲۰ گرم شوید، ۱۶۰ گرم گشنیز و ۱۲۰ گرم ترخون استفاده کنید.

 

طرز تهیه سس دلمه کلم تبریزی چگونه است؟

 

راز خوشمزگی دلمه کلم تبریزی سس مخصوص آن است. برای تهیه این سس باید رب گوجه فرنگی، رب انار، ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو و مقداری نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. سپس سس را به دلمه ها اضافه کنید و اجازه دهید دلمه‌های شما چند ساعت در این سس بپزند.

 

طرز تهیه دلمه کلم شیرین چگونه است؟

 

برای تهیه دلمه کلم برگ شیرین می‌توانید از ترکیب کشمش برای مواد داخل دلمه استفاده کنید و سس دلمه را نیز با مقداری شکر شیرین کنید.

 

چه نوع کلمی برای تهیه دلمه برگ کلم مناسب‌تر است؟

 

برای درست کردن خوشمزه‌ترین دلمه کلم باید کلم مناسبی را انتخاب کنید. معمولا کلم‌های بزرگ که برگ‌های سالمی دارند برای تهیه دلمه کلم مناسب‌تر هستند. به خاطر داشته باشید که برای تهیه دلمه کلم برگ کلم‌هایی را انتخاب کنید که باکیفیت هستند و لکه‌های تیره روی آن‌ها ایجاد نشده است.

 

 

کالابرگ الکترونیک